Polypterussen paren?


Ho wacht eens ff, je zegt nu dat ik doelbewust kweek met deze dieren!!?

Hoe tf kan dat nou, ik heb deze dieren gekocht en ze beginnen te paren, wat kan ik daaraan doen dan!? Denk je dat ik tegen die polypterussen heb gezegd dat ze maar moeten gaan paren ofzo
 
Dieren die kunnen kruisen zet je NOOIT bij elkaar

Wat is dat nou weer voor zin? Guppen kunnen ook kruisen, dus die mogen ook niet bij elkaar?

Inderdaad !
Het is natuurlijk dagelijkse kost en blijkbaar vinden heel wat lieden het allemaal prima, en het gebeurd op gigantische schaal.
Maar het is en blijft soortvervuiling.
En mochten die hybriden-ellende enkel in de hobby blijven was het minder een probleem, maar meer en meer komt die rommel in de natuur terecht.
 
Zelfde geval als die hybride catfish; half red tail en half shovelnose
 
Ho wacht eens ff, je zegt nu dat ik doelbewust kweek met deze dieren!!?

Hoe tf kan dat nou, ik heb deze dieren gekocht en ze beginnen te paren, wat kan ik daaraan doen dan!? Denk je dat ik tegen die polypterussen heb gezegd dat ze maar moeten gaan paren ofzo

Je geeft aan dat je 2 varianten van dezelfde soort bij elkaar hebt...tja, dat gaat dus rommelen met elkaar.
 
Als de dieren het zelf doen gewoon laten, als mensen zich ermee gaan bemoeien moeten ze het zelf weten, niemand zal zich op dat gebied bemoeien zoals glowfish of shortbody of balloon
 
Je geeft aan dat je 2 varianten van dezelfde soort bij elkaar hebt...tja, dat gaat dus rommelen met elkaar.

Kans is klein dat ze eitjes krijgen en dan zijn de baby’s alsnog ‘polypterussen’
 
Als de dieren het zelf doen gewoon laten, als mensen zich ermee gaan bemoeien moeten ze het zelf weten, niemand zal zich op dat gebied bemoeien zoals glowfish of shortbody of balloon

Jij zet die vissen bij elkaar en geeft ze dus de kans...dat is jouw verantwoordelijkheid !
 
Het is allemaal familie van elkaar, dus bij gebrek aan meer informatie biedt het iig een aanknopingspunt. De kans dat jouw ornatipinnnis en endlecheri opeens levendbarend zouden zijn, lijkt me vrij klein...
 
Het is allemaal familie van elkaar, dus bij gebrek aan meer informatie biedt het iig een aanknopingspunt. De kans dat jouw ornatipinnnis en endlecheri opeens levendbarend zouden zijn, lijkt me vrij klein...

Haha ja das waar, nu staat er bij de Senegalus wel hetzelfde stukje info wat er bij de endlicheri ook staat en dat snapte ik eerst niet helemaal, maar ik wacht gewoon af en zie het wel
 
Het komt er allemaal op neer;

De man kietelt het vrouwtje waardoor het vrouwtje de eitjes loslaat, de man vangt de eitjes op en bevrucht ze, daarna geeft het mannetje de eitjes bevrucht weer terug en dan is het allemaal een groot vraagteken
 
Ik ben benieuwd, ergens in de toekomst zit ik te spelen met het idee om een aquarium te (laten) maken voor Erpetoichthys calabaricus met een paar andere vissen erbij, dus alles wat er aan info over deze familie beschikbaar komt is mooi meegenomen.
 
Update: vrouwtje is nogmaals bevrucht. Heb ernaar blijven kijken en geen eitjes gezien dus misschien geen vrijlegger🤷🏻‍♂️Dan zal het dus wel na een bepaald aantal uur moeten gebeuren en 24 uur is dat niet dus misschien 48 uur
 
Oke, ik heb net iets meer informatie gevonden op een site genaamd seriouslyfish;

Er moeten wat plantjes in de bak aanwezig zijn want de man verstrooid de eitjes onder of tussen de vegetatie. Ik heb net 3 kleine kunstplantjes schuin in de bodem gezet. Ben benieuwd morgen
 
Has been achieved in aquaria but details are very scarce. As this species breeds during the rainy season in nature, changes in the temperature and chemistry of the water are likely to induce spawning behaviour. A large tank is required and should contain soft, slightly acidic water. It is an egg scatterer and therefore areas of dense planting and/or spawning mops should be provided. During spawning itself, the male receives the eggs from the female by cupping his anal and caudal fins around her genitals. He then fertilises the eggs before scattering them amongst vegetation. At this point the adult fish should be removed, as they may predate upon the eggs. The eggs hatch in 3-4 days, with the fry becoming free swimming around 3 days later. First foods should be brine shrimp nauplii or microworm. Apparently the fry are not particularly mobile, so care should be exercised to ensure they are well fed.
 
Oke, ik heb net iets meer informatie gevonden op een site genaamd seriouslyfish;

Er moeten wat plantjes in de bak aanwezig zijn want de man verstrooid de eitjes onder of tussen de vegetatie. Ik heb net 3 kleine kunstplantjes schuin in de bodem gezet. Ben benieuwd morgen
Ja wat ik weet van kwekers die vrijleggers kweken die hebben hun bodem vol leggen met kiezels of knikkers, dan vallen de eitjes ertussen en overleeft er meer
 
Ja wat ik weet van kwekers die vrijleggers kweken die hebben hun bodem vol leggen met kiezels of knikkers, dan vallen de eitjes ertussen en overleeft er meer

Ja inderdaad, nu vang ik de eitjes er meteen tussenuit en zet ze apart in een kweekbakje die ik aan mijn aquarium hang met een zuurstofsteentje. Hopelijk meer geluk met de plantjes
 
Het blijkt dus zo te zijn dat het vrouwtje haar eitjes afgeeft aan het mannetje, die bevrucht ze en verstrooit ze gelijk onder of tussen de vegetatie
 
Ja ik ook, heb ook wat gelezen over een spawning-mop (afzetmop) maar die zijn nergens te koop en moet je perse zelf maken
 
@AquaInfo

Ik kijk superveel op jullie site voor informatie over vissen, heb ook vaak gekeken wat jullie zeggen over de kweek van de Polypterussen. Weten jullie misschien meer over de kweek? Zoals hoe lang het duurt voordat eitjes gelegd worden na bevruchting?
 
De kweek van deze soorten verloopt ongeveer hetzelfde bij alle Polyterus soorten. De kweek is niet eenvoudig, de ouders eten eieren, de eieren beschimmelen etc etc. De eieren worden verspreid over een paar dagen gelegd en komen na 3 a 5 dagen uit, eea afhankelijk van water condities.

Edit: De eitjes worden bevrucht na het leggen door de vrouw. De man bevrucht ze extern.
 

Terug
Bovenaan