steen kan je vast lijmen/opvullen met 2 componenten klei (DD aquascape)
eventueel kan je ook gel-seconden lijm gebruiken, alle gel secondenlijm zijn geschikt die op basis van cyanoacrylaat zijn.
ze verkopen het uiteraard ook in een mooi flesje voor aquarium gebruik (ecotech coralglue/ecotech CG)
bodem pas na opstart is een zeer verstandige keuze !
afwisselen van zout is een discussie waar geen einde aan komt..
tot dusver zie IK het nut er niet direct van in, zoek iets wat je bevalt!
zelf heb ik veel gebruikt, een kleine lijst.
Reef crystals - absurd verrijkt en veel zware metalen.
tropic marin bioactif - verschrikkelijk duur, maar beviel goed
red sea coral pro - bizar verrijkt, lostte slecht op, en liet residu in emmer achter, ook veel zware metalen
de jong marinelife - vrij hoog magnesium gehalte, verder beviel hij redelijk goed.
DD h2ocean - geen minpunten, lostte goed op, redelijk verrijkt, mooi in balans, goedkoop..
de laatste die ik geprobeerd heb is de bioactif, hoewel dit zout ERG goed is, zie ik geen toegevoegde waarde in het "bio-actif" principe (mischien omdat ik niet de gehele methode gebruik).
DD h2ocean pro formula is toch wel voor mij op dit moment DE mainstream emmer, mijn tropic marin is op, en wil wel iets nieuws proberen, echter verkopen ze het zout dat ik graag wil proberen niet in nederland (hw-wiegandt pro en/of reefer).
en ik twijfel zelf om het KZ reefers best zout eens te proberen.
daarbij kan een zout ook erg persoonlijk zijn.
ik heb dusdanig veel harde koralen, dat ik een grote hoeveelheid KH en calcium toevoeg (195ml KH+ oplossing per dag!)
dit doe ik via een doseer computer, hier heb ik dus geen omkijken meer naar,
als ik dan een waterwissel doe met een heel verrijkt zout (crystals of redsea coralpro) dan stijgt mijn kh IETS, om vervolgens niet meer te zakken (doordat mijn kh automatisch gedoseerd word, en zo op peil gehouden word).
hou je je kh en ca op niveau door enkel waterwissels (dit kan bij een niet tegroot aantal steenkoralen, en is zeker geschikt voor nano bakken) dan kan het juist een voordeel zijn dat enkele zouten hoge concentraties kh en ca bevatten (zodat deze elementen niet telaag worden door de consumptie van de skelet bouw van de harde koralen)
maar echt afwisellen HOEFT niet.
het is nergens bewezen dat vissen of koralen er sterker van worden.
pas sinds kort zijn er lab's die ECHT goed per element kunnen kijken WAT er precies in het zout zit, welke stoffen verrijkt zijn e.d. en wat er mist.
de rapporten die ik heb gelezen lopen erg uiteen, waarbij de DD en Bioactif er positief uitkomen, alsook triton pure zout zou ERG goed zijn (niet geprobeerd)
is dit voor onze hobby heel boeiend?
ik denk van niet.. staar je niet te blind op verhalen als: ik heb nu eens 1x een wissel gedaan met merk x.. en me bak is 10x mooier.. dit bestaat niet. ook worden je vissen niet sterker van een wissel.