PoundGuru; zin of onzin?


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,339
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Oase heeft denk ik een aantal mooie filters, ook qua ontwerp in haar assortiment. Zo ook de Oase Biomaster Thermo 600.
Hier wordt dit filter besproken door de, ook bij ons, vaak aangehaalde PoundGuru. Hij vind dit een mooi ontwerp maar heeft eigenlijk weer dezelfde kritiek als bij andere filters. De Inhoud van de bakjes. Daarin kan ik voor een deel ook wel met hem meegaan. Juist omdat er eigenlijk geen of nauwelijks biologisch materiaal gebruikt wordt. Wat het voorfilter betreft doet hij nu iets vreemds, misschien ietwat tegengesteld aan wat hij normaal verteld. Dat voorfilter werkt te goed! Door de fijnheid van de sponzen gaat er te weinig grof vuil door. Dat zou dus betekenen dat een van zijn stokpaardjes, een spons onderin het filter niet nodig is. Dat kan natuurlijk niet dus komt eerst het verhaal dat er een hogere watersnelheid bereikt kan worden door meer gaatjes in een pijp te boren. Zelfs praat hij nog even over een dikkere buis. Maar daar kan een grovere spons in het voorfilter ook weer bij helpen en zo zijn we toch weer een fijnere spons onderin het filter nodig. Voor mij is dan de vraag waarom er een hogere watersnelheid nodig zou zijn in dit filter. Water dat te snel door een filter gaat hoeft helemaal geen betere werking te hebben! Of is dit alles nodig om die vermaledijde spons weer onderin te krijgen wat zeer lastig is want dan moet dit filter weer op een moeilijke manier schoongemaakt worden telkens wanneer de sponzen verzadigd zijn. Laten we het nog maar even niet hebben over onze bacteriehuishouding. Maar dit ontwerp was nu juist zo gebouwd om op een gemakkelijke manier, zonder het filter zelf te openen, het voorfilter te reinigen.

Hij maakt, zo denk ik te zien, ook nog een behoorlijke fout door het voorfilter, met kracht, te openen en het filter eruit te rukken. Dit mag alleen door eerst de inlaat en uitlaat, dat deel waar de slangen aanzitten, te unlocken waardoor de waterstroom dichtgezet wordt en je na het vervolgens unlocken van het voorfilter het ding er veilig én droog uit kan pakken!


Dus; zin of onzin?
 
wat leuk dat jij na al jouw filter reacties met dit topic komt!

Ik denk dat een opbouw mechanisch van grof naar fijn, en daarna biologisch en chemisch prima is.
Door het concept van de Biomaster is het echter niet mogelijk om op/in het voorfilter van grof naar fijn te gaan. Dus ik vind het geen vreemde benadering en logisch om deze opbouw wel te maken, waarbij het voorfilter grof is, en daarna medium en fijn zou volgen.

De meest praktische pomp heeft daarom eigenlijk een omgekeerde flow in het filter, in mijn optiek, van boven naar beneden, maar daar zijn er niet zo veel van, omdat dit waarschijnlijk praktisch wat lastiger te behalen is, alhoewel het volgens mij wel bestaat.
 
Voor mijn gevoel combineert de pond guru (pound guru heb ik andere associaties bij) zinnige dingen met onzinnige dingen.

Hij legt de nadruk op denitrificatie. Dat is volgens hun site de enige juiste weg. Een hoge stroomsnelheid is daarvoor niet nodig dacht ik. Maar uiteraard ben ik geen expert op dit gebied.

In mijn beleving is zijn praatje erg gericht op de verkoop van zijn eigen materiaal.
 
mannetje heeft veel praatjes, en er zit regelmatig best logica in.

ik mijn bioloog begin ik meteen al met een fijn filter vlies (en dan 2 fijne sponzen mocht er wat langs sijpelen), houd de rest lekker schoon.
in de filters van mijn Malawi bak zitten grove voorfilters, deze zijn voldoende om de rest van de biologische media (zo goed als) schoon te houden, en als laatste pas vang ik het laatste vuil uit met watten. werkt echt prima...
maar als hij denkt dat grof -> fijn -> biologisch de enige weg is... ieder z'n mening.

ik twijfel ook nogsteeds over die de-nitrificatie verhalen, je kan het wel veelvuldig vertellen maar echt bewijs ben ik nog niet tegengekomen.
wellicht als je een bioloog vol stort, maar dat kleine beetje in een filter?
in dat opzicht beschouw ik het ook als een verkoop praatje, maar ben altijd nog een keer van plan om mijn bioloog er inderdaad mee vol te stoten. :)

deze video heb ik ook gezien, en had meteen dezelfde gedachten.
wat lult die nou met z'n "voorfilter werkt te goed", staat in tegenovergestelde richting in hetgeen die normaal verteld.
komt er altijd op neer dat die het biomateriaal schoon wil houden, dat gebeurd toch met het geleverde voorfilter van Oase? wat is dan nog het probleem?
 
Dat fabrikanten hun pompen van onder naar boven laten werken is eigenlijk een praktische fout in mijn ogen omdat het mechanische filtermateriaal dan altijd onderin zit en de rest van de filtermedia er boven op.
Dus gaat hij vervuilen en het debiet neemt af moet je alles eruit halen om onderin de sponzen/filterwatten/filtervlies te reinigen of te vervangen, dus nee ik snap ook niet waarom er maar weinig fabrikanten zijn die van boven naar onderen werken en met een stijgbuis dan het water via de pompkop naar het aqaurium pompt.

In feite ga je altijd zo mechanische filteren, grof medium fijn, waarom als je enkel fijn doet dan slibt dit in 2-4weken helemaal dich , gebruik je alleen grof dan komt de rest van het fijnerevuil in je overige media terecht, enkel medium zou kunnen als het misschien een dikte heeft van 10cm zou voldoende kunnen zijn omdat het ook langzaam dichtslibt gaat het ook fijnvuil vangen maar hoe lang het dan duurt dat het dichtslibt is uitproberen.
Dat hij Biohome enkel in deze filmpjes laat zien moet je maar overheen kijken omdat siporax vrijwel het zelfde doet, maar zijn methode van filter opbouw is gewoon correct alleen bij hoop is dan het onderhoud on-practische, Mandjes zijn dan weer wat handiger je haalt ze eruit en de onderste vervang je het filtermateriaal of je spoelt het uit mandjes weer teug en je bent klaar.
waarom zouden waterinstallaties die water zuiver dit ook op deze manier doen ? efficiente en schoonwater, dus hou je in somme filters zoals Eheim Pro serie hun volgorde aan dan zit heel je biomedia vol geslibt met vuil dus dat is niet de juiste manier van filtreren van water.
Als je een bioloog of sump heb ga je toch ook niet eerst het vuile water door je biologische kamers heen stromen en als laatste pas mechanische filteren, zou mooi zijn zit na een jaar heel je bioloog vol met bende en je biologische materiaal is dichtgeslibt dus is de werking afgenomen omdat iets wat dichtslibt niet meer poreus isa of water zal gaan doorlaten met kleine porien.
Maar das mijn mening... ik filterde vroeger ook altijd zo grof medium fijn.. en dan kan je het langste een onderhoudbeurt uitstellen om hem te reinigen.. maar ieder voor zich als je dat niet doet of niet de logica er van ziet.. het is tenslotte jouw filter en aqauarium.
 
In mijn JBL e902 filter ik ook gewoon van grof naar fijn, sponzen onderin, dan de balletjes en als laatste de fijne spons.
Filtervlies gebruik ik helemaal niet, en zo te zien aan mijn water ook helemaal niet nodig.

Zoals mijn filter nu is opgebouwd hoef ik m maar eens in de drie maanden open te maken, ik spoel de sponzen even uit, klaar, ook de biologische media blijft toch verrassend schoon door alleen de 2 medium sponzen die ervoor zitten.

Ik ben wel mee met het feit dat het beter is om je biologische media schoon te houden, maar in de meeste filters is dat idd geen doen omdat je alle manden er dan iedere 2 weken uit kan trekken, mocht je de opbouw van de Guru hanteren. met een paar medium sponzen ervoor blijft de biologische media (bij mij) ook schoon genoeg.
 
Wat mij lastig lijkt van een te fijne voorfilter is dat het heel snel verstopt kan raken. Om dit te voorkomen is het beter om inderdaad van grof naar fijn te filteren. Maar dat er te weinig grof vuil door gaat lijkt mij niet per se een probleem...

Hij legt de nadruk op denitrificatie. Dat is volgens hun site de enige juiste weg. Een hoge stroomsnelheid is daarvoor niet nodig dacht ik. Maar uiteraard ben ik geen expert op dit gebied.
ik twijfel ook nogsteeds over die de-nitrificatie verhalen, je kan het wel veelvuldig vertellen maar echt bewijs ben ik nog niet tegengekomen.
Ik heb even Wikipedia erbij gepakt. Denitrificatie zou alleen moeten gebeuren zonder (of met héél weinig) zuurstof. Nu wil ik niet per se zeggen dat zijn verhaal over denitrificatie nonsense is, maar filters zijn over het algemeen vrij zuurstofrijk. Ook zegt hij juist dat hij meer stroming in het filter wil, en dus ook meer zuurstof... Maar hoe zit het met denitrificatie dan?
Ik heb het gevoel dat hij moeilijke woorden gebruikt om slimmer te klinken maar dat hij zelf niet eens weet wat hij zegt.
 
Maar hoe zit het met denitrificatie dan?
Dat is het hele idee van die Biohome media die gebruikt wordt. De structuur van deze media zou zo zijn gemaakt dat er binnenin die staafjes ruimte is voor een lage flow (ongeacht de flow van je filter zelf ) en hierdoor dus denitrificatie plaats zal vinden. De buiten kant van die staafjes zal dus voor nitrificatie zorgen en binnenin voor denitrificatie. Of dit echt zo is is lastig te verifiëren al ken ik nu meerdere mensen die het met succes gebruiken, waaronder ik zelf. Al zou ik mensen net zo goed siporax aanraden, werkt mijn inziens hetzelfde (en kan na verloop van tijd ook denitrificerend werken!) .
 
Wat mij lastig lijkt van een te fijne voorfilter is dat het heel snel verstopt kan raken. Om dit te voorkomen is het beter om inderdaad van grof naar fijn te filteren. Maar dat er te weinig grof vuil door gaat lijkt mij niet per se een probleem...



Ik heb even Wikipedia erbij gepakt. Denitrificatie zou alleen moeten gebeuren zonder (of met héél weinig) zuurstof. Nu wil ik niet per se zeggen dat zijn verhaal over denitrificatie nonsense is, maar filters zijn over het algemeen vrij zuurstofrijk. Ook zegt hij juist dat hij meer stroming in het filter wil, en dus ook meer zuurstof... Maar hoe zit het met denitrificatie dan?
Ik heb het gevoel dat hij moeilijke woorden gebruikt om slimmer te klinken maar dat hij zelf niet eens weet wat hij zegt.

Wat er gebeurt in een filter is het resultaat van een complex geheel van factoren, zowel in het filter als in het aquarium.
Veel zaken zoals o.a. voeding, filter, filtermedia en frequentie en mate van schoonmaken hebben daar invloed op.

Denitrificatie is 1 van de dingen die in een filter kan gebeuren en wat je kan stimuleren als je dat wil. Of dat gebeurt op de manier zoals de pond guru aangeeft is mij niet duidelijk.

Hij geeft ook een duidelijke reden waarom zijn biohome filtermedium denitrificatie zou stimuleren (poreusheid van pijpjes binnen het pijpje minder hoog waardoor minder zuurstofrijk water in het midden van de pijpjes zal komen waardoor het nitraatrijke water binnenin de pijpjes omgezet kan worden naar stikstofgas).

Volgens zijn theorie zou bij gebruik van biohome dus geen zuurstofarm water nodig zijn omdat de constructie van biohome dat zelf zou verzorgen.

Los van alle mitsen en maren e.d. Is het natuurlijk de vraag of je denitrificatie wil in je aquarium.

Wat mij betreft is er voor beide systemen (1)vuil in filter houden, weinig schoonmaken, veel heterotrofe bacteriën, zuurstofarme omgeving, denitrificatie of 2) weinig vuil in filter, vaak schoonmaken, zuurstofrijke omgeving, efficiënte nitrificatie en geen of weinig denitrificatie) iets te zeggen.
 
Wat mij lastig lijkt van een te fijne voorfilter is dat het heel snel verstopt kan raken. Om dit te voorkomen is het beter om inderdaad van grof naar fijn te filteren. Maar dat er te weinig grof vuil door gaat lijkt mij niet per se een probleem...



Ik heb even Wikipedia erbij gepakt. Denitrificatie zou alleen moeten gebeuren zonder (of met héél weinig) zuurstof. Nu wil ik niet per se zeggen dat zijn verhaal over denitrificatie nonsense is, maar filters zijn over het algemeen vrij zuurstofrijk. Ook zegt hij juist dat hij meer stroming in het filter wil, en dus ook meer zuurstof... Maar hoe zit het met denitrificatie dan?
Ik heb het gevoel dat hij moeilijke woorden gebruikt om slimmer te klinken maar dat hij zelf niet eens weet wat hij zegt.

Het verhaal Denitrificati is denk ook een beetje overdreven met potfilters gewoon teveel stroming en teveel zuurstof door het biologische media, het kan wel maar dan moet je een potfilter zeker 6maanden niet reinigen om een dikke biofilm te laten ontstaan + dat de flowrate moet zakken om het zuurstof niveau laag te maken dan pas kan je Anarobe bacterien krijgen maar niet met een goed doorstromende flowe vol zuurstof uit het aquarium.
Potfilters zijn ook helemaal niet bedoeld voor Denitrificati maar juist een compacte oplossing voor aquariums met planten omdat vroeger het meeste werd gefilterd over een bioloog of lucht aangedreven filters.
Dus tja... Denitrificati is niet voor niets de bioloog of sump heer en meester in omdat vroeger vrijwel alle technieken op filter gebied van Zee aqauriums zijn gekomen naar zoetwater, potfilter was namelijk je voorfilter voor de bioloog in die dagen een leek ook op een wc-pot dus de naam potfilter is hier door ontstaan en naar zoetwater aquaria gekomen in de jaren '70 als ik me niet vergis.
 
De verbouwing van het voorfilter is volgens mij meer om de spreiding van de flow te vergroten, hierdoor wordt de zuigkracht van de spons meer verspreid over de gehele spons en hoef je deze dus minder vaak te reinigen. Dat is het hele idee van die extra gaatjes. Daarna uiteraard nog medium en fijn spons filteren om het water te polijsten. En ja die zit weer onderin op de plek waar je dit verwacht, voor je biologische media. Lastig met schoonmaken maar zo is het nou eenmaal. Als je een filmpje van pondguru hebt gezien dan heb je ze eigenlijk allemaal gezien ;) tenzij je wil weten hoe het water door een filter heen loopt, dat is soms nog wel eens een uitzoek klusje helemaal bij interne filters en kan zijn filmpje handig zijn.
 
Dat is het hele idee van die Biohome media die gebruikt wordt. De structuur van deze media zou zo zijn gemaakt dat er binnenin die staafjes ruimte is voor een lage flow (ongeacht de flow van je filter zelf ) en hierdoor dus denitrificatie plaats zal vinden. De buiten kant van die staafjes zal dus voor nitrificatie zorgen en binnenin voor denitrificatie. Of dit echt zo is is lastig te verifiëren al ken ik nu meerdere mensen die het met succes gebruiken, waaronder ik zelf. Al zou ik mensen net zo goed siporax aanraden, werkt mijn inziens hetzelfde (en kan na verloop van tijd ook denitrificerend werken!) .
Dat wist ik dus niet, verklaart een heleboel. Lijkt een beetje op het Hydra filter verhaal, het werkt zeker, de vraag is alleen of het beter werkt dan traditionele methodes.

Los van alle mitsen en maren e.d. Is het natuurlijk de vraag of je denitrificatie wil in je aquarium.
Dit leek mij ook een interessante vraag inderdaad. Bij anaerobe omstandigheden gebeurt er meer dan alleen denitrificatie, onder anderen wat er ook bij bodemrot gebeurt (vorming van SO2 als ik het goed heb). Hoe voorkom je "bodemrot" maar stimuleer je denitrificatie? Is het de hoeveelheid zuurstof of iets dergelijks?
 
Dat wist ik dus niet, verklaart een heleboel. Lijkt een beetje op het Hydra filter verhaal, het werkt zeker, de vraag is alleen of het beter werkt dan traditionele methodes.


Dit leek mij ook een interessante vraag inderdaad. Bij anaerobe omstandigheden gebeurt er meer dan alleen denitrificatie, onder anderen wat er ook bij bodemrot gebeurt (vorming van SO2 als ik het goed heb). Hoe voorkom je "bodemrot" maar stimuleer je denitrificatie? Is het de hoeveelheid zuurstof of iets dergelijks?

Soms zie je een vraag waarvan je denkt hee, nooit over nagedacht, hoe zit dat eigenlijk :)

Ik heb zelf nog nooit gehoord van bodemrot in een filter, maar waarom niet ga ik zeker opzoeken :)

Met mijn vraag bedoelde ik wat anders.

Denitrificatie is het omzetten van nitraat naar stikstofgas. Volgens de pond guru zeer essentieel voor planten. Volgens aquainfo vliegt het stikstofgas zo je aquarium uit.

Ik blijf een stap ervoor zitten. Wij hebben gemiddeld tot veel planten, dus ondanks toevoegen nitraat zitten wij doorgaans op 0 nitraat of net erboven. Denitrificatie is bij ons zeer ongewenst omdat wij alle beetjes nodig hebben voor onze planten.

Heb je een aquarium met veel vissen, of weinig of geen planten, of hou je niet van waterwissels waardoor nitraat zich kan gaan ophopen, dan kan denitrificatie gunstig zijn.

Misschien is biohome daar handig voor. Ik weer het niet.
Maar er zijn beslist manieren om de afbraak van nitraat middels denitrificatie te stimuleren.
 
Soms zie je een vraag waarvan je denkt hee, nooit over nagedacht, hoe zit dat eigenlijk :)

Ik heb zelf nog nooit gehoord van bodemrot in een filter, maar waarom niet ga ik zeker opzoeken :)

Met mijn vraag bedoelde ik wat anders.

Denitrificatie is het omzetten van nitraat naar stikstofgas. Volgens de pond guru zeer essentieel voor planten. Volgens aquainfo vliegt het stikstofgas zo je aquarium uit.

Ik blij een stap ervoor zitten. Wij hebben gemiddeld tot veel planten, dus ondanks toevoegen nitraat zitten wij doorgaans op 0 nitraat of net erboven. Denitrificatie is bij ons zeer ongewenst omdat wij alle beetjes nodig hebben voor onze planten.

Heb je een aquarium met veel vissen, of weinig of geen planten, of hou je niet van waterwissels waardoor nitraat zich kan gaan ophopen, dan kan denitrificatie gunstig zijn.

Misschien is biohome daar handig voor. Ik weer het niet.
Maar er zijn beslist manieren om de afbraak van nitraat middels denitrificatie te stimuleren.
Bodemrot gebeurt natuurlijk in een bodem, maar als de omstandigheden in dat filter hetzelfde zijn als bij een dichtgeslibde bodem zou het mogelijk moeten zijn, toch? En inderdaad nog nooit van gehoord, maar dat komt waarschijnlijk omdat anaerobe omstandigheden in filters niet vaak voorkomen...

En ik denk inderdaad dat ruim 80% van het gas gelijk uit het aquarium vliegt.
 
Dat fabrikanten hun pompen van onder naar boven laten werken is eigenlijk een praktische fout in mijn ogen omdat het mechanische filtermateriaal dan altijd onderin zit en de rest van de filtermedia er boven op.
Dus gaat hij vervuilen en het debiet neemt af moet je alles eruit halen om onderin de sponzen/filterwatten/filtervlies te reinigen of te vervangen, dus nee ik snap ook niet waarom er maar weinig fabrikanten zijn die van boven naar onderen werken en met een stijgbuis dan het water via de pompkop naar het aqaurium pompt.

In feite ga je altijd zo mechanische filteren, grof medium fijn, waarom als je enkel fijn doet dan slibt dit in 2-4weken helemaal dich , gebruik je alleen grof dan komt de rest van het fijnerevuil in je overige media terecht, enkel medium zou kunnen als het misschien een dikte heeft van 10cm zou voldoende kunnen zijn omdat het ook langzaam dichtslibt gaat het ook fijnvuil vangen maar hoe lang het dan duurt dat het dichtslibt is uitproberen.
Dat hij Biohome enkel in deze filmpjes laat zien moet je maar overheen kijken omdat siporax vrijwel het zelfde doet, maar zijn methode van filter opbouw is gewoon correct alleen bij hoop is dan het onderhoud on-practische, Mandjes zijn dan weer wat handiger je haalt ze eruit en de onderste vervang je het filtermateriaal of je spoelt het uit mandjes weer teug en je bent klaar.
waarom zouden waterinstallaties die water zuiver dit ook op deze manier doen ? efficiente en schoonwater, dus hou je in somme filters zoals Eheim Pro serie hun volgorde aan dan zit heel je biomedia vol geslibt met vuil dus dat is niet de juiste manier van filtreren van water.
Als je een bioloog of sump heb ga je toch ook niet eerst het vuile water door je biologische kamers heen stromen en als laatste pas mechanische filteren, zou mooi zijn zit na een jaar heel je bioloog vol met bende en je biologische materiaal is dichtgeslibt dus is de werking afgenomen omdat iets wat dichtslibt niet meer poreus isa of water zal gaan doorlaten met kleine porien.
Maar das mijn mening... ik filterde vroeger ook altijd zo grof medium fijn.. en dan kan je het langste een onderhoudbeurt uitstellen om hem te reinigen.. maar ieder voor zich als je dat niet doet of niet de logica er van ziet.. het is tenslotte jouw filter en aqauarium.

Fabrikanten die filters van onder naar boven laten werken hebben gewoonlijk een voorfilter bij de inlaat van het filter zitten. Dat is bovenin het filter. Het mechanische filter zit dan dus vóór het biologische deel.
 
Het mechanische filter zit dan dus vóór het biologische deel.

Echter is dit beperkt mechanisch en niet van grof tot fijn, waardoor het schoonmaak interval in principe hoger ligt.

Of je dat fijn vind werken is weer iets persoonlijks, ik heb goede ervaring met de 3 stadia in mijn mechanisch filter
 
Wat je met die pondguru even goed in gedachte moet houden is dat hij alles 'upgrade' naar een zogenaamde full cycle systeem. Dus van Ammonia --> Nitriet --> Nitraat --> stikstofgas. Vaak werken wij echter met een systeem die de laatste stap overslaat, de nitraat wordt dan gebruikt door planten of wordt door waterwissels verwijderd. Zo komen de meeste filters ook uit de fabriek, daarom is de pondguru manier soms zo anders. Een spons zoals in de Juwel aquaria zit kan bijvoorbeeld prima nitrificerend werken en dat is het doel ook, maar zal nooit denitrificerend werken. Het eerste wat pondguru dan ook zal verwijderen zijn die sponsen (behalve bij mechanische gedeelte natuurlijk) en plastic media. Dit omdat deze niet bij zijn doel helpen, terwijl ze prima zullen werken in een half-cycle filter. Laat je dus niet gek maken als jij nu een heel andere indeling hebt!

Het principe van zijn filter indeling is dan ook vrij simpel en altijd hetzelfde. Eerst (eventueel voorfilter) mechanisch filteren van grof naar medium naar fijn en de rest vol stoppen met biohome. That's it.
 
Wat je met die pondguru even goed in gedachte moet houden is dat hij alles 'upgrade' naar een zogenaamde full cycle systeem. Dus van Ammonia --> Nitriet --> Nitraat --> stikstofgas. Vaak werken wij echter met een systeem die de laatste stap overslaat, de nitraat wordt dan gebruikt door planten of wordt door waterwissels verwijderd. Zo komen de meeste filters ook uit de fabriek, daarom is de pondguru manier soms zo anders. Een spons zoals in de Juwel aquaria zit kan bijvoorbeeld prima nitrificerend werken en dat is het doel ook, maar zal nooit denitrificerend werken. Het eerste wat pondguru dan ook zal verwijderen zijn die sponsen (behalve bij mechanische gedeelte natuurlijk) en plastic media. Dit omdat deze niet bij zijn doel helpen, terwijl ze prima zullen werken in een half-cycle filter. Laat je dus niet gek maken als jij nu een heel andere indeling hebt!

Het principe van zijn filter indeling is dan ook vrij simpel en altijd hetzelfde. Eerst (eventueel voorfilter) mechanisch filteren van grof naar medium naar fijn en de rest vol stoppen met biohome. That's it.

Waarom zou er geen denitrificatie kunnen plaatsvinden in/op een spons volgens jou?
 
Waarom zou er geen denitrificatie kunnen plaatsvinden in/op een spons volgens jou?
Omdat de structuur daar de mogelijkheid niet voor biedt in een snel stromend potfilter. Tuurlijk als je hem maanden laat dichtslibben met troep dan zal er uiteindelijk wat gebeuren maar tijdelijk, tot je de spons weer uitknijpt / schoon maakt. Biohome en siporax zijn veel beter geschikt omdat het binnen in een beschermd gedeelte van de media plaats vindt.
 
Omdat de structuur daar de mogelijkheid niet voor biedt in een snel stromend potfilter. Tuurlijk als je hem maanden laat dichtslibben met troep dan zal er uiteindelijk wat gebeuren maar tijdelijk, tot je de spons weer uitknijpt / schoon maakt. Biohome en siporax zijn veel beter geschikt omdat het binnen in een beschermd gedeelte van de media plaats vindt.

Ik denk dat sponzen en andere filtermedia hier uitstekend geschikt voor zijn op de manier waarop veel leden hier op het forum met hun filter omgaan.
 
Fabrikanten die filters van onder naar boven laten werken hebben gewoonlijk een voorfilter bij de inlaat van het filter zitten. Dat is bovenin het filter. Het mechanische filter zit dan dus vóór het biologische deel.

Niet volgens het Eheim principe met de Pro serie, boven grovespons dan gaat het naar beneden vanuit onder in de pot biomech pro 2x mandje dan biomech dan substrate pro en daar boven op ligt het filtervlies.. en waar zit je biologische gedeelte ? juist onder je filtervlies dus mechanische filtratie is al laatst, zie de foto's
Tussen blauwe grovespons en filtervlies zit de aanzuigmond van de pomp dus het filtervlies is het laatse wat het water raakt en zit niet voor de biologische zone.. waardoor fijnvuil ophoopt in het substrate pro biologische filter materiaal..

Mijn volgorde is met dit filter , 1e mandje onderin mediumspons + filtyerwatten , 2e en 3emandje siporax en als laaste eheim subtrate pro.. zo werkt hij prima, met orginele setup zat heel het mandje bovenin met substrate pro vol met bende en troep, nu niet meer met mijn setup.
filtration_process.png
vkulf31l4as.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog even een aanvulling,

Dit is een foto van de oude classic 350 uit eind jaren '90 zoals hij toen werd ingedeeld met alleen spons en laastste filtervlies en dan koolvlies wat correct is ingedeeld met alleen sponzen!, 2e foto is de opnieuw uitgebrachte classic 350 maar dan met het nieuwe substrate pro van Eheim.. ook hier zie je weer filtervlies als laatste wat gewoon niet zo moet als je biologische materiaal in je filter plaatst.
Dus wat mij betreft is Eheim knap van het padje af gegaan sins ze Eheim Substrate Pro hebben geintroduceerd en bij speciale set bijgeleverd set met kranen en media., dus markketing omdat substrate volgens Eheim om de 6maanden een deel vervangen moet worden, ja gek he het slibt dicht op hun manier van filter indelen.
10751_0_13.jpg
eheim_classic.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog even een aanvulling,

Dit is een foto van de oude classic 350 uit eind jaren '90 zoals hij toen werd ingedeeld met alleen spons en laastst filtervlies en koolvlies wat correct is ingedeeld met alleen sponzen!, 2 foto is de opnieuw uitgebrachte classic 350 maar dan met het nieuwe substrate van Eheim.. ook hier zie je weer filtervlies als laatste wat gewoon niet zo moet als je biologische materiaal in je filter plaatst.
Bekijk bijlage 280344Bekijk bijlage 280345

Ik heb heel recent de classic 350+ gekocht, met volledig spons, 1x filtervlies en 1x actieve kool.
Dus blijkbaar is het er nog wel.
 
Ik heb heel recent de classic 350+ gekocht, met volledig spons, 1x filtervlies en 1x actieve kool.
Dus blijkbaar is het er nog wel.
Je heb ook sets met 2x kranen + substrate pro in heel de classic range tot 600serie, alleen of de classic 150 substrate erbij had weet ik niet.
 
Je kon de complete set media erbij kopen maar er waren ook als je een nieuwe kocht speciale set met kranen en deze media..
eheim_classic_350_1550311979_aa820170_progressive.jpg
4161851_369843b9-efe2-4248-9262-86f2c7ff85f6_1560_1560.jpg
 
Bij de start van mijn aquarium heb ik ook gekozen voor de Oase Biomaster Thermo 600 met inrichting zoals in het filmpje van de pondguru.
Mijn ervaring na 5 maanden:
  • De extra gaatjes in het voorfilter zorgen zoals eerder gemeld hierboven inderdaad voor een betere verdeling van het vuil over de sponsen.
  • Ik maak het voorfilter om de 3-4 weken schoon en op dat moment zijn de grove sponsen nog niet dicht geslipt. Valt erg mee nog
  • Het nadeel: Ik heb na 4 maanden voor het eerst het filter zelf open gemaakt om de sponsen onderin schoon te maken.. Dat was te laat. De fijne spons was volledig dicht geslipt.
  • Echter: Mijn aquarium doet het prachtig met dit filter, ik heb zelf geen ervaring met andere potfilters dus geen idee of dit nu zoveel beter werkt dan een ander filter of andere indeling.
Ik wil het filter nu met 6 maanden weer openmaken (2 maanden na de vorige keer) om te zien of het fijne filter dan alweer dicht zit. Als dat zo is ga ik de sponsen in het voorfilter terug vervangen naar fijn. Ik maak liever dat voorfilter wekelijks of twee-wekelijks schoon namelijk.


Ik heb ook wat mailcontact gehad met de pondguru. Hierbij nog wat quotes van hem die jullie wellicht interessant vinden en daar een mening over hebben:

Op mijn vraag hoe lang het biohome materiaal in de open lucht kon blijven staan tijdens een schoonmaak van het onderste bakje sponsen:
You don't need to worry about losing bacteria living on and in the media while cleaning the filter as the biohome is so porous that it will effectively have a 'coccoon' of water around it when it is removed from the filter. It can take it weeks to dry out when it is removed from a filter and even if it is removed for days the amount of water it holds keeps the bacteria alive no problem.
The air can't get into the middle of the media to adversely affect the anaerobic zones until the media is completely dried out and there is no chance of it doing that even if you leave it out for days so a regular maintenance schedule on the filter can be continued.
Of dit waar is, geen idee, maar ik kan wel bevestigen dat de biohome tijdens mijn schoonmaak met 4 maanden er inderdaad nat en glanzend uit bleef zien terwijl het een half uurtje droog heeft gestaan.

Op zijn website staat het volgende vermeld over de ontwikkeling van de bacteria:
The following conditions will slow down the development of the bacteria colony in filter media:
  • 1 - Low temperature
  • 2 - Low pH
  • 3 - Large regular water changes with tap water
  • 4 - Media being regularly 'cleaned' with tap water

Aangezien ik mijn waterwissels doe met standaard kraanwater en het voorfilter ook vaak even uitknijp in wat kraanwater heb ik hem hier ook naar gevraagd:
"Cleaning pre-filter foam in tap water is OK as there is very little bacteria living there compared to inside the filter media. Even cleaning the filter media with tap water doesn't kill a huge amount of bacteria as good porous media (e.g. biohome) holds on to so much water when it is removed from the filter that it acts as a 'shield' against the tap water - only the outside of the media will be affected by chlorinated tap water but it is still best to clean media (and foams) in water you have drained from the tank during normal maintenance."

"Avoid using a conditioner which claims to 'remove / bind / detoxify' ammonia, nitrite or nitrate as it will have the effect of starving bacteria - believe it or not that is one of the main reasons why filter media is populated with low levels of bacteria as they are effectively on a starvation diet when their 'food' is locked up and unavailable."

Wellicht niets nieuws voor jullie maar ik vond het wel goed aan dit topic toe te voegen :)
 
Mooi om jouw ervaring te lezen Dave!

Kleine toevoeing over dat kraanwater, hij zegt op een gegeven moment 'only the outside of the media will be affected by chlorinated tap water' waar wij hier in Nederland ons geen zorgen om hoeven te maken. Wij hebben geen kraanwater met chloor. Dus zelfs je voorfilter kun je schoonmaken met kraanwater en een groot deel van je bacterien behouden. Wel zou ik zorgen dat de temperatuur redelijk gelijk is aan het aquariumwater.
 
Zitten er in Nederland dan géén bacteriën in het water (want daar dient chloor toevoeging voor)
In Nl filtert men anders waardoor chloor overbodig is geworden, is overigens wettelijk bepaald dat er geen chloor gebruikt mag worden. NL loopt overigens voorop in de EU als het over waterfiltering gaat en heeft het schoonste water van de hele EU
 
Zitten er in Nederland dan géén bacteriën in het water (want daar dient chloor toevoeging voor)
In het kort komt het er op neer dat er nagenoeg geen lekkages in het waterleidingnetwerk zitten waardoor er geen besmetting met bacteriën in kan komen tussen de waterzuivering en thuis kraan. Dit is redelijk uniek in de wereld maar hierdoor kan NL dus zonder Chloor werken.
 
Bij de start van mijn aquarium heb ik ook gekozen voor de Oase Biomaster Thermo 600 met inrichting zoals in het filmpje van de pondguru.
Mijn ervaring na 5 maanden:
  • De extra gaatjes in het voorfilter zorgen zoals eerder gemeld hierboven inderdaad voor een betere verdeling van het vuil over de sponsen.
  • Ik maak het voorfilter om de 3-4 weken schoon en op dat moment zijn de grove sponsen nog niet dicht geslipt. Valt erg mee nog
  • Het nadeel: Ik heb na 4 maanden voor het eerst het filter zelf open gemaakt om de sponsen onderin schoon te maken.. Dat was te laat. De fijne spons was volledig dicht geslipt.
  • Echter: Mijn aquarium doet het prachtig met dit filter, ik heb zelf geen ervaring met andere potfilters dus geen idee of dit nu zoveel beter werkt dan een ander filter of andere indeling.
Ik wil het filter nu met 6 maanden weer openmaken (2 maanden na de vorige keer) om te zien of het fijne filter dan alweer dicht zit. Als dat zo is ga ik de sponsen in het voorfilter terug vervangen naar fijn. Ik maak liever dat voorfilter wekelijks of twee-wekelijks schoon namelijk.


Ik heb ook wat mailcontact gehad met de pondguru. Hierbij nog wat quotes van hem die jullie wellicht interessant vinden en daar een mening over hebben:

Op mijn vraag hoe lang het biohome materiaal in de open lucht kon blijven staan tijdens een schoonmaak van het onderste bakje sponsen:

Of dit waar is, geen idee, maar ik kan wel bevestigen dat de biohome tijdens mijn schoonmaak met 4 maanden er inderdaad nat en glanzend uit bleef zien terwijl het een half uurtje droog heeft gestaan.

Op zijn website staat het volgende vermeld over de ontwikkeling van de bacteria:


Aangezien ik mijn waterwissels doe met standaard kraanwater en het voorfilter ook vaak even uitknijp in wat kraanwater heb ik hem hier ook naar gevraagd:


Wellicht niets nieuws voor jullie maar ik vond het wel goed aan dit topic toe te voegen :)


Ben blij om te horen dat het bij jou goed werkt en PondGuru het toch met hoop dingen bij het juiste eind heeft als we over filteren spreken.
Vrijwel elk potfilter dat toereikend is kwa filter volume voor X aantal liters van het aquarium met een debiet van 2x zal gewoon goed zijn voor elk zoetwater aquarium, dus een merk/model is vaak een persoonlijke keuze.

De ervaring die ik heb met mijn Eheim Pro 4 600 is dat bij de orginele setup van eheim zelf het filter gewoon niet goed filterde zoals het zou moeten zijn, ik bleef zweefvuil houden en met name als ik de flow helemaal voluit zetten kwam alle troep weer terug in het aqaurium vanuit het filter en dat had ik niet mijn 2x 2213 op mijn Rio maar wilde gewoon 1 filter ook vanwegen Co2 toevoegenb wat met de 2213 niet goed werkte en continu stond te boeren door het Co2.
Ik heb alles eruit gegooit van Eheim en zelf de mandjes ingedeeld zoals Pondguru ook doet (trouwens 2213 was 1potfilter voorfilter, 2e potfilter vol met biologische materiaal en dan paralel gekoppeld met elkaar) biomech zooi er uit gegooid en siporax voor in de plaats genomen, onderste mandje zit medium spons en daarop filterwatten de rest is 2x mandje siporax dan eheim substrate pro en niet afgedekt met filtervlies.
Dag en nacht verschil, geen zweefvuil meer en het filter kan nu ongeveer 5-6maanden zonder problemen laten draaien voordat hij debiet verliest, + al het vuil blijft in het grove spons boven in zitten en in het 1e mandje onderin + de drap zit onder in mijn filterpot.
Eheim was vroeger altijd de voorloper met filteren met name de classic die werd wel juist ingedeeld maar zoals ik al poste toen ze hun substrate uitbrachten lagen ze ineen het filtervlies boven op de biomedia.. marketing dan kan je het gaan vervangen om de 6 maanden kassa natuurlijk.
Maar bedankt dat je deze info met pondguru wilde delen.. vind heel belangrijk om bepaalde stellingen en beweringen te ontkrachten en dus te bevestigen.
 
Echter is dit beperkt mechanisch en niet van grof tot fijn, waardoor het schoonmaak interval in principe hoger ligt.

Of je dat fijn vind werken is weer iets persoonlijks, ik heb goede ervaring met de 3 stadia in mijn mechanisch filter

Dat kan wel degelijk ook van grof tot fijn zijn. In de JBL filters met de dubbele basket boven in is dit al gerealiseerd. Dit is met extra lagen zelfs nog uit te breiden. Zie hieronder:
 
Dat kan wel degelijk ook van grof tot fijn zijn. In de JBL filters met de dubbele basket boven in is dit al gerealiseerd. Dit is met extra lagen zelfs nog uit te breiden.

Als ik het goed begrijp is de bovenste basket voorfilter en de onderste basket niet. Ik ken de exacte afmetingen niet, maar kan je in deze bovenste basket 3 lagen filterschuim kwijt, van grof naar fijn? Verder vind ik de spons in de retour in het onderbasket niet logisch, maar dat is hoe ik er naar kijk. Maakt het onderhoud op deze manier van de JBL wel lekker makkelijk dan!
 
Ik heb het zelf helemaal anders gedaan om het mechanische gedeelte makkelijk te kunnen bereiken. Een aparte potfilter zonder pomp op aliexpress gekocht en gebruik die als voorfilter voor de JBL. In de JBL zelf zit helemaal geen spons meer alleen maar biohome, siporax en eheim substrat pro.

IMG_0541.JPG


De rechter witte pot is dus mijn mechanische filter met grof --> middel --> fijn --> filter watten en hoe het water daar doorheen loopt kan ik zelf bepalen. Om het schoonmaken makkelijk te maken is die dus van onder naar boven zodat de fijne watten makkelijk te vervangen zijn. Doe ik momenteel elke 2 maanden. De kosten waren geloof ik nog net geen twee tientjes, inclusief bezorging.

filter.jpg
 
Ik heb het zelf helemaal anders gedaan om het mechanische gedeelte makkelijk te kunnen bereiken. Een aparte potfilter zonder pomp op aliexpress gekocht en gebruik die als voorfilter voor de JBL. In de JBL zelf zit helemaal geen spons meer alleen maar biohome, siporax en eheim substrat pro.

Bekijk bijlage 280365

De rechter witte pot is dus mijn mechanische filter met grof --> middel --> fijn --> filter watten en hoe het water daar doorheen loopt kan ik zelf bepalen. Om het schoonmaken makkelijk te maken is die dus van onder naar boven zodat de fijne watten makkelijk te vervangen zijn. Doe ik momenteel elke 2 maanden. De kosten waren geloof ik nog net geen twee tientjes, inclusief bezorging.

Bekijk bijlage 280366

Telkens wanneer ik dit zie denk ik, dat is een superoplossing.
Gescheiden mechanische en biologische filtratie (in grote lijnen).
Erg makkelijk met schoonmaken.

Maar toen ik er over nadacht of het voor ons iets zou zijn (hij staat al een paar weken in ons winkelmandje), dacht ik ook, wat wil ik dan allemaal in het grote filter doen.
Volgens siporax hebben we voor nitrificatie zat aan 1 liter per 200 ltr water. Wij zijn juist terug gegaan in hoeveelheid "biologisch" filtermedia.

Wij hebben onze filterpotten nu vanaf onderaf volgestouwd met medium spons, geen fijne spons, en daarna een minimale hoeveelheid siporax. Die dus nu door die hoeveelheid sponzen schoon blijft.
En ook dit werkt dus verbluffend goed.

Grove spons hebben wij niet nodig omdat we een spons om de filterinlaat hebben, fijne spons hebben we niet nodig omdat de grote hoeveelheid spons afdoende mechanisch filtert.

Het grootste nadeel hiervan tot nu toe is dat we hier met een liter of 4 ongebruikte siporax zitten.
 

Terug
Bovenaan