Wat is er nieuw

profito en carbo

• Onderwerp starter Onderwerp starter fishlover1969
  • Startdatum Startdatum
hoch
JBL heeft Fe EDTA. Dat is goed tot pH6.5.
Ik zit op 6.3. dus ruim er onder. En toch heb ik dat probleem.

DTPA gaat hoger, maar ook met die had ik ditzelfde probleem.(festal)

Nou ik ben benieuwd ik was net in een tuincentrum en ik vroeg of ze iets hadden om de nitraat omhoog te brengen voor mijn planten omdat ik bij de test omgeving 0.0 nitraat in het water heb,de verkoper zei tegen mij dat nitraat niet meetbaar moet zijn

Tsja, dat zegt een hoop over de verkoper en mogelijk ook over je test methode.

Hoi ik was vanmiddag in een tuincentrum en ik vroeg of ze iets hadden om de nitraat te verhogen ivm mijn planten,maar hij zij dat de nitraat 0 moet zijn dus niet meetbaar,ik heb nog gezegd dat me op dit forum werd verteld dat ik het nitraat omhoog moest brengen,antwoord van hem fabeltjes! !!!?

De verkoper bedoeld nitriet , zal het veerschil tussen nitriet en nitraat niet weten

Had je het toch zelf opgezocht.
Staat meestal in kasten uit gestald, bij plantvoeding.

Fe bindt met fosfaat, een vaste waarde waarbij dit gebeurd is niet te geven aangezien het inderdaad ook sterk afhankelijk is van de pH. Nu maakt het eigenlijk niet uit of je de goed zichtbare witte mist krijgt van de fosfaatneerslag, als de chelaten het laten afweten, laten ze het afweten. En of ze dan met fosfaat reageren of met water, weg zijn ze.

Ook het soort ijzer (ferro of ferri) zal een groot verschil geven.

Daar valt dus helaas weinig aan te doen.

Je zou kunnen zeggen: neem een beter chelaat zoals dtpa ipv edta. Maar die zijn ook duurder en slechts 'een beetje' beter. Ik zou voor csm+B kiezen. Heel laag geprijsd, edta dus iets minder stabiel ijzer, maar voor de prijs die je uitspaart om edta te kiezen ipv dtpa kan je wel eens extra doseren. Dan nog niet meegerekend dat je voor die prijs ook andere sporenelementen toevoegt.

Jurgen, ik ben eigenlijk erg benieuwd wat je exacte waarden zijn pakweg een uurtje na het toevoegen van ijzer waarbij de witte mist gevormd werd, zowel fosfaat, ijzer en pH. En ook wat deze waarden voor die dosering waren en welke ijzersoort je gebruikte.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan