poten aquarium meubel weglaten of niet

Patrickbakx

Active member
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
38
Leeftijd
50
HOi alle.. Een vraagje over het meubel.

Ik heb een akvastabil fusion 200 met bijhorende meubel.. Nu ben ik aan het twijfelen om de voetjes weg te laten of niet (wegens punt belasting). IK weet dat de voetjes kun stellen om de kast waterpas te krijgen) dus eigelijk wil ik die wel houden maar dan kom ik op het volgende . IK heb een betonnen fundering waar het aquarium op komt te staan (dit omdat ik een houtenvloer heb en dat gewicht
het nooit gaat houden ik nu het auqrium op een betonnenblok ga zetten). nu wil ik op dat betonblok een betonplex plaat leggen. Maar ik kan nergens vinden wat de punt belasting is van zullke platen. Het meubel heeft 8 pootjes maar zal toch wel een gewicht van 1500kg( dit gewicht heb ik genomen voor de zekerheid maar zal minder zijn) moeten dragen. Iemand een idee hoe dik de betonplex plaat moet
zijn of moet ik de voetjes toch maar weghalen?
 
Hoi ik heb me 2m akva wel eens per ongeluk laten overstromen tijdens het water verversen, dan was ik blij dat ik eronder nog kon dweilen.
Mdf van de kast is niet meer zo solide na veel blootstelling aan water.
 
Ediwn68. Ander vraagje omdat jij ook een akva had.. Heb jij een underlaynent gelegd tussen jouw aquarium en meubel?
 
Er was destijds een dun piepschuim bij geleverd voor onder de glasbodem, de omlijsting staat strak
1664005413546995349208.jpg
de pootjes eronder staan op dun vinylzeil op beton in een benedenwoning.
1664005056424330954829.jpg
over maximale punt belasting is nog veel meer info over beschikbaar.
1664006412280548610180.jpg
ik heb getekend dat je de pootjes op een wijder voetstuk kunt laten
 
IK heb een betonnen fundering waar het aquarium op komt te staan (dit omdat ik een houtenvloer heb en dat gewicht
het nooit gaat houden ik nu het auqrium op een betonnenblok ga zetten)
Oke nu ben ik nog niet helemaal helder na een vervelende nacht qwa slapen
eens kijk of ik het goed begrijp heb je nu een beton vloer of staat het beton als nog op de houten vloer.
 
Flipper34. Er word een betonblok gemaakt van 200x100 en 40cm dik. Bewapend. Die komt op de grondbodem. Vervangd zeg maar de houtenvloer onder het aquarium.
 
Edwin68. Dat meubel heeft toch 8 pootjes zover ik dat zie in de technische gegevens? Heb jij er dan 2 weg gelaten?
Heb al gegoogeld naar punt belasting voor betonplex maar kon niks vinden. Moet ook eens kijken wat de puntbelasting is voor dat aquarium.
 
Waar is de betonplex voor? Om de druk te verdelen op het beton? Als de betonplex plaat gewoon plat op het beton ligt dan zal puntbelasting toch nooit een probleem vormen? Ik zou wel gewoon 18 of 12mm pakken. In principe zouden 8 plankjes al genoeg moeten zijn zoals op de tekening van Edwin.
 
Edwin68. Dat meubel heeft toch 8 pootjes zover ik dat zie in de technische gegevens? Heb jij er dan 2 weg gelaten?
Heb al gegoogeld naar punt belasting voor betonplex maar kon niks vinden. Moet ook eens kijken wat de puntbelasting is voor dat aquarium.
Nee deze staat op 6 en aan de onderkant valt er te mee te draaien mbv een soort van plastic stelschroeven wel waren er 2 van deze
1664011985339895307721.jpg
bij die vond ik om de set bij te stellen.
Wat jij voorsteld lijkt me tamelijk stabiel.
 
2000kg totaalgewicht verdeeld over 6 stelpootjes is nog geen 350 kg per pootje. Dat is een belasting die betonplex zeker wel kan hebben. Ik maak me meer zorgen om de kunststof stelpootjes, zover ik kan zien zijn deze bedoelt voor keukens en zeker niet voor zo'n zware belasting. Zelf heb ik pootjes zoals op de afbeelding met M10 schroefdraad onder mijn frame gelast. Die kunnen een statische belasting van 500 kg aan.
Maar waarom wil je betonplex op het beton leggen?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-09-24 om 13.18.10.png
    Schermafbeelding 2022-09-24 om 13.18.10.png
    79.6 KB · Weergaven: 50
Overigens denk ik dat een gewicht van 2 ton wat overdreven is. De bak zelf weegt 250 kg, de kast zal niet meer dan 100 kg wegen plus 720 kg aan water en pakweg 100 kg aan zand is een totaal gewicht van onder de 1200 kg.
 
edwin68
Ja moet de kast nog in elkaar zetten maar zat zo naar de tekening te kijken van de kast en zag 8 pootjes.. Eerst moet het beton nog gestort worden. Maar bezig met de voorbereiding dat ik wel alles goed voor elkaar heb. Lijkt me toch dat zo;n fabrikant toch wel berekend heeft met zo;n kast en gewicht dat de pootjes toch wel dat gewicht kunnen dragen,
Wat voor filters heb jij op je kast staan (ook beetje info daar over aan het winnen)?


Xamm39. Ja 2000kg is wel aardig veel.. Denk dat het ongeveer de helft zal zijn.. 720liter. 100kg kast. 130 kg aquarium.. Dan nog 50/75kg zand en decoratie (geen idee hoeveel dat gaat wegen). en dan filters eronder. Beetje rekening gehouden stel dat het totaal 1500kg zou worden (beter zekere voor het onzekere he)

.
 
Xammy 39.. Betonplex plaat er onder omdat ik ook beetje dezelfde hoogte wil houden met de rest van de vloer. Aangezien ik ook meteen nieuw laminaat ga leggen (ben toch bezig haha). Was eerst ook de bedoeling om dat door te kunnen leggen. Maar toch maar besloten om onder het aquarium geen laminaat te leggen maar om het aquarium heen.
was toch dat je beter onder het aquraim een plaat kon leggen om de druk te verspreiden? Misschien beetje allemaal overkill hoor..
 
Ik weet niet wat beton kan hebben qua puntbelasting, maar die stelpoten zien er best groot uit, dus ik zo e niet zo'n zorgen maken. Als je je betonvloer op dezelfde hoogte kan krijgen als de rest van je vloer dan zou ik gewoon het laminaat door leggen, dat werkt net zo prima voor de drukverdeling toch?
 
Soms willen mensen toch weer een biologisch filter omdat de potfilters het niet meteen redden, dan kun je de kast voor iets anders gebruiken.
Ik was bij nader inzien teleurgesteld in de kast omdat de grootste eheimclassics er niet inpasten.
Voorheen,jaaaren, terug plaatsten we een bak op een metalen stelling en daar past alles wat je wil eronder.
Daar kun je ook een kast omheen bouwen, en dan niet spaanplaat(juwel) en ook geen mdf omdat dat soort lijmhout flink kan gaan werken als het de kans krijgt om water optezuigen.
Maar zo te horen staat het nog niet opgebouwd dus je kunt nog heel veel plannen of overdenken.
 
2m is niet zo moeilijk, het is de grootste standaardmaat .
Maar meer ook niet.
16640426344961346961804.jpg

Zou je best je vloer door onder kunnen laten lopen.
Die hele belasting moet je maar ff in verdiepen, je hebt mooi spul in handen.
1664042699212840846343.jpg
opties genoeg😀
 
Maar nog, wat voor licht krijg je erin, ik had t5 units maar dat zijn nu vast scandinavise leds ik ben benieuwd.
 
Nog genoeg om over na te denken. Laminaat eigelijk erom heen mocht ik over 5 jaar andere willen lijkt me dat makkelijker. Aquarium zo even verplaatsen is toch meer werk.
Heb nu 1 licht erbij gekocht . Was ook can akva. De langste versie zeg maar. Weet niet ofdat er nog meer bij moet of niet of welke. Ook nog aan het uitzoeken.
Ja zag op een ander forum ook iemand met deze kast en die had er 2 fluval fx6 eropstaan met een doorstroom pomp..
 
Terug
Bovenaan