Posthoornslak


XXXL formaat :LOL:

Ik heb veel gegoogled naar algeneters, maar de algeneters die ik tegenkwam waren ofwel ongeschikt voor een koudwaterbak of ze moesten in een groepje gehouden worden. Vandaar dat ik op de slak uitkwam.
Leden van het genus Beaufortia zijn geschikt voor koud water en vormen geen groepjes.
 
Ja inderdaad XXXXL appel slakken zijn er zeker, diverse kleurtjes ook nog. Van de rest van slakken geen verstand. Misschien dat ze ook wel Jumbo ....slak worden genoemd. Kijk maar eens in me foto album daar Janus XXXL. Hoewel ik je hierbij meen ik aanzet tot illegaal plaatsen van een slak ;))

Algeneters :stop: Dit kan een nog erger plaag worden als je een duo heb laat staan een groepje. Ik heb er ook wat gehad het is maar net wat je onder een koud water aquarium versta.

Maar alles heel leuk maar denk nu niet dat ze erg nuttig zijn in het kader van opruimploeg van sluiers en algen. Alles wat eet en rond slakt en zwemt of dribbelt er komt ook van achter van alles uit.

Algen is een dingetje bij sluiers en een verfkrabbertje of pin pasje gaat veel beter, sneller. Ik heb nooit iets zien knabbelen aan een grote sluierdrol dus filter, filter en vers water.
 
Ik heb posthoornslakken maar die worden gauw een plaag als ik regelmatig veel voer. Dat triggert het aanmaak van eitjes. En zo gauw het een plaag word haal ik ze er uit met een plakje komkommer tot de polulatie weer wat kleiner is. Met de slakken die ik er uit haal maak ik iemand op marktplaats weer blij mee.

Maar Posthoornslakken die vreten steeds mn planten aan. Dus mn voorkeur gaat naar torenslakken. Die graven namelijk door de bodem heen en de populatie loopt daar wat minder snel van uit de hand. Het voordeel is met slakken dat ze het voer op eten wat blijft liggen, dit versnelt het rottingsproces wat er voor zorgt dat je aquarium schoner blijft. Als al het voer de bodem in zakt (wat soms niet door het filter word opgenomen) gaat het in je bodem rotten.
 
Met sluiers hoef je je zeker niet druk te maken over resten voer. Tenzij je grind heb maar ik neem aan dat je al weet zeker geen grind nemen als bodem. Sluiers breken alles af als er een brokje "verdwaalt"' Sterker nog je zult slak of algeneters moeten bijvoeren en verstoppen opeen hufterproof plaats want ze weten dat er ergens voer ligt en gaan met volle gewicht er tegen aan om het te bemachtigen. 1e jaartje zal dit niet z on probleem wezen maar als ze goed groeien hebben ze aardig wat domme kracht.
 
Ja inderdaad XXXXL appel slakken zijn er zeker, diverse kleurtjes ook nog. Van de rest van slakken geen verstand. Misschien dat ze ook wel Jumbo ....slak worden genoemd. Kijk maar eens in me foto album daar Janus XXXL. Hoewel ik je hierbij meen ik aanzet tot illegaal plaatsen van een slak ;))

Algeneters :stop: Dit kan een nog erger plaag worden als je een duo heb laat staan een groepje. Ik heb er ook wat gehad het is maar net wat je onder een koud water aquarium versta.

Maar alles heel leuk maar denk nu niet dat ze erg nuttig zijn in het kader van opruimploeg van sluiers en algen. Alles wat eet en rond slakt en zwemt of dribbelt er komt ook van achter van alles uit.

Algen is een dingetje bij sluiers en een verfkrabbertje of pin pasje gaat veel beter, sneller. Ik heb nooit iets zien knabbelen aan een grote sluierdrol dus filter, filter en vers water.

Wauw jouw Janus was idd een flinke slak :O
hmm ik heb er nog niet bij stilgestaan dat algeneters natuurlijk ook vervuilen, logisch eigenlijk:unsure: ik denk dat ik het voorlopig bij mijn baby slak houd, die met de planten per ongeluk is meegekomen, en eerst kijk wat er allemaal gaat gebeuren in mn bak zodra ik de sluiers erin heb.

@ EmotionalSupportPuppy en don1262: dankjewel voor de tips!

Met sluiers hoef je je zeker niet druk te maken over resten voer. Tenzij je grind heb maar ik neem aan dat je al weet zeker geen grind nemen als bodem. Sluiers breken alles af als er een brokje "verdwaalt"' Sterker nog je zult slak of algeneters moeten bijvoeren en verstoppen opeen hufterproof plaats want ze weten dat er ergens voer ligt en gaan met volle gewicht er tegen aan om het te bemachtigen. 1e jaartje zal dit niet z on probleem wezen maar als ze goed groeien hebben ze aardig wat domme kracht.

:LOL::LOL::LOL: hufterproof plaats hahah.
Ik heb inderdaad zand/korrels van 1-2 mm als bodem, zodat ze kunnen grondelen.
 
Zolang je niet speciaal voor hen extra voert vervuilen algeneters niet. Immers schrapen ze net zoveel vervuiling van het glas als ze weer toevoegen aan het water. Ga je ze speciaal bijvoeren...ja dan wel.
 

Terug
Bovenaan