"project" bakje van tuinkabouter


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,520
Locatie
alkmaar
eindelijk na 2 jaar maar even een foto album gemaakt van mijn kleine bakje.
even wat geschiedenis:
het begon allemaal met de wens om zelf een controller te bouwen en deze naar mijn wensen aan te passen/ontwikkelen.
ik vond toen de iAqua, maar durfde het niet aan om het uit te proberen op me vision 450..
als het mis ging zou het meteen ook goed mis gaan.

dus maar marktplaats afgestruint naar een 60cm bakje, kan het ook niet te duur worden dacht ik nog..
hiermee was het begonnen.
F191CA8C-FFF5-4E50-9FFE-C2A1E99BD5F6.jpg

al vrij snel werd de inrichting aangepast
054C88B7-BEF0-43D7-92E0-33BD6097E636.jpg

nogsteeds gigantisch veel verkleuring van het hout, dit hield gelukkig na een maandje op

controller kwam vrij rap tot leven.
9F744E0B-CB16-478C-AEF2-A5CA78805BED.jpg


eenmaal alle chinese onderdelen binnen was ik begonnen met alles te bouwen en te verwerken in de lichtkap.
A44018E8-580F-4A6E-8D89-C54CF8BC57B5.jpg


toen nog alles aanpassen aan mijn smaak en het F symbool omgezet naar C, alles ingebouwd
629A7978-741A-4F95-BE04-65B1DAE3B602.jpg


en toen stond ie thuis, draaiend en wel.
nogsteeds veel verkleuring maar een stuk minder dan het was gelukkig
469AEF75-1D57-40EF-BB51-FB095188DF21.jpg


en daarna ging alles groeien en werd het redelijk vlot een oerwoud
80730CCA-2B1B-40F5-B8EE-4B7AC97830DF.jpg

D5424037-CCF7-43F4-B79B-FA5985A0C3C8.jpg



na een jaar (oktober 2015) was ik de inrichting zat en zijn een groot deel van de vissen over gegaan naar me vision 450 en heb ik de inrichting omgegooid in een poging tot scaping.
A9D9ADD4-02AF-47C9-9AD6-F1A78B99B9A8.jpg


en toen kwam de verhuizing en veel klussen, en een nieuwe grotere bak..
niet echt een fijn gezicht...
ik deed nog me wekelijkse waterwissel etc maar de bak kreeg verder veel te weinig aandacht
C7343423-710D-41A2-9F37-8534336C3E2E.jpg


en sinds 2 weken staat de bak op zijn eigen meubel en deelt de co2 niet meer met de vision 450.
de foto's zijn van gister avond, ik ga deze week weer even de bodem mooi neer leggen en het glas poetsen
CEEAF7F1-5564-4C9F-963D-43D4F906F9B0.jpg

D535CB80-C299-4591-9142-2A6CA043A85D.jpg


nogsteeds wat algen en hij is lang niet zo mooi als vroeger, maar er zit weer progressie in en hij komt nu veel beter tot zijn recht op de plek waar hij nu staat.
maar ik houd jullie hier op de hoogte wat er met dit bakje gebeurt ;)
er komt nog zat aan ;)
 
Leuk, wat kan de computer precies en werkt het naar verwachting?
 
Leuk, wat kan de computer precies en werkt het naar verwachting?

de controller bedient de verlichting en de doseerpompen.
schakelt de CO2 op schema en schakelt de verwarming uit als de watertemperatuur boven een vooraf ingestelde waarde komt (defecte thermostaat)
verder heb je nog wat instelmogelijkheden voor een voederpauze dat je vissen rustig kunnen eten, en een kalibratie mogelijkheid voor je doseerpompen.

na wat gemeubel met de software werkt de controller naar wens en verwachting.
 
Leuk project! erg gaaf, zo met die controller!:D
 
Dank jullie :)
Maar die algen gaan wel weer weg als het mee zit
 
Leuk dat je ons even met terugwerkende kracht mee laat genieten.

Leuk bedacht die controller, doe je iets in de regeltechniek of programmering?

Het geeft altijd een kik als je zelf iets hebt gecreëerd en dat het ook nog werkt.

Wanneer ga je er ėėn voor de grote bak maken?

Ben benieuwd of je enkel met de regeltechniek weer je algen etc. weg krijgt.

Dan is het helemaal een succes.
 
Dankje.

Maar ik heb het niet zelf verzonnen maar nagemaakt van iemand uit Amerika en er wat in aangepast wat ik mooi/beter vond

Op me grote bak zit de opvolger van deze controller en deze heb ik als 1 geheel aangekocht.

Zolang ik de algen netjes blijf verwijderen en netjes me onderhoud doe houd ik de overhand en zal het vanzelf moeten verdwijnen met de doseringen die ik geef.
 
gezien ik met me grote bak foto's aan het maken was, kon dit bakje niet achter blijven..
DSC_0045.jpg


hier stond de verlichting al in de nachtstand en werd ook naar de middag zon geforceerd, vinden vissen toch wat minder leuk..
 
Knap werk om zoiets te maken hoor. Ik doe het je niet na in elk geval.
 
de foto of de bak?
beide zijn een beetje goed geluk om eerlijk te zijn..
van de 10 gemaakte foto's vond ik dit de mooiste
de bak zelf heeft een akadama bodem, wat plantjes en een stukje hout, EI bemesting en wat CO2
of bedoelde je de controller?
 
Ik vind vooral het meubelwaar de bak op staat erg mooi!
 
Dank jullie

Om het meubel ff te showen:
89B0DC33-3EAB-4F2F-9303-29BFDFA63A81.jpg

Links voor staat een eheim 2013, in het midden hangt me meetcel en daar komen ook de meststoffen binnen etc (hij is zo groot omdat ik misschien ooit op een dag ph wil toevoegen) en rechts staat 10kg CO2.
Laatje voor het voer en wat frutsels.
En naast het laatje komt in de toekomst me controller.
Nu zit alles nog ff tijdelijk vast, het werkt en daarmee is alles gezegd.

En voor de mensen met timmermans ogen.. Ik kan niet recht zagen..
Het plaat materiaal is 2e hands hout wat uit me oude tv meubel kwam toen ik ging verhuizen
 
En toen had ik meer plantjes :p

4565F2C2-8032-43DD-B15B-7BEAB7DAB2ED.jpg


Micranthemum "montecarlo" en alternanthera reineckii "mini" toegevoegd
Beide in vitro cupjes, wat een derrie dat spul, maar wel een stuk makkelijker schoon te maken dan dat steenwol
 
Dankje, hoop dat ik ooit in de buurt kom van jouw bakje ;)
 
Ziet er gaaf uit, vraag me alleen wel af welke plant er linksachter in de bak staat?
 
welke co2 fles heb je , is deze gekeurd of doen ze bij jou LFS niet zo moeilijk
gr Henk
 
Ziet er gaaf uit, vraag me alleen wel af welke plant er linksachter in de bak staat?
Dankje

Het is mij verkocht als een echinodorus..
Niet de tenelis maar degene met bredere bladeren maar wel ongeveer even groot..
Maar het lijkt meer op een kleine valesneria..
In mijn andere bakken vormt hij wel typische echinodorus bladeren

welke co2 fles heb je , is deze gekeurd of doen ze bij jou LFS niet zo moeilijk
gr Henk
Ik huur de fles van een horeca verhuur bedrijf, een heel stuk goedkoper dan telkens laten vullen
 
Kleine bakje ook weer een snoeibeurt gehad
FE0E0460-8A08-4401-8CE8-8F36B6B7DFE4.jpg


De monte Carlo is nog aan het aanpassen aan onderwater leven maar ontwikkeld gelukkig wel wortels en het meeste blijft ook in de bodem zitten. Alternanthera begint ook heel langzaam nieuw blad aan te maken.
 
Mooie scape ik vind vooral de rechterkant zeer geslaagd. Ook wel puik werkje om zo'n controller zelf te maken. Keep up the good work!
 
Dankje, links weet ik nog niet wat ik ermee ga doen..
Voor nu groeit het goed.
 
Tijd voor een update :)

Eigenlijk sinds de bak op zijn nieuwe meubel staat is het berg afwaarts gegaan met de bak..
Hout zit vol met penseel alg, plantengroei stagneerde..
zelfs me echinodorus die normaal de hele bak overwoekerd is gestopt met groeien..

Gezien de bak nu 40cm hoger staat dan dat hij stond was het meest voor de handliggend probleem de opvoerhoogte, en hiermee samenhangend de stroming in de bak.
De inmiddels 10+ jaar oude eheim 2013 is eronder uit en er staat nu een 2e hands 2215 onder gezet.
Zo op het oog te zien is de stroming weer wat het was toen de bak nog op het oude meubel stond met het oude filter.

En het is een foto album dus maar ff 2 foto's van het nieuwe filter :p
768A2D6B-4F02-435C-8BF2-3199C27A8E60.jpg

F4BD5BA7-83CE-4A44-A16F-E050679A6988.jpg


En ik ben ook nog bezig met een upgrade van de controller, maar dat kost even wat meer tijd helaas....
CFDD4BBB-265E-4AD6-BF35-32A9757A9810.jpg


Dat was het wel weer voor nu ff, houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen ;)
 
Je blijft zo wel lekker bezig tuinkabouter.
 
Ja dat klopt, verveling is een illusie bij mij :p
 
Wat tof dat je zo handig met dat spul bent dat het voor jou net is of je met lego aan het spelen bent :D

Dat je niet recht kan zagen vergeef ik je maar heb je inmiddels het stickertje links onder op je aluminium profiel al verwijdert :p :p :p

Hopelijk gaan de plantjes weer wat vrolijker groeien met de nieuwe pomp. Mooi bakkie!
 
mooi bakje zie dat het niet lang kunnen stil zitten ook jou heeft besmet :D
trouwens behoorlijk co2 fles zie ik daar staan
groet

jaap
 

Terug
Bovenaan