Wat is er nieuw

Pop eye bij mijn betta

• Onderwerp starter Onderwerp starter dolle ancistrus
  • Startdatum Startdatum
D

dolle ancistrus

Guest
Hallo iedereen

Ik heb gisteren denk ik pop eye ontdekt bij mijn betta. Ik heb al veel info hierover proberen op te zoeken maar ik vind nergens duidelijke info over of het besmettelijk is en met welk medicijn deze ziekte te behandelen is. Ik heb bij dit forum al bij artikelen over visziekten gekeken maar daar stond weinig info over pop eye, en volgens dit artikel is pop eye te behandelen met esha2000 maar dit werkt toch niet meer?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

De betta heeft het aan beide ogen, maar er zit nog geen witte waas op de ogen. Ze zijn alleen gezwollen en erg donker voorlopig.

dat middel heeft niet veel effect meer heb ik ook begrepen. Of er iets tegen te doen is weet ik zo niet en zal ook even kijken hiernaar.

ik wilde bij Bassleer.com kijken voor je of daar iets te vinden is maar die kan ik momenteel niet laden.
daar zou je zelf ook later even kunnen kijken of dat in hun lijst met ziekten staat.
Staan wel oogaandoeningen vermeld namelijk.

dat het misschien pop uit. Is er iets wat ik kan doen om hem te redden?

A: Het klinkt alsof u beschrijft Exophthalmia, beter bekend als Popeye . Popeye is een symptoom gemakkelijk te herkennen door poffen of uitsteken van ��n of beide ogen. Hoewel het gemakkelijk om het de oorzaak herkennen kan heel moeilijk te onderscheiden. Popeye is een symptoom van een infectie en geen ziekte op zichzelf. De oorzaak bacteri�le, virale of parasitaire en behandelingen voor elk verschillend. Helaas, virale infecties kunnen niet gemakkelijk worden in hobby vissen behandeld, omdat de middelen om hen te behandelen zijn gewoon niet beschikbaar. Bacteri�le infecties zijn echter vrij algemeen en er zijn verschillende medicijnen toegankelijk hobbyisten maximaal vis winkels. Het is niet altijd duidelijk wanneer uw betta heeft een bacteri�le infectie, maar u kunt zoeken naar andere symptomen zoals roodheid onder de schubben of bloederige strepen (bloedvergiftiging) als een teken van een interne bacteri�le infectie. Als je denkt dat Popeye's uw betta werd veroorzaakt door een bacteri�le infectie kun je hem behandelen met een breed spectrum antibiotica zoals tetracycline. Ik heb veel geluk gehad met een combinatie van Maracyn en Maracyn-Two verkocht bij de meeste lokale vis winkels.

Vergeet niet de meeste vissen vatbaar voor infecties worden na hun immuunsysteem worden onderdrukt vanwege de slechte kwaliteit van het water kwesties. Zorg ervoor dat u uw tank water te testen op tekenen van stressoren zoals ammoniak, nitriet of een hoge nitraat. Vermijd schommelingen in temperatuur en pH en probeer niet te vallen achter op uw reguliere water verandert . Als je niet het water testkits nodig om uw vissen gezond te houden, kunt u een kopje van je tank water te brengen voor de meeste vis winkels, waaronder de grote ketens zoals PetCo en PetSmart waar ze zullen testen gratis.

Is een vertaling,he.

Zoek het in een bacterieel iets,maar ik geef je weinig hoop.

Het kan ook zijn dat je betta pop eye heeft door slechte water kwaliteit, snel dus even 50% verversen!

Groetjes Brian

Ja, dat zal dan gelijk helpen????

Ammoniak, nitraat of nitriet te hoog.

Een slechte waterkwaliteit zou mij echt verbazen. Ik ververs wekelijks 1 tot 2 emmers water van mijn aquarium. Heb ook niets in huis om mijn water te testen dus de exacte waterwaardes weet ik niet. Ik weet ook nog niet zeker of mijn betta pop eye heeft. Ik vind dat zijn ogen groter zijn dan normaal, maar misschien is het niets ernstigs en maak ik me druk om niets. Zou iemand met ervaring met deze ziekte op de volgende vragen een antwoord kunnen geven?

1)Is pop eye besmettelijk?
2)Welke zijn de andere oorzaken van het ontstaan van deze ziekte, buiten slechte waterkwaliteit, want dat is volgens mij niet het geval. Heb al jaren een aquarium en nog nooit ziektes gehad of mijn water moeten laten testen.
3) Welke medicijnen werken goed tegen pop eye? Kan de ziekte eigenlijk wel genezen worden?
4)Wat zijn de verschillende stadia van deze ziekte? Wordt het nog erger dan alleen maar opgezwollen ogen? Want voorlopig is dat het enige symptoom. Voor de rest gedraagt de betta zich normaal.
5)Zijn er andere ziektes bij vissen waardoor ogen opgezwollen raken??

De batterijen van mijn fototoestel zijn nu aan het opladen. Zal proberen om tegen morgen wat foto's te uit te

Ik denk dat er ook enkele guppy's het hebben 🙁

Bedankt voor de link, had hem ook al gevonden. Zal straks wat foto's proberen te plaatsen. Als iemand een antwoord weet op een van mijn bovenstaande vragen, dan hoor ik het graag.

Ik heb wat foto's gemaakt. Ik begin te denken dat ik wat voorbarig geweest ben met het trekken van conclusies. Ik ben vandaag langs geweest bij mijn broer om te kijken naar zijn guppen en daar zaten er ook tussen met heel donkere ogen. Dit is blijkbaar niets abnormaal als je guppen voor de rest ook donker gekleurd zijn. Blonde guppen hebben dit niet, bij hun is de pupil duidelijk te onderscheiden van de rest van het oog. Ik ben gewoon om naar mijn blonde vrouwtje te kijken en dacht dat guppy ogen er dus zo hoorden uit te zien. Niet dus...🙂 Verder heb ik ook wat oude foto's van mijn betta vergeleken met de nieuwe, en volgens mij heeft hij altijd al grote ogen gehad en is mij dit nu pas opgevallen. Ik ben benieuwd naar jullie mening bij het zien van de foto's want ik sluit voorlopig nog niets uit.

dit zijn oude foto's van mijn betta:
463935_0_82_055.jpg

378969_0_82_056.jpg

en dan nu de nieuwe:

253394_0_82_betta_18_o5_15_003.jpg

739525_0_82_betta_18_o5_15_012.jpg

583892_0_82_betta_18_o5_15_018.jpg

816759_0_82_betta_18_o5_15_025.jpg

en dan nog een wat wazige foto van mijn guppy, ze zitten nooit stil!

278118_0_82_betta_18_o5_15_010.jpg

even gevangen:
453835_0_82_betta_18_o5_15_005.jpg

hopelijk kunnen jullie mij nu met zekerheid zeggen of er iets mis is met mijn vissen.

Dan heb ik mij vergist 🙂 bedankt mondeo!

Ik zie er ook zo niks in hoor. Maar ja een keer extra vragen kan geen kwaad bij twijfel hoor.

Tja Guppen zijn nogal druk en Betta s hebben dat liever niet. Maar ja hier zitten ze wel samen, maar ik zou het niet hebben gedaan dus.

Hangt ervan af. Ik heb in dit aquarium zelfs een nest met jongen gehad. De jongen zijn wel in een ander aquarium groot gebracht, er zijn er nog drie van over. Je moet je aquarium natuurlijk wel goed inrichten, met veel drijfplanten en een redelijk dichte beplanting, daar zorgt het belgisch groen bij mij voor. Ook moet je kijken naar het karakter van je betta, mijn betta is erg vredelievend, hij zat eerst in de bak en de guppen zijn er later bij gekomen. Mijn betta stoort zich niet aan de guppen, hij is erg actief en doet vooral zijn best om het vrouwtje te proberen verleiden.

En mijn guppen hebben een zo kort mogelijke staart, dat heet rondstaart guppen ofzoiets. De betta ziet hen dus niet als rivaliserende soortgenoten. Er zijn trouwens wel meer mensen die betta's en guppen succesvol hebben weten te combineren. Maar veel hangt zoals ik al zei van de betta zijn karakter af.

Tja, betta alleen in de bak is leeg, he.

Dus , hup , guppen er bij, lekker druk.

wat juist zo vaak verteld wordt, niet te doen.

dolle ancistrus zei:
De betta ziet hen dus niet als rivaliserende soortgenoten.
De staart is het probleem niet. Wel dat guppen druk zijn.

dolle ancistrus zei:
Ook moet je kijken naar het karakter van je betta, mijn betta is erg vredelievend, hij zat eerst in de bak en de guppen zijn er later bij gekomen.
Je hebt dus dieren toegevoegd aan een bak die de Betta mogelijk al als zijn territorium heeft verklaard. Dat is riskant.

Fijn dat het bij jou goed gaat, maar je hebt op twee vlakken wel degelijk de wind in de zeilen.

~ Ivo

Moest het mis gaan heb ik altijd nog een 30liter bak om hem in apart te zetten. Bedankt voor de opbouwende kritiek, maar er is echt geen probleem. Het plan is trouwens om voor mijn verjaardag een superfish panorama 60 te kopen. Ik zou hier dan graag dwergklauwkikkers inhouden en mijn betta man misschien bij indoen. Kan dit?

Persoonlijk zou ik de Betta in de 30 liter doen hoor. Ik heb ook betta s in 30 en 40 liter bakjes zitten en dat gaat prima.
Dat stelt de Betta vast wel op prijs 😉.

Hmm, ik zal nog zien dan, is 30liter niet te klein om een betta zijn hele leven in te houden?

Ik heb er 2 in een 30 liter en dat kan prima hoor. Ze zwemmen erg weinig op zich.Lekker wat drijvers en planten erin en ze hebben het dan prima naar de zin hoor zolang ze alleen zitten.

Ok, bedankt voor de info! 🙂 Dus volgens jou kan ik de betta beter direct appart zetten?

Zoals Ivo ook al zei zijn de Guppen vrij druk en dat heeft een betta gewoon liever niet in de regel.
ik denk wel dat hij de rust die hij kan krijgen op prijs zal stellen, maar je bakje moet dan ook wel klaar en ingedraaid zijn natuurlijk 😉.

Dat bakje draait al maanden en zit vol met planten, vooral hoornblad. Ik zal hem dan maar verplaatsen als dat beter is 🙂

Als het een ingedraaide bak is dan is er niks aan de hand hoor.
De betta vind veel planten wel fijn hoor. Vaak rusten ze ook op de bladeren namelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan