Wat is er nieuw

Project: Natuurlijk pH verlagen met gebruik van gravel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ro
  • Startdatum Startdatum

Ro

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2025
Afgelopen week begonnen met dit project zonder een ‘dure’ pH verlagende bodem te gebruiken.

Als je zelf een pH verlagende bodem gebruikt, weet je wel dat dit aardig in de papieren kan lopen. Hier ga ik gebruik maken van in dit geval een gewone Dennerle gravel, en met twee reset baskets gevuld met zo’n 100 gram pH verlagend bodem materiaal.

Dit resetten zal een gigantische tijdwinst op gaan leveren omdat je de cyclus van een opnieuw in te draaien aquarium kunt overslaan als de pH te hoog wordt na je zin. Je plaatst dan alleen een nieuw gevulde basket. Dit werkt uiteraard alleen in een goed ingedraaid aquarium met filter met een goede bacteriën bezetting.

Later meer…

IMG_0087.jpeg

Techniek:
- aquarium 67L
- HOB filter
- LED PAR 270 - 7300K

IMG_0894.jpeg

Een volg!

En meteen een vraag. Waar heb je die RVS mandjes vandaan die over de rand van de bak hangen?

Interessant.
Maar eh... Is dit niet gewoon turf gebruiken met extra stappen en hogere kosten?
Dat ligt er helemaal aan waar je de bak voor gaat inrichten, en hoe stabiel dat je de PH voor langere tijd wilt hebben. Met name voor als er dure dieren in gaan.

Een volg!

En meteen een vraag. Waar heb je die RVS mandjes vandaan die over de rand van de bak hangen?
Die komen bij onze Chinese vrienden vandaan 😉

Dat ligt er helemaal aan waar je de bak voor gaat inrichten, en hoe stabiel dat je de PH voor langere tijd wilt hebben. Met name voor als er dure dieren in gaan.
Op welke manier bedoel je? Turf zou zeker wel een tijdje langer meegaan dan soil en is ook zeker niet minder stabiel.

Die komen bij onze Chinese vrienden vandaan 😉
Heb je een linkje voor me? Evt. per PM.
Ik zou zoiets volgens mij ook voor orchideeën kunnen gebruiken.

Afgelopen week begonnen met dit project zonder een ‘dure’ pH verlagende bodem te gebruiken.

Als je zelf een pH verlagende bodem gebruikt, weet je wel dat dit aardig in de papieren kan lopen. Hier ga ik gebruik maken van in dit geval een gewone Dennerle gravel, en met twee reset baskets gevuld met zo’n 100 gram pH verlagend bodem materiaal.

Dit resetten zal een gigantische tijdwinst op gaan leveren omdat je de cyclus van een opnieuw in te draaien aquarium kunt overslaan als de pH te hoog wordt na je zin. Je plaatst dan alleen een nieuw gevulde basket. Dit werkt uiteraard alleen in een goed ingedraaid aquarium met filter met een goede bacteriën bezetting.

Later meer…

Bekijk bijlage 385743

Techniek:
- aquarium 67L
- HOB filter
- LED PAR 270 - 7300K

Bekijk bijlage 385744

Ik vraag me af wat het verschil is tussen je hele bodem vullen met soil. Of om de zoveel tijd die mandjes te vullen met soil.

Zeg dat een volledige bodem vulling (5kg) 10000 liter water kan verlagen.
Zeg dat er in die mandjes 500 gram gaat.

Dat kunnen die mandjes dus 1000 liter verlagen. En zul je na 1000 liter dus die mandjes moeten vervangen.
En na 10000 liter heb je 10x die msndjes vervangen.
Dat lijkt goedkoper. De eerste keer. Maar na 10x is het toch even duur??

Of denk je dat die mandjes ineens meer kunnen??

Op welke manier bedoel je? Turf zou zeker wel een tijdje langer meegaan dan soil en is ook zeker niet minder stabiel.
Mijn ervaring met over turf filteren betreft alleen blackwater tanks. Mijn doel is met dit project, een lage pH met kristalhelder water zonder gebruik van te maken van pH- producten.

Mijn ervaring met over turf filteren betreft alleen blackwater tanks. Mijn doel is met dit project, een lage pH met kristalhelder water zonder gebruik van te maken van pH- producten.
Waarom dan niet de combinatie turf met Seachem Purigen?

Ik vraag me af wat het verschil is tussen je hele bodem vullen met soil. Of om de zoveel tijd die mandjes te vullen met soil.
Ik denk weinig. Ik gebruik een ph verlagende bodem bij de garnalen en als ik een hele dunne bodem neem dan is dat sneller uitgewerkt en moet ik sneller vernieuwen dus ik denk dat je net zo goed de hele bodem kan doen.

Zeg dat een volledige bodem vulling (5kg) 10000 liter water kan verlagen.
Zeg dat er in die mandjes 500 gram gaat.

Dat kunnen die mandjes dus 1000 liter verlagen. En zul je na 1000 liter dus die mandjes moeten vervangen.
En na 10000 liter heb je 10x die msndjes vervangen.
Dat lijkt goedkoper. De eerste keer. Maar na 10x is het toch even duur??

Of denk je dat die mandjes ineens meer kunnen??
Er zijn meerdere voordelen aan deze manier van werken; je verbruikt namelijk heel weinig soil, in deze mandjes gaat zo’n 150 gram. Met 2 mandjes kun je de pH tussen de 8 en de 10 maanden onder de 6 houden.
Tegen de tijd dat je pH te hoog wordt, reset je alvast 1 mandje met je goed ingedraaide filter, en na de volgende maand de 2e mand. Zodat je niet als de grond uitgewerkt is een harde reset te hoeven uitvoeren.
De nitrocyclus brengt je terug van 8+ weken met RO water naar een week of 5. Je weet namelijk dat met een pH verlagende soil, de cyclus zeker 8 weken duurt met een pH van 5.5 - 5.7.

Waarom dan niet de combinatie turf met Seachem Purigen?
Prima hoor, dit kan net zo goed, er zijn verschillende methodes die je kunt toepassen. Ik wil zelf alleen zo min mogelijk met chemische of synthetische middelen werken.

Ik denk weinig. Ik gebruik een ph verlagende bodem bij de garnalen en als ik een hele dunne bodem neem dan is dat sneller uitgewerkt en moet ik sneller vernieuwen dus ik denk dat je net zo goed de hele bodem kan doen.
Gewoon doen wat jij fijn vind John, ik deel hier alleen mijn ervaring. Nog meer testen, leren, genieten en een stapje verder komen in deze mooie hobby.

Was ik eerst ook hoor Cornelius, alles wat nieuw en niet simpel te verklaren is, is toch een beetje eng. Ik zie me nog als klein ventje zitten voor het aquarium van opa, met die twee petroleum branders onder zijn stalen frame aquarium met een pot stopverf er naast om de lekkages te dichten. We weten nu zoveel meer, ik maak er gebruik van 😉

Gewoon doen wat jij fijn vind John, ik deel hier alleen mijn ervaring. Nog meer testen, leren, genieten en een stapje verder komen in deze mooie hobby.
Ja natuurlijk en je moet zeker doen waar je je goed bij voelt en ik deelde alleen wat ik denk hoor ;))

• Leuk
Waarderingen: Ro
Vanavond de bak gevuld met RO water, Dennerle gravel, ADA Bacter 100, en 2 gevulde mandjes met ADA soil V1. Filter voor een week in de standaard uitvoering, met een mechanische en een actieve kool cassette.

IMG_0902.jpeg IMG_0903.jpeg

Na een uur de pH gemeten van het RO water in de bak. Is al van 7.0 naar 6.3 gegaan 😀

Update pH

Vanmorgen was de pH nog steeds 6.3, vreemd…
Even over nagedacht, dan moest er iets met de mandjes zijn. Die zaten zo vol dat de soil boven het wateroppervlak uitstak. Wat soil uit de mandjes verwijderd zodat het nu goed onder water staat.
Dat was ook meteen de truuk, de pH zakte een uur later naar 5.9 😁

Hoeveel het zakt hangt mede af van de hoeveelheid bodem. Als ik maar 1 cm in mn bak doe dan zakt het ook minder dan met 4 cm. Op een bepaald moment zakt de ph niet meer en hoe dat zit is vast ingewikkeld en dat weet ik dus niet.
Het is niet zo dat de ph maar blijft zakken.

• Leuk
In dit geval heb ik soil verwijderd. Wijt het aan een betere stroming door de mandjes heen.

pH nog verder gezakt naar 5.6, ik ben zeer tevreden. De ADA soil V1 kan zakken tot een gemiddelde van 5.5.

IMG_0907.jpeg

Misschien heb je het elders al geschreven maar ik kan het nu niet vinden. Wat zijn je plannen wat betreft bewoners?

Als deze manier van werken goed uitpakt, is dit zeer geschikt voor Caridina garnalen. Maar kan ook gebruikt worden voor iedere andere (kweek)vis die een lage pH nodig heeft.

Als deze manier van werken goed uitpakt, is dit zeer geschikt voor Caridina garnalen. Maar kan ook gebruikt worden voor iedere andere (kweek)vis die een lage pH nodig heeft.
Begrijp ik daar uit dat je zelf nog geen concrete plannen hebt?

Ja hoor, ik ga weer Caridina garnalen houden. Om het goed te kunnen doen heb je toch wel zeker 4 bakken nodig per soort garnaal. En dan ga ik rekenen qua soil verbruik, 50 euro voor 9 liter, dat tikt aardig aan. Op deze manier zou het redelijk betaalbaar moeten blijven.
ADA soil V1 geeft de beste resultaten, beter nog dan GlasGarten en zeker beter dan Akadama.

Ik ben wel tevreden over de Enviroment bodem.

• Leuk
Week 1

pH 5.6
NH3 10

IMG_0920.jpeg

In de pot komt een Aponogeton Henkelianus.
Al een bacteriën bloei zichtbaar.

Ik vraag me af wat er op het bordje komt maar ik denk iets in de richting van een broodje gezond ;))

Het schoteltje is bedoeld om een Kallax Ball in te leggen 😉

IMG_0105.jpeg

Wat is dat voor bal want dat ken ik niet.

Wat is dat voor bal want dat ken ik niet.

Intro

Het onderhouden van een gezond garnalenaquarium vereist een zorgvuldige afweging van de graasgewoonten van uw garnalen. Garnalen zijn constante grazers en het hebben van voldoende biofilm en graasmateriaal is essentieel voor hun welzijn. Biofilm zorgt voor de nodige voeding en als er onvoldoende graasmateriaal is, kunnen garnalen op elkaar gaan jagen. Om dit te voorkomen en ervoor te zorgen dat uw garnalen gedijen, vooral als u er niet bent, zijn Lubao- en Kallax ballen de perfecte oplossing. In deze gids wordt uitgelegd hoe u ze effectief kunt gebruiken, de garnalenteelt kunt verbeteren en uw aquarium gezond kunt houden, zelfs tijdens perioden van afwezigheid.

Waarom zou je Lubao- en Kallax-ballen gebruiken voor je garnalentank?

Garnalen hebben een continue aanvoer van graasmateriaal nodig om gezond te blijven. Het zijn actieve grazers die 24/7 actief zijn en constant biofilm consumeren van oppervlakken in het aquarium. Als uw aquarium te klein is of niet genoeg oppervlak heeft om de biofilm te laten groeien, loopt u het risico dat uw garnalen zonder voedsel komen te zitten, wat kan leiden tot kannibalisme.

Dit is vooral problematisch als u garnalen probeert te kweken of een selectieproces van hoge kwaliteit probeert te handhaven, omdat de garnalen zich mogelijk met elkaar gaan voeden. Door gebruik te maken van Lubao en Kallax ballen zorg je voor een constante aanvoer van graasmateriaal, wat niet alleen kannibalisme voorkomt maar ook de kans op foksucces vergroot.

Hoe Lubao- en Kallax-ballen te gebruiken: een gedetailleerde gids

Voorbereiding voor gebruik:

• Week de bal 3-6 dagen in water met omgekeerde osmose (RO).
  • Ververs het weekwater dagelijks om ervoor te zorgen dat het goed doorweekt wordt.
  • Gooi het water na het weken weg – giet het nooit terug in uw tank.
  • Plaats de bal in de tank, bij voorkeur in een daarvoor bestemde voederbak.
  • Gebruik slechts één bal per tank.
Algemene richtlijnen voor het gebruik van de ballen:

• Tanks van 30L en hoger: U kunt 2x Kallax bal gebruiken
  • Tanks van 30L en lager: Gebruik de Kallax bal. Voor aquaria met meer dan 20 garnalen
  • Tanks met minder dan 20 garnalen: Als u een bal wilt gebruiken, is de Kallax-bal geschikter, maar laat deze 5-6 dagen weken.
  • Zwaar beplante tanks: Het is niet nodig om de bal te gebruiken, omdat planten voldoende graasmateriaal kunnen bieden.
  • Als u op vakantie gaat: Gebruik de Lubao- of Kallax-bal om extra graasmateriaal te bieden, naast andere bronnen zoals bladeren en mos. De bal vervangt geen voedsel – hervat uw normale voedingsschema bij terugkomst.
Tijdens gebruik:

• Als u veel garnalen heeft: Het kan zijn dat u geen significante biofilmgroei ziet omdat de garnalen deze snel zullen consumeren. Dit geeft aan dat de bal goed werkt.
  • Als je minder garnalen hebt: Je zult een aanzienlijke hoeveelheid biofilm waarnemen. Als er te veel is, is het misschien tijd om over te stappen op een Kallax-bal.
De bal vervangen:

• Wanneer het tijd is voor vervanging: Gebruik een net om de bal snel te verwijderen en sluit deze af in een zak om onaangename geurtjes te voorkomen.
  • Na verwijdering: Gooi de bal weg en plaats een nieuwe in de tank. Zorg ervoor dat het 3-6 dagen is geweekt voor gebruik.
Tekenen dat je de bal moet verwijderen:

• Troebel water: Als het water troebel wordt, verwijder de bal dan onmiddellijk. Troebelheid is een teken van een bacteriebloei, die optreedt door het vrijkomen van ammoniak tijdens het fermentatieproces. Een goed gecycluste tank met nuttige bacteriën zal de ammoniak omzetten in nitrieten en nitraten, maar als het water te troebel wordt, verwijder dan de bal en laat de tank stabiliseren voordat u een nieuwe toevoegt.
  • Na helder water: Zodra het water is opgeklaard, kunt u een vers geweekte bal terug in de tank plaatsen. Als u een Lubao-bal gebruikte, kunt u in dit stadium overschakelen naar een Kallax-bal.

Conclusie

Het gebruik van Lubao- en Kallax-ballen in uw garnalenaquarium kan de algehele gezondheid en stabiliteit van uw aquarium aanzienlijk verbeteren. Deze ballen leveren essentieel graasmateriaal, voorkomen dat garnalen hun toevlucht nemen tot kannibalisme en vergroten de kans op een succesvolle kweek. Door de richtlijnen voor bereiding, gebruik en vervanging te volgen, kunt u ervoor zorgen dat uw garnalen blijven gedijen, zelfs als u weg bent.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan