Potje voer is in het aquarium terecht gekomen. Wat nu te doen?


Wesley87

Active member
Lid geworden
11 januari 2018
Berichten
41
Leeftijd
37
Mijn zoontje heeft een hele pot visvoeding in mij aquarium gegooit, tot nu toe 2 x 50/70% waterwissel gedaan, nog enig advies??? Uit nood vis toegevoegd na 14 dagen al om te helpen met aquarium leeg te krijgen 70 procent al eruit gezoge, water blijft troebel.... huile huile huile....
 
Foto?;)
Doorgaan met verversen. Wat voor filter zit erop?


Hoe bedoelt u?;)


Eheim classic 250 en 150, 250 met actieve kool, 150 met bio rio van ada

Ik wilde ruatig beginnen met otto cinclussen en paar garnalen maar heb nu maar uit mn andere bak ook 10 neon tetras en 4 corydorassen toegevoegd om het voer weg ter krijgen waar ik niet direkt bij kan. Ivm nitriet pieken en het vele stikstof wat de voedongs bodem de eerste 3 weken afgeeft word pas geadviseerd erna rustig aan vissen toe tevoegen
 
Sponsen niet uitspoelen, want dan spoel je ook alle bacterien weg. Zitten er filterwatten ofzo in? Ander zou je die er bovenin kunnen doen, deze zullen het meeste vuil eruit halen. ;)
 
Sponsen niet uitspoelen, want dan spoel je ook alle bacterien weg. Zitten er filterwatten ofzo in? Ander zou je die er bovenin kunnen doen, deze zullen het meeste vuil eruit halen. ;)


Ik heb grove filter, fijne filter, biomasse fijn filter en watten

Ook om de stroming ietsjes te dempen omdat dit slecht 180 liter bakkie is... stroming is nu wel goed want het meeste voer wat opdwarreld verdwijnt gelijk richting afzuig....

Whaaaa kinderen he, hij bedoelde het goed....
 
Ik heb grove filter, fijne filter, biomasse fijn filter en watten

Ook om de stroming ietsjes te dempen omdat dit slecht 180 liter bakkie is... stroming is nu wel goed want het meeste voer wat opdwarreld verdwijnt gelijk richting afzuig....

Whaaaa kinderen he, hij bedoelde het goed....
Nu hopen dat het filter niet geheel vol gaat zitten.
Hoeland draait de bak?;)
 
Vooral rustig blijven! ;) begrijp dus dat er geen vissen in de bak zwommen en nu wel om het voer op te eten,dit zal niet werken hoor want is allemaal stress voor de vissen.
Wat voor voer is het precies?
 
Ik zou ook zoveel mogelijk met de hand wegzuigen en eventueel daarvoor planten of stenen weghalen om er zo wel bij te kunnen.
 
Nu hopen dat het filter niet geheel vol gaat zitten.
Hoeland draait de bak?;)


14 daagjes, ik ga vanavond mijn filters open maken en mn watten even vervangen
 
Ik zou ook zoveel mogelijk met de hand wegzuigen en eventueel daarvoor planten of stenen weghalen om er zo wel bij te kunnen.


Ja dat is het eerste wat ik gedaan heb, het meeste is er gelukkig uit.... even de tijd geven en goenoeg waterwissels doen komende dagen.....


Bedankt iedereen vooor de snelle reacties...
 
Vooral rustig blijven! ;) begrijp dus dat er geen vissen in de bak zwommen en nu wel om het voer op te eten,dit zal niet werken hoor want is allemaal stress voor de vissen.
Wat voor voer is het precies?

Visjes doen het erg goed, geen stress verschijnselen lijkt het, tetra s zwemmen mooi in een groepje heen en weer, corydorassen vertonen normaal gedrag, zijn mooi op kleur ook allemaal gelukkkg... en volgevreten dat wel....

Het waren granulen van hs aqua..
 
Kan ik 2 keer op een dag een water wissel of gaat er dan teveel van het goede water eruit???
 
14 daagjes, ik ga vanavond mijn filters open maken en mn watten even vervangen
Maar er zitten dus al vissen in?

Eigelijk zou je de bak 4 weken moeten indraaien, dus ammoniak/ammonium en nitriet goed in de gaten houden.
Leesvoer:
http://www.denatuurinhuis.nl/wp/201...es-over-bacterien-ammonia-nitriet-en-nitraat/
Kan ik 2 keer op een dag een water wissel of gaat er dan teveel van het goede water eruit???
In water zitten niet zo heel veel bacterien, dus dat kan wel;)
 
Ten eerste, haal de vissen er zo snel mogelijk uit. Een niet ingedraaide bak, met een pot voer en een heleboel vissen, gaat een nitrietpiek veroorzaken.

Ten tweede, neem je tijd. Eenmaal de vissen eruit zijn, kun je er zo lang over doen als je wilt, je kunt zelfs meerdere keren een 100% waterwissel doen, en zelfs je filtermateriaal vervangen, je miet daarna wel weer 4 weken wachten voor er vissen in kunnen.
 
Kunnen de vissen nog terug naar de andere bak? Zo ja, dan zou ik dat zo snel mogelijk doen. Voor de vissen is teveel voer en ammoniak/nitriet namelijk veel gevaarlijker dan voor de bak zelf. Daarnaast werkt het eigenlijk alleen maar averechts; de vissen eten het voer op, produceren daardoor afvalstoffen en die zorgen juist voor de te hoge ammoniak en nitriet. Dat gaat misschien nog wel sneller dan dat je bv het voer laat liggen. Dan moet het eerst gaan rotten. Anders kun je nog het grootste deel van het voer weghalen, nu doen de vissen dat. Daardoor blijft het min of meer in de bak.

Als de bak nog aan het indraaien is, is het helemaal niet zo erg als er wat voer overblijft. Veel mensen voegen juist wat voer toe om het indraaien te versnellen. Als er geen bewoners in de bak zitten, is het ergste wat je kunt overkomen is dat je een flinke nitrietpiek krijgt, maar dat is niet zo erg omdat het voor niemand schadelijk is. Je krijgt er in principe alleen maar meer goede bacteriën van.

Wat sowieso heel erg kan helpen, is om bijvoorbeeld de filterspons of watten van de andere bak in deze bak of boven het filter uit te knijpen. Dan krijg je er gelijk flink wat goede bacteriën bij die kunnen helpen om de ammoniak en nitriet om te zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kunnen de vissen nog terug naar de andere bak? Zo ja, dan zou ik dat zo snel mogelijk doen. Voor de vissen is teveel voer en ammoniak/nitriet namelijk veel gevaarlijker dan voor de bak zelf. Daarnaast werkt het eigenlijk alleen maar averechts; de vissen eten het voer op, produceren daardoor afvalstoffen en die zorgen juist voor de te hoge ammoniak en nitriet. Dat gaat misschien nog wel sneller dan dat je bv het voer laat liggen. Dan moet het eerst gaan rotten. Anders kun je nog het grootste deel van het voer weghalen, nu doen de vissen dat. Daardoor blijft het min of meer in de bak.

Als de bak nog aan het indraaien is, is het helemaal niet zo erg als er wat voer overblijft. Veel mensen voegen juist wat voer toe om het indraaien te versnellen. Als er geen bewoners in de bak zitten, is het ergste wat je kunt overkomen is dat je een flinke nitrietpiek krijgt, maar dat is niet zo erg omdat het voor niemand schadelijk is. Je krijgt er in principe alleen maar meer goede bacteriën
Wat sowieso heel erg kan helpen, is om bijvoorbeeld de filterspons of watten van de andere bak in deze bak of boven het filter uit te knijpen. Dan krijg je er gelijk flink wat goede bacteriën bij die kunnen helpen om de ammoniak en nitriet om te zetten.

Kan ik filtermatriaal anders omruilen met al in gedraaide bak????
 
Als je de vissen niet meer terug kan plaatsen is dat beter dan niets, maar de vissen weer terugzetten zou beter zijn, want dan ben je van het probleem van het teveel voer af.
 
Na meten zijn al mijn waardes perfect alleen is mn no2 erg hoog, wat rest is waterwissels denk ik. Filters zijn nagenoeg schoon(niet uitgewassen of omgespoeld) water is al heeel stuk helderder dan gister....afwachten geblazen....
 
Na meten zijn al mijn waardes perfect alleen is mn no2 erg hoog, wat rest is waterwissels denk ik. Filters zijn nagenoeg schoon(niet uitgewassen of omgespoeld) water is al heeel stuk helderder dan gister....afwachten geblazen....
NO2 is giftig, net zolang blijven verversen tot het weg is. Waarmee test je?;)
 
Na meten zijn al mijn waardes perfect alleen is mn no2 erg hoog, wat rest is waterwissels denk ik. Filters zijn nagenoeg schoon(niet uitgewassen of omgespoeld) water is al heeel stuk helderder dan gister....afwachten geblazen....
En juist NO2 is wat je niet wilt hebben, aangezien het erg giftig is. Als het zo hoog is, zijn waterwissels niet genoeg, tenzij je elke keer 100% wisselt. Ik zou écht de vissen terugzetten, want de kans dat ze het overleven is... klein.
 
Ik snap het punt niet dat je vissen gaat toevoegen om je probleem op te lossen.
Ik zou de vissen er asap uithalen anders heb je straks alleen maar dode vissen.
Gewoon de bak leeghalen en opnieuw beginnen.
Nu zijn uiteindelijk je vissen de dupe.
NO2 dood je vissen! En vissen horen niet in een aquarium van 2 weken oud.
 
Ik doe dagelijks nu 80 procent verversen, vissen maken het goed, geen rode en vandaag zat ik al tegen het witte aan qua no2 gehalte.
Alles wat ik te pakken kon krijgen zit in mijn andere bak.
Bedoeling was na 21 dagen pas een paar garnaaltjes en otto's toe tevoegen.
Toen mijn zoontje van 3 een heel potje eten erin gedonderd had moest ik snel denken en dat was stofzuigen en daarna etera voor de lastige plekken...

Heeft goed uitgepakt en doordat het meeste eteb eruit is zal de no2 piek daarin meevallen... Ik heb mn filter inhoud verwisseld met een al ingedraaide ivm de bacterien dua ik denk dat ik redelijk aduquaat gereageerd heb met wat adviezen van hier
 
Heb je ook inmiddels het dekseltje al vastgelijmd op de voerpot ;)
 
Bedoeling was na 21 dagen pas een paar garnaaltjes en otto's toe tevoegen.
Oto's zijn in een nieuwe bak geen goed idee, beter wacht je tot de bak zeker 6 maanden gedraaid heeft zodat ze meer voedsel vinden in de bak.
 
Net even gesnoeid en water verversd, waterwaardes op de no2 na goed. Het zit op de grens, maar nog niet optimaal ik verwacbt nog wel een piek, maar komt goed met alle adviezen. Super bedankt iedereeb in ieder geval
 

Terug
Bovenaan