Wat is er nieuw

Pop-Eye Maanvis

Gerro

Member
Lid geworden
30 april 2022
Leeftijd
66
Een van mijn maanvissen heeft sinds 1,5 week een Pop-Eye. Denk opgelopen tijdens een klein onderonsje met een andere maanvis uit de groep. Alleen een beschadiging aan één oog aan de bovenkant.
Ik heb advies gevraagd voor behandeling bij mijn locale aquariumspeciaalzaak De Maanvis in Nijmegen. Zij adviseerden mij om het even aan te kijken en te behandelen met Voogle, om de weerstand van de vis (vissen) te vergroten.
De waterwaarden waren overigens goed. Nu na dus 1,5 week verder zie ik geen verbetering. Ik heb wat foto's bijgevoegd. Foto's 1 en 2 waren van de eerste dag. Zoals je op foto 3 en 4 kan zien is het erger geworden.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.

Al vast mijn dank.
Hartelijk groet van een mede hobbyist,
Gerro Klaassen

Bijlagen

• IMG_1180.JPEG
    IMG_1180.JPEG
    306.7 KB · Weergaven: 162
  • IMG_1183.JPEG
    IMG_1183.JPEG
    304.1 KB · Weergaven: 90
  • IMG_1200.JPEG
    IMG_1200.JPEG
    305.4 KB · Weergaven: 96
  • IMG_1272.JPEG
    IMG_1272.JPEG
    340 KB · Weergaven: 95
Als je ga behandelen zou ik de bactopr DIRECT !!! versie nemen. Zit AB in.

Vis in quarantaine bak en tablet oplossen!! doseren zoals beschrijving. NO2 en NH3 meten verhoging dan verversen en bijdoseren. geen drupjes dan om de 2 a 3 dagen een 100% verse bak maken. bijv. 2 curvers action. Schone bak medicatie oplossen, vis met pan ofzo met water uit bak omhoog halen en rustig in nieuwe bak los laten. Des te minder stress des te beter.

Flink beluchten en geen licht bij dit middel!!!!

Behandeling in aquarium vernietigd een deel van je benodigde bacties dan moet je veel meten met drupjes en verversen om pieken op te vangen

He jakkes, wat naar voor je vis.

Hoe is het met de stressbeleving? Wordt hij momenteel nog veel lastig gevallen door de anderen? Kan het zijn dat hij niet goed herstelt omdat hij daar nu veel energie aan kwijt is?

Heb zelf wel eens een regenboogman met een dik oog gehad na een botsing, dit heeft zichzelf destijds opgelost. Ik vind het advies van De Maanvis in die zin ook verstandig, maar in mijn geval was binnen anderhalve week wel echt een verbetering zichtbaar, wat nu niet het geval is, dus ik begrijp wel dat het nu kijken is naar een vervolgstap.

Omdat het eenzijdig is, vraag ik me af of dit blijft voortbestaan door een bacterie wat nu een kans gegrepen heeft, of dat het vocht is wat daar ophoopt (gezien het aan een zijde zit).
Hoe is het andere oog? Ook wat dikker, of gewoon normaal? Hoe gaat het verder met de vis? Eet hij goed, gedraagt hij zich normaal?

He jakkes, wat naar voor je vis.

Hoe is het met de stressbeleving? Wordt hij momenteel nog veel lastig gevallen door de anderen? Kan het zijn dat hij niet goed herstelt omdat hij daar nu veel energie aan kwijt is?

Heb zelf wel eens een regenboogman met een dik oog gehad na een botsing, dit heeft zichzelf destijds opgelost. Ik vind het advies van De Maanvis in die zin ook verstandig, maar in mijn geval was binnen anderhalve week wel echt een verbetering zichtbaar, wat nu niet het geval is, dus ik begrijp wel dat het nu kijken is naar een vervolgstap.

Omdat het eenzijdig is, vraag ik me af of dit blijft voortbestaan door een bacterie wat nu een kans gegrepen heeft, of dat het vocht is wat daar ophoopt (gezien het aan een zijde zit).
Hoe is het andere oog? Ook wat dikker, of gewoon normaal? Hoe gaat het verder met de vis? Eet hij goed, gedraagt hij zich normaal?
Dank voor je reactie. De vis wordt zelf met rust gelaten en hij zondert zich ook af van de groep. Het is een oog die beschadigd is. het hoornvlies (bovenste rand) zoals je op de foto's kan zien. Omdat het verslechterd is wil ik de vis apart gaan zetten en behandelen (wsl met Baktopur) zoals Michelle adviseert.
Maar alle tips zijn nu van harte welkom en ik wil nu graag snel aktie ondernemen.

Vriendelijke groet, Gerro

Dank voor je reactie. De vis wordt zelf met rust gelaten en hij zondert zich ook af van de groep. Het is een oog die beschadigd is. het hoornvlies (bovenste rand) zoals je op de foto's kan zien. Omdat het verslechterd is wil ik de vis apart gaan zetten en behandelen (wsl met Baktopur) zoals Michelle adviseert.
Maar alle tips zijn nu van harte welkom en ik wil nu graag snel aktie ondernemen.
@michelle1 heeft ontzettend veel kennis van visziekten, en ook mij er ontzettend mee geholpen. Dat advies zou ik, als je besluit te behandelen op vermoeden van bacterieel probleem als drijvende factor, zeker aanhouden.

Met bactopur direct behandelen, gaat alleen effect hebben wanneer er nu een bacterie bezig is om de zwelling in stand te houden. Dan behandel je gericht op bestrijding van de bacterie met antibiotica. De link die @jessicapilon post geeft wel een goede uitleg van het probleem. Dan zou je gaan behandelen op het vermoeden van een opportunistische bacteriële infectie. Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat dat nu speelt.

Dat je vis zich afzondert is m.i. wel een teken dat hij zich niet lekker voelt, en dat er meer speelt dan alleen het slecht of niet kunnen zien.
Dus ik denk dat je in dit geval verstandig doet aan behandeling met baktopur direct. En dan zou ik dat persoonlijk ook doen op de manier die @michelle1 aan geeft.

Dan is het alsnog niet zeker dat het oog erdoor geneest, maar je hebt wel kans dat je er een eventuele bacteriële infectie, die er nu mogelijk bij is gekomen, er een halt mee toe roept.

Ik hoop op een goed herstel!

Ik hou jullie op de hoogte. Hoop dat het goed gaat komen. Kon vandaag nergens bactorpur krijgen en de aquariumspeciaalzaak De Maanvis is morgen weer open.
Als er nog leden zijn die ook ervaring hebben met het behandelen van een Pop-Eye dan hoor ik dat ook nog graag. Voor nu al vast bedankt voor de info.

Wordt vervolgd.

ws zul je online moeten bestellen want dit hebben niet alle LFS op voorraad hoewel de maanvis volgens mij aardige zaak is dus wellicht mazzel.

Wel de direct versie want als je bactopur vraag heb je kans dat je een fles krijg wat geheel andere werkzame middel zijn. Het is een doosje met tabletten. Zie tegenwoordig weer veel posts met ml, dit is geen AB., Je heb ook bactotabs met zelfde AB erin maar dan moet vis dit wel eten.

Het oog zal nooit meer worden zoals voorheen. De zwelling moet wel wat verminderen en vis moet weer gewoon doen wat hij hoort te doen en zekers ook eten.

ws zul je online moeten bestellen want dit hebben niet alle LFS op voorraad hoewel de maanvis volgens mij aardige zaak is dus wellicht mazzel.

Wel de direct versie want als je bactopur vraag heb je kans dat je een fles krijg wat geheel andere werkzame middel zijn. Het is een doosje met tabletten. Zie tegenwoordig weer veel posts met ml, dit is geen AB., Je heb ook bactotabs met zelfde AB erin maar dan moet vis dit wel eten.

Het oog zal nooit meer worden zoals voorheen. De zwelling moet wel wat verminderen en vis moet weer gewoon doen wat hij hoort te doen en zekers ook eten.

Bedankt Michelle 👍
Wel jammer als het oog beschadigd blijft maar eerst maar zorgen dat mijn Maan beter wordt.

Laatste Update:

Helaas, mijn Maanvis heeft het niet gered ✝️, ondanks dat ie in quarantaine is gezet en medicatie heeft gehad. Heel jammer, ik heb mijn best gedaan maar ook geleerd dat je nog sneller moet handelen en dat je toch al wat spullen in huis en op voorraad moet hebben. Zoals een quarantaine bak en medicatie AB. Antibiotica kan je dus niet snel even halen ook niet in de aquariumspeciaalzaak. Die mogen inmiddels geen AB meer verkopen, alleen als ze nog voorraad zouden hebben. Nu heb ik het gevoel dat als ik vanaf dag 1 mijn mooie Maan apart had kunnen behandelen hij of zij meer kans zou hebben gehad.
Nou ja, ik heb echt mijn best gedaan en geprobeerd het diertje te helpen. Ik wil in ieder geval alle leden bedanken die mij van advies hebben voorzien.
Thanks 👍

Balen Gerro maar je hebt je best gedaan.

Die mogen inmiddels geen AB meer verkopen, alleen als ze nog voorraad zouden hebben.
Zover ik weet bevat Bactopur in tablet vorm dit ook dus dat zal er dan ook uitgaan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan