Wat is er nieuw

probleem aqua medic 1000

• Onderwerp starter Onderwerp starter fishkeeper
  • Startdatum Startdatum
F

fishkeeper

Guest
Ik heb sinds een 2 weken een aqua medic 1000 op mijn bak, en ook mijn jbl e901 buiten gezet en een eheim 2073 gekocht.

Ik heb de am1000 eerst zo standaard uit de doos geinstalleerd op de 2073 maar er schoten bellen mee de bak in.
Ik heb toen het co2 slangetje in gekort hielp niks!
Ik heb toen de am1000 op mijn kleine eheim pomp gezet een ecco pro 130(op voorfilter na volledig leeg) dat ging goed , de co2 ingesteld op 1 bel/sec de andere dag s'avonds was mijn reactor voor 3cm gevuld met co2 en mijn co2 indicators waren beiden blauw groen dus niet genoeg co2. Ik heb toen de reactor aangepast bioballen eruit en grove en fijne blauwe spons in kleine blokjes gesneden en aan de onderkant van de reactor een schijf spons gelegd. hielp nog niets de co2 bleef veel te laag in de bak zelfs met meer bellen per minuut

nu heb ik de reactor terug op mijn 2073 geinstalleerd en gevuld met stukken spons en vanonder die schijven nu heb ik geen bellen die mee komen maar mijn co2 blijft laag in de bak
mijn kh 3-4 dus normaal zou het geen probleem moeten zijn heb geen oppervlakte werveling
en mijn ph volgens de druppeltest van jbl 7,2 ongeveer denk ik
waar kan het aan liggen hopelijk kunnen jullie helpen

maak er eens een foto van ,dit verduidelijkt uw probleem misschien

heb een zelfgemaakte reactor ,bijna identiek,

kan hier co2 doorjagen dat ik het aantal bellen niet meer kan tellen (150 a 200 bellen per minuut)

en zie dan enkel wat broezen bovenaan de reactor ,en voor de rest blijft die mooi gevuld met water

hier zijn de foto's nu met die spons erin heb ik geen bellen wat doorschieten maar nu met 1 bel per seconde nog altijd niet genoeg co2 ga morgen het iets verhogen
716958_0_82_img_0194.jpg

745724_0_82_img_0195.jpg

Remmen de sponzen nu de stroming niet gigantisch af? Heb je ook al zonder de reactor gekeken of er voldoende Co2 in je bak komt, met bijvoorbeeld een diffuser of flipper? Is de reactor nieuw of tweedehands? Indien nieuw al bij de winkel ge�nformeerd? Lijkt me een probleem met de reactor zelf.

die sponzen zou ik er niet laten inzitten ,remt de stroming veel te hard af
en de zelfreinigende werking valt hiermee ook weg.
misschien een stomme opmerking,de in en uitgang is toch juist aangesloten?
dus onderkant moet naar het aquarium.
en wat is het hoogteverschil tussen bovenkant van de reactor en uw waterspiegel
reactor moet altijd lager zitten.
als je de reactor juist aangekoppeld hebt,kan het wel zijn dat er lucht bij inschiet afkomstig van uw pomp.
controleer zeker dat uw pomp geen lucht kan aanzuigen.

Heb vandaag de bioballen er terug ingedaan
Het hoogte verschil een kleine meter denk ik
Nu met de bioballen erin moet ik mijn pomp bijna tot het minimum knijpen anders schieten er belletjes mee
Ga morgen een t stuk maken en een bypas met regelbare kraan want heb ook CO2 ophoping van bijna 2cm en het duurt bijna 4 eer die volledig weg is als de co2 afgesloten is

Crash zei:
Remmen de sponzen nu de stroming niet gigantisch af? Heb je ook al zonder de reactor gekeken of er voldoende Co2 in je bak komt, met bijvoorbeeld een diffuser of flipper? Is de reactor nieuw of tweedehands? Indien nieuw al bij de winkel ge�nformeerd? Lijkt me een probleem met de reactor zelf.

De reactor is nieuw en heb al nieuwe gekregen want de vorige lekte aan lijmrand
Met een flipper die van jbl kreeg genoeg CO2 zelf dat mij continue test geel kleurde had er wel een klein pompje op gericht zodat de belletjes bijna volledig op losten heb wel gezien dat mijn kh omhoog is gegaan van 3. Naar 5

Heb wat aan het zoeken geweest en kwam dit tegen,
https://www.youtube.com/watch?v=NLN1By5UaHM
het is wel erg dat je er aanpassingen aan moet doen ,om dit dan toch iets beter te laten functioneren.
am1000 is geschikt voor aquaria tot 100 liter ,dus er staat een nul teveel opgedrukt🙂
want als je er teveel c02 doorstuurt kan deze het niet verwerken.
dit kan je misschien ook eens proberen.

Ik heb onmiddellijk de slangtules af gezaagd tot aan de grote diameter
Ik ga morgen hem in bypas maken en en regelen met een kraan totdat er juist geen bellen doorschieten
En ga dan kijken wat het geeft zie wel dat mijn planten nu na een uur licht al soms een bel maken en dat deden ze ervoor pas na drie vier uur licht dus er moet toch meer CO2 in het water komen dan ervoor
En mijn lfs zei ook al dat ik niet zo een hoog waarden CO2 moet zoeken die rade mij aan een kh 5 en ph tussen 7-7,5 dat dat meer als genoeg was

Ik heb ook een KH van 5 en mijn controller stel ik in op 6,8
want als ik de pH meet van het water van de kraan kom ik uit op 7,6
dus ik moet mijn controller lager instellen anders zal er niet veel CO2 toegevoegd worden.
en volgens de CO2 tabel is 6,8 de goede instelling bij deze hardheid.

ik ga eind van deze maand een dennerle evolution deluxe ph controller halen ga toch voor een nieuwe gaan dan heb ik iets meer zekerheid dan bij tweedehands, plus het is op de kosten van de belgische staat haha krijgen een mooi sommetje terug van de belastingen. Dus dat is hobby geld 🙂
dan ga ik ook zo werken rond 6,8 6,7 ph
nu dat ik hem in bypass heb gekoppeld heb ik indruk dat het werk mijn am1000

Zou je aanraden om een hervulbare glaselektrode te kopen.
die ik heb, is misschien al 10 jaar oud.
en doet het nog steeds.
moet mijn controller zelden bijstellen,

Ja daar zat ik ook al naar te kijken bedankt voor de tip ,
Want hoe het nu is vind het maar niks met die indicaties.

Ik heb alles dus met een t stuk aangesloten en gisteren mijn biobalken vervangen door siporax voor de helft onderaan h�. Ik een paar bioballen gelaten.
Maar of ik nu 1 of 2 bellen per seconde geef het blijft donker groen, en heb ook eens een paar kleine belletjes in mijn reactor in het oog gehouden gedurende 10min zie ze niet minder of volledig op lossen en mijn CO2 stopt om 20u en gistere nacht om 05.00u toen ik even naar toilet ging en ik keek,waren er nog bellen in de reactor.
Maar als ik meer flow door de reactor stuur met de kraan dan schieten de bellen door.
Alles nagekeken nergens een lek. Het blijft mij een raadsel mijn planten maken wel bellen tegen de avond na zo een 7-8u licht
Word een beetje radeloos als je op fora enzo leest dan ziet iedereen de bellen zo oplossen
Ik heb mijn kh met osmose laten zakken tot 3

Ik weet niet aan wat het ligt maar heb nu ideale waarden kh is wel gestegen naar 4 maar de ph is rond 6,8-7.
Ik had geprobeerd met een bruissteen in de reactor, dat vernevelde de CO2 wel mooi maar zelfs op minimum flow had ik microbelletjes in de bak. Toen heb ik de bioballen eruit gedaan darmpje in gekort en bovenaan de standaard ballen en had nog bioballen van tetra liggen die klein, en die heb ik,onderaan gedaan
Ah ja en heb ook mijn bellenteller volledig vol gedaan met water daar zat maar een goei 2 cm water in. Kan het nu daaraan gelegen hebben? Ik heb ook mijn indicator ververst en die is mooi lichtgroen randje van het geel

Ik heb een vermoeden dat het ook een beetje kan liggen hoe de bioballen erin zitten gestapeld.
Deze zijn ook niet symmetrisch van vorm,
en ook het juiste debiet water dat erdoor gaat.
Heb pas bij mijn homemade am 1000 ook het darmpje erbij ingemaakt.
Dat de bellen gans onder vertrekken tegen de buitenkant,en je kan dan mooi zien hoe die bellen opstijgen,
en naargelang ze de juiste biobal tegenkomen, blijft de CO2 bel hier tegen plakken en lost verder op.
of stijgt gewoon tot boven.
nu met deze aanpassing is er wel minder co2 bovenaan de reactor.
zonder iets anders aan te passen.
blaas er wel zeker 200 bellen door ,maar toch nog iets te weinig.

ja dat denk ik ook als je de ballen boven aan met de ribben naar boven kunt leggen dan slaan ze echt goed stuk, is mij wel niet gelukt maar goed ik ben al blij dat het werkt
alleen vind ik het een beetje hatelijk dat ik niet weet wat juist heeft gezorgd dat het werkt.
was anders handig om te weten voor in de toekomst

Hoe is het gesteld met de uitstroom van het filter als je co2 toevoegt in de uitstroom van het filter is het het beste dat je het met co2 verrijkte water laag in de bak invoert als de uitstroom te dicht bij het oppervlak zit verlies je denk ik meteen al behoorlijk wat van de toegevoegde co2

gr. Hans

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan