probleem, ongelijke druk bodemplaat/mat


V

verbeek

Guest
Ik heb al 30+ jaar een 400 liter zelfbouw (2ehands) aquarium en kast staan Een paar maanden geleden liet de kit los en is er een nieuw aquarium met identieke maten voor in de plaats gekomen. Het oude aquarium stond op 10mm multiplex, met daarop ±15mm spaanplaat of hardboard en het aquarium stond op ±20mm piepschuim.
Deze platen waren niet meer in beste staat, ook staken ze 10 cm uit (met het aquarium) omdat de vorige eigenaar achter het aquarium 5cm ruimte nodig had voor een heel dikke achterwand.
Ik heb deze bodemplaten vervangen door een watervaste 18mm underlayment plaat, die weliswaar dunner maar wel veel dichter/zwaarder was dan de platen die er op lagen.
Daarbovenop is een 5mm schuimmat gekomen die volgens de fabrikant van het aquarium er onder moest, piepschuim was ouderwets.
De plaat lag aan alle kanten waterpas, en de schuimmat dikte was aardig regelmatig verdeeld.

Maar nu na een paar maanden zie ik dat de druk op de mat ongelijk verdeeld is. Over de lange richting van 2mm in de rechterhoek tot 4 tot 5mm op plaatsen in het midden.
DSCN4107.JPG

Over een lengte van minder als 50cm gaat het al van 2mm in de hoek naar ±5mm
DSCN4108.JPG


Aan de zijkant is gaat het verschil van 2mm in de linkerhoek tot 4 in de rechter:
DSCN4109.JPG


Het aquarium staat aan de bovenkant voor zover ik kan meten waterpas (60cm waterpas, afwijking 1mm per meter)

Wat is hier precies aan de hand, hoe kan de underlayment zo plaatselijk krom trekken bij gelijke belasting? Het aquarium met underlayment steekt aan de voorkant ±4 cm uit over de draagbalk, maar deze heeft ook in het midden 2 poten en was niet doorgezakt daar.

Iemand zei me dat dit effect normaal is en het schuim zijn werk doet zolang als het waterniveau in het aquarium recht is, klopt dat of moet het leeggehaald worden, en hoe dik moet het underlayment + schuim dan minimaal zijn ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet hoe de kast er van binnen of van onder er uit ziet maar ik durf wel redelijk zeker te stellen dat je kast in het midden wat door zakt
 
de plaat zakt door in het midden waarschijnlijk te weinig ondersteuning in het midden in de kast en anders het extra verstevigen
 
Je hebt 2 cm dik piepschuim. Zou dit overal in gelijke mate de druk opvangen? Mijn buurman had op een overigens prima kast ook piepschuim gelegd, weliswaar nog wat dikker, maar dit bleek helemaal niet te egaliseren maar droeg zorg voor een breuk in de boden. Ten gevolge men de ochtend daarna natte voeten had...
 
Bedankt voor de reacties mensen. Van binnen is eigenlijk niets zichtbaar, maar als ik voor de kast zit zie ik ook niet dat de underlayment doorzakt, alleen dat het schuim ongelijk is.
De kast is gemaakt van 6,5 x 4,5 cm balken. Deze liggen rondom op de grond met 8 steunbalken, 4 in de hoeken (met een ±5 cm offset in de lengte) en dan op ±50 cm en ±90 cm staan ook steunbalken. Het vreemde is dat als het doorzakken is het net lijkt alsof die middelste steunbalken er niet zijn, want het schuim begint aan beide zijden al op±25cm dikker te worden. Ik heb de balken gecontroleerd voor ik de nieuwe plaat er op zette, ze waren waterpas en niet doorgezakt, zeker geen 3mm verschil. Misschien dat hij altijd al krom was en dit door de 2 bodemplaten + piepschuim nooit uitgemaakt heeft? Of zakt die underlayment alleen door tot de ±5 cm die hij over de balk heen hangt?

Piepschuim egaliseert niet maar vangt alleen oneffenheden (zoals uitstekende schroeven) op. Het vorige aquarium stond op piepschuim, deze moest op een door de fabrikant aanbevolen mat.
 
Bedankt voor de reacties mensen. Van binnen is eigenlijk niets zichtbaar, maar als ik voor de kast zit zie ik ook niet dat de underlayment doorzakt, alleen dat het schuim ongelijk is.
De kast is gemaakt van 6,5 x 4,5 cm balken. Deze liggen rondom op de grond met 8 steunbalken, 4 in de hoeken (met een ±5 cm offset in de lengte) en dan op ±50 cm en ±90 cm staan ook steunbalken. Het vreemde is dat als het doorzakken is het net lijkt alsof die middelste steunbalken er niet zijn, want het schuim begint aan beide zijden al op±25cm dikker te worden. Ik heb de balken gecontroleerd voor ik de nieuwe plaat er op zette, ze waren waterpas en niet doorgezakt, zeker geen 3mm verschil. Misschien dat hij altijd al krom was en dit door de 2 bodemplaten + piepschuim nooit uitgemaakt heeft? Of zakt die underlayment alleen door tot de ±5 cm die hij over de balk heen hangt?

Piepschuim egaliseert niet maar vangt alleen oneffenheden (zoals uitstekende schroeven) op. Het vorige aquarium stond op piepschuim, deze moest op een door de fabrikant aanbevolen mat.
Piep vangt zeker oneffenheden op maar zakt mogelijk niet overal gelijk in wat zorgdraagt voorspanning in de bodem. Lichtelijk doorbuigen is mogelijk. Wat dus bij mijn buurman gebeurde! Ik zou daar kiezen voor een rubbermap.
 
Aan de foto te zien heb ik dezelfde 5mm.Grijze onderlaag op de bodem van het dragende gedeelte / onderstel liggen, daar is nu ( rondom) nog 1 mm.Van over dus mijn bak heeft zich snel of veel later ' gezet'. Of aangepast.

Ik heb lang geleden de bak in lege toestand op het houten frame gezet en heb met een voelermaat van 2mm.Gecontroleerd of ik deze over de lange voorzijde en links-rechts tussen het glas en de dragende bodem kon duwen, dat was niet het geval dus was mijn onderstel horizontaal vlak.Na deze controle is de 5 mm.Rubberen laag aangebracht en de bak op zijn plek gezet.

Volgens mij laat de eerste foto zien dat de bak rechts iets meer inzakt.
Op de 2e foto zie ik linksvoor dat de bak inzakt.
Dat geeft volgens mij aan dat het onderstel zowel links als rechts iets hoger is dan in het midden.

We kunnen natuurlijk een houten onderstel van alle kanten bekijken met een waterpas en dan tevreden zijn, maar als er dan op een gegeven moment een gevuld aquarium op staat kan ook het onderstel zich aanpassen door de druk van de inhoud en het gewicht van het glas.
 
Piep vangt zeker oneffenheden op maar zakt mogelijk niet overal gelijk in wat zorgdraagt voorspanning in de bodem. Lichtelijk doorbuigen is mogelijk. Wat dus bij mijn buurman gebeurde! Ik zou daar kiezen voor een rubbermap.
Hier 20mm tempex onder de bak liggen en dat “deukt” inderdaad iets in op 1 van de hoeken.
Maar als daarmee de bak volledig ondersteund word vind ik het goed.
Staat inmiddels al 5 jaar zo, als het voor problemen zou zorgen had ik die al gehad moeten hebben
 
Volgens mij laat de eerste foto zien dat de bak rechts iets meer inzakt.
Op de 2e foto zie ik linksvoor dat de bak inzakt.
Dat geeft volgens mij aan dat het onderstel zowel links als rechts iets hoger is dan in het midden.

Voor de duidelijkheid de 2e foto is zeg maar de 1e 50 cm van de rechterhoek die je op de 1e foto ziet. Diezelfde hoek staat links op de 3e foto.
Om het nog ingewikkelder te maken, ik heb het waterniveau aan beide kanten opgemeten en in die betreffende hoek is het 2mm lager (??) als in de andere hoek.
Maar de vloer loopt af en de kast staat op dezelfde plek, misschien had het oude aquarium ook dit verschil en is het me nooit opgevallen, het gaat over een afstand van 1,5 meter.

Deze matten moeten dus gelijkmatig indeuken? Wat ook nog kan is dat bij het rechtzetten van het aquarium er plekken zijn gekomen waar de de mat meegeschoven is en niet meer overal dezelfde dikte had.

En als het aquarium er af moet, wat is de simpelste oplossing? In het midden van de balk 2mm ophogen of een extra underlayment plaat + mat er onder zodat je een beetje op de dikte van de oude bodemplaten uitkomt?
 
Ach we moeten ook niet in paniek raken, ikzelf heb niets over van de 5 mm. Rubbermat en dan,,dan heeft die toch zijn werk verricht.

Wij aquarianen zijn zeer gefocust op een dragend gedeelte en ja,,is toch ook wel goed.Maar glas is van zichzelf enorm sterk ik ken voorbeelden waar een aquarium enkel ondersteund wordt op en onder de staande ruiten met daartussen niets, dus eigenlijk kan een aquarium op de staande ruiten zijn eigen gewicht dragen.
Ik ben eens bij een aquariumwinkel binnen gelopen en daar zag ik diverse 3 meterbakken enkel staan op een ( hoge) natte en door schimmel aangetaste 3e hands overgenomen of geplaatste stelling, wat een ellende.

Ikzelf kijk vaak ( in de winkels die ik bezocht heb) misschien meer dan U naar de omgeving en de bakken en daarna naar de inhoud, het technische en opgebouwde gedeelte geeft mij soms twijfels maar ook weer wat weggenomen twijfels.
Kijkt U ook eens naar de meter's lange stellingen ( in winkels) als U deze bezoekt, bakken staan altijd op aluminium stellingen en de bakken zijn enkel aan de voor en achterzijde ondersteund zonder een of ander beschermend materiaal tussen glas en bak.

Een aquarium van 50 cm.Hoogte geeft per 10 x 10 cm.En 50 cm.Hoog een druk van 5 kilo, ik heb met mijn 80 kilo op 10 x 10 centimeter gestaan met een voet in de bak.

@ verbeek vind ik moeilijk te beantwoorden, het is maar net met welke toleranties je tevreden bent, een waterniveau wat links of rechts 2 mm.Verschild is nog wel het minste probleem.
Het oude aquarium heeft heel lang voldaan, en nu de oude bak weg is zou het zomaar kunnen zijn dat het houten kastje of onderstel zijn spanning loslaat, in alle voorgaande jaren is het onderstel een keer nat geworden door wat dan ook, maar in mijn opleiding tot timmerman leerde ik al heel snel dat hout werkt, (krimpt/uitzet)
Als de underlayment is verschoven dan had je dit moeten zien toen het aquarium leeg was , inkijk van boven.

Een al zo oud onderstel kun je niet meer aanpassen, zeker niet in 2 mm.Dat is niet na te meten en ook niet simpel aan te passen.
Een nieuw onderstel zou een optie kunnen zijn, maar de meeste bouwmarkten gebruiken een afkort ( cirkelzaag) die een 45 x 40 balk zomaar 1,5 mm.schuin afzaagt en daar begint het al mee.
Wil wel meegeven dat een onderstel in de beste optie moet bestaan uit 6 staande balken, en als daar een leeg of een bak gevuld met 10 cm. water ( meer gewicht) opstaat kun je controleren of het dragende gedeelte naar je zin is,,is dit niet het geval dan opvullen met stalen of aluminium plaatjes van 1-2 mm.Dik onder de staander's.
gr.bert
 
Bert bedankt voor het meedenken. Ik heb ook zo'n aquarium, in de jaren 80 nieuw gekocht het staat op een stalen 16mm? frame, alleen dus een rechthoek met even dunne pootjes, de bodem is compleet open (en het aquarium is 1 meter), ook nog steeds in bedrijf.
Alle aquaria met zon plastic randje aan de onderkant rusten ook alleen uitsluitend op dit randje (het is een bescherming tegen zandkorreltjes e.d. die wel een aquarium kunnen laten springen) Zolang de belasting mooi gelijkmatig is kunnen ze op een klein randje staan maar je wilt geen drukpunten hebben.

Dat het water/aquarium 2mm scheef staat interesseert mij niets (ik moest het nameten voor ik het kon zien) maar een en ander bevreemd mij wel, dit was iets wat ik totaal niet verwacht had. Het roept vragen op zoals hoe veel verder gaat hij nog doorzakken en is dit over de gehele breedte of alleen tot de draagbalk ?
Ik zou zelf bij zo'n gelijke gewichtsverdeling nauwelijks doorzakken verwachten, want ofschoon het totale gewicht van het het aquarium heel hoog is (laten we zeggen 500 kilo) bij gelijke verdeling (wat het zou moeten zijn?) is dit per cm2 maar een paar gram. (?) Dan snap ik niet als hij in het midden doorzakt als bij een kastplank waarbij alle gewicht in het midden gestapeld is. Ook alsof de steunbalken in het midden niets uitmaken? Mijn ontwerp zou deze kast niet zijn, maar een gewicht van 500,600 kilo op 8 balken van 45x65 is iets van 75 kilo per balk, mijns inziens zouden die dat heel makkelijk moeten kunnen houden.

Ik probeer om aan de achterkant te meten wat het verschil is tussen rand van het glas en de balk, maar het is bijna niet te doen.
 
Het aquarium zakt niet in de midden, daar is de orginele dikte van het beschermingsmateriaal nog te zien.Het onderstel staat links en rechts gewoon iets te veel omhoog waardoor er dus links en rechts een dunnere laag te zien is en in de midden de orginele dikte.
Een aquarium van 1 meter moet je niet met meer dan 6 staanders realiseren elke meer als 6 dus de volgende stap is 8 geeft alleen maar meer problemen met uitlijning.
gr.bert
 
Ik bedoelde dat de kast/onderplaat doorbuigt. Ik heb de mat net even nagemeten, hij is 5mm en op het diepste punt voor is hij nu 4mm dus hij wordt nog wel een beetje samengedrukt.
 
Dan zijn we eruit.
 
Dus dit valt nog onder de normale werking van zo'n mat?
 
Veert het schuim weer volledig terug na lange compressie of is het eenmalig gebruik?
Wat als ik de onderplaat van voren 1 tot 2 mm opkrik, en dan een extra steunbalk vooraan precies in het midden van de kast zet. Daar kan ik zo bij.
 
Nee dat veert waarschijnlijk niet meer terug
 

Terug
Bovenaan