Problemen eiwitafschuimer


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedemorgen!

Ik heb sinds januari een aantal componenten vervangen in mijn zeewater aquarium. (1x Wave, 1x Opvoerpomp (DC Runner 2.2)1 x Filter Media Cup (ipv gafzakken) en een Eiwitafschuimer van Red Sea.

Sinds een aantal weken komen er velletjes in de sump te zitten die vervolgens in de opvoerpomp vast komen te zitten, maar aan het einde van de rit komen ze toch wel weer in de filter terecht.
Echter ervaar ik dat de eiwitafschuimer behoorlijk wat zuurstof onder het complete apparaat verstopt. Ik heb allerlei posities en hoogtes al geprobeerd maar het wil nog niet echt werken.
Voor nu staat de eiwitafschuimer in een bak van 41*60 op ongeveer een centimeter van de bodem af. Er zit zo'n mooi stickertje op de afregelaar en dit staat nu welliswaar onder water.
Al heb ik ook al geprobeerd hem net exact boven water te zetten.

Wat ik ook doe, ik heb een minimaal aan afvalwater, en ben dagelijks bezig de afregelaar sterker af te stellen.

Iemand enig advies, of doe ik zelf iets verkeerd? Ik hoor het graag.
 
Ik kan je zo de oorzaak niet zeggen maar misschien is een foto of video wel handig.
 
Hieronder een afbeelding van de sump. Zoals je kunt zien ligt er zooi op de grond welke bij schoonmaak steeds terug komt. De eiwitafschuimer heeft het gisteravond prima gedaan.
Maar nu wederom is hij te laag om af te schuimen zoals je kunt zien.

De velletjes heb ik nu even niet, die zitten al in de filter.



WhatsApp Image 2021-09-04 at 10.41.13.jpeg
 
Ik heb onderin de sump ook altijd na enkele weken die bruinige troep/stukjes liggen hoor en zuig dat dan weg. Ik gebruik een gafzak maar ja er komt toch wat door denk ik en als ik hem niet optijd schoonmaak dan komt dat mee over de rand.
 
Goed om te horen dat ik niet de enige ben in dat geval.

Alleen zit ik dan nog met de velletjes, en met de eiwitafschuimer die niet lekker wil lopen. Daar nog advies in?

De velletjes ga ik zo eens kijken of ik ze kan vinden.
 
Dit soort velletjes zitten constant in de bak.

WhatsApp Image 2021-09-04 at 11.01.19.jpeg
 
Dat herken ik niet maar dat bruine op de bodem wel.
 
Misschien zijn de velletjes aanslag uit de opvoer en afvoer buizen. Dat zie ik ook soms als ik de opvoerpomp even uit zet.
 
De vellen zijn volgens mij bacteriënbloei. He's er momenteel ook last van maar bij mij zien ze wat bruiner. Voeg je iets toe van bacterie booster? Of heb je misschien een mechanische of biologische filtering? Vervuiling in de sump kan je niet uitsluiten de sump en afschuimer hebben nu eenmaal een periodiek onderhoud nodig. Tot slot. Minste schommelingen in je waterwaarden merk je aan je afschuimer, ook ik zit constant te regelen, als je je waterwaarden constant kan houden dan zal dat minder zijn.
 
Thanks! Ik voeg al bijna 1 jaar de zogenoemde EHBO kit toe. Mijn No³ en Po⁴ zijn constant te hoog. Ik had eerst ook ontzettend groene stenen, die worden nu weer normaal dus ben er bijna. Maar dat verklaart waar de velletjes vandaan komen, gelukkig vangt de filter deze op. Gek genoeg gingen ze uit de gaf zak.
 
Die gebruik ik sinds vorige week ook omdat ik no3 wat lager wilde hebben.
 

Terug
Bovenaan