Wat is er nieuw

Probleem met luchtpomp ( oppervlak begroeid met luchtbelletjes),..zoek andere luchtpomp,... welke?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik heb een aquarium met een Bluwave 03 binnenfilter er in ( Ferplast).

Daarnaast heb ik er een luchtpomp bij in ( vind ik mooi staan en ik merk dat de vissen het er ook beter op doen).

Het probleem is de luchtpomp,....
Op welke manier ik hem ook bevestig in het aquarium ( links, midden of rechts),.. na verloop van tijd is het hele wateroppervlak bedekt met bubbeltjes.
De sterkte van de luchttoevoer lijkt weinig uit te maken ( weinig bubbels of juist veel).

Ik heb de toevoer van de luchtpomp ook al wat dichtgeknepen, dat werkt even, maar op den duur komt er haast geen lucht meer door de luchtslang waardoor ik hem weer verstellen moet.

Ik had ook al een kraantje ertussen geprobeerd, maar gek genoeg werkt dat niet, dan gebeurd er helemaal niks.

Het is een luchtpompje tot 50 liter ( heb expres een minder sterke gekozen zodat de bubbels ook minder sterk zouden zijn), op een bak van netto 100 liter.
Het merk luchtpomp: Zolux Luchtpomp stick air ( compacte luchtpomp voor Nano-aquariums).

Ik weet even niet welke luchtpomp ik dan moet kiezen die gewoon bubbels blaast zonder dat het hele wateroppervlak vol komt te zitten met luchtbubbels.

Hier onder een foto.
Het bruissteentje van de luchtpomp ligt op deze foto net voor het filter aan de rechter kant.

378854_0_82_sam_8662.jpg

Zo zie ik het bij mij nooit, is je wateroppervlak vettig misschien?
In dat geval zullen luchtbelletjes niet zomaar uiteen spatten.
Ik denk niet dat je het moet zoeken in je luchtpomp.

Nee, is niet vettig.

De bak draait nu drie dagen in.

De bubbels blijven ook hangen aan de drijfplantjes en aan het filter zelf.
Dat hoopt zich op en zo groeit alles dicht met die luchtbelletjes.

Overigens spatten ze wel uit��n, maar lang niet allemaal.

Hoe zachter de luchtpomp staat, hoe minder snel het oppervlak dichtgroeit met luchtbubbels.

Lijkt wel of er zeepresten in de bak zitten. Neem aan van niet?

Fien zei:
Lijkt wel of er zeepresten in de bak zitten. Neem aan van niet?

Nee, die zitten er niet in.

Zodra de luchtpomp uit is, verdwijnen na verloop van tijd de bubbels ook weer.
Deze komen vrijwel gelijk weer terug als ik de luchtpomp weer aan doe.

Als ik met mijn handen door het water wapper gebeurd er niks.

Ik denk zelf misschien dat het te maken heeft met het interne filter.

Ik zit er over na te denken om een extern filter te kopen, de JBL Greenline Cristalprofi e401.

Nu alleen de vraag of deze past, maar daarvoor zal ik een ander onderwerp aanmaken.

Edit: Past niet,... dan past het deksel niet meer op het aquarium ( Ferplast Capri 80).

Zou ook bijna denken aan zeepresten. maar waarom wil je met een luchtpomp gaan werken? In de regel heb je met voldoende planten genoeg zuurstof in je bak en desnoods een beetje oppervlaktebeweging erbij.
Zelf werk ik ook niet met een luchtpompje en ik denk de meeste leden niet.

jessicapilon zei:
Zou ook bijna denken aan zeepresten. maar waarom wil je met een luchtpomp gaan werken? In de regel heb je met voldoende planten genoeg zuurstof in je bak en desnoods een beetje oppervlaktebeweging erbij.
Zelf werk ik ook niet met een luchtpompje en ik denk de meeste leden niet.

In mijn Lido heb ik ook een luchtpompje gehad en daar deden de vissen het veel beter mee.
Zonder luchtpomp hingen ze maar wat ( waterwaardes waren goed, druppeltest), en met luchtpomp zwommen ze als de beste.

Zet die luchtpomp dan eens uit.
Kijk wat er gebeurt.
Anders schoon water erin.
Dit hoort niet, denk dat er iets in het water zit.

Bertus zei:
Zet die luchtpomp dan eens uit.
Kijk wat er gebeurt.
Anders schoon water erin.
Dit hoort niet, denk dat er iets in het water zit.

Dan verdwijnen de belletjes langzaam.

Zet ik de pomp weer aan, dan hopen de belletjes zich langzaam aan weer op.
Eerst verdwijnen de belletjes gewoon, maar na ongeveer twee uurtjes hoopt het zich op en uiteindelijk krijg ik dus het resultaat weer zoals op de foto.

Als ik gewoon met mijn handen door het water wapper, krijg ik geen belletjes o.i.d.
Dus ik heb geen idee wat dit verder kan zijn en hoe het komt.

Kan het zijn dat de luchtpomp te hard moet werken, omdat deze eigenlijk voor aquariums is tot 50 liter?
Die van mij is 100 liter.

Als ik gewoon met mijn handen door het water wapper, krijg ik geen belletjes o.i.d.

logish ,he.

Aan de pomp ligt het niet.
Doe hem in je andere bak kijk daar.

Bertus zei:

logish ,he.

Aan de pomp ligt het niet.
Doe hem in je andere bak kijk daar.

Mijn andere bak heb ik niet meer helaas.
Door een stomme fout is deze gebarsten.

Ik ga het eens testen in een bak met water,......

De belletjes beginnen met vastkleven aan de voorkant van het interne filter, daar hopen ze zich op en via de drijfplantjes en de stroming verspreid het zich door het hele aquarium.

Ik ben opzoek naar een extern filter, dus zodra ik die gevonden heb zal ik ook gelijk een groot deel water verversen.
Dan maar jammer van de eerste week indraaien dat deze nu eigenlijk zo goed als verloren is.
Maar ik wil wel graag dat alles goed loopt, dus dan maar een week langer wachten en opnieuw beginnen met indraaien.

Raar dat je in het verleden een zuurstofpompje nodig hebt gehad. In een goed ingedraaide en beplantte bak zou dat niet nodig hoeven te zijn.

IK heb ze ook draaien,hoor. in de plantenbakken.

Doet me denken aan het eiwitschuim wat je ziet in zeewaterbakken.
Ik heb geen sjoege van deze materie.

In een zoetwaterbak van 3 dagen jong (ook met niet toereikende filterpomp) heb ik dit soort schuim eerlijk gezegd nog nooit gezien.

Als het al iets te maken heeft met de filterpomp dan zou het mij verbazen en ben ik benieuwd naar wat het verhaal dan is.

Ik denk toch eerder dat er iets in je water zit wat ervoor zorgt dat de luchtbelletjes niet/trager knappen, met als gevolg schuim.. iets vettigs?

kellemes zei:
Doet me denken aan het eiwitschuim wat je ziet in zeewaterbakken.
Ik heb geen sjoege van deze materie.

In een zoetwaterbak van 3 dagen jong (ook met niet toereikende filterpomp) heb ik dit soort schuim eerlijk gezegd nog nooit gezien.

Als het al iets te maken heeft met de filterpomp dan zou het mij verbazen en ben ik benieuwd naar wat het verhaal dan is.

Ik denk toch eerder dat er iets in je water zit wat ervoor zorgt dat de luchtbelletjes niet/trager knappen, met als gevolg schuim.. iets vettigs?

Ik zou niet weten wat het dan kan zijn.

Dit begon direct al vanaf dag ��n.

Koolfilter draait gelijk al mee vanaf dag ��n, dus eventuele stoffen zouden er toch ook mee uitgefilterd moeten worden?

Wel heb ik niks van het interne filter uitgespoeld/schoongemaakt voor het gebruik,.. zou dat het kunnen zijn?
Misschien die witte steentjes?

Van de week komt mijn externe filter binnen.
Ben benieuwd of het dan nog zo is.

Ik bewaar het interne filter en ga dan in een bak met schoon water testen hoe en of wat.

Omdat ik toch zo goed als opnieuw moet beginnen met indraaien, verschoon ik ook gelijk een groot gedeelte van het aquariumwater zodra ik het nieuwe externe filter ga installeren.

Kool filtert vanalles wel uit je water, maar ook vanalles niet.
Persoonlijk zou ik (na 3 dagen) gewoon afwachten, in die beginfase moet de hele boel nog rijpen en zie je wel vaker dingen gebeuren die ook snel weer verdwenen zijn 😉
Het vervangen van de pomp met een goede potfilter kan natuurlijk nooit kwaad..

In een aparte bak draaien met vers water. Veel detergenten kunnen meekomen van bvb tuinslang. Ik heb een nieuwe tuinslang en de eerste 10liter dat er uit komt (om de dag) ruikt naar product en geeft ook een schuimlazg af. En ik gebruik deze nu al sinds een 14dagen elke droge dag. Dus je bent niet altijd op de hoogte van de producten dat je bak in gaan!

Heb je een verkeerde slang, hoor.
Heb de groene gewapend, komt niets meer uit.
Heb ook een gele, niets aan de hand, Yov.

Ik heb de luchtpomp getest in een emmer met water.

Daar gebeurd niks bijzonders en verdwijnen de bubbels mooi.

Op een andere plek in het aquarium getest en weer gebeurd het dat de bubbels zich vasthechten aan de zijkant van het aquarium tegen het glas aan.
Dat doen ze door de hele bak, aan het glas blijven plakken en vervolgens blijven ze aan elkaar plakken en zo komt de hele bak vol.

Ik vraag me dus echt af wat het nu kan zijn.

Ik ga in elk geval voor dat het externe filter komt een zo groot mogelijke waterverversing doen en dan na een paar dagen opnieuw de luchtpomp testen.

Ik zou een grote verversing doen. Ik ga voor zeepresten of een vetlaagje van opslag dat nog in het aquarium zat.

Bijzonder en vervelend dit.

Goed dat je dingen nu gaat uitsluiten. De pomp zelf is het dus niet.

Je zou je filtermateriaal eens in de emmer kunnen doen (flink uitknijpen) en dan de luchtpomp er ook bij. Krijg je het nu in je emmer dan weet je dat het in je filtermateriaal zit.

Succes!

Sanneke80 zei:

Je zou je filtermateriaal eens in de emmer kunnen doen (flink uitknijpen) en dan de luchtpomp er ook bij. Krijg je het nu in je emmer dan weet je dat het in je filtermateriaal zit.

Succes!

Ik ga een ander filter nemen, een extern filter.

De bak draait nog maar iets van een week, dus dan maar even helemaal opnieuw beginnen met indraaien maar dat is niet zo erg.

Ik doe dan ook gelijk een grote waterverversing, wie weet is het probleem dan opgelost.

Bertus zei:
Heb je een verkeerde slang, hoor.
Heb de groene gewapend, komt niets meer uit.
Heb ook een gele, niets aan de hand, Yov.
Tjah het is er een van het alombekende g*rd*n* kost genoeg. Ik moet wel zeggen dat deze opgerold in een kast heel de dag door zon krijgt... Maar nieuw weet je nooit wat er nog allemaal op of in zit :/

Betaalde 5 euro voor een 8 m. bij de kringloop.

Fishy303 zei:
Sanneke80 zei:

Succes!

Ik ga een ander filter nemen, een extern filter.

De bak draait nog maar iets van een week, dus dan maar even helemaal opnieuw beginnen met indraaien maar dat is niet zo erg.

Ik doe dan ook gelijk een grote waterverversing, wie weet is het probleem dan opgelost.

Dat is optisch ook mooier denk ik. Een Eheim2213 zal denk ik prima kunnen.

Ik ga voor de JBL CrystalProfi e701 Greenline.

Hij is al besteld en ik hoop hem voor het weekend nog te ontvangen.

Misschien is de oorzaak van die luchtbubbels aan het oppervlak ook wel de bruissteen zelf.

Ik las dat je de bruissteen eerst enkele minuten moet spoelen voor het eerste gebruik.
Dat heb ik niet gedaan.

Ik heb het steentje zo aangesloten en in gebruik genomen.

JBL is ook prima hoor. De 901 bevalt me ook erg goed. Toch snap ik nog steeds niet waarom jij een luchtsteentje wil gebruiken want dat is normaal niet echt nodig.
Ik snap dat je een goede herinnering eraan hebt maar het moet ook zonder kunnen lijkt mij.

Fishy303 zei:
Misschien is de oorzaak van die luchtbubbels aan het oppervlak ook wel de bruissteen zelf.

Ik las dat je de bruissteen eerst enkele minuten moet spoelen voor het eerste gebruik.
Dat heb ik niet gedaan.

Ik heb het steentje zo aangesloten en in gebruik genomen.

Als ik zo door je topic lees, ben jij niet zo van het spoelen he?

Koop jij je water in flessen ofzo?

In alle handleidingen van aquarium apparatuur/accesoires staat dat je het eerst af moet spoelen.
Zo ook een nieuw aquarium.

Ik zou dit water eruit halen. Alles grondig uitspoelen. Opnieuw vullen.

Op alle onderdelen zitten vetten en zeepresten.

Ik moet toegeven dat ik nog nooit een bruissteen of bijvoorbeeld filters eerst heb gespoeld en al veel heb versleten. Dan heb ik geluk gehad denk ik 😳.
Weer wat geleerd dus :thumbs:.

Ik weet nog steeds niet wat het geweest is, maar het probleem is opgelost 🙂

Na de komst van het externe filter heb ik de luchtpomp opnieuw getest, maar nog steeds die witte belletjes.

Na twee dagen opnieuw getest en deze keer met een nieuw bruissteentje er aan.
Tot nu toe lijkt het goed te gaan, dus ik denk dat het probleem nu is opgelost.

Heb alleen een grote waterverversing gedaan van ongeveer 85 %.
Maar daarna was het nog steeds zo ( voor aansluiting externe filter gedaan).

Later nadat het filter draaide heb ik er Easylife EasyStart in gedaan en later op de dag EasyLife VFM.

Twee dagen later dus opnieuw getest en nu lijkt het dus goed te gaan 🙂

Hoe het kan dat het nu weg is geen idee, maar ben blij dat het opgelost lijkt te zijn 🙂

Toch weer belletjes vanmorgen.

Niet zoveel als anders, maar ze zitten er wel.

Het begint bij de oppervlakte waar de belletjes omhoog komen.
Sommige komen los en dan liften ze mee via de drijfplantjes door zich daar aan te hechten.
Soms laten de belletjes los en drijven los door de bak, of ze blijven zich hechten aan de drijfplantjes waardoor deze in een hoekje komen en een soort van klem geduwd worden omdat de belletjes er aan blijven plakken.
Dan komen er steeds meer belletjes bij waardoor en ��n grote bende wordt ( ophoping van belletjes en drijfplanten).

Sommige belletjes lossen vanzelf weer op, maar de meesten blijven aan de oppervlakte hangen.

Het is niet zo erg als in het begin, maar ze zijn er dus nog wel.

Moet ik nogmaals de helft van het water verversen, of nog even afwachten?

Wacht enkele uren, indien het hierna nog niet verbeterd is moet je weer het water verversen.
Als hierna nog steeds belletjes hebt zul je moeten zoeken, schelpen,stenen,hout,achtergrond,bodem,bruissteen,.. nakijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan