polypterus weigert eten


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Goede dag, mijn senegalus weigert al een week te eten. Ook lijkt mij steeds meer op het land te liggen/ half in het water te liggen.
Iemand enig idee?


Waterwaardes prima, andere vissen prima, geen zichtbare ziektes etc.
 
ik heb hem al 4 jaar ongeveer mogelijk langer. parasieten lijken mij dus gek. Stress zou goed kunnen maar toch vind ik het gek. Sinds ik al een halfjaar dit bestand heb en hij hiervoor altijd wel at.
Mijn enige optie zou nu zijn hem hier in te houden en te hopen dat ie gaat eten of hem bij de wolfvis te stoppen.
Als de wolfvis hem met rust laat zal ik hem hier beter in de gaten kunnen houden. Echter is er ook een grote kans dat de wolfvis hem aanvalt en weet ik dus niet wat verstandig is..
 
Zelf zou ik de vis niet verhuizen en de bak prefentief behandelen met voogle van easylife, soms voelen dieren zich lichamelijk onprettig zonder aanwijsbare reden en dan is voogle het minst belastende middel om ze op te peppen
 
Ben je van voer veranderd of van merk?
Heeft hij wel ontlasting (gehad)? Zou hij een verstopping kunnen hebben?
 
Ben je van voer veranderd of van merk?
Heeft hij wel ontlasting (gehad)? Zou hij een verstopping kunnen hebben?
nee ik voer altijd tilapia en soms wat hakari voer/krekels/meelwormen voor extra vitamines en eiwitten
 
Ben je van voer veranderd of van merk?
Heeft hij wel ontlasting (gehad)? Zou hij een verstopping kunnen hebben?
dat zou kunnen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn polypterussen nooit zie poepen.
Ik heb ook geen stenen of andere dingen erin waar hij zich in zou kunnen verslikken. Hij ziet er wel dik uit. Wat of een goed teken is of een slecht teken.
 
je ziet een klein rood plekje op zijn buik. Hier maak ik mij zorgen om, mogelijk interne bloeding dacht ik. Echter wordt de plek niet groter.
Mijn laatste overleden vis was ook een polypterus die stopte met eten, toen interne bloedingen kreeg en dood ging. Bij de overleden vis werden de rode plekken wel groter over de dagen.

Misschien maak ik mij ook wel zorgen om niks. Ze kunnen maanden zonder eten. En hij lijkt dik?
 

Bijlagen

  • 0-1.jpg
    0-1.jpg
    93.3 KB · Weergaven: 94
  • 0.jpg
    0.jpg
    122.5 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:
Meelwormen kunnen vastlopen, vooral als ze tegen een vervelling aanzitten. Ik hoop dat -als het dat is- het zichzelf oplost, ik zou niet weten hoe je een vis zou moeten laxeren. Ik weet wel dat als ik echt aan vleeseter begin, ik geen meelwormen ga geven. Je komt toch wel tegen dat dat problemen kan geven, en dit verhaal klinkt wel als zodanig.
 
Meelwormen zijn het best vermeden. Tenzij ze wit zijn. Dan is hij net verveld en nog geen impactierisico.
Daar moet ik dan wel bij zeggen dat zo'n grove vis met een meelworm op zijn tijd geen probleem zou moeten hebben. Dan denk ik aan een groter onderliggend euvel.
 
Meelwormen kunnen vastlopen, vooral als ze tegen een vervelling aanzitten. Ik hoop dat -als het dat is- het zichzelf oplost, ik zou niet weten hoe je een vis zou moeten laxeren. Ik weet wel dat als ik echt aan vleeseter begin, ik geen meelwormen ga geven. Je komt toch wel tegen dat dat problemen kan geven, en dit verhaal klinkt wel als zodanig.
bedankt voor de tip ben mij hier bewust van. polypterussen eten ze ook bijna nooit. Het is echter het enige drijvende voer wat ik aan mijn vlindervis gevoerd krijg samen met krekels.
Meelwormen zijn het best vermeden. Tenzij ze wit zijn. Dan is hij net verveld en nog geen impactierisico.
Daar moet ik dan wel bij zeggen dat zo'n grove vis met een meelworm op zijn tijd geen probleem zou moeten hebben. Dan denk ik aan een groter onderliggend euvel.
Ik voer hierom ook als het mogelijk is alleen de 'witte' die aan het vervellen zijn.
Ik denk ook niet dat de meelwormen het probleem zijn. Ga zo nog een goede waterverversing doen en hem goed in de gaten houden.
 
Ik kan me het topic over de vorige poly nog herinneren. De symptomen zijn bijna identiek. Ik ga me dan toch zorgen maken over een parasitaire infectie. Had je destijds de vis nog open laten snijden voor een biopsie?
 
Ik kan me het topic over de vorige poly nog herinneren. De symptomen zijn bijna identiek. Ik ga me dan toch zorgen maken over een parasitaire infectie. Had je destijds de vis nog open laten snijden voor een biopsie?
nee, heb wel een medicijn toegepast. Maar heeft niet geholpen (of het was al te laat). Is helaas weinig te doen zodra je een interne bloeding hebt.

Bij die poly zag ik wel een toename aan rood ' bloed uitstorting' . Bij deze zie ik dat gelukkig niet dus ik heb nog hoop :)
 
nog steeds levend, rode plek is weg. Ik denk dat ie gewoon op een honger staking was :thumbs:
 

Hij zat vanacht de hele nacht op land. Ik denk dat ik hem vandaag uit zijn lijden ga verlossen. Wat zou hier de beste manier voor zijn?

Symptonen: kapotte vin, niet veel maar wel 1 rode plek op buik(bloeduitstorting?), balans klopt niet helemaal meer, mistige ogen.
 
hij is het land weer op... zou dat een manier zijn van zelfmoord? of om van parasieten af te komen of de water waardes?
super bizar gedrag hij wilt echt het land op.
 
Als je het durft:
pak hem vast met een vochtige theedoek, leg hem met zijn kop op de grond of op een snijplank en geef hem met een stevige hamer een flinke tik op zijn kop.

Er is een methode met verdoven met kruidnagelolie, maar ik vind dat persoonlijk een matig betrouwbare methode.

Maar wat ik zo zie van dat filmpje is ie nog wel heel levendig, als ie weer in het water is. Kan het niet zijn dat ie eitjes wil gaan leggen ofzo? (Hij is in dat geval dan zij....)
 
Dat is een variant op de hamer, hangt een beetje van het formaat vis af. Ik vind het bij een mini makkelijker met hamer, een grotere is afsnijden makkelijke, dan moet je mes wel scherp genoeg zijn om in één vloeiende beweging overal doorheen te gaan. (met een mini vind ik het zo mikken met een mes...)
 
Dat is een variant op de hamer, hangt een beetje van het formaat vis af. Ik vind het bij een mini makkelijker met hamer, een grotere is afsnijden makkelijke, dan moet je mes wel scherp genoeg zijn om in één vloeiende beweging overal doorheen te gaan. (met een mini vind ik het zo mikken met een mes...)
Voor wie een hakmes heeft is dat de snelste, pijnloze optie
 
Ook al is de vis waarschijnlijk al uit zijn of haar lijden verlost ben ik wel heel benieuwd naar wat meer informatie om mogelijk een oorzaak te achterhalen.
Dit om dit soort gevallen in de toekomst tegen te gaan.
Je hebt het bijvoorbeeld over dat de waarden goed zijn, maar wat zijn die bijvoorbeeld precies? Ik heb vaak genoeg gezien dat die achteraf toch niet goed bleken te zijn.
 
Ook al is de vis waarschijnlijk al uit zijn of haar lijden verlost ben ik wel heel benieuwd naar wat meer informatie om mogelijk een oorzaak te achterhalen.
Dit om dit soort gevallen in de toekomst tegen te gaan.
Je hebt het bijvoorbeeld over dat de waarden goed zijn, maar wat zijn die bijvoorbeeld precies? Ik heb vaak genoeg gezien dat die achteraf toch niet goed bleken te zijn.
Kan ze later vanmiddag opsturen. Maar kan je denk ik wel verzekeren dat ze goed zijn. Heb veel gevoelige meerval aalsoorten en zolang die goed zijn denk ik niet dat het aan het water ligt.

Ik ben zelf ook erg benieuwd. Denk toch genetisch slecht of organ failure / bloeding. Zij ligt nog in de diepvries, mogelijk ga ik meer onderzoek doen.
 
Oke, maar het is gewoon heel raar dat er 2 vissen met bijna gelijke klachten sterven en dat zou ik dan niet zomaar een genetisch probleem noemen.
Het lijkt mij eerder dat er of een ziekte in de bak zit waar de polypterus extra gevoelig voor zijn, of dat de waardes toch niet goed zijn.
En dat er andere gevoelige vissen in zitten die geen problemen hebben zegt ook niet zoveel, want elke vis heeft iets anders nodig.

Zolang je niks zegt over de waardes of onderhoud (hoeveel wissels voornamelijk) van de bak kunnen wij echt heel weinig helpen.

Hoe dan ook, genetisch probleem lijkt mij wel een heel makkelijk (en mogelijk gevaarlijk) antwoord die moeilijk te onderbouwen is.
 
Als het jonkie afstamt van die andere die met soortgelijke klachten is gestorven, is de kans op een genetisch defect aanzienlijk hoger. Verder ben ik het wel met je eens, dat meer info altijd meedenken helpt.
 
Dat was even weggezakt, dan is verwantschap tussen die 2 inderdaad tamelijk onwaarschijnlijk....
 
Oke, maar het is gewoon heel raar dat er 2 vissen met bijna gelijke klachten sterven en dat zou ik dan niet zomaar een genetisch probleem noemen.
Het lijkt mij eerder dat er of een ziekte in de bak zit waar de polypterus extra gevoelig voor zijn, of dat de waardes toch niet goed zijn.
En dat er andere gevoelige vissen in zitten die geen problemen hebben zegt ook niet zoveel, want elke vis heeft iets anders nodig.

Zolang je niks zegt over de waardes of onderhoud (hoeveel wissels voornamelijk) van de bak kunnen wij echt heel weinig helpen.

Hoe dan ook, genetisch probleem lijkt mij wel een heel makkelijk (en mogelijk gevaarlijk) antwoord die moeilijk te onderbouwen is.
cl2 = 0
kh= 3-6
ph=6.6
gh=6
nitraat tussen 10 &25
nitriet = 0

Doe denk ik 1/3 iedere week water verversen.

gewensde waardes :
  • Water temperature: 74°F to 82°F
  • pH levels: 6.2 to 7.8
  • Water hardness: Soft
  • KH: 5-20 dKH

Enige probleem wat ik zie is de Hardheid / kh.
 
Oke, maar het is gewoon heel raar dat er 2 vissen met bijna gelijke klachten sterven en dat zou ik dan niet zomaar een genetisch probleem noemen.
Het lijkt mij eerder dat er of een ziekte in de bak zit waar de polypterus extra gevoelig voor zijn, of dat de waardes toch niet goed zijn.
En dat er andere gevoelige vissen in zitten die geen problemen hebben zegt ook niet zoveel, want elke vis heeft iets anders nodig.

Zolang je niks zegt over de waardes of onderhoud (hoeveel wissels voornamelijk) van de bak kunnen wij echt heel weinig helpen.

Hoe dan ook, genetisch probleem lijkt mij wel een heel makkelijk (en mogelijk gevaarlijk) antwoord die moeilijk te onderbouwen is.

Tja kweek is soms gewoon niet zo goed?

Al mijn wildvang polys leven nog. Alle gekweekte die ik had zijn met deze laatste nu gestorven. Zij was wel al een jaar of 6 in mijn bezit. Nu is dat ook niet oud voor een polypterus maar denk wel dat ze een goed leven heeft gehad :)


Dat andere vissen er niet zoveel over zeggen vind ik een beetje onzin. Tuurlijk hebben ze andere waardes per vis soort en plek van herkomst. Maar ammonia, nitriet etc blijft voor iedere vis slecht en is juist erg gevaarlijk voor vissen zonder schubben zoals mijn meerval aal. We gebruiken in de biologie ook libellenlarves om iets over de waterkwaliteit te zeggen. Indicator soorten zijn indicator soorten voor een reden.

Ben het er wel mee eens dat het makkelijk te zeggen is dat het genetisch ligt. Echter als het bacteria zijn zou ik niet een twee drie weten hoe ik hierachter moet komen. En behalve de inwendige bloeding zie ik geen doodsoorzaken.
 
Indicator soorten zijn indicator soorten voor een reden.
Indicator soorten zijn inheems in het gebied dat gecontroleerd wordt, dat is ook een belangrijk punt. Je kan niet zomaar vissen uit verschillende continenten bij elkaar doen en de ene een indicatorsoort voor de andere noemen omdat ze hele andere waterwaardes nodig hebben. En ja ammonia, nitriet en nitraat zijn universele waardes maar van een verkeerde pH of hardheid kan het op lange termijn ook behoorlijk fout gaan. Ik hou zelf een aantal super gevoelige vissen maar als je daar een gemiddelde, misschien zelfs makkelijke vis in mijn aquaria gooit gaat die echt niet blij zijn.

cl2 = 0
kh= 3-6
ph=6.6
gh=6
nitraat tussen 10 &25
nitriet = 0

Doe denk ik 1/3 iedere week water verversen.

gewensde waardes :
  • Water temperature: 74°F to 82°F
  • pH levels: 6.2 to 7.8
  • Water hardness: Soft
  • KH: 5-20 dKH

Enige probleem wat ik zie is de Hardheid / kh.
Kijk hier kunnen we meer mee. In principe geen probleem inderdaad.

Interne bloeding had ik even gemist, vaak een symptoom van nierfalen maar dat kan ook weer veel verschillende oorzaken hebben...
 
Indicator soorten zijn inheems in het gebied dat gecontroleerd wordt, dat is ook een belangrijk punt. Je kan niet zomaar vissen uit verschillende continenten bij elkaar doen en de ene een indicatorsoort voor de andere noemen omdat ze hele andere waterwaardes nodig hebben. En ja ammonia, nitriet en nitraat zijn universele waardes maar van een verkeerde pH of hardheid kan het op lange termijn ook behoorlijk fout gaan. Ik hou zelf een aantal super gevoelige vissen maar als je daar een gemiddelde, misschien zelfs makkelijke vis in mijn aquaria gooit gaat die echt niet blij zijn.


Kijk hier kunnen we meer mee. In principe geen probleem inderdaad.

Interne bloeding had ik even gemist, vaak een symptoom van nierfalen maar dat kan ook weer veel verschillende oorzaken hebben...

Channallabes Apus komt als het goed is uit dezelfde rivier als poly's. Had ik misschien moeten melden.

Wat zouden enkele veel voorkomende oorzaken hiervan zijn voor vissen?
 

Terug
Bovenaan