Potfilter inwerken zonder aquarium


EvanE

New member
Lid geworden
20 oktober 2021
Berichten
1
Leeftijd
44
Hoi,

Mijn juwel vision 450 staat in bestelling dit zal een paar weken duren.
De potfilter heb ik al van mijn vorige aquarium.

Heeft het zin om het filter alvast in te laten lopen op een emmer?
Is daarmee al wat bacterie opbouw mogelijk en dus tijdswinst later?
 
Jammer dat je het draaiend filter niet met water uit het aquarium met een mini verwarminkje in een schone jerrycan hebt gehangen om te laten draaien
Zo heeft mijn grote 2275 destijds dik 7 weken overwintert (en overleefd)


Maar als het alleen om de tijdwinst gaat, blijft ouderwets indraaien de mooiste optie, helaas dat duurt wel ffies..
Baccies zitten niet alleen in het filter maar ook in de bodem, en van de plantjes komen weer stofjes voor de baccies, zo krijg je het kringetje sluitend
 
En dan alsnog niet weten of het filter echt goed is ingedraaid
Klopt in zoverre wel maar ja met normaal opstarten van een aquarium zonder die salmiak methode weet je dat ook niet. Omdat het een nieuwe bak betreft met nieuwe bodem zou ik ook na het indraaien van de filter de bak rustig laten indraaien en wat het filter dan al doet is mooi meegenomen.
 
Ik ben toevallig zelf 2 sponsfilters en 1 potfilter aan het indraaien aldus de methode die @tuinkabouter voorstelt:


Je hebt wel enig watervolume nodig om het afwegen een beetje makkelijk te maken, ikzelf gebruik nu een plastic container waar +/- 56L water inzit.
 
Klopt in zoverre wel maar ja met normaal opstarten van een aquarium zonder die salmiak methode weet je dat ook niet. Omdat het een nieuwe bak betreft met nieuwe bodem zou ik ook na het indraaien van de filter de bak rustig laten indraaien en wat het filter dan al doet is mooi meegenomen.
Als je het filter in wilt draaien om tijd te winnen tot het aquarium word geleverd is het niet meer dan aannemelijk dat iemand (bijna) direct vissen wilt toevoegen.
Met de salmiak methode kan je er dus voor zorgen dat je zeker weet dat je filter klaar is voor de eerste vissen, ongeacht de “rijpheid” van je bodem
 

Terug
Bovenaan