Profito vervangen door stockoplossing.


R

Robin-S

Guest
Na een gigantische alg explosie kwam ik er mede dankzij jullie hulp achter dat ik serieuze voedingsproblemen had. Het bleek dat ik te weinig Co2 en No3 in mijn water had. Dit heb ik nu opgelost door bio Co2 middels het omgekeerde bakje te gebruiken en het toevoegen van Easylife Nitro. Na 2 weken zie ik nu echt duidelijk verschil en blijven de algen grotendeels weg :thumbs:.

Nu ik deze aanpassingen heb gedaan vragen mijn planten veel meer ijzer. Dit voeg ik nu toe met Easylife Profito. Voor de aanpassingen voegde ik 2x15ml per week toe maar nu voeg ik 2x25ml per week toe en nog is mijn Fe voor de waterwissel nauwelijks meetbaar. Je begrijpt dat mijn 500ml fles Profito op deze manier wel heeel erg hard gaat op deze manier. Daarom ben ik op zoek naar een degelijke vervanger. Het liefst een stockoplossing. Ik had al gekeken op aquariumbemesting.nl maar daar zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Ik zag de CSM+B staan. Bevat deze ongeveer dezelfde bestanddelen als Profito? Moet ik naast deze oplossing nog andere zaken toevoegen? (magnesium oid?)

Ik heb een 500ml fles Easylife Nitro maar wil het liefst meteen ook een nitraatoplossing bestellen. Welke moet ik dan hebben? De kaliumnitraat of de magnesiumnitraat?

Het fosfaatgehalte in mijn aqua zit eigenlijk altijd rond de 2mg/l. Het lijkt me dan ook niet nodig om een Po4 oplossing te bestellen.

Met belangstelling zie ik jullie reactie tegemoet.
Gr Robin
 
Als je daar wil bestellen kun je dan het beste de csm+b nemen ipv de profito. Er zit geen kalium meer in maar dat zit in de regel genoeg in je water.
Verder de kaliumnitraat en de Kaliumfosfaat.
Dat zijn de 3 belangrijkste en daarnasst zijn er ook zakjes met kleibollenmix die je kunt kopen. ook handig om een bolletje bij de wortels te doen.
Meestal is de Fe na een tijdje niet meer meetbaar.
Ipv de csm+b kun je ook de kant en klare bestellen en dan voeg je met iedere 4ml die je toevoegd ik dacht 0,25mg/L Fe toe.

Een po4 van 2 is een mooie waarde verder hoor. Als dat niet zakt hoeft dat niet aangevuld verder verwacht ik.

Maar hoeveel liter is je bak en hoelang belicht je??
Hoe hoog is het co2 gehalte??
 
Bedankt voor je snelle antwoord John.

Ik overweeg om de CSM+B aan te schaffen en een fles van de vloeibare variant. Alleen zie ik bij de vloeibare variant niet of er ijzer in zit. Ik mag toch wel aannemen dat dit wel het geval is?

Kaliumnitraat staat ook op mijn verlanglijst en kaliumfosfaat heb ik mijns inziens niet nodig.
De kleibollenmix is ook een erg goede tip aangezien mijn voedingstabletjes nu op zijn.

Mijn bak is bruto 240 liter en de lampen branden 8 uur per dag. Het Co2 gehalte is volgens mijn Dennerle continue test 20 mg/l. (ph 6.8/Kh4)
 
8 uur is prima en de co2 is ook voldoende.
Zeker zit er in de vloeibare Fe. Als je 4ml per 100 liter doseerd dan voeg je 0,25mg toe aan ijzer meende ik.
Dan is de csm ook niet nodig als je de vloeibare neemt hoor.
Je kan dan erbij de kaliumnitraat nemen. En bv de kleibollenmix.
Wel ervan uitgaande dat je po4 altijd op 2.0 zit maar wel raar dat dit niet daalt. Hoe komt er steeds voldoende fosfaat bij vraag ik mij af.

Ik gebruik overigens nu ook de vloeibare variant van aquariumbemesting.nl.
 
Ok� duidelijk.

Ik wilde 1 fles vloeibaar aanschaffen omdat de fles me zo handig lijkt. Ik kan natuurlijk ook meteen een 2.5 liter jerrycan bestellen en een losse fles. Dan heb ik voorlopig meer dan voldoende plantenvoeding haha.

De kaliumnitraat en kleibollenmix bestel ik ook.

Hoe ik altijd aan zo'n vrij hoge fosfaatwaarde kom is mij ook een raadsel. Het is al eens uitgezocht dat dit niet via diepvriesvoer in je bak komt maar hoe dan wel? Het fosfaatgehalte in mijn leidingwater is niet meetbaar. Ik doe iedere week trouw mijn onderhoud en ververs wekelijks 50 liter.
In Profito zit volgens mij ook geen fosfaat.
 
Je bent baas over je eigenknip maar ik heb ook de jerrycan genomen want dat is denk ik wel voordeliger. Ik heb het gewoon over gedaan in een drinkflesje van 500ml.
Nee dat zit daar niet in hoor. Hmmm vreemd maar goed als je zeker ervan bent dan is het niet nodig.
Gelet op de kleine investering voor fosfaat van 2 of 3 euro misschien ook niet verkeerd om het voor de zekerheid mee te bestellen. Met 1 zakje doe je echt jaren omdat je maar 4 gram per keer nodig hebt om 500ml te maken.

De dosering van de vloeibare plantenvoeding staat goed op de fles aangegeven hoor.
 
Robin-S zei:
.
In Profito zit volgens mij ook geen fosfaat.

Nee, inderdaad.... zie de site van de fabrikant:

easylife profito

Lang leve de klei-en laterietbolletjes!
Fantastische uitvinding, en menig 'plantenbakeigenaar' zweert erbij...
 
Misschien heb je wel gelijk. 'better safe than sorry' zullen we maar zeggen. Die paar eurootjes kunnen er vast nog wel bij voor een Po4 oplossing.

Ik zal mijn bestelling eerdaags plaatsen. Bedankt voor je hulp John!

Gr Robin
 
Nog even een snel vraagje. Ik voeg naast de bio Co2 nog steeds easycarbo toe. Dit eigenlijk puur uit gewenning en omdat ik bang ben voor eventuele gevolgen als ik er mee stop, gezien mijn alg verleden. Zou ik dit nu voorzichtig af kunnen bouwen of is het beter om er mee door te gaan. In dat geval bestel ik ook meteen aquacarbo mee omdat de easycarbo ook bijna op is...
 

Terug
Bovenaan