Wat is er nieuw

Pomp stil gestaan

Ramonvw

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Leeftijd
32
Vandaag na het werk kwam ik thuis en merkte ik op dat er geen oppervlakte stroming aanwezig was. en inderdaad me pomp stond stil, ik kijken oke wel stroom. Toen besloten de pomp er maar even uit te halen, en het probleem was direct duidelijk,een van me roodkopzalmpjes zat klem in de pomp ( hij is dood ).

De eerste vraag die bij me opkwam hoe is hij daar in hemelsnaam terechtgekomen? tegen de stroming in gezwommen?

Omdat ik niet weet hoelang de pomp precies heeft stilgestaan is mijn vraag wat ik het beste kan doen? Ik meet op het moment geen nitriet,voor de zekerheid toch nog even nadoseren met sera nitrovec?

Het betreft een juwelpomp met binnenfilter.

Mvg,

Ramon

Dat is een lastige vraag want als het een lange periode is dan kan de bacteriecultuur (deels) dood zijn. Zelf zou ik het even aankijken en de waarden de komende dagen goed in de gaten houden. In je bodem zitten gelukkig ook veel goede bacterien.

Aanzetten en regelmatig water verversen zegt mijn gevoel.

Heb hem inderdaad gelijk weer aangezet II hou even de watermetingen in de gaten komende dagen morgen was swso ververs dag dus dat komt goed uit

Zou hem zelf eerst schoonmaken, helemaal als er een dode vis in heeft gezeten...
Ik had laatst halve dag vergeten pomp aan te zetten en het filter stonk al verschrikkelijk...

Maar als ik terug ga naar de oorzaak, hoe kan de vis daar terecht komen? Enige manier die ik me kan indenken is via het uitstroom pijpje? Is hier iets tegen te doen gaas spannen over uiteinde vh pijpje?

Hebben die juwel pompen geen open bovenkant?
Via uitstroom pijpje kan zeker.. Misschien een spraybay erop plaatsen of meerdere kleinere pijpjes in de uitstroom waar ze niet doorheen passen? Een netje beperkt de stroming ben ik bang..

Deze niet in iedergeval , ik ga eens zoeken naar een passende oplossing voor de uitstroom!

Kon de vis niet door de gleuven die in die binnenfilter zitten?

Enige wat ik kan bedenken is dat de pomp eerst uit is gegaan, en dat hij er toen is ingezwommen.

Zou daarom niet ineens je hele filter schoonmaken. Iedereen heeft wel eens een dode vis, alleen die van jou zit toevallig daar.
Lijkt me juist slecht om hem helemaal schoon te maken.

Het zou ook zo kunnen zijn gegaan inderdaad maar ja wat is dan de reden van de uitval zou je denken? Daar achterkomen doe je vaak niet meer. Het is te hopen dat je niet veel last ervan zult ondervinden verder.

Kon de vis niet door de gleuven die in die binnenfilter zitten?
misschien via degene die linksonderin zitten? kan die dan in de pompgeraken vanaf daar? via de instroom aan de bovenkant zou die door de filterwatten/sponzen moeten maar dat lijkt me een onmogelijke opgave. Is het een idee die gleuven enigzins aan te passen?

Enige wat ik kan bedenken is dat de pomp eerst uit is gegaan, en dat hij er toen is ingezwommen.

Zou daarom niet ineens je hele filter schoonmaken. Iedereen heeft wel eens een dode vis, alleen die van jou zit toevallig daar.
Lijkt me juist slecht om hem helemaal schoon te maken.

Dan zou de vraag blijven waarom de pomp ineens zou uitschakelen, zeker omdat na de vis eruit was, de pomp weer prima draait, ben hem inderdaad niet van plan het filter extra grondig schoon te maken.

Ik denk ook dat de kans extreem klein is dat hij tegen de stroming in gezwommen is.
Zeker direct bij de uitlaat van het filter is die stroming serieus.
Maar je kan toch zien of hij bij de inalaat op uitlaat van de rotor zat?

En een filter die een paar uur stil staat is vervelend maar geen dood zonde hoor.
Gewoon aanzetten en paar dagen niet te gek doen met voeren enzo.
Komt vanzelf wel goed hoor.

Bij mij proberen ze ook weleens de uitstroom van de filters in te zwemmen (1200 en 2000L/u) daarom heb ik op de ene een korfje en de andere een dubbele bocht gezet..
Je hebt overigens bij die juwel filters wel aan beide kanten zo'n rond gat, de ene komt je uitstroombuis uit en de andere zit tegen het glas gedrukt of?

Even over het stilstaan van filters. Ik heb hier met Gerald Bassleer eens over gesproken toen ik vorig jaar (heerlijk om te zeggen) enorme problemen met mijn bak had. Hij had een theorie (en die heb ik toegepast tijdens toepassen van medicatie) dat je een (extern) filter best lang "stop" kunt zetten.
Wat ik heb gedaan is de bovenkant los gemaakt, zodat er voldoende zuurstof bij kan komen. Na 3 dagen stilstand heb ik het water in het filter weggegooid en dus ook het ergste bezinksel weggegooid. Ik heb het filtermateriaal (waren geen filtermatten) niet uitgespoeld (als je te sterk spoelt met bv kraanwater spoel je bacteriën weg.) Filter weer aangesloten en weer laten draaien. Geen problemen met nitriet etc. gehad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan