probleem goudaal


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,165
Locatie
Rotterdam
Goede dag, ik heb al een aantal jaren een goudaal, en out of nowhere dreef hij in de bak. Hij leeft ademt goed, maar hij heeft volgens mij iets ingeslikt. Zijn keel ziet er dik uit. Ook drijft hij semi.
Misschien is het een blaasprobleem misschien heeft hij iets verkeerd ingeslikt. Hoe krijg ik zijn mond open om erin te kijken? En wat moet ik doen als het een blaasprobleem is?
Of wat kan het anders zijn?

alvast bedankt
 
IMG_3524.jpeg
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-07-05 at 14.19.48.png
    Screenshot 2021-07-05 at 14.19.48.png
    1.3 MB · Weergaven: 134
  • Screenshot 2021-07-05 at 14.19.53.png
    Screenshot 2021-07-05 at 14.19.53.png
    1.3 MB · Weergaven: 161
Corydorasjes in je bak? want als die ingeslikt worden blijven ze steken in de keel van de vis, is dan overigens einde oefening voor beide soortjes
 
Corydorasjes in je bak? want als die ingeslikt worden blijven ze steken in de keel van de vis, is dan overigens einde oefening voor beide soortjes
nee roofvissen, polypterus alleen. Ik zat te denken aan een klein steentje misschien. Alleen dat zou niet verklaren waarom hij zo drijft. Ik heb express geen kleine stenen in mijn bak gestopt omdat ik bang was dat een polypterus of aal zich erin zou verslikken. Echter zitten er wel een stuk of 5 van dat soort steentjes in. Ik denk niet dat dit het is maar zou wel graag zijn mond willen openmaken op te kijken of dit echt niet zo is. Hoe kan ik dit doen?
of zou het blaas zijn?
 
Kan ook zijn datie verstopt zit van binnen, erwtjes zonder schil voeren verhelpt dat
 
Kan ook zijn datie verstopt zit van binnen, erwtjes zonder schil voeren verhelpt dat
hoe voer ik een visetende vis erwten? en moet ik die eerst koken of kan ik ze uitblik halen en dan afspoelen?
 
hoe voer ik een visetende vis erwten? en moet ik die eerst koken of kan ik ze uitblik halen en dan afspoelen?
Door middel van dwangvoeding, eerst even de kook erover inderdaad, hoe dat dwangvoeding moet bij een goudaal weet ik ook niet heb alleen ervaring met dwangvoeding bij katten en daar was het de bek open doen spulletje erin proppen zover mogelijk achterin en dan de bek dichtklemmen en de keel masseren
 
Door middel van dwangvoeding, eerst even de kook erover inderdaad, hoe dat dwangvoeding moet bij een goudaal weet ik ook niet heb alleen ervaring met dwangvoeding bij katten en daar was het de bek open doen spulletje erin proppen zover mogelijk achterin en dan de bek dichtklemmen en de keel masseren
ik krijg zijn bek dus echt niet open en wil hem ook geen pijn doen of stress geven. Is dit te doen met je handen of is een pincet handiger om zijn bek open te krijgen of een wattestaafje of idk?
 
ik krijg zijn bek dus echt niet open en wil hem ook geen pijn doen of stress geven. Is dit te doen met je handen of is een pincet handiger om zijn bek open te krijgen of een wattestaafje of idk?
Je doet de vis geen pijn door de bek te forceren stress levert het wel op inderdaad, maar ik weet niet hoe glibberig de goudaal is want met dwangvoeding moet je hem toch wel in de houtgreep hebben zeg maar, dus in hoeverre dat lukt weet ik ook niet
 
Zijn mond zit dus echt onder zijn kop. En met behoorlijk krachtige spieren. Iemand een tip hoe ik het openkrijg?
 
Meestal is de beetkracht van een rover sterker dan andersom en zou het open maken van de bek niet super veel tegenkrachten moeten opleveren
 
Meestal is de beetkracht van een rover sterker dan andersom en zou het open maken van de bek niet super veel tegenkrachten moeten opleveren
Ik krijg mijn vinger niet tussen zijn bek om hem open te krijgen. Zou dat oke zijn om te doen met 2 tandenstokers ofzo?
Mijn plan was :
-waterwissel
-ertwen halen
-erwten voeren
(-nieuwe pomp komen voor meer zuurstof tijdelijk?? Echter ademt de goudaal bovenwater en niet het water zelf in.)
 
Jeetje Nekko jij kom ook altijd wel met de vreemds mogelijke vissen:eek:

Ademt de engerd nog? Zie je hem nog water tot zich nemen en de kieuwen open en sluiten. Hoe lang heeft hij dit al?

Ik zou net als Antje iets verzinnen om de bek open te krijgen en trachten te kijken wat er in die keel zit. Klein tangetje die je in bektuitje kan zetten en dan tangetje open zodat bek open gaat? Ik noem maar wat want geen idee wat voor kracht dat beest heeft. Zul je ws. even hulptroepen nodig hebben die de engerd durft vast te houden en 1 met beide handen het bek probleem fixt.

Als het een steen is moet het eruit want die kan hij natuurlijk niet verteren of uitpoepen dan gaat hij dood. Als het iets verteerbaars is hopen dat hij het snel kwijt is. Dat hij gaat drijven lijkt me niet heel raar want wellicht is nu zijn verteringsgestel af gesloten en ontstaan er gassen in het lichaam. Maar ik weet niets van betreffend soort en zijn verterings systeem. Bij slangen zie je volgens mij ook de muis in zijn keel en is na vertering de muis niet meer te zien.

Succes en ik hoop dat je het kunt oplossen. Je heb ook verdovingsspul zodat vis rustig word maar moet je net maar hebben.
 
Ik krijg mijn vinger niet tussen zijn bek om hem open te krijgen. Zou dat oke zijn om te doen met 2 tandenstokers ofzo?
Mijn plan was :
-waterwissel
-ertwen halen
-erwten voeren
(-nieuwe pomp komen voor meer zuurstof tijdelijk?? Echter ademt de goudaal bovenwater en niet het water zelf in.)
Nieuwe pomp acht ik niet noodzakelijk want dat zal verder niks toevoegen qua zuurstof kun je beter wat snelgroeiers (waterpest of hoornblad) erin doen dat voegt meer zuurstof toe
 
Als je ga masseren dan van onder naar boven gaan zodat hij het wellicht uit kokt. Beter niet naar de ingewanden masseren als je niet zeker ben dat het geen steen is. Ook even zachtjes voelen of het hard is want kan me voorstellen als hard is en je gaat masseren dat je beschadigingen maak op die plek. Beter erachter dan masseren zonder de steen aan te raken lijkt me handiger.

Let wel puur op gevoel he vis en euvel totaal onbekend. Sluiers willen ook wel eens een steen in de keel vast hebben zitten die pak je met pinchet eruit maar sluier tuit de bek dus pinchet gaat er zo in.
 
Thanks voor de ideeën. Ik ga het even uitproberen. heb net 30% verschoond. En ga nu een watertest (kopen, heb er geen meer helaas) doen al zal het daar niet aanliggen. Maar parameters perfect hebben kan natuurlijk wel met herstel helpen. En dan meteen erwten halen
 
Oke ik heb zijn bek open gekregen, ik zie zijn tong en alles maar niks erin. Heb hem hierna gemaseerd van onder naar kop toe. Gek genoeg is zijn opgeblazen keel plots weg nu maar kwam er geen lucht uit of zag ik er iets inzitten. Ik ga voor de zekerheid nog even erwten halen en dan 1 in zijn keel duwen maar... en dan maar duimen:juggle:


Ik zat te denken dat het misschien ook gewoon zijn tijd is. Ik heb hem nu sinds mijn oude 200liter bakje. Dus dat is al een jaar of 4/3 geleden minimaal.
 
Hoe heb je m inmiddels open gekregen?

het strippen van muilbroeders is wellicht een poging waard om de bek open te krijgen, zoek er maar eens op “stripping mouthbreeders”
 
Geen flauw idee hoe oud een goudaal kan worden maar palingen kunnen stokoud worden en die zijn toch wel verwant aan elkaar
 
Mooi dat de opgeblazen keel weg is.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je die bek open heb gekregen? Drijft hij nu nog of nu gewoon gedrag?
 
Geen flauw idee hoe oud een goudaal kan worden maar palingen kunnen stokoud worden en die zijn toch wel verwant aan elkaar
ze zijn niet verwant. Het zijn familie van de polypterussen en die familie is ouder dan de dinosaurus.
Kan ook zijn datie verstopt zit van binnen, erwtjes zonder schil voeren verhelpt dat

Mooi dat de opgeblazen keel weg is.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je die bek open heb gekregen? Drijft hij nu nog of nu gewoon gedrag?
Ik heb zijn bek open gekregen met een tandenstokertje waarvan ik de punt had afgebroken.

Helaas was hij voordat ik terug was met de doperwten al overleden. Bij de watercheck was alles oke, nitraat was iets hoog. Maar vandaag was de dag dat ik mijn waterwissel zou doen.
 
Jammer dat hij het niet gehaald heeft. :-( Rest in peace, fish.

Als het mijn goudaal was geweest had ik hem overigens nooit erwten gegeven hoor! :eek: Laat staan gedwongen. Ten eerste is het al niet aangetoond dat die kleine hoeveelheid vezels (= net zoveel als in normaal voer) iets doen bij een reeds aanwezige verstopping... iets wat hier nog onduidelijk was... En het zijn carnivoren.

Als je dan toch iets voor de darmen wilt geven aan een goudaal (die in dit geval om een reden zelf al niet at....) zou ik eerder garnaaltjes, artemiablokjes of andere schaaldieren geven. De chitine die daarin zit, werkt op een vergelijkbare manier als plantaardige vezels.
 
Laatst bewerkt:
Wat balen dat de vis het niet gered heeft, heb je hem nog open gesneden om te kijken wat het was?
 
Wat balen dat de vis het niet gered heeft, heb je hem nog open gesneden om te kijken wat het was?
Ik heb zijn bek nog goed gevoelt en voelde niks klem erin zitten. heb hem ook nog wat beter opengemaakt. En zag ook niks.
Dus nee ik heb hem maar gewoon heel gelaten en begraven. Was een vermoeiende dag. Wordt toch altijd erg emotioneel hiervan.
Niks aan te doen helaas. Maar heb wel allemaal nieuwe spullen gekocht voor de levende vissen. Heb net oa. nieuw filtermateriaal gehaald dus dat ga ik zo vervangen.


Bedankt voor de support en advies
 
Dat was een best formaat visje, ja snap best dat je dit emotioneel raakt als je hem al zolang in je bezit hebt
 
Dat is balen Nekko. Erg zonde van z on knoepert. :cry:.
 

Terug
Bovenaan