Wat is er nieuw

posthoornslakken dood maar hoe ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter shark
  • Startdatum Startdatum
S

shark

Guest
Mijn 2 posthoornslakken zijn niet meer nu heb ik volgende dingen gedaan (misdaan) zand bij gedaan 4 maal gespoeld ,nieuwe kunstofsteen geplaatst goed gespoeld . En intussen had ik mijn slakjen in een potje met de anubias geplaatst .toen ik ze in het aquarium stak heb ik ze nog een 15min zien kruipen en dan gedaan ermee . weet iemand de oorzaak?

Heb je misschien bij de anubias bladen of wortels afgebroken voordat je ze in dat potje deed? Er komen na dat breken namelijk (licht)giftige stoffen vrij waarvan de concentratie in zo'n klein potje wel eens te hoog kan zijn geweest.

(in een heel groot aquarium is de concentratie zo verdund dat dit over het algemeen geen kwaad kan)

Ik weet dit uit de ervaringsverhalen van de garnalenhobbykwekers. Die werken vaak met kleine bakjes.

Het is ook niet zo dat je ineens in moet zitten over de anubias. Als je veel anubiasplanten tegelijk terugsnoeit en breekt, kan dit op weinig water een negatief effect hebben.

Zelf heb ik een anubiasstraat van meer dan 40-50 planten in mijn bak en die planten pak ik ook wel eens allemaal tegelijk flink aan. Ik spoel ze weliswaar altijd even na maar ik heb nooit gemerkt dat mijn vissen, garnalen of slakken er wat van kregen.

Het was alleen de combinatie van een heel klein potje en anubias dat me aan het denken zette.

Maar misschien heeft shark zijn anubias helemaal niet gebroken haha en dan gaat het nergens over
EMOHALaughing02HL1.gif

Ik begrijp je hoor, maar kende het hele fenomeen zelfs niet van die plant.
Nu is daar de wortelpartij ook niet snel zo groot dat je de wortels moet snijden of verwijderen.
Ik heb namelijk maar een enkele Anubia.

Ik heb een keer een flinke terugval gehad in mijn garnalenbak na flink snoeien van mijn anubias.. NOOIT geweten dat dat hierdoor kon zijn geweest.

Voortaan dus nog beter inlezen zeg.. pfff

ik denk ook dat het de anubias was want ze zijn uit de dood herrezen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan