Pond-style-Akwarium


Akwarium

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2019
Berichten
1,569
Leeftijd
34
Vandaag heb ik me gewaagd aan het snijden van glas en het kitten van een aquarium. Om mijn eigen Pond-Style aquarium te maken, voor ik jullie mijn productsel laat zien, wat is een Pond style aquarium:

Nou Jurijs Jutjajevs bracht afgelopen week dit filmpje uit:


super leuk, nou had aquaowner ook al zoiets en zijn er meer maar deze vond ik toch wel charmant. en de fantastische logoritme's van youtube brachten toen deze naar boven:


En toen wist ik het zeker, ik wil er eentje.

nou kun je het een paludarium, riparium, aqua-terrarium of vivarium noemen, wat allemaal beargumenteerbaar correct zou kunnen zijn, maar het onderscheidende aan een Pond-style aquarium is dat het bedoelt is om vooral vanaf boven te bekijken, net zoals een vijvertje.

goed, nou had ik nog een oud aquarium staan, maar voor een pondstyle heb je een laag aquarium nodig en deze was 30 cm hoog. dus veel snijden en schrapen verder had ik 5 5 mm dikke glasplaten om me op uit te leven. Met weinig te verliezen een glassnijder en tube kit gehaald en aan de slag.

Nou dat valt nog vies tegen: ik ben van de pipi langkous methode: "ik heb het nog nooit geprobeerd dus ik denk dat ik het wel kan" . gelukkig was ik zo slim om een paar proef snedes te maken in de plaat die ik niet meer ging gebruiken, want de eersten mislukten echt falikant. niet dat de uiteindelijke snedes perfect gingen, hier en daar missen wat hoekjes en is het scheef gebroken, maar het was goed genoeg om een aquarium van te kunnen maken. (hoop ik)

drie dingen waar ik achter kwam:
breng eerst druppies olie op het snijvlak en het mesje aan, droogsnijden gaat een stuk slechter.
snijd 1 keer, niet voor de zekerhied nog eens over de snede heen gaan, dubbele snedes gaan geheid fout
neem geen 5 mm glas als je het nog nooit gedaan hebt, het kost een redelijke hoeveelheid kracht omdat te breken en dat gaat zeker ten koste van controle en precisie, 3 of 4 mm gaat ws een stuk beter.


Kitten gaat een stuk gemakkelijker, de truc is de juiste hoeveelheid kit aan te brengen, bij de eerste was ik veel te royaal, wat nogal een troepje geeft, vervolgens wat te zuinig geweest wat dan weer plekjes geeft waar de naad niet helemaal gevuld is. en dus een zwakke plek in de kitnaad. Het staat nu te drogen en zaterdag weten we of het waterdicht is.... goed afplakken van te voren is key, dan blijven de kitnaden redelijk netjes.

en dan ziet het er nu zo uit:
2020-04-23_20-01-24_953.jpg
2020-04-23_20-01-25_885.jpg
 
Ja het snijden van glas en het netjes afkitten is nog best een kunst... maar je weet het gezegde hè? oefening.....

zo voor de 1e keer vind ik het er al goed (genoeg) uitzien, als die zometeen nog waterdicht blijkt dan :thumbs:
 
Een prachtig en bijzonder project dat ik met heel veel plezier zal volgen! :petjeaf:
 
Ziet er mooi uit Tonio en we gaan dit volgen.
 
De Pipi langkous methode XD

Ben benieuwd naar t uiteindelijke resultaat, al ziet de bak zelf er helemaal niet slecht uit hoor!
 
Danku,

ik heb een aantal plantjes verzameld uit de sloot:

Bloeiende planten:
Lysmachia nummularia- penningkruid
Myosotis scorpiodes - Moerasvergeet-mij-nietje
Mentha aquatica - watermunt

grassen:
Eleocharis ovata (?) - eivormige waterbies
Carex sp zonder bloeivorm is preciese soort lastig.

groene planten:
Brachythecium sp - dikkopmos
Thelypteris palustris - Moerasvaren

voor onderwater komt daar nog wel wat bij, en wat meer grassen. Ik weet nog niet of ik alles inheems ga doen. een bodembedekker onderwater en kleiner blijven grasachtige planten zijn lastig....
 
Leuk hoor! En het ziet er netjes uit, hopelijk is het waterdicht! ?

En glas snijden is inderdaad een kunst.

Ik heb twee workshops 'glas fusion' gedaan, de eerste paar keer ging inderdaad niet helemaal geweldig ?
 
Ziet er, voor een eerste keer, prima uit toch!? Ben benieuwd naar een vervolg!
 
Ziet er goed uit, ben heel benieuwd naar wat dit gaat worden!
 
Morgen testen of ie waterdicht is, dan beoordeel ik of ik tevreden ben...

Maar vandaag bij het tuincentrum japans bloedgras en moerasooievaarsbek gescoord voor dit bakje, denk ik althans, het is zodanig anders dan een normaal aquarium dat het moeilijk is om precies voor me te zien waar elke plant komt. dus weet ik niet zeker of ik alles ga gebruiken. maar we shall see.

Daarna nog wat steen gescoord voor de hardscape:
2020-04-24_23-57-20_133.jpg
2020-04-24_23-57-21_247.jpg
2020-04-24_23-57-22_071.jpg
2020-04-24_23-57-22_865.jpg
 
Heel tof project dit, zo'n aquarium (paludarium?) kon mij ook heel goed bevallen. Lijkt een klein beetje op wat ik nu heb. Wat ik hier leuk aan vind is dat het eigenlijk makkelijker is om te maken en je ook meer ruimte over houd voor beplanting. Ga dit zeker volgen om te kijken hoe het vordert.
 
je hebt lek als een mandje,
lek als een vergiet,
lek als een zeef,
Maar dit aquarium is waterdicht.

na 19 uur gevuld te staan is het nog steeds rondom droog, dus conclussie: goedgekeurd.
 
Wat leuk zulke projecten. Ik ben heel benieuwd naar wat je ervan gaat maken!
 
Oh beter! Scheelt dat er niet heel veel druk op de kit komt, maar toch fijn om te zien!
 
Wat ik me nou afvraag bij een pond aquarium.. hoe doe je dat met de temperatuur? Ga je het water koelen of wordt het dan kamertemperatuur?
 
Oh beter! Scheelt dat er niet heel veel druk op de kit komt, maar toch fijn om te zien!

klopt staat maar een cmtje of 11 water in maximaal, Dat maakt het ook een geschikt projectje om eens zelf te prutsen. een hoger aquarium heeft veel meer druk op de naden.

Wat ik me nou afvraag bij een pond aquarium.. hoe doe je dat met de temperatuur? Ga je het water koelen of wordt het dan kamertemperatuur?
gewoon kamertemperatuur, dat is prima voor vrijwel alle planten, inheems en (sub)tropisch.
 
volgende stap is de hardscape in het aquarium:

omdat de stenen zwaar zijn en er geen dikke bodemlaag onder komt een dun plaatje piepschuim onder de stenen gelegd.
Voor het landdeel is de eerste laag stukken grove filtermat als alternatief voor lava of puimsteen. het is poreus genoeg om watercirculatie mogelijk te houden, maar laat geen grond door, bij andere materialen zakt de grond er naar verloop van tijd toch tussen. ook de kieren tussen de stenen zijn met filterschuim dicht gestopt.
.
IMG_20200426_171321.jpg
2020-04-27_00-26-59_225.jpg


daarbovenop een laag dirt, 1 deel bentoniet,(kattenkorrels) 2 delen zand en 4 delen turf, na het planten wordt dit afgedekt met fijn grind en bovenwater fijne schorssnippers.
in de voorgrond zand en grind en de hardscape is klaar:
2020-04-27_00-26-58_337.jpg
 
na een paar dagen weg geweest te zijn ziet het bakje er zo uit:
IMG_20200502_111215.jpg


de pijpjes liggen erin voor het filter dat nog moet komen, en komen uit een ingelopen filter van de andere bak.
verder is het water wat geel geworden, wat niet vreemd is gezien de hoeveelheid turf die in het landdeel zit. een beetje purigen in het filter houdt dat wel weg ws.

de meeste plantjes zijn aangeslagen, sommige twijfelen nog. we zullen zien hoe het gaat....
 
Heel gaaf! Hoe heb je 't licht eigenlijk gedaan? Ik zie een pijp en een kabeltje, oogt nie als een standaardaquariumlamp?
 
Super tof, als ik weer eens wat anders ga doen staat dit bovenaan de lijst. Ik blijf volgen voor de vorderingen.
 
Goed gelukt joh, ziet er erg mooi en leuk uit.
Project geslaagd zou ik zeggen.
 
Heel gaaf! Hoe heb je 't licht eigenlijk gedaan? Ik zie een pijp en een kabeltje, oogt nie als een standaardaquariumlamp?

Het is de oude lamp van mijn 50 cm aquarium, 30 watt lage kwalitiet LED's. Het werkt opzich prima, maar hij hing zo'n 15 cm van het watteroppervlak en nu een halve meter hoger. dat geeft dus erg veel strooi licht. opzich niet heel erg maar is wel iets waar ik op termijn iets aan wil doen. Zal vanavond wel een foto maken van de hele setup inclussief lamp.

en uiteraard een DIY-lamp,
 
Heel gaaf dit!
 
@Akwarium jij gebruikt nu een Led lamp neem ik aan, zou dit zonder lamp kunnen als je de bak bij het raam zet?
 
@Akwarium jij gebruikt nu een Led lamp neem ik aan, zou dit zonder lamp kunnen als je de bak bij het raam zet?
Voor het emerse deel is wat direct zonlicht ideaal denk ik, al is veel afhankelijk van de planten die je kiest.
Nadeel is dat je onderwater vaak alg krijgt bij direct zonlicht, (maar schoonmaken gaat vrij gemakkelijk in een ondiep bakje) en het water vrij snel opwarmt omdat het zo weinig is. als je er bewoners insteekt kan dat een probleem zijn.

zelf heb ik gisteren de ledjes voorzien van lenzen waardoor het licht vooral naar beneden gaat, de hoeveelheid licht recht onder de lamp is nu 3 keer hoger.
als je lager blijvende planten gebruikt kan de lamp lager hangen en heb je minder licht nodig. En ik vooral (moeras)planten die normaal in de volle zon groeien, je kunt ook planten nemen die normaal meer schaduw krijgen.
 
Ik vind het altijd prachtig om te zien. Ik zie het mij zelf alleen niet doen.
Ik volg je vorderingen graag!
 
Ik vind het altijd prachtig om te zien. Ik zie het mij zelf alleen niet doen.
Ik volg je vorderingen graag!
Eerlijkheid kent geen tijd! :juggle: :DD
 
Erg mooi en bijzonder! :)
 

Terug
Bovenaan