Probleem


I

Ivonne

Guest
Ik heb een vraag. Ik had in mijn aquarium 4 maanvissen. Nu is gisteren 1 van deze 4 overleden. Eigenlijk ging het allemaal in harmonie samen. Maar sinds de maanvis is overleden. Valt 1 van de drie maanvissen steeds 2 maanvissen aan, wat moet ik dien? Moet ik een nieuwe erbij kopen, de aanvallende maanvis eruit halen of helemaal niets doen. Ik hoor het graag.
 
Het kan zijn omdat de overige het plaatsje van de eenling wil overnemen, dus een soort concurrentie strijd, welke ik ook merkte toen ik er een paar vissen uit had gehaald, daar kan je inrichting dus ook aan mee werken.
Graag wat meer info, hou oud zijn de vissen en graag een foto van de bak en de vissen, ook graag de grootte van de bak in afmetingen.
 
Ik weet niet hoe oud de vissen zijn ik heb ze overgenomen. Verder heb ik een Trigon 190 ltr. Ik heb het aquarium nu 2 maanden en de vissen zaten er 3 weken in.
Er komt nog een stuk hout in maar dit wil nog niet zinken helaas.
15586361122776560396492066217113.jpg
 
Dank u wel voor uw tips. De eerste weken heb ik 3 per week waterverversingen gedaan nu sinds 3 weken doe ik dit 1 a 2 keer per week 30% en 1 keer in de twee weken 50%. Is dit voldoende? Ik ben nog een beginner en probeer echt goed bezig te zijn.
 
Ik ben nog een beginner en probeer echt goed bezig te zijn.
De 1e stap heb je al goed gedaan, door hier info in te winnen :thumbs:

Lees het stukje even goed door en ververs rustig het 1e jaar 50%, 2x in de week, ook goed eten waarin zeker diepvries artemia inzit is aan te bevelen, mag ook levend zijn.
 
Dank u wel voor uw tips. De eerste weken heb ik 3 per week waterverversingen gedaan nu sinds 3 weken doe ik dit 1 a 2 keer per week 30% en 1 keer in de twee weken 50%. Is dit voldoende? Ik ben nog een beginner en probeer echt goed bezig te zijn.
Kijk anders ook eens in mijn onderschrift van de Akva, of in het album van b.v. @Fozzy
 
Ik geef nu de ene dag bloedwormen (diepvries) en de andere dag Artemia diepvries en verder korrelvoer en algen tabletjes voor de bodemvissen
 
Ik geef nu de ene dag bloedwormen (diepvries) en de andere dag Artemia diepvries en verder korrelvoer en algen tabletjes voor de bodemvissen
Diepvries bloedworm vinden ze heerlijk, maar is maar arm in voedingswaarden, artemia en zwartemug zijn rijker in voedingswaarden.
 
Ook vinden ze drijfplantjes wel fijn om onder te zitten.
De zuurstof pomp kan wel uit als je een fatsoenlijk filter hebt met wat rimpeling aan de oppervlakte.
De bodemvissen zijn Coridorassen als ik het goed zie, lees daar ook eens wat over op dit forum of internet.
 
Ja klopt ik heb corydoras, Kerri tetra 6 stuks, een koppel diamant gourami en een paar klein blijvende algeneters en dan nu nog 3 maanvissen. Vaak wordt gezegd om de maanvissen in een groep van 5 te houden is dit ook verstandig in mijn aquarium qua grootte
 
Ja klopt ik heb corydoras, Kerri tetra 6 stuks, een koppel diamant gourami en een paar klein blijvende algeneters en dan nu nog 3 maanvissen. Vaak wordt gezegd om de maanvissen in een groep van 5 te houden is dit ook verstandig in mijn aquarium qua grootte
Eigenlijk niet, maar eerlijk gezegd zijn je maanvissen ook niet van de hoogste kwaliteit :)sorry:) en zullen nooit zo groot worden als anderen, maar het blijft een groepsvis welke graag met een stuk of 6 samen zit.
En uitselecteren kan later altijd nog.
 
Oké. Wie weet ooit een groter aquarium. Voorlopig eerst maar eens goed leren.
 
Oké, ik dacht dat dat met maanvissen wel meeviel, niet dus.
Dan moet er wel gelet worden op fosfaat en nitraat omdat er niet veel van achter blijft in de bak met zoveel verversingen?
 
Oké, ik dacht dat dat met maanvissen wel meeviel, niet dus.
Dan moet er wel gelet worden op fosfaat en nitraat omdat er niet veel van achter blijft in de bak met zoveel verversingen?
Slim omgaan met de omstandigheden heet dat :D, en een goed ingedraaide bak.
Maar veelal wordt er in dit soort bakken met redelijk eenvoudige planten gewerkt omdat dat ook biotoop correct is.
 
Te weinig water verversen zorgt ervoor dat de vissen niet groeien. Doordat er flink gevoerd moet worden zijn de fosfaat en nitraat waarden meestal ruim voldoende. Flink CO2 toevoegen wordt door maanvissen niet gewaardeerd.

Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan