Wat is er nieuw

problemen met aponogeton ulvaceus

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Ik heb een aponogeton ulvaceus in mijn bak staan.
Ik vind het een hele mooie plant, maar nu liggen de mooie gekrulde bladeren alleen nog maar op het water oppervlak en niet meer vanaf de grond netjes in de bak.
toen ik hem kocht:
167833_0_82_7.jpg

Zo is ie nu:
387514_0_82_20150218_081932.jpg

Hij zorgt nu voor verkeerde/ slechte stroming in mijn bak.
Hij heeft al op meerdere plaatsen gestaan.
Als hij tegen de stroming in staat is het nog erger, dan krijg een bos groen, waar geen vis meer gaat zwemmen.

Iemand tips, meningen?
Anders gaat hij er uit denk ik

Vind het juist heel mooi. Plant is dan eigenlijk te groot voor in je bak in jou situatie.

Je plant doet het gewoon goed in je aquarium.
Maar dat je lange stengels hebt en dan op de oppervlakte de bladeren zich volledig tot vorm komen is de oorzaak dat je plant NIET aan de zijkant van je aquarium moet houden.
Deze plant wordt erg groot en daarom moet je meer in het midden van je aquarium plaatsen.
De plant krijgt dan meer licht en minder lange stengels.
Ik weet niet hoe groot je aquarium is maar eigenlijk hoort deze plant in een groot aquarium thuis.
Ook hebben de aponogeton soorten een nadeel.
Ongeveer 1x per jaar gaan ze in een soort slaapstand.
De bladeren raken dan los maar de wortels blijven wel gezond.
Na enige maanden groeien er weer nieuwe bladeren.

Ik adviseer je de bladeren met lange stengels weg te snijden met een stanleymes zodat de nieuwe bladeren volop licht ontvangen.
Binnen 1 maand zal de plant op zijn nieuwe plaats een mooie bos bladeren hebben die laag bij de wortels blijven.

Succes.

Henk P.

Ik heb zojuist je fotoalbum bekeken.
Mooie foto's en gezonde vissen.
Je aquarium is 120 cm bij 40 cm hoog en 10 cm voor de lichtkap en dus in totaal 50 cm hoog?
Deze aquarium is geschikt voor de Aponegeton en kan je het beste meer naar het midden plaatsen, nog beter is zelfs helemaal in het midden.

Groetjes,

Henk P.

@henk: de afmeting van mijn aquarium zijn idd 120x40x50.
Dus de plant in het midden van de aquarium zetten en snoeien tot er alleen de nieuwe stengels overblijven?
En moet ie dan ook in het midden van de breedte staan of kan ie richting achterwand?

Heeft iemand nog raad waar de aponogeton ulvaceus nou precies moet staan?

Snoeien tot bijna de wortel.
Het is wel even kaal maar binnen 1 maand heb je alweer een volle bos.
Binnen 1 week zie je de eerste jonge stengels ontwikkelen.

In het midden is het ideaal en dan 10 cm vanaf de achterwand.

Ok, dan ga ik dat proberen.
Bedankt voor de tip.

cone zei:
Heeft iemand nog raad waar de aponogeton ulvaceus nou precies moet staan?

Hangt er maar vanaf hoeveel plaats je hem wil geven. Zet die in het midden en heel je aquarium is na een tijd gevuld.
Had die van mij tussen het glas en een stuk hout gekneld en elke week goed snoeien zodat die in toom te houden was.
Zoiets:
krul03_zps813731c8.gif

Heb zelf nooit jou probleem met de heel lange stengels gehad. Een gemiddeld blad werd 50cm.
Is trouwens een heel goed plantje om voedingstekorten op te sporen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan