Wat is er nieuw

Pomp lijkt niet sterk genoeg

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
J

JoKi

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een Rio125 met bijgeleverde eccoflow 500 pomp.
Ik heb het idee dat deze niet krachtig genoeg is. De wateruitlaat moet wat naar boven gericht zijn om het oppervlakte flink te doen breken ivm zuurstof, maar het golft maar een beetje. Ook is er niet echt een stroming in de bak want ik zie de plantjes niet bewegen.
De filter is niet dicht geslipt, dus dat kan het niet zijn.
Is dit normaal of zou ik voor een sterkere pomp gaan?

voor de standaard meegeleverde pompjes bij Juwel is dit normaal ja.

zijn (mijn inziens) 3 opties:

1. als het zo goed gaat, gewoon zo laten

2. de eccoflow 500 vervangen voor een eccoflow 1000

3. hele filterbehuizing eruit slopen en op een extern filter gaan draaien.

voor de standaard meegeleverde pompjes bij Juwel is dit normaal ja.

zijn (mijn inziens) 3 opties:

1. als het zo goed gaat, gewoon zo laten
Hoe weet ik dat? Moet er niet sowieso een stroming in de bak zijn?

2. de eccoflow 500 vervangen voor een eccoflow 1000
Dit heeft geen negatief effect op de filterbehuizing, filtersponzen, bacteriën en bak zelf?

3. hele filterbehuizing eruit slopen en op een extern filter gaan draaien.
Dat is geen optie.

Ik zie net dat de 1000 niet in de rio125 zou passen

De 600 wel, is iets verbetering. Heb ik ook gedaan, maar inmiddels is er bij mij een externe aan t indraaien.

• Leuk
Waarderingen: JoKi
Nee je hebt gelijk, dacht dat de eccoflow 1000 de volgende in rij was maar er zit nog de eccoflow 600 tussen.. dat verschil zet geen zode aan de dijk.

hoe je dat weet? als de vissen niet naar lucht happen, de planten groeien en de bak verder fris oogt moet het goed wezen.

• Leuk
Dus niet mijn geld uitgeven aan de 600 en nog even aankijken.

Nog even aankijken ja, in principe is dat filtertje gebouwd voor die bak, waarschijnlijk voor een niet zwaar bezette bak, maar goed, geregeld je pomp schoonmaken en het zou goed moeten gaan.

Hoe meer vis, hoe meer je filter moet verwerken, hoe sneller hij dichtslibt.

Niet TE goed schoonmaken, want dan sloop je de biologische werking van je filter.

De 600 was voor mij niet de oplossing. Als je in mijn foto album en een apart topic over stroming/zweefvuil kijkt zie je dat ik wel al een hoop geprobeert heb om de stroming te verbeteren. Maar ik heb nu sinds kort een extern filter meedraaien en heb daar geen last meer van.
Ik zou je zeker aanraden een 1000 l/h externe filter aan te schaffen. Ik ga zelf voor twee externe van 600l/h.

Edit: ik bedenk me nu pas dat jij die problemen niet hebt. Dan zou ik t zeker eerst even aankijken, misschien is t in jou bak niet nodig. Ik deed bijvoorbeeld ook turf in de ecco filter, dat werkt niet zo best.

• Leuk
In geval van stromings problemen kan je ook altijd nog denken aan een klein extra stromingspompje. Filtering en stroming zijn 2 verschillende dingen namelijk.

• Leuk
En als je genoeg planten hebt zullen de vissen wel niet snel naar zuirstof happen hoor.
Misschien heb je idd nog een extra pompje liggen die je erin kan doen.

Ik had op zo n bak een buitenfilter en dat beviel beter en staat ook nog mooier. De Eheim 2213 kan dat prima doen en vaak voor weinig op MP te koop.

ik zou niet weten waar ik de buitenpomp moet zetten, daar heb ik niet echt de plaats voor...

even inhaken (De wateruitlaat moet wat naar boven gericht zijn om het oppervlakte flink te doen breken ivm zuurstof, maar het golft maar een beetje)
het oppervlak hoeft op zich niet sterk te bewegen te sterke beweging heet eigenlijk meer nadelen als voordelen denk oa aan de co2 huishouding
wat je eens zou kunnen proberen om de uitlaat wat naar de achter kant te richten

• Leuk
Waarom controleer je de stroming niet met filtermedium van Easy Life? Er staat vaak meer stroming dan je denkt zonder dat alle planten bewegen. Straks ga je geld uitgeven terwijl dit achteraf niet nodig was.

Waarom controleer je de stroming niet met filtermedium van Easy Life? Er staat vaak meer stroming dan je denkt zonder dat alle planten bewegen. Straks ga je geld uitgeven terwijl dit achteraf niet nodig was.
Heb je hier een linkje voor aub?

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je daar de stroming mee controleren???? nieuw zeker? ik kijk naar de uitstroombuis.

Als je daar een wolk van ingooit dan kun je zien hoe zich dat door de bak verspreidt. Zelf doe ik het meestal met diepvries voer want dat zie je wat beter vindt ik persoonlijk.

Beste mensen, is er iemand die alternatieven en compatibele merken kent voor de juwel rio 125.

Even op een rijtje,

Extern is geen optie
Je wilt de interne filterbehuizing houden
Dus een pomp met meer capaciteit dan de ecco 500 die erin zit?

Is een 2e intern filter een optie voor je?
Ik heb nog wel zo'n bioflow 600 pomp voor je liggen (meerdere zelfs) die je mag hebben tegen kosten verzending, als je dat wilt proberen?

Even op een rijtje,

Extern is geen optie
Je wilt de interne filterbehuizing houden
Dus een pomp met meer capaciteit dan de ecco 500 die erin zit?

Is een 2e intern filter een optie voor je?
Ik heb nog wel zo'n bioflow 600 pomp voor je liggen (meerdere zelfs) die je mag hebben tegen kosten verzending, als je dat wilt proberen?
Extern is indd geen optie, dus het zal verder moeten met de interne pomp. Misschien is er een fabrikant die compatibele pompen maakt die ook in deze filter passen en indd meer capaciteit hebben. Google levert tot zover niet veel op. Nog wel niet intens gezocht, gewoon even ge-googled.
Als ik een tweede filter plaats neem ik weer veel plaats weg.
Het was voor mij ook maar even een hersenkronkel, als het bestaat, mooi, zo niet, jammer.

In theorie zou 500 l/u wel afdoende moeten zijn voor een 125l bak, zeker intern. Mocht je die 600l/u ecco pomp willen stuur me maar een pb. Ik heb er 2 of 3 liggen in een doos vol aquariumspullen die ik nooit gebruik maar het nog wel doen. Kun je voor nop kijken of het wat helpt.

ik zou niet weten waar ik de buitenpomp moet zetten, daar heb ik niet echt de plaats voor...

Je hebt toch een rio 125? Past een extern filter niet onder je kast? Op Marktplaats heb je vaak voor een prikkie prima externe filters!

Heb je het nog kunnen controleren?

Is de makkelijkste manier. ook met binnen filtertjes, zie je aan de uitstroom ,wanneer schoonmaken.

Je hebt toch een rio 125? Past een extern filter niet onder je kast? Op Marktplaats heb je vaak voor een prikkie prima externe filters!
Nee helaas niet, geen vrije kasten meer...

Als je daar een wolk van ingooit dan kun je zien hoe zich dat door de bak verspreidt. Zelf doe ik het meestal met diepvries voer want dat zie je wat beter vindt ik persoonlijk.
Heb er wat vitaminen in gedaan, dat wolkt ook en geen stroming te zien. Heb intussen een stromingspompje geplaatst en nu gaat het lekker.

Ik vond de stroming met de interne destijds ook niet geweldig en ik hoop dat het nu beter zal zijn met dat pompje erbij.

Oh, heb je die dichte variant?
Nee ik heb enkel de rio 125 aquarium zonder de bijhorende kast. Hij staat thuis op een kast maar die steekt vol met ... je-weet-wel-wat-je-verzamelt-op-enkele-jaren-tijd 😛

Nee ik heb enkel de rio 125 aquarium zonder de bijhorende kast. Hij staat thuis op een kast maar die steekt vol met ... je-weet-wel-wat-je-verzamelt-op-enkele-jaren-tijd 😛

Ah zo. Hier ligt de kast ook vol met rommel ja😀

• Leuk
Ik vond de stroming met de interne destijds ook niet geweldig en ik hoop dat het nu beter zal zijn met dat pompje erbij.
Het pompje gaat goed, mss zelfs te goed... Houden neon's, pristella's, corydoras en garra's van een stevige stroming of liever een zwakker stroming?
Heb er nu deze in (2000l/h)

Het pompje gaat goed, mss zelfs te goed... Houden neon's, pristella's, corydoras en garra's van een stevige stroming of liever een zwakker stroming?
Heb er nu deze in (2000l/h)

Oeh, die is wel heel sterk hoor

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan