Poll van 27-8-2023: Hoeveel water verversen jullie wekelijks?


Hoeveel water ververs jij wekelijks?

  • ik ververs wekelijks minder dan 10%

    Stemmen: 15 21.4%
  • ik ververs wekelijks 10%-25%

    Stemmen: 17 24.3%
  • ik ververs wekelijks 25%-50%

    Stemmen: 28 40.0%
  • ik ververs wekelijks meer dan 50%

    Stemmen: 10 14.3%

  • Totaal aantal stemmers
    70

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,408
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
In deze poll kun je aangeven hoeveel water je elke week ververst. Mocht je niet wekelijks verversen dan zou je dat middels een post kunnen aangeven.
 
In deze poll kun je aangeven hoeveel water je elke week ververst. Mocht je niet wekelijks verversen dan zou je dat middels een post kunnen aangeven.
Vraagje, wordt toiletbezoek, douchen, bluumpkuhs water geven ook meegesmokkeld? ;):juggle::)
Btw, wel toevallig, zojuist plenst het hier en onweer. Dus ook buiten veel vers water. :)
 
Laatst bewerkt:
Lido 120, max 15 liter. Soms sla ik wel eens een weekje over. Geen echte regelmaat dus. Ook omdat de bak stabiel draait, en de vissen en planten er happy uitzien,
 
Ik ververs m'n 30l cube amper. Er zit 1 betta in, dat lijkt mij een lage belasting. Al het eten wat ik voer eet hij op, geef hem niet veel eten, wel zeer dichtbegroeid met planten, vooral anubias, mos en drijfplanten enzo die de voeding direct uit het water halen i.p.v. uit de bodem, dun laagje zand. Eens per 3-5 weken een 30-50% schat ik zo. Ramen hoeven ook maar amper schoongemaakt te worden.

Of ik hier goed aan doe weet ik niet, naar mijn idee wel, maar zou graag wat onderbouwd onderzoek zien naar wat de planten, bacteriën en vissen verbruiken en of voer (en later uitwerpselen van de dieren), licht en gaswisseling dat voldoende uitbalanceren. Hangt naar mijn idee ook heel erg af wat er allemaal in het water zit wat je toevoegt.


Ik heb ook de hoop om, afhankelijk van de zwaarte van de bezetting, in mijn nieuwe bak in ieder geval het nitraat laag en stabiel te houden door een balans tussen het wat de vissen uitstoten en de planten opnemen, geen idee of dat haalbaar is maar dat gaan we vast zien.
 
Automatisch verversen met kraanwater via Gardena computer.
In zomerperiode +- 50-60% per week bij +- 27° watertemperatuur

Winterperiode +- 25% per week
Bij watertemperatuur +- 24° per week
 
Mijn bescheiden mening is ook dat waterwissels teveel als wondermiddel gezien wordt. Een goed draaiend aquarium met niet te zware bezetting heeft helemaal niet zoveel waterwissels nodig. Vergeet ook niet wat het kost om even 50% te verversen, de energie om al dat water op te warmen is niet bepaald gratis.
 
Ik vindt het eigenlijk een moeilijk verhaal. Het ligt in mijn ogen in het zoeken naar evenwicht. Ik ken persoonlijk iemand die heeft verschillende grote vissen in naar mijn mening niet de daartoe berekende bak. Ik geloof dat je bij clownbotia's alleen al een grote belasting hebt van je bak.
 
Vergeet ook niet wat het kost om even 50% te verversen, de energie om al dat water op te warmen is niet bepaald gratis.

Dit is inderdaad hier ook de reden dat ik in de winter minder ververs.
Ook scheelt het natuurlijk heel veel wat voor, en hoeveel vissen je hebt tov de waterinhoud.
 
Dit is inderdaad hier ook de reden dat ik in de winter minder ververs.
Ook scheelt het natuurlijk heel veel wat voor, en hoeveel vissen je hebt tov de waterinhoud.
Het is inderdaad van heel wat factoren afhankelijk. Maar in jouw geval begrijp ik niet waarom je 's zomers meer ververst, in de winter gedijt het aquarium ook goed dus waarom zou je dan meer gaan verversen?
 
Heb je misschien ook een punt.
Is denk ik een gevoelsmatig dingetje geweest die nergens op gebaseerd is, en het me nul extra moeite kost of meer of minder te verversen. In de zomer is de kraanwater temperatuur hier ook rond de 23-34° dus heeft ook een iets verkoelende werking. (Water loopt op naar max 27° tijdens hittegolf, rest van de zomer 25-26°)

Zal inderdaad eens metingen doen of ik verschil kan zien/meten of 25 of 50% per week verversen verschil maakt.
 
Elke zondagochtend ongeveer 30 tot 50 %. Sproei ik gelijk me moestuin en grasveldjes voor en achter mee.
Is het niet helemaal verspild.
Water bijvullen doe ik altijd met koud water. Nooit problemen mee gehad dus blijf dit ook doen. Temp zakt naar 20C maar de vissen lijken er geen last van te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Zonet de vissen getrakteerd op 50% fris water. ;) Ik doe eigenlijk maar wat met het verversen; richtlijn is eens in de 1 à 2 maanden de helft, en dan is het prima. Soms doe ik het maanden niet, en dan is het (gemiddelde bezetting) ook nog prima. Het water wordt na een tijd alleen wat gelig, door uit elkaar vallend hout denk ik. Heel af en toe doe ik een nitraattest als check. Komen nooit echt schokkende waardes uit.
 
Als ik eens de resultaten bekijk ververst het merendeel toch wekelijks 25 a 50% of meer.
 
Ik zat op 50% maar nu zo een 30%. Was dat gesleep met emmers een beetje zat en scheelt ook weer plantenvoeding. Ik sleep nog steeds emmers, maar toch 2 minder🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik zat op 50% maar nu zo een 30%. Was dat gesleep met emmers een beetje zat en scheelt ook weer plantenvoeding. Ik sleep nog steeds emmers, maar toch 2 minder🙂
Hier ook met emmers en een afhevelpompje,6 a 7 emmers/week,
vullen doe ik met een gieter :)
 
Hier ook met emmers en een afhevelpompje,6 a 7 emmers/week,
vullen doe ik met een gieter :)
Blaas je dan niet je hele bak ondersteboven? Ik giette het eerst ook vanuit de emmer in de bak, maar doe nu met opvoerpomp vanuit een 2e emmer.

IMG_3025.jpeg
 
Blaas je dan niet je hele bak ondersteboven? Ik giette het eerst ook vanuit de emmer in de bak, maar doe nu met opvoerpomp vanuit een 2e emmer.

Bekijk bijlage 365487
Ik leg het meestal met een hevel boven op het aquarium. Ik neem aan dat de gieter met van die gaatje is dan krijg je een soort regeneffect maar als je met de emmer voorzichtig giet is het opzich ook wel te doen. Je kan natuurlijk een een soort giet systeem maken waar je een emmers water gewoon overheen kan gooien en het water vanzelf verspreid. En anders werkt een plastic tas ook goed. Scheelt soms weer gedoe en tijd.

Of je gebruikt zn tuutke waar je dingen in kan gooien en het naar het midden toe gaat en je het via een dun pijpje ergens in kan laten stromen ben de naam kwijt. Dan kan je de emmer dan daar in leeg gieten en is de stroming gelijkmatig.
Edit: trechter!

Wat zou er gebeuren als je een vergiet of een zeef in het water legt en daar overheen zou gooien... misschien werkt dat ook wel 😄
 
Blaas je dan niet je hele bak ondersteboven? Ik giette het eerst ook vanuit de emmer in de bak, maar doe nu met opvoerpomp vanuit een 2e emmer.

Bekijk bijlage 365487

Ik leg het meestal met een hevel boven op het aquarium. Ik neem aan dat de gieter met van die gaatje is dan krijg je een soort regeneffect maar als je met de emmer voorzichtig giet is het opzich ook wel te doen. Je kan natuurlijk een een soort giet systeem maken waar je een emmers water gewoon overheen kan gooien en het water vanzelf verspreid. En anders werkt een plastic tas ook goed. Scheelt soms weer gedoe en tijd.

Of je gebruikt zn tuutke waar je dingen in kan gooien en het naar het midden toe gaat en je het via een dun pijpje ergens in kan laten stromen ben de naam kwijt. Dan kan je de emmer dan daar in leeg gieten en is de stroming gelijkmatig.
Edit: trechter!

Wat zou er gebeuren als je een vergiet of een zeef in het water legt en daar overheen zou gooien... misschien werkt dat ook wel 😄
Nee hoor,ik hou mijn hand boven het water oppervlak en giet dan het water in mijn hand,zo blaas je niets door mekaar.
 
Nee hoor,ik hou mijn hand boven het water oppervlak en giet dan het water in mijn hand,zo blaas je niets door mekaar.
Over een jaar gooi je het nog als een doorgewinterde metselaar zo in 1 zwaaibeweging leeg in de bak, planten ongeroerd alsof het er altijd in zat, of niet!😄 zit hm in de pols zeg je dan 😄 in de vingers!
Handige tip van je ik denk ook veel te moeilijk met een zeef!

Waterwissel bij @Marc76 be like;
 
Laatst bewerkt:
Over een jaar gooi je het nog als een doorgewinterde metselaar zo in 1 zwaaibeweging leeg in de bak, planten ongeroerd alsof het er altijd in zat, of niet!😄 zit hm in de pols zeg je dan 😄 in de vingers!
Handige tip van je ik denk ook veel te moeilijk met een zeef!
Ik heb het eigenlijk altijd al zo gedaan,
sta dan wel even op een klein krukje om wat hoger te staan.
Voordeel is ook dat ik dan goed het temperatuurverschil voel tussen het water van de bak en het water wat ik er in kap :)
 
In giet het met een emmer richting de grootste steen in het aquarium. Zo heb ik ook weinig rommel door de waterstroom.
Moet wel zeggen dat ik soms wat opzie tegen het zeulen met emmers.

Via een tuinslang zou moeten kunnen maar dat moet van de garage komen omdat de andere kranen onthard water hebben. Dus die slang zou wel een lengte moeten hebben.

Iemand tips welke tuinslang goed is ?
 
In giet het met een emmer richting de grootste steen in het aquarium. Zo heb ik ook weinig rommel door de waterstroom.
Moet wel zeggen dat ik soms wat opzie tegen het zeulen met emmers.

Via een tuinslang zou moeten kunnen maar dat moet van de garage komen omdat de andere kranen onthard water hebben. Dus die slang zou wel een lengte moeten hebben.

Iemand tips welke tuinslang goed is ?
Mss vind je hier wel een antwoord.



 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
In giet het met een emmer richting de grootste steen in het aquarium. Zo heb ik ook weinig rommel door de waterstroom.
Moet wel zeggen dat ik soms wat opzie tegen het zeulen met emmers.

Via een tuinslang zou moeten kunnen maar dat moet van de garage komen omdat de andere kranen onthard water hebben. Dus die slang zou wel een lengte moeten hebben.

Iemand tips welke tuinslang goed is ?
Ik heb dan die koppelstukjes gevonden waarmee je je tuinslang ook kan verlengen. Ook heb ik iets gevonden waarmee ik mn dikke slang met een dunnere kan verbinden, daar past weer een garnalenguard aan, heel ideaal
 
Zoals al eerder in een bericht aangegeven ik wissel gemiddeld 10% in de 4 maanden op al mijn bakken.

Mijn doel zo min mogelijk verstoren van de balans waterwissel = balans verstoren.
 
Zoals al eerder in een bericht aangegeven ik wissel gemiddeld 10% in de 4 maanden op al mijn bakken.

Mijn doel zo min mogelijk verstoren van de balans waterwissel = balans verstoren.
Aan je instagramfotos te zien werkt dat goed! Staan er mooi bij die bakken van je! 😄 ik kom alleen wel een foto van 3 jaar geleden tegen waarin je volgens mij bent uitgeschoten met de 10% Maar soms moet het wel 😂
 

Terug
Bovenaan