Potfilter voor Rio 240?


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Hallo mensen.

Sinds gisteren heb ik een nieuwe Rio 240 bak. Ik zit er sterk aan te denken om toch de Juwel filter eruit te halen en een potfilter aan te schaffen. Dit omdat ik waarschijnlijk in de toekomst toch een potfilter wil hebben, en het Juwel filter er nu het gemakkelijkste uit te halen is nu er nog geen water in zit.

Ik kwam verschillende potfilters tegen van JBL en Eheim, maar deze zijn erg prijzig. Ik zag de Tetra EX 1200 Plus als geschikte kandidaat. De EX 800 Plus lijkt me nét wat te zwak. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand wellicht een betere keuze als potfilter voor mijn Rio 240 die niet te duur is? Het liefst geen groene invoer en uitvoer stukken zoals bij Eheim soms het geval is. Ik heb een zwarte achtergrond.

Zit me alleen nog te bedenken waar ik dat verwarmingselement dan ga plaatsen..

B.v.d.
 
Denk dat ik de Tetra EX 1200 Plus ga halen straks, heeft zo te zien goede beoordelingen
 
Eheim professionel 4+ maakt gebruik van donker bruine aanzuig en uitstroom.
 
Eheim professionel 4+ maakt gebruik van donker bruine aanzuig en uitstroom.
De Pro 4+ 350 is 189 euro. Dat vind ik vrij prijzig en ik vraag me af of dat wel genoeg capaciteit is tot 350L :juggle:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is ook afhankelijk van wat je allemaal in de bak stopt maar in principe moet dat wel voldoende zijn.
Je bak is netto ongeveer ruim 200 liter,het filter doet bruto 1000 zeg netto 700 ongeveer dus zit je zeker 3 keer de inhoud van je bak per uur en is normaal gesproken voldoende.
 
Ik ben normaal echt iemand van 'goedkoop is duurkoop' en hoop dat dit bij die Tetra filter niet van toepassing is, juist omdat hij zo goedkoop is in verhouding..
 
Tetra is niet slecht maar zou zelf toch voor Eheim kiezen.
Is bij aanschaf ff wat dieper in de buidel tasten maar heb je vele jaren een hoop plezier van waardoor je dat snel vergeten bent! ;)
 
De Pro 4+ 350 is 189 euro. Dat vind ik vrij prijzig en ik vraag me af of dat wel genoeg capaciteit is tot 350L :juggle:
Dan ga je toch voor een filter die meer bij je budget past. Genoeg andere merken waar je uit kan kiezen. Uit en instroom stukken kun je altijd los kopen.
 
Wil hier toch ook de Fluval G6 als optie noemen.
Duur maar erg handig in gebruik.
 
Rio 240, persoonlijk zou ik daar al een Eheim Pro 4+ 600 op zetten, filter is ook donker gekleurt + de slangen en aanzuigstuk en uitstroom.

Minder onderhoud aan het filter wegens wat overcapaciteit filter inhoud en 4 trays van 1,5liter/kg inhoud voor biomedia.

1250liter per uur kom je op en debiet van 5,2x dat het gehele Aquarium wordt gefilterd in een uur wat zelfs nog wat krap is met een gezeldschap aquarium en veel planten om voldoende stroming te creeren.
Dus gebruik van de spaybar is wel een must voor een bak van 1.20mtr in lengte.
 
Die Fluval gaat me net even wat te ver.
Betere opties dan de Tetra 1200 zouden dan zijn;

- Eheim Professional 4+ 600 (€229)
- JBL CristalProfi E1502 (€190)

Als ze echt beter zijn dan de Tetra en ik er in de toekomst meer plezier van ga hebben, heb ik er nog niet zo een heel groot probleem mee.

Rio 240, persoonlijk zou ik daar al een Eheim Pro 4+ 600 op zetten, filter is ook donker gekleurt + de slangen en aanzuigstuk en uitstroom.

Minder onderhoud aan het filter wegens wat overcapaciteit filter inhoud en 4 trays van 1,5liter/kg inhoud voor biomedia.

1250liter per uur kom je op en debiet van 5,2x dat het gehele Aquarium wordt gefilterd in een uur wat zelfs nog wat krap is met een gezeldschap aquarium en veel planten om voldoende stroming te creeren.
Dus gebruik van de spaybar is wel een must voor een bak van 1.20mtr in lengte.
Die Eheim is wel mooi natuurlijk, toch is die JBL 40 euro goedkoper.
Spraybar? Ik dacht dat die juist de stroming minder sterk maakte. Als ik (bij de achterwand uiteraard) rechtsboven een uitstroompunt heb, en linksonder de invoerbuis, dan heb ik toch al flink meer stroming dat het standaard Juwel filter lijkt me zo.
 
Die Fluval gaat me net even wat te ver.
Betere opties dan de Tetra 1200 zouden dan zijn;

- Eheim Professional 4+ 600 (€229)
- JBL CristalProfi E1502 (€190)

Als ze echt beter zijn dan de Tetra en ik er in de toekomst meer plezier van ga hebben, heb ik er nog niet zo een heel groot probleem mee.


Die Eheim is wel mooi natuurlijk, toch is die JBL 40 euro goedkoper.
Spraybar? Ik dacht dat die juist de stroming minder sterk maakte. Als ik (bij de achterwand uiteraard) rechtsboven een uitstroompunt heb, en linksonder de invoerbuis, dan heb ik toch al flink meer stroming dat het standaard Juwel filter lijkt me zo.

Spraybar verdeeld de druk door de gaatjes over de hele lengte van je bak, als je deze net onder het water oppervlakte plaatst dan werkt dat als een trein.
 
Duidelijk.

En dat de filter zo stil mogelijk is vind ik ook best belangrijk eigenlijk.
 
Duidelijk.

En dat de filter zo stil mogelijk is vind ik ook best belangrijk eigenlijk.


JBL en Eheim zijn stille pompen, persoonlijk kies ik voor een Eheim, betere service en onderdelen/uitbreiding makkelijker te verkrijgen en standaard 2 Jaar garantie op het filter !

Prijs van Eheim is wat hoger maar je krijgt Duitse kwaliteit die echt jaren mee gaat.
 
Tetra is niet slecht maar zou zelf toch voor Eheim kiezen.
Is bij aanschaf ff wat dieper in de buidel tasten maar heb je vele jaren een hoop plezier van waardoor je dat snel vergeten bent! ;)

En dat zegt een echte Zeeuw, dus niet in twijfel trekken.
 
Even een kleine vraagje wat betreft de filtermedia in deze Eheim Pro 4+ 600. Het water gaat eerst via een 'reverse flow' door de blauwe spons, waarna het al meteen naar de biologische media gaat. Kan er niet beter na de blauwe sponsfilter nog iets van filterwatten geplaatst worden i.p.v. meteen naar het biologische materiaal te gaan? Bijvoorbeeld een plek waarbij ik witte filterwatten af en toe gewoon eruit kan halen en vernieuwen. En wellicht helemaal bovenaan (voordat het terug de bak in gaat) nog een extra laagje filterwatten?
Daarnaast zitten er verschillende soorten biologische media in, maar ik heb ook nog Siporax buisjes liggen waar ik goede verhalen over gehoord heb. Zal ik die in plaats van een van de aanwezige biologische media plaatsen?

Eheim 3 Filter Demo2.jpg


Eheim 3 Filter Demo3.jpg


Dit is niet de 4+ 600, maar wel zelfde principe van stroming:
Eheim 3 Filter Demo.jpg


:daisy:
 
De witte watten kun je het beste als allerlaatste houden.
Zoals het origineel zit.

Mijn vader heeft de 4+ 350 op de Juwel Rio 240.

De zwarte onderste balletjes vind ik echt ondingen en heb ik vervangen voor iets van siporax.
 
Zou inderdaad niets aanpassen dan wat Eheim zelf aangeeft, je belemmerd anders de doorstroming. De stroming gaat inderdaad van de voorfilter (blauwe spons) direct naar onderen. Werkt hetzelfde als de Profesional 3 serie, waarvan ik de 600 en 600T heb. Gebruik de zwarte balletjes niet, maar van onder naar boven mech keramische pijpjes, substrat pro, biomech van Eheim en witte filterwatten. Uiteraard komt hierop de voorfilter met blauwe spons.
 
Oke dus de watten zijn genoeg zo. Ik neem aan die blauwe voorfilter moet wel wekelijks uitgespoeld worden in aquariumwater?
Wat betreft de bio filtermedia, er zitten 2 mandjes in met beide die, ja, zwarte plastieke buisjes zijn het eigenlijk. Misschien slim om één van die dan te vervangen door Siporax?

Vanaf 1:40
 
Oke dus de watten zijn genoeg zo. Ik neem aan die blauwe voorfilter moet wel wekelijks uitgespoeld worden in aquariumwater?

Ja hoor, de watten zijn perfect geplaatst en gedoseerd!
Maar je moet je potfilter echt niet wekelijks openmaken hoor.
Hangt altijd een beetje af van de bezetting/vervuiling in je bak natuurlijk maar gemiddeld wordt dat eerder om de twee maand gedaan denk ik.
Persoonlijk wacht ik zelfs een pak langer maar je kan eigenlijk stellen dat je safe bent zolang de stroming niet merkbaar terugloopt...
 
De zwarte buisjes zijn voor grof vuil en slijmvormende bacterien. Ik zou er Eheim mech (keramische buisjes) in doen.
Een mandje maar. Als je 2 mandjes met plastic ringen hebt, zou ik in het 2e mandje sera siporax doen.
 
Ik heb twee mandjes met keramische pijpjes, daarna 1 mandje de substrat pro en 1 mandje mechbio. De voorfilter hoeft inderdaad niet elke week worden uitgespoeld. Ik do deze zodra de stroming zwakker wordt en vervang dan ook direct de witte filterwatten. De rest laat ik zitten. voorfilter spoel ik met de douchkop uit, zo krijg ik deze beter schoon. In het filtermateriaal wat blijft zitten, zijn genoeg bacteriën aanwezig, daarbij doe ik nooit beide filters tegelijk.
 

Terug
Bovenaan