Project Kartje Kubiek


M

mikeyman

Guest
Hoi,

De bak word 100x50x50. Gisteren om het glas geweest bij de lokale glasboer :)

128642316_384164972662895_6062217492407758903_o.jpg


Zou het kunnen zonder extra versteviging in de midden?

Ook nog tips voor het samen stellen met silicone ?
Ik zie namelijk in veel videos op youtube dat men de platen rechtzet en dan een stukje schilderstape gebruikt om de rand om de 2 platen vast te houden.
Ik neem aan dat silicone al heel wat "grip heeft" tegen dan op het glas of niet? Ik maak me beetje zorgen, dat glas weegt nogal...

Grts
 
Je kan idd zonder strips werken maar daar moet je dan wel van voordien rekening mee houden als je je glasdikte bepaald.
De zogenaamde rimless aquaria zijn veelal uit een stuk dikker glas gemaakt dan een vergelijkbare bak met trekstrips.

Silicone heeft idd al direct een goede trekkracht op glas. Enkel afschulven is in die fase een gevaar. Zolang je glas ergens op kan steunen is wat tape meer dan genoeg om de boel samen te houden.
 
Ik heb voor de bodemplaat 10mm en de zijkanten 8mm.
 
Image from iOS.jpg


Dit word de verlichting. Ze hebben een verbruik van 20wat per stuk :)
Hoofdzakelijk wit licht 6500K
 
Hangt dat niet vooral af van hoelang het licht brand, of je een algen probleem gaat krijgen?
 
Nee ook intensiteit
Ik zou daar zelfs vooral intensiteit (samen met spectrum en kleurtemperatuur)
20w in led aan 6500k en dat boven hoogstens 45cm water is een recept voor een ramp. (tenzij er nog heel wat investeringen gedaan worden in co2 enzo)
 
Hangt dat niet vooral af van hoelang het licht brand, of je een algen probleem gaat krijgen?
Je licht moet je afstellen op de vraag van je plantenkeuze. Dat is erg belangrijk. Aan de hand van dat gecreëerde vaste punt gaan je planten groeien en vragen om bemesting waaronder mogelijk ook CO2. Gemiddeld zou je licht zo'n 8 uur op de maximale ingestelde intensiteit moeten branden. Exclusief eventuele dimtijden. Wanneer je algen zou krijgen en je licht is exact afgesteld op je plantenbestand dan is vrij precies te achterhalen waarom je algen krijgt. Je gaat dan werken volgens het principe van de tekorten.
 
Ik had gerekend op 3 van deze lampen gespreid over de bak, er is maar een heel klein stukje waar ik zand ga doen. De hardscape bestaat uit een paar stenen, de rest gaat beplant worden. Er gaat zeker een nood voor CO2 zijn dus dit staat ook al op de agenda om nog aan te schaffen :)
 
Ik zou daar zelfs vooral intensiteit (samen met spectrum en kleurtemperatuur)
20w in led aan 6500k en dat boven hoogstens 45cm water is een recept voor een ramp. (tenzij er nog heel wat investeringen gedaan worden in co2 enzo)
Ohhh, en ik heb 90Watt loeien 5 cm boven mijn wateroppervlak, waarvan 50Watt 6500K en de rest mix Rood, Blauw en 5000K (Aquarium 100 cm lang, 50 cm hoog) en géén spatje alg.......
 
Ohhh, en ik heb 90Watt loeien 5 cm boven mijn wateroppervlak, waarvan 50Watt 6500K en de rest mix Rood, Blauw en 5000K (Aquarium 100 cm lang, 50 cm hoog) en géén spatje alg.......
Alles is een kwestie van evenwicht. Maar onder deze omstandigheden is die veeeel moeilijker te bereiken. (maar niet onmogelijk)
 

Terug
Bovenaan