Wat is er nieuw

problemen met echinodorus

• Onderwerp starter Onderwerp starter lorensmaxim
  • Startdatum Startdatum
L

lorensmaxim

Guest
Hallo,

Sinds drie weken heb ik ernstige problemen met alleen mijn echindorussen. Bruin worden aan de zijde,vaak op korte tijd verschillende gaten in de planten, . De planten vormen echter wel nieuwe bladen.
De andere planten, vb tijgerlotus, cabomba, enz... groeien goed.

Aquarium van 600 liter met bioloog van ongeveer 200 liter,hierin 90 liter siporax , compartiment blauwe matten en lavasteen.
waterwaarden
ph 7,35 ( durft wel schommelen ) , t : 27,5
nitraat 8 fosfaat 1 ijzer 0,5 ( gemeten met photometer hanna , dus resultaten zijn vrij precies ) kalium 10
kh 7 gh 12 plantenvoeding csm + b, fertisticks in de bodem sinds bijna 3 maanden.
vissen : 50 kardinaals, 15 roodkopzalmen , 23 corydorus, 9 l-nummers.
c02 gehalte is te laag ( gemeten met co2 tester )

Vriendelijke groet

Leo

Echinodorus is een plant met een zacht blad, geliefd voedsel voor Ancistrus en andere meervallen. Dat zou het kunnen zijn.

Echinodorussen zijn moerasplanten. Ze worden boven water gekweekt voordat ze naar de aquariumwinkels gaan. Als ze in het aquarium staan moeten er onderwater bladeren gevormd worden. Dit noemen we submers. De bovenwater bladeren( emers) sterven net als andere oudere bladeren af. Bij een Echinodorus is het dus normaal dat je regelmatig slechte bladeren onder bij de plant moet verwijderen.

Als je 9 L- nummers in je aquarium te weinig voedsel vinden schrapen ze met hun bekken het bladmoes van de Echinodorussen. Daardoor vallen er dan gaten in.
Je kan dit voorkomen door ze voldoende algenwafers te geven of ander plantaardig voedsel.

Iets anders: ik heb me ooit eens laten vertellen dat lavastenen een afvalproduct is uit de hoogovens. Hier kunnen daardoor schadelijke metalen in zitten. Gelukkig ligt het in je bioloog en niet in je aquarium. Het is namelijk zo scherp dat vissen die schuren hierdoor gemakkelijk gewond kunnen raken.
Als je het gebruikt als biologisch substraat voor je bacteri�n zou ik liever de lavastenen gaan vervangen door bijvoorbeeld grove aquariumkool, bioballen of een ander product.

Hobbygroet,
Jos Hut

Heb je een foto van de plant??
Lees ik dat je po4 8 is??

Zal proberen een foto te posten
fosfaat is 1

Ik heb ook zoiets maar bij mij wordt het veroorzaakt, door overijverige Maanvissen met hun gepoets.

hier een foto
plantenabc.jpg

Stop eens lateriet bolletjes bij de wortels.
Hebben ijzer bij de wortels nodig.
Dan worden ze Zo.
G7wj-FWSgl3RTDM_X7fb5FsOsWt0OuQg.jpeg

Hallo,

Denk dat het toch vooral van de l-nummers komt ; heb 3 ancistrus. Zal ze er misschien maar beter uitvangen, maar hoe ?
Foto van een blad dat gisteren nog perfect normaal was

img_0256.jpg

Dank al voor alle informatie

Leo

Ja, maar stikt ook van de haartjes,op de bladeren.
Logisch dat ze dat eraf schrapen.

Geef ze komkommer.

Ja, ik heb wat baardalg maar zal dan co2 moeten gebruiken om er vanaf te geraken. De bak is wel aan het rijpen om er discussen in te houden en zal dan zien wat het effect ervan op de baardalg is. Zal in afwachting beginnen met komkommer te geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan