Polypterussen paren?


De kweek van deze soorten verloopt ongeveer hetzelfde bij alle Polyterus soorten. De kweek is niet eenvoudig, de ouders eten eieren, de eieren beschimmelen etc etc. De eieren worden verspreid over een paar dagen gelegd en komen na 3 a 5 dagen uit, eea afhankelijk van water condities.

Edit: De eitjes worden bevrucht na het leggen door de vrouw. De man bevrucht ze extern.

Bedankt voor je reactie! De bevruchtingen waren eergisteren en gisteren. Wanneer schat u dat ze gelegd gaan worden? Een kleine schatting want dan kan ik erbij gaan zitten en de eitjes eruit vangen
 
Als de eitjes tevoorschijn komen wacht ik nog wel totdat het vrouwtje ze ook heeft bevrucht
 
Volgens mij heb je de volgorde helemaal verkeerd in je hoofd zitten ;)

1. Ze maken zich klaar om te gaan paren
2. De vrouw legt een paar eieren die de man met zijn vinnen opvangt
3. De man bevrucht de eieren
4. De eieren worden tussen de planten losgelaten.
 
Volgens mij heb je de volgorde helemaal verkeerd in je hoofd zitten ;)

1. Ze maken zich klaar om te gaan paren
2. De vrouw legt een paar eieren die de man met zijn vinnen opvangt
3. De man bevrucht de eieren
4. De eieren worden tussen de planten losgelaten.

O dus de eieren worden eigenlijk meteen na het paren losgelaten?
 
Het is bij vissen gebruikelijk dat er eerst een paar dagen proefgedraaid wordt voordat ze echt tot paren komen. Mogelijk dat dit is wat je nu ziet.
 
Het is bij vissen gebruikelijk dat er eerst een paar dagen proefgedraaid wordt voordat ze echt tot paren komen. Mogelijk dat dit is wat je nu ziet.

Ah oke, ik heb wel gelezen op jullie site dat polypterussen een langere periode iedere dag paren, het kan dus zomaar zijn dat het bijvoorbeeld morgen wel raak is?
 
Hoe gaat het hier inmiddels? Heb je al eieren (en dan komt, ja heel flauw, meteen de vraag boven of je ook al omelet kunt maken:chef::sorry:). Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!
 
Hoe gaat het hier inmiddels? Heb je al eieren (en dan komt, ja heel flauw, meteen de vraag boven of je ook al omelet kunt maken:chef::sorry:). Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!

Bedankt voor je interesse! Ze blijven wel iedere dag paren maar geen eitjes helaas, heb de plantjes er al uitgehaald want als ze eitjes zouden krijgen moest dat al lang gebeurt zijn
 
Dat is jammer, het zou wel erg leuk zijn als het zou lukken om er wat jonkies van te krijgen.
 
Dat is jammer, het zou wel erg leuk zijn als het zou lukken om er wat jonkies van te krijgen.

Ja inderdaad maar helaas is dit niet gebeurt, wel hebben ze net weer gepaard maar weer geen eitjes. Waarschijnlijk geeft het vrouwtje geen eitjes aan het mannetje
 

Terug
Bovenaan