Wat is er nieuw

Potjes en steenwol

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Leeftijd
69
Goedemorgen allemaal,

Wij gaan de bak ( 100 liter) opnieuw inrichten. Alle troep eruit, nieuwe bodem, nieuwe plantjes......

Voor wat de plantjes betreft, ik begrijp dat het steenwol sowieso verwijderd moet worden omdat dit op den duur de groei van de plantjes belemmerd.
Maar het kunststof potje, kan het veel kwaad als we dat, samen met de terracotta ring IN de bak plaatsen ? Want voor mijn gevoel blijft het plantje dan wat beter bij elkaar.
Onze ervaring is namelijk dat losse plantjes, dus met de wortels los in het grind, snel(ler) loskomt.

Het grind zelf is hoog genoeg om het potje te bedekken. En we hebben geen echte "woelers" (vissen) in de bak die de boel overhoop kunnen gooien.

Nog een vraagje over de bemesting, wat is beter ?
Van die "klei tabletten ( in elk potje er 1) of vloeibare planten voeding ?

Alvast bedankt voor eventuele reactie's.....

Wat voor planten heb je precies? Wat voor wortels hebben ze? Fijn of grof.
Moerasplanten halen de voeding vooral uit de bodem. Andere planten uit het water.
Heb je garnalen?

Vloeibare bemesting in elk geval gebruiken en voor de moerasplanten ook voeding bij de wortels. Planten zetten zich vrij snel vast dus ik zou ze zonder potjes plaatsen.

Dat de plantjes dicht bij elkaar blijven staan wil ook zeggen dat er geen licht bij kan komen en beperkt de doorstroming waardoor er minder voeding bij kan komen.
Dus beter om de losse plantjes iets uit elkaar te zetten.

Als je problemen hebt met planten die los komen... Zijn dat planten met heel dunne wortels dan kun je volgens mij de wol, onder half doorknippen. Dan kun je die planten gemakkelijker planten. Correct me if I'm wrong.

Heb je misschien een hele dunne bodem, dat de planten loskomen?

Dat potje zou ik ook weg laten. Ik begrijp dat het handig is maar gaat alleen maar gezeur geven in de toekomst. De kleinere wortels groeien er wel doorheen maar mocht je bijvoorbeeld een plant hebben die een wat dikkere hoofdwortel maakt dan kan die moeilijk uit dat potje groeien. Ik denk toch dat het beste is om te leren hoe je planten goed vast zet in de grond en hier een handigheid in te krijgen (een speciale tool kan hierbij helpen) ipv plastic potjes in te graven.

Haha lees het idd friesian. Nou, dan snap ik niet waarom plantjes loskomen. Goed diep erin prikken en wat grind ertegenaan, gaan met die banaan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan