Poropanchax brichardi


Dat klinkt goed!!
 
Van de wilde exemplaren heb ik er nog 8 over. Ze zijn inmiddels stokoud maar leggen nog steeds eitjes. Die eitjes verkoop ik regel matig.
De 28 jongen beginnen zo langzamerhand eitjes te leggen, gaan bakken vol worden.

Van de Poropanchax myersi heb ik nog vier wilde visjes. Van de 80 jongen zijn er nog zo'n 30-40 over die al bijna een cm lang zijn.

Het een en ander ander is een hele handel geworden, eitjes zijn naar Amerika, Korea, Duitsland, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Italië en Ierland verzonden en succesvol aangekomen. Diverse aquarianen is het ook gelukt om de larven op te laten groeien.

Internationale hobby

Groetjes John.
 
John, jij bent vertegenwoordiger van een heel nieuw en zeer noodzakelijk type aquarioot geworden, namelijk het op zo breed mogelijke schaal zelf opkweken van diverse vissoorten, zodat onze hobby in stand kan blijven.
Ik ben ervan overtuigd dat binnen niet al te lange tijd de wildvang exemplaren niet meer voorhanden zullen zijn voor heel veel soorten. Daarom is het ook zo belangrijk dat er mensen zijn zoals jij die zich echt engageren en zo ook bij anderen over de hele wereld de interesse en noodzaak weten te wekken om zelf zo veel mogelijk soorten te kweken.
:petjeaf:
 
Helaas zijn alle vrouwen van de Poropanchax myersi overleden, nog twee mannetjes over. Er zwemmen nog zeker 40 jongen rond!

00002332b.jpg
00002336b.jpg
00002377b.jpg


Hopelijk heb ik in het najaar voldoende vrouwtjes!

groetjes John.
 
Helaas….
Maar met 40 jongen moet er wat tussen zitten toch?
 
Iemand in Amerika heeft eitjes van brichardi gekocht, de jongen zijn nu groot, alle vissen zijn mannelijk.....
Ik hoop op een iets betere verdeling

Groetjes John.
 
Ai... Maar wellicht speelt daar de verzending nog een rol?

In elk geval duimen!
 
De verdeling man/vrouw bij Poropanchax myersi lijkt oke.
Het eerste paai gedrag heb ik al waargenomen.
received_447037422740577.jpeg


Een van de eerste mannetjes die beginnen te kleuren. Dit visje is 10 mm groot

Groetjes John.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Update:

Brichardi F1 heeft nu al voor zo'n 30 nakomelingen gezorgt. Ik heb de temperatuur iets verhoogt en de geleidbaar verder verlaagd. Doel is om iets meer dames te kweken.

Myersi:

Nog 22 F1 visjes over. Had last van wat sterfte, enerzijds te veel vis in de bak en anderzijds een mineraal tekort. Kweek het voer voor deze visje nu met een selenium vitamine preparaat op gist basis. Het gist doe ik bij de infusie en azijnaaltjes aaltjes kweek. Is het de oplossing? Ik weet het niet maar voorlopig gaat het wel goed.
De visjes die verzwakt waren zien er iets beter uit en al een 2 weken geen enkel overleden visje.
Zeker 30 jongen zwemmen rond.

Groetjes en fijn weekend allemaal.
 
Alles gaat voorlopig goed.
Ik heb de tweede generatie van de myersi volwassen, iets meer vrouwen dan mannen maar dat geeft niet.
Elke dag zit de afzet mop vol met eitjes. Deze verzamel ik in natte turf, sommige verkoop ik en de rest gebruik ik zelf.
00004697.jpg

Zelf gekweekte f2 man Congopanchax myersi.

00004704.jpg

Heel veel eitjes, weinig uitval.

00004674.jpg

Congopanchax brichardi F2 man

De f3 van de brichardi heeft al een paar kleurende mannen. Ik hoop dat de verhouding man/vrouw bij deze batch beter is dan 30% vrouwen..

Groetjes John.
 
En wat is nu het juiste voer voor deze jonge visjes?
 
Het beste is om een infusie cultuur in het aquarium te starten. Dat doe je door regelmatig liquifry toe te voegen en wat volwassen infusiediertjes. De vislarven leven van jonge infusiediertjes, volwassen zijn namelijk te groot.

Groetjes John.
 
Brichardi: ongeveer 40 larven en 35 subadults en 6 volwassen vissen zwemmen rond.

Myersi: 15 volwassen en 10 subadults zwemmen rond en nog zo'n 25 larven.

Bij de myersi heb ik een mooi verdeling man/vrouw.
Bij de brichardi minder maar door wat te spelen met de temp en ph is het me gelukt het percentage vrouwen op te krikken naar 25/30 procent ipv 12...
Hopelijk geeft de volgende batch een nog beter percentage.

Heb de laatste tijd veel eitjes verkocht naar Duitsland en Amerika. Nu heb ik deze week eitjes verkocht naar zuid Korea en Bahrein.
Niet te geloven.

Groetjes John.
 
Alles gaat voorlopig goed.
Ik heb de tweede generatie van de myersi volwassen, iets meer vrouwen dan mannen maar dat geeft niet.
Elke dag zit de afzet mop vol met eitjes. Deze verzamel ik in natte turf, sommige verkoop ik en de rest gebruik ik zelf.
Bekijk bijlage 279563
Zelf gekweekte f2 man Congopanchax myersi.

Bekijk bijlage 279564
Heel veel eitjes, weinig uitval.

Bekijk bijlage 279565
Congopanchax brichardi F2 man

De f3 van de brichardi heeft al een paar kleurende mannen. Ik hoop dat de verhouding man/vrouw bij deze batch beter is dan 30% vrouwen..

Groetjes John.
Ongekend mooie beessies John! Goed om te lezen dat alles zo goed gaat. Langere tijd niet echt actief geweest dus ik heb met grote interesse alles weer bijgelezen!
 
In jouw beschrijving lees en zie ik dat ze eieren leggen. Waarom is deze soort dan ingedeeld onder de familie Poeciliidae? Foutje van de wetenschappers of zijn er meer soorten binnen die familie die niet levendbarend zijn?
 
In jouw beschrijving lees en zie ik dat ze eieren leggen. Waarom is deze soort dan ingedeeld onder de familie Poeciliidae? Foutje van de wetenschappers of zijn er meer soorten binnen die familie die niet levendbarend zijn?

Goede vraag. Zitten meer panchax-soorten in. Ook Plataplochilus en Procatopus.
 
Poeciliidae is opgedeeld in:

Procatopiidae
Aplocheilidea (o.a. congopanchax)
Poecilinea (levendbarende tandkarpers).

Groetjes John.

P s. Schrijf fouten voorbehouden, was uit het hoofd.
 

Terug
Bovenaan