programma TC420 terug lezen


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Ik heb een programma gemaakt in de TC420. Omdat ik niet geheel tevreden ben wil ik hier nog wat aanpassen.

Is het mogelijk om dit programma in te lezen m.b.v pled software.
 
Hoe heb je het programma gemaakt? :S
Toch in Pled veronderstel ik?
Maar dan heb je toch ergens een kopie daarvan staan op de pc?

Je kan (volgens mij tenminste) de schema's op de tc niet terug overzetten van tc naar pc.
Dus moet je eerst in Pled de schema's maken (of bestaande en bewaarde schema's aanpassen) en die schema's schrijf je over naar de tc.

Wanneer je nieuwe/aangepaste programma's van pc naar tc overschrijft worden alle op de tc bestaande schema's compleet vervangen door de nieuwe, je kan dus niet selectief aanpassen dacht ik.

Ik heb ook al gemerkt dat de TC420 soms wat in de war kan raken wanneer je de schema's een paar keer aanpast en overschrijft.
Op den duur vervangt hij niet alles of raakt de volgorde in de war of blijven er eerdere schema's achter tussen de nieuwe.
Dit kan je oplossen door de bestaande schema's eerst te verwijderen van de tc (clear all dacht ik? Of resetten via het Pled programma? Ik weet het niet van buiten...).
Dus eigenlijk moet je nu en dan de tc resetten voor je de schema's overzet....
 
Dat ze meerdere programma's door elkaar gaan halen heb ik vaker gelezen idd, goeie tip dus om alles soms even te resetten.

Binnenkort schaf ik er zelf ook één aan
 
Dat ze meerdere programma's door elkaar gaan halen heb ik vaker gelezen idd, goeie tip dus om alles soms even te resetten.

Ja, het duurde even voor ik tot die conclusie kwam. :rolleyes:

De eerste aanpassingen gingen vlot en probleemloos maar na een paar keer (ik was nogal wispelturig en bleef maar aanpassen) merkte ik dat er geleidelijk aan verschillen zaten in volgorde van de schema's. Vervolgens verschenen sommige schema's twee keer of verdwenen er een paar tijdens het overzetten en bleven een paar eerdere schema's achter...
:stars:

Toen kwam mijn aha-erlebnis en tegelijkertijd besefte ik dat het eigenlijk niet onlogisch is dat je beter nu en dan eens van nul herbegint.
Het blijft een eenvoudig toestelletje en ik schreef telkens 17 of 20 verschillende schema's (hoe meer hoe handiger vind ik, bvb schema's van 6 uur tot 9 uur licht, met of zonder piek in de cyclus, lager gedimde schema's, een schema met lichtpercentage voor onderhoud, schema's met zeer laag gedimd 'sfeer'licht om 's avonds of 's nachts naartoe te zappen, eentje aan 100% voor foto's, ...).

Dat hij daardoor wat in de war raakt na meerdere keren overzetten en overschrijven is eigenlijk niet zo verwonderlijk...

Verder zeker een aanrader!

Binnenkort schaf ik er zelf ook één aan

De mijne bestelde ik trouwens rechtstreeks in China, aan een fractie van de prijs die je hier soms betaalt dus even rondkijken voor je bestelt is een aanrader...
 
In China zijn ze idd erg goedkoop dat had ik al gezien, ik neem aan dat je Aliexpress bedoelt?
Ik heb nog even getwijfeld of ik de 420 of de 421 zou nemen, de 421 heeft wifi maar is alleen in te stellen per 30 min.zag ik, en de 420 per minuut.

Veel programma's ga ik toch niet gebruiken dus dat komt wel goed dan.

En wat het dimmen betreft.... als je de Led tot 1% dimt is dat dan echt 1%? of is er een minimale sterkte waarmee de Led aanspringt?
 
In China zijn ze idd erg goedkoop dat had ik al gezien, ik neem aan dat je Aliexpress bedoelt?
Ik heb nog even getwijfeld of ik de 420 of de 421 zou nemen, de 421 heeft wifi maar is alleen in te stellen per 30 min.zag ik, en de 420 per minuut.

Veel programma's ga ik toch niet gebruiken dus dat komt wel goed dan.

En wat het dimmen betreft.... als je de Led tot 1% dimt is dat dan echt 1%? of is er een minimale sterkte waarmee de Led aanspringt?

-Ja, via aliexpress dacht ik.

-Ik heb de 420, inderdaad per minuut instelbaar. De wifi-versie heeft zowel voordelen als nadelen maar persoonlijk had ik geen behoefte aan het wifi-model.
Beetje de redenering hoe minder er kan kapot gaan hoe beter... ;)
En ik vind het ook iets leuker om per minuut te kunnen instellen eigenlijk.

-Als ik de tc op 1% zet dan branden de leds effectief op 1%. De minimale stand hangt misschien wat af van de gebruikte leds (?) maar ik denk dat de meeste units wel dimmen naar de ingestelde sterkte...

-Het is echt handig om een paar programma's tegelijk te maken en te laden.
Van zodra de tc in gebruik is is het praktisch dat je via de tc zelf wat kan bijsturen door te zappen tussen vergelijkbare schema's (beetje langer licht, beetje meer of minder gedimd, eventueel een standje voor onderhoud, eentje voor sfeer...) zonder dat je elke keer een nieuw programmaatje moet maken/uploaden.
 
In China zijn ze idd erg goedkoop dat had ik al gezien, ik neem aan dat je Aliexpress bedoelt?
Ik heb nog even getwijfeld of ik de 420 of de 421 zou nemen, de 421 heeft wifi maar is alleen in te stellen per 30 min.zag ik, en de 420 per minuut.

Veel programma's ga ik toch niet gebruiken dus dat komt wel goed dan.

En wat het dimmen betreft.... als je de Led tot 1% dimt is dat dan echt 1%? of is er een minimale sterkte waarmee de Led aanspringt?

Om te weten hoe een led werkt qua dimmen is het handig om de werking van de genoemde led te weten. Een led dim je namelijk niet in de zin zoals je vroeger een gloeilamp dimde door simpel de spanning te verminderen. Een led kent alleen een aan en uit toestand. Wanneer je een led op 50% laat dimmen staat hij gewoon 50% van de tijd aan en 50% van de tijd uit. Hij knippert! Alleen doet hij dat zo snel dat onze ogen dat niet opmerken. Wanneer je een op 1% gedimd wil hebben zet je hem dus 99% van de tijd uit en 1% van de tijd staat hij aan. Dit betekend dus ook dat geen minimum is waarop de led aanspringt, immers op 0% staat hij altijd uit waar hij op 100% altijd aan staat.
Dan even over de programmering van een TC 420. Wanneer je programma's over elkaar heen schrijft kunnen er inderdaad problemen ontstaan doordat er soms niet goed gewist wordt. Dat je een programma niet terug kan lezen is op zich niet raar dat heeft te maken doordat de invoering, hetgeen je in Pled schrijft, door een interpreter (Tolk in het Nederlands) wordt omgezet naar machinetaal, de taal dus die de computer verstaat. Diezelfde interpreter kan die machinetaal niet weer terugzetten naar de gebruikte programmeertaal voor je invoerprogramma. Om een programma volledig te wissen, ik programmeer zelf in de taal C, laad ik vaak een "leeg" programma in. De computer ziet dit ook als een gewoon programma en wist dan de delen die niet gevraagd worden, in dit geval alles. Misschien heb je iets aan deze informatie?
 
Laatst bewerkt:
Dit betekend dus ook dat geen minimum is waarop de led aanspringt

Dat is goed om te weten, dank voor je uitleg.
Dat een Led anders dimt dan een gloeilamp wist ik, een led kun je wel dimmen door spanning te verlagen maar niet teveel want dan gaat ie uit.

En ook wel handig om een leeg programma in de TC te laden, maar resetten kan ook toch?
 
Dat is goed om te weten, dank voor je uitleg.
Dat een Led anders dimt dan een gloeilamp wist ik, een led kun je wel dimmen door spanning te verlagen maar niet teveel want dan gaat ie uit.

En ook wel handig om een leeg programma in de TC te laden, maar resetten kan ook toch?

Resetten kan ook, eigenlijk schrijf je dan ook "niets"" weg. Maar soms is het dan ook niet volledig schoon vandaar mijn keuze.

Dat een led kan dimmen door de spanning te verlagen is maar ten dele waar, je schrijft het zelf al.
Traditionele dimmen gaat met fase dimmers. Je kan die maar deels gebruiken op een led, meestal vallen die dan tot zo'n 25% uit.
Overigens werken "echte" led dimmers altijd met fase aansnijding, of beter, fase afsnijding. In feite zet je met deze methode de led ook weer uit en aan.
 
Laatst bewerkt:
n ook wel handig om een leeg programma in de TC te laden, maar resetten kan ook toch?

Ik dacht dat het in Pled zelf kan onder 'control': daar heb je onder andere de optie "clear all'.
Als je daar op klikt wordt alles op de TC gewist.
(kan het niet direct controleren want Pled werkt niet op mijn laptop...)

Maar er is ook een reset knopje op de tc420 zelf eigenlijk...
 
Ik dacht dat het in Pled zelf kan onder 'control': daar heb je onder andere de optie "clear all'.
Als je daar op klikt wordt alles op de TC gewist.
(kan het niet direct controleren want Pled werkt niet op mijn laptop...)

Maar er is ook een reset knopje op de tc420 zelf eigenlijk...
Nu heb ik zelf geen TC420, ik werk met een eigenbouw aquariumcomputer die meer doet dan het licht alleen, maar denkelijk reset de knop op een TC420 het hardware deel. De ingebouwde computer krijgt een schone herstart. Dat kan dus tot het gevolg hebben tot het geschreven programma gewist wordt maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. De optie "clear all" daarentegen is wel bedoelt voor het wissen van alleen het eerder ingevoerde programma.
 
Ik heb de 420, inderdaad per minuut instelbaar. De wifi-versie heeft zowel voordelen als nadelen maar persoonlijk had ik geen behoefte aan het wifi-model.
Beetje de redenering hoe minder er kan kapot gaan hoe beter... ;)
En ik vind het ook iets leuker om per minuut te kunnen instellen eigenlijk.
Ja dat lijkt mij ook leuker, al is een cyclus van 30 min. ook wel genoeg denk ik.
Maar idd de wifi versie kan wel eens wat storingsgevoelig zijn.

Het is echt handig om een paar programma's tegelijk te maken en te laden.
Van zodra de tc in gebruik is is het praktisch dat je via de tc zelf wat kan bijsturen door te zappen tussen vergelijkbare schema's (beetje langer licht, beetje meer of minder gedimd, eventueel een standje voor onderhoud, eentje voor sfeer...) zonder dat je elke keer een nieuw programmaatje moet maken/uploaden.
Bij de TC421 kun je volgens mij tijdens het draaien van het programma de lichtsterkte nog bij (of af) regelen, en dat vanaf je telefoon of laptop, dat is dan wel weer leuk.
 
Nu heb ik zelf geen TC420, ik werk met een eigenbouw aquariumcomputer die meer doet dan het licht alleen, maar denkelijk reset de knop op een TC420 het hardware deel. De ingebouwde computer krijgt een schone herstart. Dat kan dus tot het gevolg hebben tot het geschreven programma gewist wordt maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. De optie "clear all" daarentegen is wel bedoelt voor het wissen van alleen het eerder ingevoerde programma.

Ik gebruikte tot nu toe enkel de 'clear all' functie. Ik heb een paar keer gehad dat het overschrijven mis liep en sindsdien wis ik de tc altijd voor ik de nieuwe schema's overschrijf.
Maar ik hield de reset knop als het ware achter de hand, als laatste redmiddel. Wat je zegt inzake het functieverschil klinkt inderdaad logisch.

Maar idd de wifi versie kan wel eens wat storingsgevoelig zijn.

Keep it simple was mijn redenering.

Bij de TC421 kun je volgens mij tijdens het draaien van het programma de lichtsterkte nog bij (of af) regelen, en dat vanaf je telefoon of laptop, dat is dan wel weer leuk.

Zou kunnen en is inderdaad wel leuk extraatje.
Maar aangezien Pled niet werkt via apple blijft enkel de smartphone over in mijn geval (ik heb hier een (echt extreem crappy) windhoos laptoppie puur om dat Pled programma te kunnen gebruiken. Vandaar dat ik ineens 20 schemaatjes heb gemaakt ;)).
Dus ik was bang dat niet alle smartphones compatibel zouden zijn. En dat ik net de verkeerde zou hebben...

Dus ik dacht opnieuw: keep it simple.
 
Ik gebruikte tot nu toe enkel de 'clear all' functie. Ik heb een paar keer gehad dat het overschrijven mis liep en sindsdien wis ik de tc altijd voor ik de nieuwe schema's overschrijf.
Maar ik hield de reset knop als het ware achter de hand, als laatste redmiddel. Wat je zegt inzake het functieverschil klinkt inderdaad logisch.



Keep it simple was mijn redenering.



Zou kunnen en is inderdaad wel leuk extraatje.
Maar aangezien Pled niet werkt via apple blijft enkel de smartphone over in mijn geval (ik heb hier een (echt extreem crappy) windhoos laptoppie puur om dat Pled programma te kunnen gebruiken. Vandaar dat ik ineens 20 schemaatjes heb gemaakt ;)).
Dus ik was bang dat niet alle smartphones compatibel zouden zijn. En dat ik net de verkeerde zou hebben...

Dus ik dacht opnieuw: keep it simple.

Ik dacht het al, je bent zo simpel nog niet...
56999450-winking-and-smiling-emoticon.jpg
 
Of zoals de Amerikanen plegen te roepen: Kiss! K.I.S.S. ofwel keep it simple stupid…
 
Ik had al zo'n vermoeden dat ik het programma niet terug kon lezen
 
Is er ergens een website of iets waar je kan refereren naar een schema?
 

Terug
Bovenaan