PoundGuru; zin of onzin?


Als ik die filterfloss weg laat merk ik direct aan de helderheid van het water. Zelfs als ik de filterfloss vervang kan het 1 a 2 dagen nog een beetje 'wolkerig' zijn. Wellicht komt het omdat ik mijn filterzand niet goed genoeg heb afgespoeld o.i.d. maar ik heb die fijne filtewatten dus zeker nodig.

Ook al heb je niet direct een doel met de extra ruimte in je JBL filter en hou je die zoals deze nu is, zelfs het mechanische filter wat er nu in zit kun je ook laten zitten. Nog altijd zal die pre-filter het grootste deel van de rommel tegenhouden en kun je die dus af en toe gaan schoonmaken en de JBL wellicht jaren dicht laten. Ik heb in ieder geval geen plannen om de JBL dit jaar nog open te maken. Het kan dus wel voor wat gemak zorgen, al zal ik zeker toegeven dat het zeker niet perse nodig is.
 
Ben wel nieuwsgierig. Linkje naar dat voorfilter van je @DanielHoogland ?
De SunSun HW-603 heb ik genomen (kies voor No pump, tweede plaatje). Let er wel op dat deze standaard met 16/22 aansluitingen komt daar heb ik nog 12/16mm losse connectoren bijgekocht (hier) omdat ik het filter in serie met een JBL 900 serie filter wilde gebruiken..

HW-602 komt standaard geloof ik met 12/16mm aansluitingen maar is een slagje kleiner.
 
Ik heb het zelf helemaal anders gedaan om het mechanische gedeelte makkelijk te kunnen bereiken. Een aparte potfilter zonder pomp op aliexpress gekocht en gebruik die als voorfilter voor de JBL. In de JBL zelf zit helemaal geen spons meer alleen maar biohome, siporax en eheim substrat pro.

Bekijk bijlage 280365

De rechter witte pot is dus mijn mechanische filter met grof --> middel --> fijn --> filter watten en hoe het water daar doorheen loopt kan ik zelf bepalen. Om het schoonmaken makkelijk te maken is die dus van onder naar boven zodat de fijne watten makkelijk te vervangen zijn. Doe ik momenteel elke 2 maanden. De kosten waren geloof ik nog net geen twee tientjes, inclusief bezorging.

Bekijk bijlage 280366

Dit is een van de effiecentste manieren om de capaciteit van je filter te vergroten + met kranen kan je zo het pre-filter loskoppellen om te reinigen, voordeel je hoeft je biologische zone vrijwel 1x per jaar eens na te kijken op vuil.
Nadeel kan wel zijn als dit filter met biologische materaal langer dan 6maanden in bedrijf blijft dat er Denitrificatie gaat optreden en je nitraat steeds lager gaat worden omdat in het binnenste van de media siporax Anarobe bacterien onstaan.
Nu zal dit bij Chiclide bakken of koi en plantloze bakken graag gewild zijn maar in een plantenbak wil je dit nou net niet krijgen of je nitraten lopen elke week op en heb je een overschot dan zou het misschien wel nuttig zijn om zo je nitraten wat te verminderen, name bakken met een flink vissen bestand heb je altijd overschot.
Maar voor onderhoud is het wel makkelijker op deze manier je hoeft niet heel je filter uitelkaar te halen om bij je mechanische filte rmateriaal te komen om het reinigen.. het zelfde wat ik deed met 2x een Eheim 2213 1pot met spons en filtterwatten 2e pot vol met biologische materiaal in paralel met kranen, dus 1 filter kon ik zo afkoppel en helemaal leeg gooien en reinigen zonder het biologische materiaal te verstoren..en dat heeft ruim 2jaar gewerkt als een trein todat ik Co2 wilde gaan toevoegen kon deze het Co2 niet goed aan en stond regelmatig te boeren en heb ik een groot filter gekocht die er geen last van heeft dan heel af en toe eens een boertje geven door het Co2.
 
De SunSun HW-603 heb ik genomen (kies voor No pump, tweede plaatje). Let er wel op dat deze standaard met 16/22 aansluitingen komt daar heb ik nog 12/16mm losse connectoren bijgekocht (hier) omdat ik het filter in serie met een JBL 900 serie filter wilde gebruiken..

HW-602 komt standaard geloof ik met 12/16mm aansluitingen maar is een slagje kleiner.
Dankjewel Daniel.
Zet ze bij mijn favorieten, wie weet als ik de Fusion weer op ga starten. Vind het een interessant gegeven.
 
Als ik die filterfloss weg laat merk ik direct aan de helderheid van het water. Zelfs als ik de filterfloss vervang kan het 1 a 2 dagen nog een beetje 'wolkerig' zijn. Wellicht komt het omdat ik mijn filterzand niet goed genoeg heb afgespoeld o.i.d. maar ik heb die fijne filtewatten dus zeker nodig.

Ook al heb je niet direct een doel met de extra ruimte in je JBL filter en hou je die zoals deze nu is, zelfs het mechanische filter wat er nu in zit kun je ook laten zitten. Nog altijd zal die pre-filter het grootste deel van de rommel tegenhouden en kun je die dus af en toe gaan schoonmaken en de JBL wellicht jaren dicht laten. Ik heb in ieder geval geen plannen om de JBL dit jaar nog open te maken. Het kan dus wel voor wat gemak zorgen, al zal ik zeker toegeven dat het zeker niet perse nodig is.

Leuk, ook hier zie je dus duidelijk weer dat je dingen op verschillende manieren kan oplossen.
Wij hebben ook het zweefvuilprobleem gehad hier (gecombineerd met nog wat andere dingen) en wij hebben dat opgelost door de filtratie te verhogen.

Nu 2x eheim 2213 op een 120 liter aquarium. In een klap ons probleem met co2 distributie en algehele stroming opgelost en enorm helder water.

Maar wij zijn dan ook de types die graag geregeld onze filters opentrekken, dus dat we het biologische gedeelte een jaar zouden laten dichtzitten is hier meer een schrikbeeld dan een voordeel :)
En dit systeem geeft ons de flexibiliteit om dat te doen zonder dat het een probleem is voor de bacteriën.
 
Zo te zien zijn dit exact dezelfde potten als ik had gelinkt, alleen kun je dus zelf kiezen welke aansluitingen er aan zitten. Wel handig, had ik direct een HW-603 kunnen bestellen met 12/16mm aansluitingen. Als je filter zelf 16/22mm gebruikt natuurlijk ook voor deze aansluiting gaan, anders beperk je de flow behoorlijk inderdaad!
 
Als ik het goed begrijp is de bovenste basket voorfilter en de onderste basket niet. Ik ken de exacte afmetingen niet, maar kan je in deze bovenste basket 3 lagen filterschuim kwijt, van grof naar fijn? Verder vind ik de spons in de retour in het onderbasket niet logisch, maar dat is hoe ik er naar kijk. Maakt het onderhoud op deze manier van de JBL wel lekker makkelijk dan!
In de bovenste basket heb ik de standaard grove spons en daaronder heb ik filterdoek. Ik maak inderdaad ook alleen het bovenste mandje van tijd tot tijd schoon. In de onderste basket zit de standaard spons die fijn is. Daaronder heb ik een zakje, chinese, "purigen". Het onderste mandje, eigenlijk het retourmandje, kan je natuurlijk ook anders gebruiken. De fijnere spons kan je dan ook in het voorfilter gebruiken.
 
Ik ben dit topic zojuist tegen gekomen in mijn zoektocht naar optimalisering van mijn biomaster 350. Wat mij echter nog niet duidelijk is geworden, heeft het zin om die extra gaatjes in de buis van het voorfilter te boren?

Wellicht kan het nooit kwaad, of zijn er toch nadelen te bedenken wanneer je dit doet?

Daarnaast twijfel ik of ik een blauwe spons zal vervangen voor biologisch filter materiaal. Er zitten er immers twee van in
 
Even een gedachtegang aan mijn kant voor het filtermateriaal.....

Op de website van AquaInfo staat een goed artikel van Adriaan briene (https://www.aquainfo.nl/de-biofilm/)

Deze beste man heeft het er op een gegeven moment over dat er onvoldoende nitraat in zijn water aanwezig is door het gebruik van een hamburger matten filter die hij gebruikt. Doordat deze in weze een stuk filterschuim is wat zeer zelden gereinigd wordt is er een dikke biofilm waar er binnenin zuurstofarme zones zijn en dus denitrificatie optreed.
Met andere woorden, een vies filter betekent dus een dikke biofilm waardoor er dus veel denitrificatie optreed.
Een relatief schoon filter (of regelmatig gereinigd filter) bevat dus een relatief dunne biofilm en dus weinig denitrificatie... Met als gevolg een hoger nitraatgehalte....

Als ik dit doorlees en zelf een beetje testjes uitvoer, dan klopt dit toch wel enigszins....

Ik denk dan ook dat de beste heer pondguru meer zijn eigen handeltje in stand probeert te houden door er van alles met een aannemelijk verhaal aan te doen.

Ik heb momenteel mijn siporax gewoon onderin het filter zitten bovenop de keramische pijpjes en als laatste stap de standaard sponzen van geld naar fijn. Geen zweefvuil en weinig nitraatgehalte...

Hobbygroet,

Henk-Jan
 

Terug
Bovenaan