Wat is er nieuw

Pop eye bij cory panda

• Onderwerp starter Onderwerp starter JanitaH
  • Startdatum Startdatum
J

JanitaH

Guest
Goedenavond,

Ik kwam er gister achter dat 1 van mijn Cory Panda's last heeft van wat ik vermoed Pop Eye.
De ogen puilen uit, zijn glazig, en hij schuurt ermee langs het grind en objecten.

Ik heb hem al geprobeerd te vangen zodat hij evt in een apart bakje of in het andere aquarium kan, maar mijn bak leent zich niet echt voor het vangen van vis.

Ik heb op dit moment alleen esha 2000 in huis, en heb dit uit voorzorg ook maar toegevoegd.
Ook heb ik vandaag een redelijk grote waterwissel gedaan voor het geval het door iets in het water komt.

De rest van de vissen zien er goed uit, doen normaal, en iedereen eet en zwemt tierig.

Ik heb alleen teststrips in huis, en die geven normale waarden aan. Ik test iedere week, en heb geen veranderingen of dergelijk. Er is ook niets in de bak veranderd.

Ik hoor graag tips, want ben erg gehecht aan mn corys.

Fotos volgens wanneer ik het goed in beeld kan krijgen

Pop eye komt nog wel eens door een bacteriële infectie. Bactopur direct wordt vaak aangeraden op het forum. Ik zou er niet vanuit gaan dat Esha 2000 het gaat verhelpen, ik ben tot nu toe niemand tegengekomen bij wie dit medicijn heeft geholpen. Heb je een quarantainebak? Want middelen tegen bacteriën helpen je filter ook om zeep.

Heb 3 weken geleden ook een Cory gehad met uitpuilende ogen, de Cory zelf was ook erg lusteloos dus kon hem zo vangen als het moest. Echter had ik geen extra bak omdat de bak waar ze inzitten nog bij m'n ouders staat (ben 3mnden geleden verhuist) en nieuwe bak aan 't opzetten. Zaten niet veel vis meer in maar heb de gehele bak behandeld met baktopur (sera) (niet de de direct want die had ik niet in huis), met een positief resultaat 🙂. Komt overigens deze week wel een Quarantainebak (QB) voor dit soort situaties bij mij en ga ook weer baktopur direct halen want gebeurt altijd in het weekend, maar kan toeval zijn. Reden dat ik dit altijd op voorraad heb is simpel, bacteriële infecties kunnen snel gaan waar elk uur telt eigenlijk. Voor schimmels en de meeste parasieten heb je wel even tijd om wat te gaan halen. Als je de grote waterwissel na het toevoegen van je medicijn heb gedaan heb je wel kans dat dit minder goed werkt, want is altijd zoveel druppels/ per zoveel liter en dan kan het zijn dat je het teveel verdund, iig in theorie.

Verder wel deel van je filter veilig stellen als Merethe al aangaf als je gaat behandelen zonder QB. Die anti-bacteriële middelen schijnen ook niet zo goed te zijn voor je filtercultuur met als gevolg dat je dan straks weer een nitraatpiek kan krijgen omdat er onvoldoende bacteriën zijn. Verder meet ik ook altijd even m'n water op NH4 en NO2 bij problemen met de vissen, maar zie dat jij dat hebt gedaan m.b.v. strips. Zijn volgens mij wel redelijk voor NO2.

Baktopur kan ik op zn vroegst morgenmiddag naar kijken bij de dierenzaak 🙁 en nu met die vertragingen bij de post ga ik het ook niet gauw hebben met bestellen 😢 maar ik ga mn best doen!

Waterwissel was voordat ik de esha toevoegde, maar goed dat was ook maar even een gok.

Ik heb hem weten te vangen, en ik wen hem nu over naar het andere aquarium. Die was nu op peil dus daar gingen binnenkort toch vissen in. Kan ik het nu eerst gebruiken als quarantaine bak voor hem alleen. De baktopur is onderweg, moest toch bestellen want het was hier nergens te krijgen. Voordeel is nu wel dat het in deze bak dan niet erg is als de bacterien aangetast worden, dan draait ie gewoon een poos langer in

Misschien een tip: Las vandaag ook wat in dit topic
Code:
https://aquaforum.nl/threads/mysterieuze-reden-dode-vissen.168679/#post-2167528
over behandelen met knoflook (is voor mij ook nieuw). Moet je anders maar even een bericht plaatsen/sturen naar diegene die dat schreef als je er meer over wilt weten.

Wel dan na behandeling even over kool filteren en daarna je cultuur weer op peil brengen voor in te starten. Maar je Cory heeft de nacht overleefd, merk je al iets van verbetering? Of nog hetzelfde/slechter. Even je bak extra beluchten is trouwens ook een vaak toegepast iets wanneer je behandeld met medicijnen.

Hij leeft nog en is behalve zn ogen nog erg tierig. Zwemt nog veel rond en eet ook nog gewoon. Alleen die ogen die puilen uit en zijn wazig.
Eerste dosering baktopur zit er nu in, en ook houd ik de rest van de groep in de andere bak in de gaten

Gelukkig had je de quarantaine bak staan en nu maar hopen dat de medicatie zal aanslaan. Succes.

Eindelijk een goede foto kunnen maken

Bijlagen

• 15902534788504446758415903037317.jpg
    15902534788504446758415903037317.jpg
    62.6 KB · Weergaven: 183
Hij leeft dus nog? Als dit een recente foto is zou ik de kuur nogmaals herhalen na een week, staat geloof ik ook in de beschrijving van Bactopur. Zie je wel verbetering?

Hij leeft inderdaad nog. Deze foto is van gisteren. Ik heb niet het idee dat het verbeterd, maar het word ook niet erger

Ik heb zojuist de vis er uit moeten scheppen, hij was overleden. Hartelijk dank voor alle hulp hier

Jammer dat te horen, je hebt in ieder geval je best gedaan en weer wat geleerd. Succes met de hobby verder!

Gr
Stefan

Op dit moment zien al mijn pandas er slecht uit. Nadat die ene was overleden begon ik 1 voor 1 de andere corys in the originele bak te zien verslechteren. All 7 hebben nu last van de ogen, en een paar ook van de baardraden.
Ik ben nu de hele bak aan het behandelen met baktopur direct, en iedere dag 50 procent aan het verversen want nu met testen is de nitraat erg hoog. Ik ben er niet gerust op.

Ik wilde de bodem gaan aanpassen zodat de corys zand gingen krijgen ipv alleen grind maar denk dat ik even wacht to ik weet of ik uberhaupt nog corys overhoud

Hieronder even wat vragen. Som ze even op dat is overzichtelijker.
  1. Naast nitraat ook weer nitriet en evt ammoniak gemeten?
  2. Heb je toevallig de eerste keer dat je ging behandelen met ESHA dit in je originele aquarium gedaan? Zo ja dan kan je filtercultuur te veel aangedaan zijn waardoor deze afvalstoffen niet meer zo goed kunnen verwerken met verhoogde waardes voor de testen bij punt 1 tot gevolg.
  3. Hoe hoog is je nitraat?
  4. Hebt geen koolfilters in je filter zitten toch? Anders er gelijk uit halen anders heeft behandelen weinig zin.
  5. Zijn de baardraden afgesleten of lijken ze geïnfecteerd? Dat eerste kan inderdaad door verkeerd grind komen.

Gr
Stefan

1. Nitraat is op de strips sterk verhoogd. Nitriet meet 0.

2. Ja dit is inderdaad in het originele aquarium gebeurd

3. Op de strips geeft ie een waarde van ong 50mg per liter aan. Nu weet ik dat strips niet nauwkeurig zijn dus het zal eromheen zitten. Maar eerst testte het altijd laag, en nu iedere strip test het deze waarde.

4. Geen koolfilters

5. Het is erg geinfecteerd, de baardraden zitten er nog wel maar de hele mond lijkt geinfecteerd te zijn, zal zi even een foto proberen te maken

1 van de pandas zit nu ook onder de schimmel, ik weet niet meer wat te doen :help:

20200604_170204.jpg

Hierbij de bek

Bijlagen

• 20200604_170239.jpg
    20200604_170239.jpg
    79.5 KB · Weergaven: 128
Hmmm. Wat ik dan denk wat er aan de hand is dat de bacteriële infectie ook de huid/slijmlaag aantast (o.a. Pseudomonas/Aeromonas). Schimmels zijn meestal opportunisten dus maken wrs gebruik van het feit de Cory's al verzwakt zijn door de bacteriële infectie. Ben bang dat het voor die Cory met schimmel einde verhaal is maar je zou even kunnen kijken naar ook nog een schimmelmiddel, of Omnipur (is een combi voor zowel bacteriën als schimmels). Wordt alleen wel een ophoping van middeltjes zo. Zou goed de beschrijving van Bactopur volgen, weet niet wat daar staat over tussentijdse waterwissels. Mocht dat een probleem zijn dan zou ik toch alles even in je QB gooien. Kun je de vissen behandelen en kun je in de tussentijd je hoofdbak op orde maken door de nitraat te verlagen en medicijnresten weg te filteren. Die bacteriën en schimmels zitten sowieso altijd al in het water dus dit helemaal weg behandelen uit je water heeft naar mijn inziens niet zo'n zin (wel voor je vissen hoor op dit moment). Als de vissen het overleven en hun immuunsysteem weer aangesterkt is zouden ze niet meer vatbaar moeten zijn.

Nitraat is wel aan de hoge kant, nog niet gelijk dodelijk maar zou wel proberen dat te verlagen. Je kan dit op de natuurlijk manier doen door waterwissels of door snelgroeiende planten te nemen. Anders zijn er evt middeltjes voor en of filtermedia. Probeer je bacteriecultuur veilig te stellen.

Tis nou even k👎t nu maar houdt de moed erin. Als er overigens nog mensen zijn met aanvullingen dan graag. Vooral m.b.t. aansterken, weet niet of iemand daar nog tips voor heeft.

Beschrijving van baktopur zegt 7 dagen aan 1 stuk behandelen en max om de 2 dagen water verversen en het ververste water aanvullen met baktopur.
Ik zie ze met de dag verslechteren en zie echt even geen eind in zicht :((

Qb zitten nu nieuwe corys. Kennis kwam ermee aanzetten. Super lief maar niet het ideale moment, daar die bak net gebruikt was voor behandeling en ik nu dus geen zieke vissen uit deze bak kan halen. Maar ze stond erop. Dus die houd ik ook al nauwlettend in de gaten ivm bacterien. Wat een zooitje 😢

Niet heel handig nee. Nou als je dan toch om de 2 dagen water mag verversen kan je wel je nitraat naar beneden brengen. Tis dan even niet anders nu. Zou die andere Cory's er dan echt voorlopig niet bij gaan zetten en echt nog wel 2 weken voor de zekerheid wachten nadat je laatste vis is genezen/overleden. Na behandelen over kool filteren en evt wat filterbacteriën toevoegen en vooral waardes blijven meten wat betreft NH4 en NO2. Goed beluchten erbij is ook aan te raden nu overigens, heb ik wellicht al eerder gemeld.

Verder kan je ook even kijken op dit forum of daarbuiten naar toevoeging van knoflook, schijnt ook goede werking te hebben op de vissen. Ik ga hier binnenkort ook mee experimenteren als preventiemiddel in de QB bak bij m'n visverhuizing. Baat 't niet dan schaadt t niet.

Geen corys meer over. Ga nu de bak weer op orde brengen.

Jammer van het verlies. Neem aan dat je die nieuwe in de QB bak nog wel hebt? Inderdaad rustig de bak weer op orde brengen en dan weer verder.

Ja indd, die zijn ee nog. En hou de waterwaardes goed in de gaten van die bak.
Nh eerst alles weer op orde, en dan weer opnieuw beginnen.
Heel erg bedankt voor alle hulp, Stefan

Nou, binnen 2 weken hadden alle nieuwe corys het ook, die in de QB zaten. Terwijl ze niet in aanraking zijn geweest met de toen zieke vissen. Waterwaardes nauwlettend in de gaten gehouden, en nu nog, en gewoon geen afwijkingen te vinden.
Ik vermoed dat het door de dierenwinkel komt waar ze allemaal vandaan komen, want verder heb ik er ook geen verklaring voor.

Het begint met wat opgezette ogen, en dit gaat steeds verder totdat ze echt uitpuilen. Er komen complicaties bij zoals schimmelinfecties, die beginnen met een klein plekje en binnen enkele uren zit de hele vis onder de schimmel.

Bactopur doet helemaal niks.

Ik stop met het houden van de cory panda voor nu.

De garnalen en vuurtetras gaan supergoed juist :S

Er zitten soms wat minder goede 'ladingen' panda's tussen. Je leest het hier op het forum ook wel. Mocht je ze nog eens willen houden, zou ik ze bij een particulier vandaan halen. Dat, of een ander soortje; genoeg keuze gelukkig. Wel heel vervelend om te lezen. Lfs hier wellicht over gesproken? Of ze het meer horen>

Mijn panda's hebben het vroeger ook nooit goed gedaan. Corydoras over het algemeen altijd problemen mee gehad.

De gok genomen en nieuwe corydoras pandas erin. Aquariumzaak dit keer. Als test eigenlijk.

Heb mn water daar laten testen, waardes waren goed zoals ik al verwachtte.
Corys zagen er goed uit.

Als dubbele test nog 3 van een andere soort cory erin, zuid amerikaans Kenau(?)

2 weken verder, alle corys dikke ogen. Uit de ervaring die ik nu heb kan ik er al vanuit gaan dat ik met een week of 3 dus weer een lege bak heb. Voor nu zijn ze nog redelijk actief, maar ik weet dat dat snel veranderd.

Ik ben ten einde raad. Ik heb gewoon filterzand en fijn grind in de bak. 2 stukken mopani hout. Veel planten die het goed doen. Ververs regelmatig. Waardes zijn dus goed, zoals zelf getest evenals in de zaak.

Ik weet het echt niet meer.
Als iemand nog suggesties heeft, heeeel graag

:S:S:S

Bijlagen

• 15972489188003634834076104554887.jpg
    15972489188003634834076104554887.jpg
    126.9 KB · Weergaven: 95
Das wel vreemd dan ja. Niks aan loodjes/glaswol of iets aan de planten wat niet te meten is. Volcoende stroming over de bodem van de bak, dat niet alle vuile stoffen daar blijven hangen? Bodemrot wellicht, ook dit kan gevaarlijk zijn als ze wroetrn

De gok genomen en nieuwe corydoras pandas erin. Aquariumzaak dit keer. Als test eigenlijk.

Heb mn water daar laten testen, waardes waren goed zoals ik al verwachtte.
Corys zagen er goed uit.

Als dubbele test nog 3 van een andere soort cory erin, zuid amerikaans Kenau(?)

2 weken verder, alle corys dikke ogen. Uit de ervaring die ik nu heb kan ik er al vanuit gaan dat ik met een week of 3 dus weer een lege bak heb. Voor nu zijn ze nog redelijk actief, maar ik weet dat dat snel veranderd.

Ik ben ten einde raad. Ik heb gewoon filterzand en fijn grind in de bak. 2 stukken mopani hout. Veel planten die het goed doen. Ververs regelmatig. Waardes zijn dus goed, zoals zelf getest evenals in de zaak.

Ik weet het echt niet meer.
Als iemand nog suggesties heeft, heeeel graag

:S:S:S
Hey hey,

Is het grove grind in je jouw bak, wel afgerond?
Niet dat ze bijv. tijdens het grondelen beschadigingen aan hun lijf en ogen oplopen, die gaan ontsteken.
Dit omdat de andere bewoners geen klachten hebben.
Weet t ook niet hoor,maar probeer gewoon mee te denken.
Ben nu ook een bak aan t opstarten voor Corydoras en heb na inlezen er een complete zandbodem ingelegd.
Hoop echt dat je er achterkomt wat deze ellende veroorzaakt.

Das wel vreemd dan ja. Niks aan loodjes/glaswol of iets aan de planten wat niet te meten is. Volcoende stroming over de bodem van de bak, dat niet alle vuile stoffen daar blijven hangen? Bodemrot wellicht, ook dit kan gevaarlijk zijn als ze wroetrn

Zou dat wol een oorzaak kunnen zijn? Er is bij het opstarten en planten wel ietsjes in de wortels blijven zitten.. maar in de andere bak was dat totaal niet en ook daar had ik ditzelfde probleem.
Hey hey,

Is het grove grind in je jouw bak, wel afgerond?
Niet dat ze bijv. tijdens het grondelen beschadigingen aan hun lijf en ogen oplopen, die gaan ontsteken.
Dit omdat de andere bewoners geen klachten hebben.
Weet t ook niet hoor,maar probeer gewoon mee te denken.
Ben nu ook een bak aan t opstarten voor Corydoras en heb na inlezen er een complete zandbodem ingelegd.
Hoop echt dat je er achterkomt wat deze ellende veroorzaakt.

Het is afgerond grind indd

Zou dat wol een oorzaak kunnen zijn? Er is bij het opstarten en planten wel ietsjes in de wortels blijven zitten.. maar in de andere bak was dat totaal niet en ook daar had ik ditzelfde probleem.

Het is afgerond grind indd
Okee, das prima, grind is niet ideaal voor Cory's, maar daar zouden ze in ieder geval geen beschadigingen van moeten oplopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan