Wat is er nieuw

Problemen met filter en vinrot

Maanvis 46

Member
Lid geworden
23 augustus 2019
Leeftijd
52
Hallo,

Mijn naam is Samanta en ik zit met volgend probleem.
Ik heb een aquarium van 80l met 2 maanvissen dat al 3 jaar goed draaide tot ik vorige week zag dat er plots allemaal vieze, vettige witte draden tussen de plastic planten en sierstukken zat.
Op het internet vond ik dat dit een schimmel was, waardoor we de bak volledig hebben uitgekuisd voorbije vrijdag.
Op aanraden van een vriend hebben we 1/3 water van de bak boven aan bijgehouden, de steentjes met heet water volledig gespoeld en de plastic plantjes ook goed hebben afgeschuurd.
Vervolgens hebben we de bak met aquatan behandeld water terug bijgevuld, en de goed uirgespoelde filter met nitrivec erin geplaatst maar deze werkte niet meer.
Ik heb er dan om het weekend mee te overbruggen even een te kleine filter ingeplaatst voor 50l met spons in.
Ook hebben we vrijdag de maanvissen terug in de bak geplaatst, maar zaterdag avond viel me op dat waarschijnlijk door de stress mijn mannetje problemen kreeg aan zijn vinnen; deze werden precies kleiner met een witte rand.
Na opzoeking zaterdag avond blijkt het om vinrot te gaan.
Vandaag bactopur gaan halen, en een nieuwe filter Sera precision fil 120
Nu vroeg ik aan de verkoper wat ik het best deed om mijn vis te behandelen, daar de bak nog niet volledig goed ingedraaid is sedert vrijdag en nu dan met bactopur dat opnieuw alle bacteriën zou vernietigen.
Hij zei me toch 4ml bactopur in mijn bak te doen, samen met het nieuwe grote filter waarin ik nitrivec op de 2 sponzen moest doen (de koolfilter moest eruit en andere spons in de plaats even volgens hem) en deze samen met het filtertje voor 50l moest laten in draaien in de bak??
Maar deze uitleg lijkt me dan ook weer vreemd, opnieuw nitrivec in de grote filter te doen die ik samen met bactopur en het kleine filter samen moet laten draaien nu?
Ook al voeg ik nieuwe bacterieën toe in het grote filter breekt bactopur deze weer af, en 2 filters in het aquarium lijkt me ook niet goed daar de bak niet goed ingedraaid is sedert vrijdag?
Wat raden jullie aan dat ik het best kan doen a.u.b ?
Vriendelijkecdank, Samanta

Nitrivec is vooral voor de kassa van de winkelier interessant maar zal verder niks doen met je bak, dat is overigens met al die zogenaamde waterverbeteraars en andere meuk.

Anyway: wat foto's zou wel fijn zijn (van de zieke vis)

Bedankt Nicolientje voor het antwoord
Ik begrijp het niet goed?
Gewoon leidingwater mag niet dacht ik, mij is altijd gezegd dat élke waterverversing met aquatan moet, tot hier toe liep dit goed.
Of hoe doet u dit dan met uw water?
En in álle bakken moeten toch bacterieën zitten, hoe komen die daar zonder bijvoeging ervan dan?
En wat stelt u vervolgens voor wat ik met mijn bak nu doe dan?
2 filters met bactopur, ook al is de bak nog niet voldoende ingedraaid sedert vrijdag?
Tot nu toe heb ik nog niks durven doen vandaag met de filter of bactopur eer ik weet hoe ik het het beste kan aanpakken?
Ik heb ook 2 foto's toegevoegd van het mannetje met beschadigde hoofd en staartvin.
vriendelijke groet, Samanta.

Bijlagen

• 20221010_135752.jpg
    20221010_135752.jpg
    138.4 KB · Weergaven: 99
  • 20221010_135541.jpg
    20221010_135541.jpg
    125 KB · Weergaven: 112
Vervelend allemaal maar laat ik beginnen met de opmerking dat deze bak niet geschikt is voor Manen. Deze hebben meer ruimte nodig en het beste is in een groep. Het zijn flinke vervuilers en daar moet de filter op zijn aangepast. Ook kunstplanten werken niet mee aan de opname van stoffen in je water. Dit alles zal stress geven bij de vissen en dat kan tot verzwakking leiden.

Bedankt Nicolientje voor het antwoord
Ik begrijp het niet goed?
Gewoon leidingwater mag niet dacht ik, mij is altijd gezegd dat élke waterverversing met aquatan moet, tot hier toe liep dit goed.
Of hoe doet u dit dan met uw water?
En in álle bakken moeten toch bacterieën zitten, hoe komen die daar zonder bijvoeging ervan dan?
En wat stelt u vervolgens voor wat ik met mijn bak nu doe dan?
2 filters met bactopur, ook al is de bak nog niet voldoende ingedraaid sedert vrijdag?
Tot nu toe heb ik nog niks durven doen vandaag met de filter of bactopur eer ik weet hoe ik het het beste kan aanpakken?
Ik heb ook 2 foto's toegevoegd van het mannetje met beschadigde hoofd en staartvin.
vriendelijke groet, Samanta.
Ja logisch dat de winkelier zegt dat je al die flesjes moet kopen, dat is tenslotte een leuk verdienmodel maar het voegt niks toe.
Je bacteriën zitten in het filter grotendeels en verversen deed (heb sinds enige tijd geen aquaria meer) ik altijd standaard met koud leidingwater dat kan totaal geen kwaad en zo doet iedereen het (verversen met leidingwater)

Qua vraag wat je moet doen met je filters: niks gewoon laten draaien en ik zou als ik jouw was echte planten toevoegen, dat waarderen je vissen veel meet dan die plastic meuk en echte planten helpen tevens je bak in balans te houden.

Hoe je vinrot moet behandelen weet ik niet (nooit mee te maken gehad)

Dat is inderdaad een verkooppraatje want het water in ons land is prima. Ik ververs er al dik 10 jaar mee en voeg op voeding na verder niets toe.

Vervelend allemaal maar laat ik beginnen met de opmerking dat deze bak niet geschikt is voor Manen. Deze hebben meer ruimte nodig en het beste is in een groep. Het zijn flinke vervuilers en daar moet de filter op zijn aangepast. Ook kunstplanten werken niet mee aan de opname van stoffen in je water. Dit alles zal stress geven bij de vissen en dat kan tot verzwakking leiden.
+1!!!! @jessicapilon geeft hier exact de oorzaak van de problemen aan. En eigenlijk ook de oplossing.

Vroeger *toen alles niet noodzakelijk beter was* werd er chloor in het water gebruikt om het te reinigen/enge dingen te doden. Dan leek het soms wel alsof je aangelengd zwembadwater stond te drinken. Tegenwoordig gebeurt dat met allemaal knappe micron filters, UV, bezinkkamers en de hele mikmak en mogen er geen chemicalien meer toegevoegd worden aan ons drinkwater, maar al die fancy dierenwinkel flesjes stammen nog uit de tijd dat ons kraanwater idd niet heel kosjer was (wel schoon, maar nou niet noodzakelijk 'gezond') en je die chemische reactie tussen het flesje en je water wilde om "het veilig te maken".

In Amerika, België (sorry, ik vertrouw het kraanwater bij mijn broer voor geen meter) en verder naar het zuiden zou ik het nog wel aanraden om voor de zekerheid een flesje erbij te mikken (kwaad kan het niet, behalve aan je portemonnee), maar hier in Nld is het niet nodig. Ook de bacteriën in een flesje zitten blijkbaar in een soort gel/waakslaap waar ze eerst uit wakker moeten worden en dat kan tot (of was het vanaf?) 2 weken duren maar dan hebben normale bacterien ook al een beginnetje gemaakt. En omdat de slapende bacterien zich niet echt ergens aan hechten spoel je het meeste met waterwissels er weer net zo leuk uit. En ja, ik ben ook in al deze valkuilen gesprongen in blinde paniek in de hoop dat het snel beter zou worden.

Uiteindelijk heb ik de vissen in een kleinere bak gestoken (hun oude 80cm), in de douchekabine neergezet met een stootkuur eSHa2000. Iedere ochtend en avond ging de sproeikop in het glas en stonden ze een kwartier te spoelen terwijl ik er met een thermometer naast zat (rip, waterrekening) en werd de medicatie weer aangevuld voor zolang de kuur moest duren. Was ook heel gezellig douchen zo met 4 paar ogen... Ondertussen kon het grote aquarium rustig bijtrekken, wat het blijkbaar echt nodig had. Tegen de tijd dat de vinrot gestopt was en ik geen stukken vin meer uit de bak hoefde te scheppen (1,5 week later voor de kleintjes, 3 weken voor de grote), konden ze er terug in zonder problemen omdat de filters goed op gang waren. Ik heb toen wel nog wat medicatie in de grote bak gedaan (lees, het flesje met resterende medicatie erboven omgekeerd en uitgeschud, want ik had voor de initiele start van de stootkuur al een heel flesje nodig gehad voor het grote glas). Sindsdien geen problemen meer gehad.

Naar wat ik op google kan vinden heeft een schimmelprobleem meestal te maken met (te) veel organisch materiaal op de bodem en een afnemende waterkwaliteit, dus dat in de gaten houden? Verder niet echt tips, behalve dat niet alles dat in de dierenwinkel te koop is, nut heeft. Ik wijs graag op de knaagstenen voor konijnen en knaagdieren, die je binnen een half jaar naar de dierenarts brengen wegens een calciumoverschot, blaasgruis of erger. En die krengen worden nog steeds verkocht, ook al weten de doorgewinterde eigenaren al jaren dat het troep van de grootste orde is.

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik heb de 2 maanvissen zelf overgenomen van iemand enkele jaren geleden, deze zaten in een bak van 100L bij die persoon destijds samen met andere vissen, maar waren toen wel kleiner nog.
Omdat het mannetje de andere vissen begon op te jagen heb ik ze dan over genomen in mijn bak van 80L, intussen zijn ze idd wel nog gegroeid.
Ik heb de 2 vissen nu 3j in deze bak en heb er voorheen geen problemen mee gehad tot nu.
Tot een 8 maand geleden ong. had ik steeds echte planten tot hun beschikking, maar deze aten ze altijd in sneltempo op hoewel ze elke dag hun voeding krijgen, daarom ben ik overgestapt op plastic planten een tijd geleden, want het werd zo een vrij dure hobby zo.
Ik zal hen terug van echte planten voorzien als ze genezen zijn.

Maar nóg steeds zit ik met zelfde vraag om het probleem van vinrot op te lossen nu, voeg ik de bactopur toe met het nieuwe filter en daarin de nitrivec op de filterspons, laat ik het nieuwe filter nog even weg met de bactopur en met enkel het kleine filter, of wat doe ik nu?
De bak is vorige vrijdag volledig ontsmet, dus wsl nog niet goed in gedraaid.

Ik ben dankbaar voor alle andere reacties maar zit nu met het probleem van vinrot in een té propere bak nu waar ik geen weet mee heb wat juist te doen, en zou mijn vissen graag willen helpen a.u.b.?
Vriendelijke dank, Samanta

Antibiotica zal denk ik ook de bacteriecultuur van je filter en bodem aantasten. Lid @michelle1 kan je misschien wat mer zeggen omdat zij vrij veel weet van ziekten.

Maanvissen hebben hoge rugvinnen en lange buikvinnen daarmee kunnen ze zich openschuren wanneer ze te groot worden.

Beste Jessicapapilon,

Ja dat gaat idd gebeuren, bactopur is idd bacterie dodend, dat is mijn grootste vrees nu ook.
Ik denk echter dat ik geen andere keuze zal hebben het middel toch toe te voegen aangezien de vinnen korter en korter worden van het mannetje, hoewel hij nog goed rond zwemt e d. .
Bij het vrouwtje zie ik dit probleem wel nog niet gek genoeg.

Ik denk dat ik dit product ook beter alleen met kleine filter laat draaien ipv met de nieuwe grotere erbij dan, want vlgs mij gaat die téveel ineens filteren samen met de kleinere filter dat er nu in steekt dan.

Ik weet ook niet of dat een goede oplossing gaat zijn maar ik weet het verder ook niet meer, enkel dat ik wil proberen mijn vissen nog te redden.

Groetjes

Het mooiste zou zijn een quarantaine bak of in een grote cement ton. Zo behandel je de vis maar schaadt je niet de bacteriecultuur.

Hoe dan ook, wat ik zou doen.

Elke dag het water gaan testen en verversen aan de hand van de waterwaardes, of elke dag het grootste deel eruit halen en vervangen door schoon water. En dan voor het deel dat ik er met waterwissels uit zou halen, het antibioticum weer bij doseren.
Want als de filterbacteriën nog niet dood zijn na het grondig ontsmetten van de bak, dan gaan ze wel voor een groot deel dood door het antibioticum.

Dus of je nou de vissen behandeld in een kuip of in de bak, verversen kom je denk ik niet onder uit. Het voordeel van het behandelen van de vissen in de kuip, is dat je ondertussen wel het filter in je aquarium in kunt laten draaien, althans er in elk geval een begin mee kunt maken.

Maar wat is de hoogte vh aquarium?

Ik lees ml bactopur. Dit bevat geen anti biotica alleen de bactopur direct versie en dat zijn tabletten die je moet oplossen. De vloeibare bactopur is iets geheel anders, zitten andere werkzame stoffen in.

Zoals Nicole al aangeeft als bacterieen toch al niet op orde zijn kun je het net zo goed in je aquarium gooien. Meten is dan weten. Drupjes NH3 en NO2 en bij verhoogde waardes verversen en verversen aan de hand van uitslag. Ook hier logisch nadenken. NO2 0,4 en je ververs 50% dan hou je nog 0,2 over wat veel te hoog is. 2 curvers kan ook om de zoveel dagen als waardens te hoog zijn geheel schone geven, oude leegkiepen.

Wel even een kant tekening want dit alles zal wat stressvol zijn voor visjes en ik meen dat maanvissen helemaal stress kipjes zijn wat weer niet echt in het voordeel werkt in het kader van genezing. Dus het liefst zo stressloos werken. Maanvis met netje in en uit bak elke dag zal hij niet leuk vinden.

Je heb trouwens ook bactitabs met anti biotica maar dan weer de vraag zijn het verwende krengen vreten ze het misschien niet.

Wel heel goed beluchten met medicatie

Laatst bewerkt:
Kijk ik moest vroeger in een dierenwinkel wel eens asisteren bij het kortwieken van bepaalde vogeltjes.
Kun je manen dan niet ook zo houden in een evt nog kleiner habitatje voor ze😀

Kijk ik moest vroeger in een dierenwinkel wel eens asisteren bij het kortwieken van bepaalde vogeltjes.
Kun je manen dan niet ook zo houden in een evt nog kleiner habitatje voor ze😀

Je heb inderdaad ook vinnen knippen 😱 Bij koi en grotere soorten word dit wel gedaan wat ik gelezen heb. Ze knippen het aangetaste deel weg zodat de bacterieen niet verder het lichaam in kunnen en dan met juiste wondzorg en schoon water kan het goed komen.

Maar vin knippen bij manen ben ik dan nog nooit tegen gekomen. Volgens mij is nu juist al die sprieten het gene waar maanvis liefhebbers van houden/mooi vinden.😉

Bedankt weerom voor de reacties allemaal.

Dat was mijn éérsre gedachte ook, hem in quarantaine zetten in een apparte bak met kleine pomp en de nieuwe pomp laten indraaien met nitrivec in de grote bak intussen.
Ik heb er hier nog een bakje staan van 40l en daarin het product met vis in zetten met de lichten uit op kleine pomp, gedurende 3 dagen.
En dan de vis terug plaatsen in grote bak.

Maar toen ik dit tegen de man vd dierenwinkel zei gaf die direct als antwoord; "Wéér stress voor de vis!", "En geen goed plan dus.".

Daarom zei hij de kuur gewoon in de grote bak te doen, en zowel de kleine pomp nu, samen met nieuwe pomp en extra bacterieën te laten draaien en deze op dag 4 met zwarte cabon weer te filteren.

Ik heb foto's toegevoed van de vissen nu.

Bijlagen

• 20221011_141528.jpg
    20221011_141528.jpg
    109.5 KB · Weergaven: 94
  • 20221011_141503.jpg
    20221011_141503.jpg
    96.7 KB · Weergaven: 92
  • 20221011_141240.jpg
    20221011_141240.jpg
    126.7 KB · Weergaven: 104
Help Users

You haven't joined any rooms.