Wat is er nieuw

Polycarbonaat

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
49
Heeft iemand ervaring met platen van polycarbonaat? Op een van mijn aquaria trekt afdekplaat krom. Op zich niet erg, maar mooi is het niet. Nu lees ik bij zo’n firma waar je platen op maat kan laten maken dat polycarbonaat niet krom trekt onder invloed van temperatuur en vochtigheid. Hebben jullie die ervaring ook?

Ik heb trespa platen (8 mm) op mijn bak liggen als afdekplaten en die trekken krom. Ik vind het niet erg, ik keer ze regelmatig en dan trekken ze de andere kant weer op, maar ik zou het niet aanbevelen aan iemand anders als afdekplaten voor een aquarium. (trespa schijnt min of meer hetzelfde te reageren als polycarbonaat)
Glas werkt toch het beste wat dat betreft, maar die zijn breekbaar en met mijn armen die soms zomaar opeens hun kracht kwijt zijn, vind ik dat wel erg spannend....

Volgens mij heb ik nu ook een trespa-plaat. Ik laat ook nog weleens wat uit mijn handen glippen, dus een nieuwe plaat moet wel tegen een stootje kunnen.

PC plaat trekt wss gwn krom als je het gebruikt als dekruit.
je zal er strips op moeten lijmen om het stijfheid te geven.

De plaat plexiglas regelmatig omkeren gaat dat kromtrekken tegen.

Polycarbonaat houdt een fors deel van het onzichtbare lichtspectrum tegen waaronder bijna alle UV.
Zou ik niet gebruiken als je ook planten hebt en je lamp er boven zit.

Als je een afdekplaat boven de lamp zoekt zou ik gewoon voor dibond gaan.

De plaat plexiglas regelmatig omkeren gaat dat kromtrekken tegen.

Polycarbonaat houdt een fors deel van het onzichtbare lichtspectrum tegen waaronder bijna alle UV.
Zou ik niet gebruiken als je ook planten hebt en je lamp er boven zit.

Als je een afdekplaat boven de lamp zoekt zou ik gewoon voor dibond gaan.
Lampen zitten onder de plaat.

Mijn ervaring is wel dat mijn smallere platen minder snel krom trekken dan de grotere, dus als je toch met trespa oid werkt, het beste smallere stroken ipv zo groot mogelijk gaan.
Ik heb 2m overspanning in (ongeveer) 3 stroken van 30x40 cm (die trekken wel wat krom maar niet erg veel) en 2 platen van (zeg) 60 cmx 40cm. Die laatsten trekken dus behoorlijk krom.

Als je voorkomt dat vocht de plaat kan raken door bijvoorbeeld een folie te gebruiken voorkom je ook een groot deel van de problemen met kromtrekken.
Vinyl laat bijvoorbeeld vrijwel geen vocht door.

Als je transparant wilt kun je polycarbonaat wel proberen als de lampen er onder zitten.
Anders blijft trespa of dibond een betere keuze.
Op de eheim 240 liggen bij mij 2 platen 3mm dik dibond op.
https://kunststofplatenshop.nl/alup...wcB&gbraid=0AAAAADmALT_5A0Jwcr3ejLPBQ2eW8txJW

Het dak van onze veranda en ik denk die van de meeste is ook van polycarbonaat.
350x80 cm per plaat deze trekken ook niet krom. En in de zomer is het wel eens 50 graden geweest onder de veranda in de volle zon.

Misschien een gekke vraag hoor, maar waarom neem je er niet 1 van glas? Paar van die beugeltjes erbij en klaar. Als je 'm op maat bestelt bij een aquariumbouwer vraag je 'm om een gat in 't midden te boren voor het eraf halen, helemaal mooi.

Als je voorkomt dat vocht de plaat kan raken door bijvoorbeeld een folie te gebruiken voorkom je ook een groot deel van de problemen met kromtrekken.
Vinyl laat bijvoorbeeld vrijwel geen vocht door.
Vocht is het probleem niet, het probleem is (gebaseerd op mijn middelbare school natuurkunde en observatie) dat de platen op hun uiteinde rusten en er verschil in temperatuur boven en onder de platen is.
Trespa is vochtbestendig.

Als je voldoende ruimte binnen je kap hebt, zou je van die polycarbonaat met ribben (kanaalplaat) kunnen gebruiken. Dat was voor mij geen optie, ten eerste omdat ik maar een paar mm had om de platen op te leggen. (Ze steken nu al uit). Bovendien straalt het licht dan boven de bak uit en dat leek me niet mooi. (maar met een donkere folie erover is dat te verhelpen).
Houd er wel rekening mee dat er vocht in de kanalen komen, en dat dat een hoop werk is met schoon maken.

Vocht is het probleem niet, het probleem is (gebaseerd op mijn middelbare school natuurkunde en observatie) dat de platen op hun uiteinde rusten en er verschil in temperatuur boven en onder de platen is.
Trespa is vochtbestendig.

Heb trespa boeiboorden aan het huis, die trekken ook krom op de kant waar de meeste regen op staat.
Maar gewicht zal zeker een behoorlijke factor zijn.

Het formaat is 63,5 x 78,5 cm. Ik denk dat een glazen plaat bij mij niet lang heel blijft en zou daarom iets ‘onbreekbaars’ willen hebben. Ik dacht aan polycarbonaat omdat ik dan ook van bovenaf in het aquarium kan kijken wat misschien wel leuk is, maar per se nodig is het niet.

Dat raakt binnen de kortste keren helemaal beslagen, en dan zie je alleen maar mist (tenminste dat lijkt mij het meest waarschijnlijke, iemand een andere mening?).

Dat raakt binnen de kortste keren helemaal beslagen, en dan zie je alleen maar mist (tenminste dat lijkt mij het meest waarschijnlijke, iemand een andere mening?).
Had ik nog niet aan gedacht, maar gaat zeer waarschijnlijk wel het geval zijn

Het dak van onze veranda en ik denk die van de meeste is ook van polycarbonaat.
350x80 cm per plaat deze trekken ook niet krom. En in de zomer is het wel eens 50 graden geweest onder de veranda in de volle zon.
Dat is hoogstwaarschijnlijk kanaal plaat. Dat heeft een heel andere constructie. Die platen zijn hol. Ze bestaan uit twee dunne platen met ongeveer een of twee cm ertussen. De platen worden aan elkaar verbonden met strippen. Dat maakt de constructie veel stijver.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan