Wat is er nieuw

Projectje 140x80x60 doorkijkbak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Wielke
  • Startdatum Startdatum
W

Wielke

Guest
Na jaren een 130x50x60 bak met maanvissen gehad te hebben ben ik op een gegeven moment overgestapt op een paludarium van 120x80x150 met een waterniveau van 35cm en helaas heb ik moeten concluderen dat de paludariumhobby voor mij toch wel erg veel werk is en aan de dure kant. Daarom heb ik besloten om de paludaria aan de kant te schuiven en weer over te stappen naar een "gewoon" aquarium.

Vanochtend heb ik bij een (bekende) aquariumbouwer een bak besteld van 140x80x60 die als doorkijkbak in de woonkamer komt te staan, de korte zijde van 80cm komt tegen de muur.

Levering van de bak zal 1e week januari zijn dus nu snel op zoek naar iemand die me een stalen frame kan leveren!

Bedoeling is om er een Zuid-Amerika bak van te maken maar dan vooral met scholen kleine vis er in zoals kardinaaltetra's, bijlzalmpjes en corydoras.
Inrichting vooral met spiderwood, maaskeien en niet te zwaar beplant... een beetje Amano achtig is het idee.

Voor de techniek heb ik gelukkig de mazzel met de apparatuur uit de paludaria. Qua verlichting heb ik nog 6 stuks T5 op 3 dimbare dubbele EVSA's met Floramate. Verder heb ik nog 2 stuks Eheim 2324 filters met ingebouwde verwarming staan. De bedoeling daarmee is dat ik aan de muurkant bovenaan de instroom heb over de volledige breedte van de bak en aan de muurkant onderaan over de hele breedte bodemafzuiging ga maken. Het leidingwerk wordt achter een achterwandje verstopt.
 
Welkom Wielke. Goed plan.
Alleen,Amano achtig? Je zult er toch ook wel zuurstofplanten in zetten?
waar de vissen in de nacht in kunnen vertoeven.
 
hoi Bertus,

uiteraard komen er zuurstofplanten in en ook wat drijfplanten enzo. Bedoelde er alleen mee te zeggen dat het een beetje "design" moet worden en geen volle plantenbak. M'n oude manenbak was uiteindelijk compleet overwoekerd met Valisneria en dat wil ik bij deze dus echt niet.
Het moet duidelijk een doorkijkbak worden met centraal stukken spiderwood met daaromheen/daartussen beplanting, eventueel aangevuld met wat veldjes kleine planten.
Heb me gisteren in het caf� een CO2 fles op de kop weten te tikken ;-)
 
Dat is mooi.
Ik volg je topic.

Goed cafe, is hij nog geldig?
 
Is een gloedjenieuwe fles! 5 tientjes 🙂
 
Zo,dat is netjes.
Kan je lange tijd mee vooruit.
Ook iemand die navult,zou wel mooi zijn.
Cafe? omruilen?
 
yup, als ie leeg is kan ik gewoon ruilen en betaal ik alleen de vulling. Als tegenprestatie moet ik nu alleen af en toe naar het caf� haha
 
sow dat viel nog niet mee om iemand te vinden iemand in de buurt die me een frame durft te lassen... maar vandaag iemand gevonden die het wil doen. Levertijd: eind volgende week. Daarna snel in de Hammerite.

De afgelopen dagen nog nagedacht over de afwerking en het wordt (ook hier) steigerplanken met whitewash aangezien zowel m'n eetkamertafel als ook salontafel daar van zijn gemaakt.
 
tekeningen gemaakt voor het meubel en die joekelige steigerplanken gaat het gewoon niet worden. Daarna gekeken naar andere oplossingen en ruw vuren planken van 150x22 zou eigenlijk wel mooi staan maar die zijn nergens in de buurt te krijgen; 100x22 is de enige maat en dat ziet toch wel erg iel uit...

Dan toch maar een ombouw van MDF en die wit verven?

Gisteren iig 12 waterdichte T5 doppen besteld uit China, wat ze er hier in Nederland voor vragen is gewoon pure waanzin. Betaal nu �40,- voor 12 doppen met express delivery, dat zou me hier in Nederland al snel een �75,- kosten. Verder heb ik een Forex/PVC schuimplaat besteld voor de kap; lichtgewicht, waterbestendig en redelijk sterk.
 
MDF is erg gevoelig voor vocht of je moet de watervaste duurdere platen gaan kopen. MDF is dan wel weer prettig te verwerken.
 
Crash zei:
MDF is erg gevoelig voor vocht of je moet de watervaste duurdere platen gaan kopen. MDF is dan wel weer prettig te verwerken.
Spaanplaat ook waar de meeste standaard kasten van gemaakt zijn.
Als je zorgt dat je MDF rond om goed in de lak zit is hij net zo goed bruikbaar. Kop ze kanten voorbehandelen met papje van houdlijm met wat water.
Zelf ook in badkamer de gewone MDF gebruikt als wastafelmeubel nooit geen probleem mee gehad.

MDF is zeer gevoelig voor vocht onbehandeld!
Ook de groen MDF zal als hij vochtig wordt gaan werken.
MDF MR: Moisture Resistant oftewel vochtwerend. Deze plaat is te onderscheiden door de groene identificatiekleur. Dit MDF blijft in vochtige omgeving wel enige tijd "goed" maar zal na verloop van tijd toch gaan krullen.
 
nou...een meevallertje gisteren: als vrijgezel ga je op zondagmiddag lekker naar het caf� om het weekend af te sluiten (tenminste deze vrijgezel doet dat) en daar kwam ik een kennis tegen die dakdekker is en hij werkt dus met ruw vuren van 150x22 en hij brengt me 7 planken van 4 meter mee... yess
 
om het nieuwe jaar goed in te wijden maar direct een kleine bestelling de deur uitgedaan: 2 stuks Juwel Stone Lime achterwanden... voor maar �30,- per stuk.

stonelime.jpg


Verder een kleine tekening van hoe het er uit moet komen te zien, helaas ben ik geen 3D tekenaar/kunstenaar

aqua.jpg
 
Langzaamaan beginnen onderdelen binnen te druppelen. Afgelopen zaterdag werd me het frame gebracht, gemaakt door iemand in de buurt die "nog wat staal" had liggen. 50x50 kokers van 5mm dik! Daar kan geen aquarium op staan maar daar bouw je een flatgebouw op! Direct begonnen met lakken van het frame en het staat nu mooi in de witte lak, gisteren het laatste laagje gedaan.
Verder kwam gisteren van Wolferen aan met de glazen bak die we door een raam naar binnen moesten tillen, tot de bak droog is staat hij nu maar op tafel. Wel direct de achterwand op maat gemaakt maar verder nog niks gedaan.

bakje.jpg
 
Gaat goed zo te lezen/zien. Je komt op een prettige manier aan je spullen 😉
 
nou... de bak staat op de plaats, PVC, hout en andere materialen zijn binnen dus vanavond begin ik met de ombouw.

Voor nu staat het er zo bij

bakopplek.jpg


Dit weekend eens naar de "LFS" om hout te halen, als zand gebruik ik fijn filterzand. Verder nog ff gaan neuzen voor maaskeien...maar das makkelijk als je aan de maas woont.

Nu langzaamaan ook wat meer aan het denken aan het visbestand, wil me eigenlijk vooral richten op Venezuela dus kwam tot het volgende bestand:

een groepje gemarmerde bijlzalmpjes
een grote groep kardinaal tetra's
een groepje Corydoras habrosus
een stuk of 2/3 Farlowella accus

Denk dat ik dan alle waterlagen wel in gebruik heb... zou er nog een koppel Apistogramma cacatuoides of Dicrossus filamentosus (schaakbord cichlide) bij kunnen? Of 1m/2v?

Qua pH en temperatuur zou dat geen probleem mogen zijn denk ik?
 
ben erg benieuwd. Zie helaas geen foto`s
 
goed bezig, haha vooral dat verplichte cafebezoek, t is wat he zo'n natte hobby.
 
sodeknetters wanne bak,
ga dit toch eens ffkes in de gaten houden
 
het caf�bezoek...ja dat is toch echt een domper hahaha

thanx An, m'n pa verklaarde me al voor gek toen hij er bij was toen de bak geleverd werd. Heb ooit een doorkijkbak gehad maar met 50cm is zo'n bak te snel om er echt wat in te kunnen plaatsen; je zit direct tegen het glas. Daarom nu die 80cm.

Denk dat ik de inrichting wel anders ga doen dan wat ik in de eerste posts aan gaf. Kan er ook perfect een uitsnede van een stukje oever van maken... veel beplanting aan de wand en dan steeds minder naarmate ik de kamer in kom. Zou volgens mij perfect werken met cichlide.
 
ow das wel heel mooi denk ik....
vooral omdat je zoveel ruimte hebt om mee te werken
 
nou... paar uurtjes bezig geweest met het houtwerk, morgen kan de buitenkant in de whitewash en de binnenkant in de lak.
Me verder zitten ergeren aan het leidingwerk, alle 4 de leidingen (2x in en 2x uit) moeten er door 1 gat van 6x6 in...max 2 buizen naast mekaar dus...betekend werken in 2 "lagen".

ombouwhout.jpg
 
Super mooie afwerking! En die 80cm is hemels!. Heb spijt dat ik niet breder ben gegaan met mijn bak.
Denk goed na over je inrichting en zoek stukken hout die je aanstaan en koop geen hout omdat je hout nodig hebt. Ik heb er enkele maanden over gedaan om de juiste stukken te vinden.. Ik ga je volgen!
Mvg
 
Inderdaad ziet er erg mooi uit!
 
Ziet er veelbelovend uit! Ben benieuwd waar dit naar toe gaat.
Prima onderstel ook...🙂!

Las dat je hiervoor een paludarium hebt gehad....heb je deze nog?
Heb je ook nog foto's van het paludarium...🙂?
 
kleine update: afgelopen donderdag een paar grote stukken hout gekocht en een Eheim 300watt verwarmingselement.
Al wat zitten spelen met het hout (en 3 zakken filterzand) en dit lijkt me de leukste plaatsing.
Dat verwarmingselement komt trouwens uiteindelijk extern.

doorkijk1.jpg


doorkijk2.jpg


En nee, helaas heb ik van die palu geen foto's...ben geen foto knipper 🙂
 
Plaatsing van het hout ziet er goed uit....mooi iets uit het midden zodat er wat meer vrij zwemwater overblijft.
Wellicht is het wat spannende als je het hout op een heuveltje zit om wat meer niveau's in de bak te maken in plaats van alles vlak? Weet niet of je ruimte genoeg hebt aan de bovenzijde om dit te doen?

Jammer dat je geen foto's hebt van je oude hobby! Ben ook geen persoon die van alles foto's maakt, maar sommige dingen wil je niet alleen herinneren in je hoofd....😉
 
Zou het niet wat zijn de achterkant als oever te bekijken en dan het hout dus hier aan te maken dat het wortels zijn die uit de oever komen .
Hoe dan ook een interessante bak.
 
Ik zou het stuk ondersteboven hangen, heb je als voordeel dat er schaduwplaatsen zijn voor je vissen en dat ze eronderdoor kunnen zwemmen, lijkt me mooier te zijn dan dit mooi stuk op de bodem te zetten. 🙂

Maar dit is een persoonlijke goesting, jij moet alle dagen tegen de bak opkijken 😉
 
Heb afgelopen maandag de bak voor de eerste keer helemaal gevuld en dat was toch wel een zenuwmoment vond ik...toch wel spannend!

Het hout drijft nu dus tegen de bovenkant aan en nu is het wachten tot het zinkt...en dat kan nog wel een week of langer duren ben ik bang, daarna verder met de inrichting.

Hoe ik het hout zou plaatsen, oever cre�ren/kunstig in het midden dat was inderdaad wel een keuze die gemaakt moest worden. Probleem als ik de oever zou maken is dat ik aan de muurkant veel hout krijg en dan steeds minder, dan ben ik eigenlijk gewoon aan het inrichten zoals bij een niet-doorkijk bak; alle dieptewerking zit dan maar aan 1 kant. Aangezien het een doorkijk bak is wil ik dus aan 3 kanten dieptewerking en er zijn hier 2 topics waarbij ik dat heel goed gerealiseerd vind en dat zijn de topics van Cajito en Baloe en daar haal ik dan eigenlijk ook de inspiratie vandaan.
Het idee om het hout op een eilandje te zetten is een hele goeie, als het hout gezakt is moet ik toch nog met de bodem schuiven.

Volgende stap: het realiseren van een plantenbestand, liefst te bestellen bij APO en een beetje "Venezuela correct".

Visbestand is al bepaald:
30x gemarmerde bijlzalmpjes
50x kardinaal tetra's
20x Corydoras habrosus
3x Farlowella accus
1m/3v Apistogramma cacatuoides
 
zeker van die 30 gemarmerde bijlzalmpjes?
ik zou ik deze maat bak voor blanke bijlzalmpjes gaan..
 
sow...vandaag de eerste 2 tegenvallers: een brommende pomp en een lekkende aanzuigleiding die er voor zorgt dat er steeds lucht in 1 van de 2 pompen terecht komt. Het grote probleem: ik kan niet meer aan die aanzuigleiding!
 
Schiet niet op als er lucht in je pomp zit! Succes met het oplossen....hopelijk vind je toch een manier om bij de aanzuigleiding te komen.
Begint je hout al te zinken?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan