pomp in de winter?


D

doejfa

Guest
Ik heb een vijvertje met wat goudvissen en een filter met pomp. Nu hoorde ik dat de pomp in de winter uit moet, omdat anders het warme water onderin wordt omhooggepompt. Klopt dit verhaal? En mag ik de pomp dan wel laten draaien als hij vlak onder het wateroppervlak staat? En is dat zinnig?
Ik zie uit naar wat licht in deze duisternis.
 
Hoe groot en hoe diep is je vijver?
Wat voor filter met pomp heb je?


In mijn vijver laat ik hem gewoon aan anders bevriest m'n filter omdat hij bovenwater staat en het vijverwater bevriest minder snel doordat het water uit het filter op het water klettert.
De vijver mag zoizo niet dicht vriezen.
 
Ik heb er weinig verstand van verder maar logisch nadenken brengt me wel tot de conclusie dat een stilstaande pomp bevriest met alle gevolgen van dien.
 
Ik laat hem gewoon de hele winter aan, anders kun je in de lente je filter op ieuw laten indraaien;)
 
Warm water gaat sowieso naar boven, basis natuurkunde ;)
Stromend water bevriest niet, dus zo houdt je je filter levend en je vijver open.
 
Ik laat hem gewoon de hele winter aan, anders kun je in de lente je filter op ieuw laten indraaien;)

Dat moet zoizo volgens mij, want de baccies overleven geen lage temp volgens mij.
Ik gooi er in het voorjaar altijd baccies bij
 
Maar hoe gaat de nitrificatie in de winter dan want de vissen vervuilen wel natuurlijk.
Het zijn koidbloedige dieren, dus als de temperatuur van het water 4 graden is, is hun lichaamstemperatuur ook 4 graden. Als een koudbloedig dier een lage lichaamstemperatuur heeft, doet het bijna niks, verbrand bijna niks, schijt bijna niks, ademt bijna niet. Dus ze belasten het water heel erg weinig.

Dat is anders met warmbloedigen, als die een koude omgeving hebben, verbranden ze juist veel meer om op temperatuur te blijven;)
 
Dat moet zoizo volgens mij, want de baccies overleven geen lage temp volgens mij.
Ik gooi er in het voorjaar altijd baccies bij
Bacterien kunnen in extreme omstandigheden overleven, dus die overleven dat wel;)


Archea kunnen zelfs onder nog extremere omstandigheden leven, in geisers, of in de ruimte (ze hebben deze organismen een keer de ruimte ingeschoten en ze konder daar overleven onder extreme koi en zonder zuurstof:)
 
Het zijn koidbloedige dieren, dus als de temperatuur van het water 4 graden is, is hun lichaamstemperatuur ook 4 graden. Als een koudbloedig dier een lage lichaamstemperatuur heeft, doet het bijna niks, verbrand bijna niks, schijt bijna niks, ademt bijna niet. Dus ze belasten het water heel erg weinig.

Dat is anders met warmbloedigen, als die een koude omgeving hebben, verbranden ze juist veel meer om op temperatuur te blijven;)

Precies! Er zullen heus wel wat baccies overleven maar het meeste niet vandaar in het voorjaar als de temp weer rond de 10 graden komen ff wat baccies bij
 
maar het meeste niet
:
Bacterien kunnen in extreme omstandigheden overleven, dus die overleven dat wel;)


Archea kunnen zelfs onder nog extremere omstandigheden leven, in geisers, of in de ruimte (ze hebben deze organismen een keer de ruimte ingeschoten en ze konder daar overleven onder extreme kou en zonder zuurstof:)
Maar het kan nooit kwaad extra bij te gooien.
Hoewel ze zich toch wel weer zullen vermenigvuldigen, en daar hebben ze de tijd wel voor, want de temperatuur stijgt heel langzaam. Dus eigelijk zou het niet nodig zijn;)
 
:

Maar het kan nooit kwaad extra bij te gooien.
Hoewel ze zich toch wel weer zullen vermenigvuldigen, en daar hebben ze de tijd wel voor, want de temperatuur stijgt heel langzaam. Dus eigelijk zou het niet nodig zijn;)

Ja das waar! Hangt wel af van hoe het voorjaar is, dit jaar bijv was de overgang extreem, hadden in maart al dagen van 20+ graden dan gaat de temp in water snel omhoog( bij mij igg doordat m'n vijver volle zon krijgt)
 
Het zijn koidbloedige dieren, dus als de temperatuur van het water 4 graden is, is hun lichaamstemperatuur ook 4 graden. Als een koudbloedig dier een lage lichaamstemperatuur heeft, doet het bijna niks, verbrand bijna niks, schijt bijna niks, ademt bijna niet. Dus ze belasten het water heel erg weinig.

Dat is anders met warmbloedigen, als die een koude omgeving hebben, verbranden ze juist veel meer om op temperatuur te blijven;)

Aha, weer wat geleerd dus
 
En als we het over "baccies bijgooien" hebben, hebben we het dan over dezelfde flesjes als je die voor aquaria koopt?
 
Hoe groot en hoe diep is je vijver?
Wat voor filter met pomp heb je?


In mijn vijver laat ik hem gewoon aan anders bevriest m'n filter omdat hij bovenwater staat en het vijverwater bevriest minder snel doordat het water uit het filter op het water klettert.
De vijver mag zoizo niet dicht vriezen.
De vijver is 60cm diep en 120 bij 120 oppervlak. Maar ik begrijp uit alle antwoorden dat de meesten de pomp gewoon aan laten staan.
Dat doe ik dus ook maar.
Bedankt!
 
Voor de vijver is meestal goedkoper. Kijk maar niet wat ze voor spullen durven te vragen voor een zeewaterbak:stars:
 
Volgens mij bevatten veel van die potjes bacterien niet zozeer alle bacterien die wij graag willen hebben maar de bacterien die het vuil omzetten in nh3/4.
Maar goed, aantonen kan ik dat niet.
 
Hoi hier even een tip van mij ik ben in het bezit van een vijver met koi karpers en in de herfst als de bladeren gevallen zijn en de temperatuur van het water 7 a 8 graden doe ik alles uit op de lucht pomp na die draaid het hele jaar, de lucht bellen houden je vijver ijs vrij. Voor de winter maak ik de vijver wel schoon en ga met een fijnmazig schepnet de bladeren van de bodem scheppen dit voorkomt dat je in het voorjaar last krijgt van draad algen. Dit gaat bij mij al zo'n 17 jaar goed.
 
Grappig, deze discussie komt elk jaar wel een keer voorbij. Meestal op het moment dat de zomer echt het land uit is :D

Maar onderstaande topic, in de categorie “uit de oude doos”, is wel interessant om eens door te nemen;
https://www.aquaforum.nl/threads/vijver-pomp-uit-in-de-winter.28488/

Zelf laat ik het filter lekker doordraaien in de winter, nooit problemen mee gehad ;)
 

Terug
Bovenaan