Probleem met appelslakken


Romi

Well-known member
Lid geworden
10 mei 2020
Berichten
75
Leeftijd
24
Hallo,

Ik heb anderhalve week geleden vijf appelslakjes gehaald (ongeveer 3cm van doorsnede). Het was de bedoeling op ze wat te verdelen over een kleine aquarium van 20L (waar op dit moment niets inzit), een middelmatige van 60L en een grote van 120L (bevolkt). Ik heb ze allemaal eerst in de 60L bak gezet (hier zit voor de rest niets anders in, ik wilde eerst weten of de diertjes gezond waren etc). Deze is nieuw opgezet, maar ik heb hem 3 weken laten indraaien, filtermateriaal van een reeds bevolkt aquarium gebruikt en er ook planten ingezet van een aquarium die al ingedraaid was. De waterwaarden zijn allemaal goed (ik gebruik wel teststrips, dus niet heel nauwkeurig).

Nu waren de appelslakken de eerste drie dagen heel actief en deden ze daarna opeens helemaal niets meer. Ik heb gehoord dat appelslakken een aantal dagen niets kunnen doen, zeker als ze net verhuist zijn, dus aanvankelijk stelde ik me er niet zo heel veel vragen bij. Toen ze al vijf dagen niet meer bewogen, raakte ik toch lichtjes in paniek en heb ik 70% van het water ververst; dit heeft ook niet geholpen. Nu zijn ze al iets meer dan een week compleet bewegingsloos. Aanvankelijk kwamen ze af en toe nog uit hun schelp en bewogen ze ter plekke wat zonder echt in actie te komen. Nu hangen ze half uit hun schelp en zien ze er heel vreemd uit (ze zien er wat dik uit, en iets vaster van structuur dan ik zou verwachten en dan het eerst leek, maar ik heb nog nooit eerder echt slakken gehad, dus weet niet of dat zo hoort?). Ze trekken zich ook niet meer terug als ik ze aanraak of als ik ze uit het water haal om eraan te ruiken (om te zien of ze nog leven).

Ik had voor aanschaf van de appelslakken nog wat extra plantjes gehaald voor in de 60L bak, maar die hadden planaria meegebracht en omdat ik ergens las dat dat schadelijk was voor slakken, had ik mijn aankoop van de appelslakjes toen een week uitgesteld en heb ik behandeld met NoPlanaria. Ik heb de kuur gedaan zoals op de verpakking, daarna 90% van het water vervangen en er een dag lang een koolstoffilter in laten draaien. Daarna heb ik dus nog een halve week gewacht en de slakjes erin gezet.

Ik heb ook in het verleden één keer eerder een appelslakje gehaald, en die was toen zelfs nooit uit zijn schelp gekomen, maar dat was een heel klein appelslakje en ik had me niet heel erg goed geïnformeerd, dus de pH was iets te laag in het aquarium. Ik heb me dit keer denk ik wel redelijk goed geïnformeerd en zelfs extra calcium aan het water toegevoegd voor hun schelp. Dus ik vind het gewoon zo jammer dat het opnieuw fout loopt, terwijl ik zo hard m'n best had gedaan en ik overal lees dat appelslakken heel makkelijk te houden zijn?

Dus ja, mijn vraag is: zijn ze dood aan het gaan en waar kan dit aan liggen? Heeft iemand ervaring dat die NoPlanaria nog giftig kan zijn na alles wat ik had gedaan om dat te voorkomen?
Kan het zijn dat het aan het water ligt, aangezien we hier op grondwater zitten?

Alvast bedankt voor het antwoord!
 
Ik zou er eens een uithalen en even ruiken want als ze half uit hun huis hangen dan zie ik het somber in zolang.
 
Ik zou er eens een uithalen en even ruiken want als ze half uit hun huis hangen dan zie ik het somber in zolang.
Ik ben er al iedere dag eraan aan het ruiken, tot nu toe stinken ze nog niet maar het ziet er inderdaad niet goed uit :/
 
Zou zeggen door de no-planaria.

Wanneer je een stuk komkommer neerlegt (zonder schil) en ze komen er niet op af kun je er wel vanuit gaan dat ze dood zijn (kan je aanraden ze dan in de vuilnisbak buiten te dumpen :) )

Misschien dat de no-planaria aan de wanden en bodem hecht waar de slakken op voortbewegen (???)
 
Ik vrees ook dat je extra voorzichtigheid en angst voor planaria uiteindelijk dodelijk voor de slakken is geworden. Spul zoals flubenol (anti-worm) kan maanden actief blijven in een aquarium, ook na veel water verversen. Hoe dat met de werkzame stof in no planaria zit (betelnootpalm extract) weet ik niet maar als het wormen dood zal het ook niet best voor slakken zijn.

Als ze nog leven zou ik ze zo snel mogelijk uit het aquarium halen en in een (afsluitbare) emmer met schoon kraanwater doen, wel op temperatuur. Kijken of ze dan opknappen. Maar als ik zo lees dat ze half uit hun huisje hangen en niet reageren op aanraking denk ik dat ze helaas al overleden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat ze overleden zijn, ze zien er opgezwollen uit en voelen vooral heel stijf, maar ze stinken nog niet (deze stijve toestand duurt al 1-2 dagen, dan zouden ze normaal toch al moeten stinken?), dus ik heb ze toch maar gewoon apart gezet in een emmertje, wil ze ook niet weggooien als ze nog leven.
Ik had er eentje al eerder apart gezet (in een bakje, drijvend in de 120L bak, deze is niet behandeld geweest met No-Planaria) (ik had deze al eerder apart gezet om te zien of dat verschil zou maken, maar wilde niet al die slakken door de stress van 2x een verhuis laten gaan, was niet heel slim van me), deze reageert wel nog, maar hij komt ook niet echt uit zijn huisje en reageert ook niet op voedsel :/
 
Ik had expres geen flubenol genomen omdat ik idd had gelezen dat dat heel lang in het aquarium blijft zitten, maar bij No Planaria zag ik daar nergens iets over (en bij de beschrijving stond dat het toch op 20 slakkensoorten was getest zonder probleem, om in de volgende regel te zetten dat het wel slakken doodt, was wat verwarrend...)
 
Ik bedacht mij later nog dat je ook nieuwe plantjes hebt geplaatst. Welke planten waren dit en waar heb je die gekocht? Kwekers willen namelijk ook nog wel eens een slakkendodend middel op hun planten spuiten en aangezien je ook planaria hebt gehad kan ik mij zo voorstellen dat je de planten niet in quarantaine hebt gehad of op z'n minst erg goed hebt afgespoeld alvorens deze in het aquarium te plaatsen. Dat zou wat mij betreft ook nog een oorzaak kunnen zijn.

Planten uit een kwekerij altijd ontdoen van het potje en al het schuim bij de wortels verwijderen. Dit schuim verwijderen is best even een klus en kun je het beste met een pincet doen. Daarna onder de kraan goed afspoelen. Ik laat ze zelf altijd nog een dagje in een emmer weken waarbij ik het water twee keer volledig verschoon. Dan nogmaals onder de kraan afspoelen en daarna pas het aquarium in. Dit voorkomt een hoop ellende met wormen, parasieten en ander gespuis.
 
Zelf week ik ze bij garnalen altijd 5 dagen in een emmer maar goed wellicht is dat overdreven lang maar dat is me ooit geadviseerd.
 
Mijn planten in quarantaine zetten is sowieso wel een les die ik heb geleerd, dan had ik die planaria nooit in m'n aquaria gehad om mee te beginnen.
 
Mijn planten in quarantaine zetten is sowieso wel een les die ik heb geleerd, dan had ik die planaria nooit in m'n aquaria gehad om mee te beginnen.
Of je kan in de toekomst kiezen voor in vitro plantjes. Geen enkel risico heb je dan.
 
Mijn planten in quarantaine zetten is sowieso wel een les die ik heb geleerd, dan had ik die planaria nooit in m'n aquaria gehad om mee te beginnen.

Dan moet je de planten wel behandelen want met enkel wat weken ivm slakkengif krijg je planaria niet weg. Die zitten vaak in de wortels of tussen de wortels.
 

Terug
Bovenaan