Wat is er nieuw

Pompoen voeren

BlupGup

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2014
Pompoen voeren

Eigenlijk is dit heel simpel zelf te maken en hoef je geen dure potjes/zakjes voer hiervoor aan te schaffen waar je al snel >5 euro voor betaald.
Koop een (Hokkaido/Oranje) pompoen b.v. bij de supermarkt ~ 3,50 euro.

pompoen1.png

1. Snij de pompoen doormidden en ontdoe deze met behulp van een lepel van de pitjes.
2. Snij halve maantjes en ontdoe deze van de schil, dit is misschien wel het rottigste karweitje aangezien de schil en pompoen redelijk taai zijn.
3. Snij dunne plakjes (hoe dunner hoe sneller deze gedroogd worden.
4. Doe de plakjes in een voedseldroger of in de oven op 70 graden totdat deze licht knapperig zijn (dit kan gerust ~10 uur duren).

pompoen2.png
pompoen3.png

5. Bewaar ze tot voeren in een bakje met een stukje keukenrol onderin.

pompoen4.png

Voer kleine stukjes eens per week/2 weken.

Garnalen, slakken en (heremiet)kreeftjes alsook otocincli en andere herbivore meervallen eten dit graag.

pompoen5.png

Voedingsstoffen pompoen:
Koolhydraten
Voedingsvezels
Eiwitten
Vitamine A (vooral als bètacaroteen)
Vitamine C
Vitamine E
Vitamine K
Vitamine B1 (thiamine)
Vitamine B2 (riboflavine)
Vitamine B3 (niacine)
Vitamine B5 (pantotheenzuur)
Vitamine B6
Foliumzuur (B9)
Kalium
Fosfor
Magnesium
Calcium
IJzer
Zink
Koper
Mangaan
Antioxidanten, waaronder carotenoïden
Bètacaroteen

Goed idee! Zinken de stukjes als ze ingedroogd zijn? Kun je de gedroogde stukjes makkelijk breken of wordt het heel taai? (anders zou ik misschien grote dunne plakken in de oven leggen en die daarna in stukjes breken). De pitten gebruik ik nu al als we pompoen hebben, die droog ik in de oven en geef ik onze hamster.

Laatst bewerkt:
Goed idee! Zinken de stukjes als ze ingedroogd zijn? Kun je de gedroogde stukjes makkelijk breken of wordt het heel taai? (anders zou ik misschien grote dunne plakken in de oven leggen en die daarna in stukjes breken). De pitten gebruik ik nu al als we pompoen hebben, die droog ik in de oven en geef ik onze hamster.
De stukjes zinken inderdaad, soms na een tikje met je vinger erop als ze blijven drijven. Dunnere stukjes kun je redelijk goed breken en soms iets scheuren.
Hamsters zijn inderdaad gek op die pitten, dat herinner ik me nog wel van vroeger toen ik veel knaagdieren had.

Nog veel eenvoudiger: was de pompoen goed. Schil de pompoen. Gebruik het vruchtvlees voor soep/ ovenschotel/ weet ik veel. Snij de stukken schil in stukjes van gewenst formaat. Vries ze in.
Dit doe ik overigens ook met de schil van watermeloen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan