Probleem watercirculatie


ErwinB

Member
Lid geworden
6 februari 2014
Berichten
7
Ik zit met een probleem van de watercirculatie. Allereerst zal ik een aantal details aangeven over mijn aquarium. De afmetingen zijn 200x80x66(h) met een Theiling rollermat, 4-vaks bioloog 90x55x42(h) en een CO2 reactor. In het eerste vak van de bioloog zit tevens de afvoer naar het riool voor de automatische verversing. In het laatste vak staat de opvoerpomp (Aqua Medic 9.3/ 9000L p/u).

Alles is met elkaar verbonden dmv pvc drukleidingen en de nodige kranen (opvoer 32mm/afvoer 40mm). De overloop heeft onderafzuiging, afvoerpijp, noodafvoer en een opvoerbuis, die op de stabilisatiestrip ligt met 3 uitstromers (Loc-Line).

Deze week het aquarium, bioloog en rollermat gevuld met water en de pomp aangezet. En daar gaat het niet, zoals ik hoopte. Wat gebeurt er:

  • De pomp trekt het laatste vak leeg, terwijl de andere 3 vakken gevuld blijven. De pomp capaciteit staat op 41% en is te weinig om in het aquarium voldoende stroming te brengen;
  • In de rollermat stroomt het water best hard naar binnen met veel luchtbellen, wat funest is voor de CO2. Voor de rollermat zit een kogelkraan, maar als ik die knijp, blijven de bellen hetzelfde en redelijk veel lawaai. En het water in de overloop blijft op dezelfde hoogte, nl bij de afvoerpijp;
Ik heb geprobeerd de waterstand in de overloop op te hogen, maar dan loopt het direct in de afvoerpijp naar de rollermat, waarin vervolgens de waterstand omhoog gaat. En wat gebeurt er als ik er meer water in doe? Dan denk ik onvoldoende buffer in de bioloog te hebben bij uitval van de pomp (er zit wel natuurlijk een afvoer naar het riool in het eerste vak).

Ik weet even niet meer wat ik kan doen. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij op weg helpen.
 
Het is logisch als je de pomp aanzet er water uit de bioloog verdwijnt en niet direct word aangevuld, immers je leidingen moeten ook gevuld worden, dus daar blijft dat water en heb je nog geen of nauwelijks aanvoer van aquariumwater, gevalletje van meer water in je aquarium doen zodat de aanvoer opgang komt.
 
Hi Nicolientje,
Bedankt voor je reactie.
Dat er water in de leidingen gaat daar had ik al rekening mee gehouden. En toch trekt de pomp alleen het laatste vak flink leeg. Ik zou verwachten dat de waterstand dan in alle vakken op gelijke hoogte zou blijven. Ik heb daarvan ook een foto toegevoegd.
Zojuist de pomp weer aangezet en meer water toegevoegd, wat getest met de kogelkranen, maar het laatste vak komt niet op gelijk niveau met de rest. En ook de rollermat blijft luchtbellen uitspugen.
 

Bijlagen

  • Bioloog.jpg
    Bioloog.jpg
    236 KB · Weergaven: 58
  • Rollermat.jpg
    Rollermat.jpg
    210.2 KB · Weergaven: 59
Dat laatste vak staat je pomp toch? die is altijd wat lager qua waterniveau maar ik vind je opbouw van je bioloog wel anders eruit zien dan wat wij hadden staan, misschien dat @tuinkabouter er wat zinnigs over kan zeggen die is meer van de techniek
 
Het schot van je laatste vak is te hoog.
Je moet een verloop hebben in hoogte van je schotten wat je niet lijkt te hebben.

Wat betreft je rollermat:
Gebruik je een durso of herbi als hoofd overloop?
 
Goedemorgen,
@tuinkabouter Ik heb het aquarium met rollermat en bioloog bij Aqualife besteld, maar nooit iets gehoord over verloop in hoogte van de schotten. De verschillen in hoogte bij mijn bioloog zijn niet voldoende?

In de overloop zitten 3 buizen:
  • 1 voor opvoer 32mm
  • 1 voor afvoer 40mm. deze zit laag
  • 1 noodafvoer
In mijn vorige aquarium gebruikte ik een Maggie Muffler op de afvoer (daar had ik geen noodafvoer). Nu zit er nog niets. (zie foto)
Wat zou jouw advies zijn?
 

Bijlagen

  • Overloop.jpg
    Overloop.jpg
    104.9 KB · Weergaven: 47
Oh, eigenlijk alle biologen en sumps die ik zie hebben een verloop in hoogte van de schotten.

Wat je theiling betreft, ik denk dat we met de overloop die jij gebruikt lucht mee komt.
Staat je overloopkamer vol?
Zo ja, dan word er ergens in je buizen net lucht mee gezogen.
Zo nee, dan heb je de oorzaak gevonden en moet je de overloop beter afregelen.
 

Terug
Bovenaan