Wat is er nieuw

Project'je maanvis bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter DannyW
  • Startdatum Startdatum
D

DannyW

Guest
Beste mensen, ik heb nu zo'n 1,5 jaar een Rio 240 staan met een ZA bevolking en ben er nog steeds erg blij mee. Maar... ik wil maanvissen en dat past niet in zo'n "klein" bakje.

Nog even zitten kijken naar een rio 400 en soortgelijk voor tegen de andere muur, maar betrapte me erop dat ik toch steeds weer keek naar nog een stapje groter. Nu besloten het dan maar goed aan te pakken en sta op het punt om bij een aantal aquarium bouwers offertes aan te vragen voor een bak van 230x75x70/60 (de totale breedte van de vrije muur).

Ik heb nog wel wat practische vragen en daar er hier een aantal mensen met dergelijke monsters van bakken (en groter!!) rondhangen hoop ik hier wat antwoorden te vinden:

1) filtering. Als ik het goed begrepen heb is een combinatie van een bioloop en een extern filter de beste optie? De filter dan voor het afzuigen van het bodemvuil. en dan de verwarming in de bioloog.

2) plaatsing. Ik woon in een hoekhuis (bouwjaar 1984) en het geheel komt tegen de buitenmuur op de begane vloer aan te staan. Voor de zekerheid, bak + kast enz schat ik op zo'n 2000kg, heb ik de bouwtekeningen bij de gemeente opgevraagd. Mocht nu blijken dat de vloer niet sterk genoeg is, is het dan voldoende om de kast aan de muur te verankeren om een deel van het gewicht aan de muur over te dragen of moet ik dan een volledig dragende constructie (laten) maken om het geheel in te hangen?

3) inrichten en schoonmaken. Waarschijnlijk een zeer domme vraag, maar hoe bereiken jullie bv de bodem van de bak aan de achterkant om iets te plaatsen of om vuil te verwijderen? Ik zou bijna gaan denken dat je bijna fysiek de bak in moet stappen 😛

Ik ben van plan om offertes aan te vragen bij De Maanvis (erg toepasselijk 🙂 ), de aquarium bouwer en aquarium Veldhuis. Vergeet ik nog een goede bouwer?

Veel vragen, maar dit wordt geen goedkoop grapje en doe het graag in 1x goed.

Beste Danny,

Een heel ambitieus project! Je wilt het goed aanpakken en je laat zien dat je niet over een nacht ijs gaat.

Mijn armen zijn te kort om achterin mijn aquarium van 200x60x75 op de bodem te komen. Tot ik las dat als je de waterstand een stuk verlaagt en op een huishoudtrap gaat staan. Dan kan je over de bak heen gaan hagen en dan kom je er wel bij.

Bij de aquariumbouwers kan je ook denken aan Aqua-x design in Kampen. Zij bouwen hele goede aquaria van hout. Er is daarbij erg veel mogelijk aan eigen wensen. Het gewicht van de houten aquaria is flink wat minder dan vergelijkbare aquaria van glas. Het is wel wat anders zo'n aquarium van hout maar ze hebben zich in de afgelopen tientallen jaren al bewezen.
De andere aquariumbouwers die je noemt leveren ook trouwens prima werk.

Hobbygroet,
Jos Hut

Cristallo maakt ook mooie bakken. Ik zou voor een bioloog gaan voor filtering. Maar dat is mijn mening 🙂. Ik heb dadelijk 1 meter waterhoogte (nu 90 cm). Ik doe alles met een trap erbij. Water laten zakken en trap gaat goed. Heb een bodemafzuiger die die diepte makkelijk haalt. Materiaal is er wel voor hoor

Jos Hut van Serpentus in Hoofddorp heeft mijn aquarium gemaakt. Inclusief achterwand, voor een zeer scherpe prijs.

2) Hier kan ik je wel mee helpen, ik ben constructeur. Als je de tekeningen doorstuurt en aangeeft waar je het aquarium wil hebben kan ik er altijd even naar kijken. Over het algemeen, wanneer het aquarium langs de wand staat (aan de zijde waar ook de vloer opgelegd is), zal dit geen probleem zijn. Ik ga er hierbij van uit dat het om een betonvloer gaat.

Dank je Peter, ik heb je een pb gestuurd

De berekening van de vloer heb ik per mail gestuurd. Hieruit blijkt dat het aquarium niet op iedere willekeurige plek op de vloer geplaatst kan worden: locatie van het aquarium en belastingafdracht naar de vloer moet afgestemd worden op de ribben van de Manta-systeemvloer.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb. Als je verdere vragen hebt of advies nodig hebt kan je me altijd mailen!

Dank je Peter!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan