Wat is er nieuw

Probleem met planten van Monte Carlo

Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Leeftijd
49
Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik zie iedereen met gemak hun Monte Carlo planten, maar hoe doe je dat makkelijk in Tropica aquasoil?

De Monte Carlo die ik gekocht heb is in vitro van Tropica, maar die worteltjes zijn echt millimeter werk.
Zodra je dat maar een beetje probeert vast te zetten, dan verdwijnt zowat het hele plantje (powder aquasoil).
Het was in het potje ook meer een plat matje van ongeveer 1,5cm dik, dan een plantje.

Na nu zo'n 3 weken was ik bezig met het voorzichtig verwijderen van de bruinalg aanslag en de diatomeeën, maar zelf bij meest voorzichtige aanraking komt het los van de bodem.
Dat moet toch anders kunnen?

Zover ik weet is ze licht aandrukken al voldoende waarna ze zich gaan wortelen maar ik denk dat @Cornelius wellicht betere adviezen heeft.

Gewoon een cm de grond induwen. Ze groeien vanzelf door de soil naar het licht toe. Doe je dit niet, dan heb je een heel grote kans dat het los raakt van de bodem en door je bak zweeft

maar ik denk dat @Cornelius wellicht betere adviezen heeft.
maar hoe doe je dat makkelijk in Tropica aquasoil?
Opzich geen probleem met een powder versie van de soil, want de normale soil is te grof voor de delicate wortels en blijven dan lastig vastzitten. Maar met een slanke pincet en wat geduld is ook dat wel te doen.

Loslaten kan verschillende oozaken hebben, maar de meest voorkomende is dat er teveel voeding in het water zit.
Dan krijgt nml de plant geen impuls om wortels aan te maken omdat ie dan 'kiest' voor voedingsopname via het blad.
Als je een lean-dose bemesting gebruikt moet de oorzaak ergens anders gezocht worden. Wat meer info over je bak is dan ook wel welkom.

Ikzelf plant ze niet maar doe bodembedekkers zoals HC of MC altijd via een drystart. Dan druk ik eene klein stengeltje plat op de soil. Ze gaan dan vanzelf wortel schieten
en na een aantal weken beplant ik de rest van de bak en vul 'm af.

Dank voor de antwoorden!

@Cornelius : Het is aquasoil powder en ik heb ze +/- 0,5-1 cm in de bodem gedrukt, maar dan verdwijnen er ook veel blaadjes (ik denk wel 1/3) onder de soil. Dat is dus niet zo erg?
Er is nog geen plantenvoeding toegevoegd, omdat ik gelezen had dat dat tijdens de opstart van 3-4 weken niet nodig is.

Op de meeste plekken groeit het prima, op andere plekken weer iets minder, maar dat kwam door te weinig licht. Dat heb ik afgelopen weekend aangepast.
Het gaat hoofdzakelijk om het slechte wortelen of ben ik te ongeduldig en moet ik het meer tijd gunnen?

EDIT: achteraf had ik de Monte Carlo ook beter wat later, na de opstart kunnen planten. Dan had ik geen last meer van de bruinalg gehad.

Dank voor de antwoorden!

@Cornelius : Het is aquasoil powder en ik heb ze +/- 0,5-1 cm in de bodem gedrukt, maar dan verdwijnen er ook veel blaadjes (ik denk wel 1/3) onder de soil. Dat is dus niet zo erg?
Er is nog geen plantenvoeding toegevoegd, omdat ik gelezen had dat dat tijdens de opstart van 3-4 weken niet nodig is.

Op de meeste plekken groeit het prima, op andere plekken weer iets minder, maar dat kwam door te weinig licht. Dat heb ik afgelopen weekend aangepast.
Het gaat hoofdzakelijk om het slechte wortelen of ben ik te ongeduldig en moet ik het meer tijd gunnen?

EDIT: achteraf had ik de Monte Carlo ook beter wat later, na de opstart kunnen planten. Dan had ik geen last meer van de bruinalg gehad.
Goed dat je powder hebt gebruikt, en dat er blaadjes onder de soil komen is niet erg.
Zou wel met voeding beginnen. Weet niet welke voeding je gaat gebruiken?

Het is en blijft een teer plantje met mkleine worteltjes en te weing licht zou kunnen.
Heb je een overzichtsfoto en gebruik je CO2?

Ik gebruik co2 en de dropchecker is meestal licht groen (nu even niet, want heb de vloeistof 1,5 uur geleden vervangen).
Licht was wel een dingetje, dat was echt te weinig voor de diepte van het aquarium, dus sinds dit weekend gaan gedurende 6 uur per dag de extra 2 ledbalken ook aan.
De rest van de dag 10-50%.

Sinds ik dit extra licht aan heb, zie ik de planten ook echt zuurstof produceren (luchtbelletjes omhoog dwarrelen). Dat was eerst niet.

Het ziet er niet zo fraai uit door de alg helaas, maar zo ziet het er dus uit.

IMG_4876.png

Aha dan kan dat dus met een drystart en ik mende al iets erover te hebben gelezen.
Gewoon potje HC of MC kopen en in stukjes knippen. Deze plat op de natte soil plaatsen, bakje afdekken met transparante folie en laat maar groeien voor een paar weken.
Succes gegarandeerd. Foto links is na het 'beplanten' en foto rechts is 4 weken later, net voor het afvullen
04.png

Sinds ik dit extra licht aan heb, zie ik de planten ook echt zuurstof produceren (luchtbelletjes omhoog dwarrelen). Dat was eerst niet.

Het ziet er niet zo fraai uit door de alg helaas, maar zo ziet het er dus uit.
Leuke opzet :thumbs:
Zou het nog even aankijken hoe het verder ontwikkeld. En als het niet beter gaat de HC vervangen. Misschien met Eleocharis mini. Die is net wat sterker.
Ververs je met leidingwater?

Leuke opzet :thumbs:
Zou het nog even aankijken hoe het verder ontwikkeld. En als het niet beter gaat de HC vervangen. Misschien met Eleocharis mini. Die is net wat sterker.
Ververs je met leidingwater?
Dank je ;-)

Ik ververs inderdaad 2-3x in de week 50% met leidingwater.
We hebben hier (Soest) water van KH 6,5-7.

Dat maakt die aquasoil wat lastiger, want die buffert als een dolle.
Het aquarium van m'n zoontje zijn we 6 weken aan het verversen geweest voordat het eindelijk boven de 6 uitkwam.

Laatst bewerkt:
je zou een aantal keer een waterverversing kunnen doen met 50% osmose water; dat zal wel helpen om de bruinalg wat te verminderen 👍

je zou een aantal keer een waterverversing kunnen doen met 50% osmose water; dat zal wel helpen om de bruinalg wat te verminderen 👍
Tsja, dan moet je wel een osmose apparaat hebben... :-(
Ik ben voor nu in de wachtstand. Het lijkt ook niet meer te worden.

Over die KH. Ik lees daar best wisselende berichten over.
Er zijn veel mooie aquaria met een KH van ver onder 6KH, sommige zelfs rond 0 en daar doen de vissen en planten het fantastisch.
Ook las ik een stuk over de Amazone waar de KH standaard rond de 5,5 zit.

Hoe belangrijk is die KH waarde eigenlijk?

Onder andere dit stuk:
Aquasoils en lage KH

Tsja, dan moet je wel een osmose apparaat hebben... :-(
Ik ben voor nu in de wachtstand. Het lijkt ook niet meer te worden.

Over die KH. Ik lees daar best wisselende berichten over.
Er zijn veel mooie aquaria met een KH van ver onder 6KH, sommige zelfs rond 0 en daar doen de vissen en planten het fantastisch.
Ook las ik een stuk over de Amazone waar de KH standaard rond de 5,5 zit.

Onder andere dit stuk:
Aquasoils en lage KH
In delen van de Amazone zal de kH best 5,5 zijn, maar in andere delen is de kH onmeetbaar laag. Het Amazone complex is gigantisch groot, in sommige stukken stroomt de rivier snel en is het water helder, in andere delen is het heel traag en heb je een erg lage pH en hardheid door afbrekende materialen in het water (denk aan bladeren, hout, maar ook de bodemsamenstelling) en zal het water donkerbruin zijn.

In mijn aquarium is de kH heel belangrijk, deze moet namelijk zo goed als 0 zijn. Waarom? Ik heb een blackwater aquarium, de dieren die ik houdt hebben zacht, zuur water nodig. Daar met je dus ook geen kH maar geleidbaarheid of TDS (total dissolved solids).
Echter, in deze situaties zul je geen weelderige plantenbak kunnen bouwen, omdat er simpelweg niet voldoende voeding voor planten is.
De vissen die onder deze omstandigheden leven zullen het echter geweldig doen, veel beter dan op kraanwater, omdat hun systeem daar simpelweg niet op aangepast is.

Voor planten is dat niet zo belangrijk omdat 95% van alle planten het prima doen met een hoge of lage KH.
Maar ik zinspeelde op het feit dat in je leidingwater veel silicaten zitten en dat zorgt voor de groei van bruinalg. En als je een tijdje met de helft osmose werkt dat
de bruinalg snel gaat afnemen. Je kunt ook gewoon een jerrycan osmose halen bij de LFS of glazenwasserij

Is het niet zo dat de kh alleen als buffer belangrijk is maar dat planten er verder niets mee doen? Zover ik weet nemen die geen carbonaten op.

Voor planten is dat niet zo belangrijk omdat 95% van alle planten het prima doen met een hoge of lage KH.
Maar ik zinspeelde op het feit dat in je leidingwater veel silicaten zitten en dat zorgt voor de groei van bruinalg. En als je een tijdje met de helft osmose werkt dat
de bruinalg snel gaat afnemen. Je kunt ook gewoon een jerrycan osmose halen bij de LFS of glazenwasserij
Aha, duidelijk! 👍
Het zou bij mij dan 50 liter moeten zijn om een 50% waterwissel te doen.

Waarom ik deze vragen stel: ik ben nog nooit zo serieus met een aquarium bezig geweest en al helemaal niet met waterwaarden.
Mijn vorige aquariums stonden makkelijke planten in, had een zand/kiezelbodem en gebruikte ik sticks bij de wortels + vloeibare mest.
Matige verlichting en dat was het.

De vissen waren altijd van de makkelijke soorten en ik lette gewoon goed op hun gedrag en de groei van de planten.
Dit is altijd super gegaan. Met name omdat ik het aquarium meteen vol plantte met snelle groeiers kan ik me niet herinneren dat ik ooit noemenswaardige algen gezien heb.

Ik merk nu dat met de lastigere beplanting + co2 + aquasoil het toch anders is. Het ziet er, voor mijn doen, eens stuk gelikter uit. Ben er best trots op eigenlijk.
Het zal allemaal wel gewoon worden, maar ik zit nu "als een bok op de haverkist", hahaha.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan