Wat is er nieuw

Pomp lijkt niet sterk genoeg

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
Denk je ook té sterk, zou ik beter voor die 1000l/h gaan?

Op mijn Rio 180 werd die zelfs afgeraden! Die zijn meer voor zeewaterbakken of hillstreams

Ik heb een 2000 liter op de zeebak van 85 liter en die geeft een flinke stroming. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in pompjes van een paar honderd liter want het belangrijkste is dat de circulatie goed is maar het hoeft geen golfslagbad te zijn😉.

Ik heb een 2000 liter op de zeebak van 85 liter en die geeft een flinke stroming. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in pompjes van een paar honderd liter want het belangrijkste is dat de circulatie goed is maar het hoeft geen golfslagbad te zijn😉.
Ik heb de 1000l/h wel in werking gezien en omdat deze toch niet zo gek sterk leek zei de beste man om het eerst met deze te proberen en indien té sterk mocht ik m alsnog omruilen voor de 1000. Ik zal dat dan maar doen he.

Ik heb de 1000l/h wel in werking gezien en omdat deze toch niet zo gek sterk leek zei de beste man om het eerst met deze te proberen en indien té sterk mocht ik m alsnog omruilen voor de 1000. Ik zal dat dan maar doen he.

Dat lijkt me verstandiger dan nu de 2000 l/h, maar toch is het nog niet echt optimaal hoor.

Ja maar zover ik het zie gaat het water er aan de voorkant in en via de buis aan de bovenkant eruit. Maar dan krijg je toch geen stroming? Het zou wel werken als er zuignappen aanzitten maar die zie ik niet op de foto bij de eerste link. Zo n pomp gebruiken wij als opvoerpomp in de zeewaterbak namelijk. Die pompt het vanuit de sump omhoog via een buis de bak in. Die uit mijn link zijn echt stromingspompjes. ook die gebruiken we in zeewater hier.

Het zou wel werken als er zuignappen aanzitten maar die zie ik niet op de foto bij de eerste link. Zo n pomp gebruiken wij als opvoerpomp in de zeewaterbak namelijk. Die pompt het vanuit de sump omhoog via een buis de bak in. Die uit mijn link zijn echt stromingspompjes. ook die gebruiken we in zeewater hier.

Ja, nu je het zegt is die eerste linkt niet zo duidelijk ja.:sorry:

Het hangt er ook vanaf of er zuignappen aan zitten. En die uit je link kun je ook niet echt richten in de bak. Onze opvoerpomp in de zeewater heeft wel zuignappen en daarmee staat hij in de sump op de bodem vast en aan dat pijpje zit de pijp bevestigd die het terugpompt de bak in. Bij een echt stromingspompje zoals die van Hydor kun je ook niks bevestigen en die zorgen alleen voor waterverplaatsing/stroming in je bak.

Ja zo, maar zijn er veel 'lichte' stromingspompjes zoals die van hydor dan?

Nou die zijn er dacht ik eerder pas vanaf zo n 1000liter en voor deze bak van de TS vrij veel denk ik. Dus je zult als je er een kopt wel op moeten letten dat ze zuignapjes hebben om op je aam te bevestigen of je moet er zelf een buis met spraybar aanmaken bijvoorbeeld.

Ik heb toch mijn bedenkingen bij het feit dat die 1000l/h té sterk zou zijn, tenminste als ik de tech specs mag geloven.

Hier zie je dat de 2000, die ik nu heb, voorzien is voor zoetwater aquariums van 120l tot 200l.
De 1000 is voorzien voor 60l tot 120l.
Mijn bak is een rio 125 dus de 1000 zou dan toch ok moeten zijn.
Of redeneer ik nu totaal verkeerd?
PhotoScan_5_5d7960ed-60e7-4281-9684-b7f6dbe252ff_1024x1024.jpg

Ik heb er geen ervaring mee maar is dat niet meer voor bijvoorbeeld een Hillstreambak waar je echt lekker veel stroming wilt hebben? Ik denk dat zo n pompje van 1000 liter de planten plat gaat leggen in een bak van 80cm.

Ik heb er geen ervaring mee maar is dat niet meer voor bijvoorbeeld een Hillstreambak waar je echt lekker veel stroming wilt hebben? Ik denk dat zo n pompje van 1000 liter de planten plat gaat leggen in een bak van 80cm.
Nee dat doet het niet hoor, de 2000 doet dat nu ook al niet. Mist goed gepositioneerd. Dan lijkt het me dat die 1000 dat helemaal niet gaat doen.

Tja, jij kan zelf in je bak het beste bepalen hoeveel stroming het veroorzaakt en of het teveel of voldoende is. Daar zou ik dan gewoon op afgaan.

• Leuk
Waarderingen: JoKi
Nee dat doet het niet hoor, de 2000 doet dat nu ook al niet. Mist goed gepositioneerd. Dan lijkt het me dat die 1000 dat helemaal niet gaat doen.

Te veel stroming kan algen veroorzaken...... Maar probeer het maar gewoon, mss maken wij ons nergens druk om

De pomp schijnt erg goed te zijn, zowel techniek van Eheim en JBL gecombineerd, ik heb me laten vertellen dat deze van de pompenbouwer komt welke ook Eheim en JBL bouwt.
Word o.a. door "mijn" LFS verkocht en nog geen klachten binnen gekomen, ik weet dat Trotsemammie er ook een heeft.

• Leuk
Wij hebben dus ook de Sicce 200 in de zeewaterbak maar dat is wel een stil pompje. En hij verbruikt weinig stroom.

Zo, gisteren de sicce voyager nano 1000 er in gehangen en deze levert een mooie zachte stroming. De visjes lijken er van te houden want zwemmen heel de tijd door de stroming heen. De 2000 was indd wel wat té krachtig. Dus voor zij die ooit een stromingspompje in een relatief kleine aquarium zoeken, deze is er wel ideaal voor.

Mooi om te horen en dan is dat ook weer opgelost dus:thumbs:.

• Leuk
O jee, ik dacht dat het liters waren:sorry::sorry:

Haha, ja ik ging gewoon van liters uit en had even niet verder gelezen. Echt kleiner dan zo rond de 1000 liter vindt je de echte stromingspompjes haast niet. Althans niet zoals die van Sicce bijvoorbeeld.

Nee, dan kom je uit bij dompelpompjes van superfish ofzo..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan