Problemen met filter


T

timbolina

Guest
Goedemorgen allemaal,

Ik heb nu sinds 2 maanden een aquarium en het gaat super goed! 54 liter bak, leuke combinatie van vissen en ze doen het allemaal prima!

Sinds 2 dagen zie ik echter een probleem met de pomp/filter. Deze pomp was standaard inbegrepen bij het aquarium, heeft het altijd prima gedaan!

Alleen nu lijkt het alsof hij niet echt meer filtert. Hij staat wel aan, alleen lijkt de output veel minder. Als ik mijn hand er voor houd, dan voel ik de output straal amper. Daarnaast blijft er redelijk wat waste in het water, wat normaal de filter zou pakken.

Enig idee hoe ik hem weer helemaal werkend krijg?
 
Je kan het filter eens openmaken, misschien is het helemaal dicht geslipt.
 
Dankjewel voor je bericht. Zou dat na 2 maanden al kunnen zijn dicht geslibd? Anders zal ik dat zo even doen!
 
Ja dat kan best hoor en als het een klein filter is met een kleine spons dan mag je die zeker wel even licht uitspoelen in wat aquawater als de stroming echt minder is nu. Zelf gebruik ik de Aquaflow 100 hier en die spoel ik ook zeker 2 maandelijks lichtjes uit.
 
Ik heb inderdaad niet zo'n grote pomp. Ik zal hem eens uit elkaar halen, zien wat er allemaal in zit. Dankjewel!
 
Hele simpele vraag.

Welk merk filter is het?


Maar heb je de filterspons al een eruit gehaald? En deze in een emmertje oud aquariumwater even uitspoelen.
De spons nooit helemaal brandschoon maken. Maar alleen uitspoelen in dat emmertje oud aquariumwater.


Edit. John was me net voor.

Ja dat kan best hoor en als het een klein filter is met een kleine spons dan mag je die zeker wel even licht uitspoelen in wat aquawater als de stroming echt minder is nu. Zelf gebruik ik de Aquaflow 100 hier en die spoel ik ook zeker 2 maandelijks lichtjes uit.
 
De filterspons heb ik er al een paar keer uitgehaald, en inderdaad in oud aquariumwater uitwringen en spoelen. Was verder geen vuiligheid te zien, maar misschien in de pomp.
 
Ik heb de pomp uit elkaar gehaald, hier leek niks verkeerd mee te zijn. Deze keer de filterspons grondig gewassen met alle resten, hier leek het probleem in te zitten. Ik liet er nog wat te veel zooi aan zitten. Voortaan de filterspons beter schoonmaken!
 
Hele simpele vraag.

Welk merk filter is het?.

Standaard filters hebben vaak weinig filtermedium wat dan voor problemen kan zorgen,best kans dat nu de boel uit balans raakt omdat de spons toch in verhouding teveel schoongemaakt is bv.
Misschien een idee om voor een ander filter te kijken.
 
Pas wel op dat je hem niet te goed schoonmaakt want dan spoel je de goede bacterien ook weg. Welk merk is de filter eigenlijk?
 
ViviTD2aEotjhERv9IQaCiJWKV5p-ezi.jpeg


Het was er een van dit merk, welke ik precies heb weet ik niet meer.

Maar nu ik vanavond thuis kom doet de pomp het weer slecht, dus het kan niet liggen aan de filterspons lijkt me. Nog suggesties?
 
Aquarium is van het merk Aqua Szut
 
heb geen ervaring met dit merk filter, wat ik zou adviseren is stuur je filter terug naar de fabrikant, gelukkige is je garantie nog niet verlopen.
Koop een eheim of jbl binnen filter en hou je oude filter als backup
 
Filter van de afbeelding heb ik hier ook en in 1 bak zit elke week de spons zo goed als dicht dus zou het best kunnen zijn als er veel zweefvuil oid in je bak zit.
Heb je veel vissen in de bak? zou sowieso voor een ander filter kijken iig.
 
Heb er nu 14 vissen in zitten van 3-5 CM dus zou te doen moeten zijn. Heb van alles geprobeerd maar die straal blijft telkens minder worden. Als ik hem even uit elkaar haal, en weer in elkaar zet doet hij het prima. Na een paar uur wordt het weer een zwak straaltje. Snap er niet veel van.
 
Jahoor die gaat het wss wel goed doen in je bak

Maar waarom zet je er geen 2e hands eheim 2013 onder?
 
Dit soort dingen koop ik liever niet 2ehands.
 

Terug
Bovenaan