Wat is er nieuw

polypterus senegalus , wat erbij ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Podenji
  • Startdatum Startdatum
P

Podenji

Guest
Zoals ik al geschreven had in mijn voorsteltopic, ik ga een bak inrichten van 176x35x45cm
ik wil eerst mijn toekomstige vissenbestand uitzoeken en daar ga ik de inrichting etc op aanpassen. Ik wil er heel graag Pol.Senegalus in gaan houden.

Maar ik heb daar nog een paar vragen over.

* zijn 2 stuks voldoende of voelen ze zich prettiger met 3 of 4 stuks en is mijn bak dan nog groot genoeg?
* ik wil er ook graag een stuk of 3-4 vlindervissen bij zetten, kan dit?
* ( dwerg) klauwkikkers, kunnen die gecombineerd worden met deze vissen?
* tevens wil ik er nog een paar andere vissen in hebben, die zich meer in de middenlagen bevinden, ik hou van wat apart ogende vissen die andere mensen wellicht "eng" vinden, wat zouden jullie aanraden voor vissen die dus dan niet meteen als voedsel dienen of als opgejaagde semi prooi voor de snoeken?
* wat is het gedrag van de snoeken? zijn ze heel actief of blijven ze voornamelijk op de bodem liggen ? ik lees daar namelijk weinig en verschillende dingen over, dus hoor ik het graag van de ervaringsdeskundigen hier (jaja)

De volgende vissen hebben ook mijn interesse gewekt, maar sommigen komen uit andere werelddelen of zijn wellicht te klein om bij de snoeken te houden.
Graag jullie ideeen, andere vissen soorten die er wel bij passen sta ik voor open:

eventueel een paartje ciclides ( double red ) Nomorhaphus Liemi
lamontichtys filamentosus, synodontis nigriventris en de petricola, panamese sturisoma, omobranchus zebra, salaria fluviatilis, acanthodoras spinosissimus vind ik ook erg interessant
Ik val erg op de meerval types, waarschijnlijk door hun ongewone uiterlijk. Maar ik wil niet alleen maar bodemvissen hebben.

ook zat ik te denken aan een Xenomystus nigri maar die waren afgevallen omdat ze volgens mij ook wel erg groot worden en eigenlijk beter in een schooltje van hun eigen soort gehouden kunnen worden , maar dan lees ik op bv dit forum weer dat een forumlid e er gewoon 1 houdt bij onder andere kwastvinsnoeken....dus nogal erg verwarrend en hoe zit het nou?
( ik denk dat het betreffende forumlid hier wel zal melden :engel: )

Eventueel zat ik te denken om een splitsing te maken in het aquarium op circa 50 cm om daar wat kleinere visjes te houden. Dan blijft er circa 130 cm lengte voor de snoeken over. Is dat voldoende?

nou dat waren de vragen voor nu, er zullen er nog veel meer volgen denk ik 😉

Yo 😉

35 cm diep? Rare maat? Beetje klein voor grote vissen... Lijkt me lastig voor de poly's om te draaien...
Waterhoogte is minder van belang.

3 of 4 poly's is beter, ze "stapelen"graag.

Vlindervissen met poly's is een prima combi.

Dwergklauwkikkers worden lunch.

Andere mogelijke bakgenoten:
tapijtvis (neem er 1 of trio)
school congozalmen
Xenomystus nigri (1!!! als jonkies zijn het scholenvissen, als volwassenen solitair. Is de kleinste mesvis, wordt 20-30cm)
olifantsvis(sen)
goudaal(en)
zoetwater schuttersvis(sen) (Toxotes microlepis)

Andere bodemvissen zoals meervallen zou ik niet snel doen, de senegalus is nl niet snel met voer pakken. Ik had er zelf 3 platydoras costatus bij maar die heb ik weggedaan.
Meervallen met zuigmond kunnen sowieso niet, die raspen de senegalus' huid stuk.
Lange dunne meervallen lijken me wellicht lunch worden.

Cichliden gaan grofweg gezegd niet, tenzij je specifieke rustige (niet te territoriale) soorten neemt, bv maanvissen misschien, of een Altolamprologus.

Een combi van vlindervissen en andere oppervlakte vissen zoals de liemi gaat niet, accepteren ze niet. Denk er ook om dat de senegalus zeker als jong/halfwas dier veel bij de oppervlakte zit (!), de liemi gaat zo naar binnen ben ik bang (verkeerde vorm).

Waarom zou jij de olifantsvis(sen) er bij zetten.
Die sterven toch al bij bosjes.

Bertus zei:
Waarom zou jij de olifantsvis(sen) er bij zetten.
Die sterven toch al bij bosjes.

Klopt, in de gemiddelde bak hebben ze geen enkele kans jammergenoeg. Maar als je een "roofvissen"speciaalbak opzet met een geschikte bodem (zacht zand), geschikte medebewoners, voldoende schuilplaatsen en vooral ook geschikt voer (wormvormig levend voer) dan zijn ze goed te houden.

Ik heb ze vroeger in een dergelijke bak gehad en in leven gehouden (dat was heel wat, toedertijd waren ze 'in' en ik kende verder niemand die ze lang levend hield). Nu zat ik er ook weer over te denken, maar mijn bak zit nu vol genoeg cq wat te vol eigenlijk.

Bedankt voor de reactie!
hier kan ik alvast wat mee !
de olifantsvis zal er niet komen, alleen al omdat ik het geen mooie/aantrekkelijke vis vind om te zien.

welke bodem is eigenlijk het beste voor de poly ?

ik zag trouwens dat de congozalm maar 8 cm wordt, is dat niet te klein voor bij kwastvinsnoeken?

zouden glasmeervallen er mee samen gaan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan