Pseudepiplatys annulatus en waterwaardes


Z

Zanziee

Guest
Hallo allemaal,

Na het helaas niet goed gaan van het houden van Honinggourami's ben ik verder aan het kijken / vragen geweest voor een ander vissoort in mijn aquarium.
Hierbij kwam ik uit op de Pseudepiplatys annulatus (ringbandsnoekje).

Nu zag ik dat deze visjes het beste leven hebben met de volgende waterwaardes:

PH 6 - 6,5
GH 5 - 7
KH 3 - 4


Mijn aquarium heeft de volgende waarden:
PH 7
GH 10
KH 11 (vandaag gemeten)

Mijn KH / GH zijn veelte hoog. Wat is een juiste manier om deze waardes omlaag te krijgen zodat het ook voor de Pseudepiplatys annulatus een aangenaam verblijf wordt?
Ik ga ze nog niet aanschaffen, wil eerst weten hoe ik het beste mijn waardes omlaag zou kunnen krijgen.

Ik heb veel drijvers in mijn bak.

Ik hoop dat dit bericht hier goed staat trouwens.
 
Zanziee zei:
u zag ik dat deze visjes het beste leven hebben met de volgende waterwaardes:

PH 6 - 6,5
(...)
KH 3 - 4
Vooraf: ik ga jou niet afvallen, laat dat vooropstaan.

een pH van 6 bij een KH van 4 - valt immers in de range die wordt voorgesteld - betekent een CO2 niveau van meer dan 100 mg/L. Dat kan bijna niet goed zijn.
Iets zacht en zuur water zullen ze vast waarderen, gezien hun herkomstgebied en de info die ik ken, toegegeven, maar ik vind dit soort waarden benoemen eigenlijk best kwalijk.

~ Ivo
 
Ivo, ik voel me niet aangevallen, dan moet je met heel wat gekke antwoorden komen voordat dat zo is! ;)
Dus je zegt eigenlijk dat deze waarden (die op het internet staan) niet haalbaar / gezond zijn voor de vissen.
De waarde die ik nu heb, zou ik die heel iets naar beneden kunnen schroeven?
Met name de KH/GH wil ik iets meer naar beneden hebben, het water is erg hard op moment.
Heb vanmiddag elzenproppen geplukt in de dierentuin (stonden een paar hele grote bomen met heel veel elzenproppen, dus heb maar een tas vol meegenomen)!
Kan ik deze gewoon in het aquarium leggen? Of moet ik dit in het filter verwerken voor een gewenst effect?
 
Zanziee zei:
Ivo, ik voel me niet aangevallen, dan moet je met heel wat gekke antwoorden komen voordat dat zo is! ;)
:thumbs: dat was ook niet de bedoeling!

Zanziee zei:
Dus je zegt eigenlijk dat deze waarden (die op het internet staan) niet haalbaar / gezond zijn voor de vissen.
Het zijn waarden die een geel gek CO2 niveau met zich brengen.
Ben je bekend met de CO2 tabel en de werking daarvan?
een voorbeeld (let op, dit zijn indicaties, o.a. afhankelijk van de temperatuur).

Zanziee zei:
Heb vanmiddag elzenproppen geplukt in de dierentuin (stonden een paar hele grote bomen met heel veel elzenproppen, dus heb maar een tas vol meegenomen)!
Kan ik deze gewoon in het aquarium leggen? Of moet ik dit in het filter verwerken voor een gewenst effect?
 
Die tabel ben ik inderdaad mee bekend. Al zijn er heel veel verschillende in omloop.. Mijn CO2 is nu misschien zelfs wel aan de te hoge kant?
Had je trouwens nog iets over die elzenproppen willen zeggen? (je hebt gequote maar er staat niets onder ;) )
 
He?!


Wat ik wilde zeggen daar is dat ik die vragen zelf niet kon beantwoorden.
 
Aha, in ieder geval bedankt!
Heb bij de LFS 6 ringbandsnoekjes besteld, 2 man en 4 vrouw. Duurt ongeveer 2 weken voordat ze binnen zijn.
Heb de Elzenproppen gewoon in het water gedaan (even afgespoeld voor de tijd), kijken wat het effect op het water is, het water kleurt al geel.
 
Een gedeelte regenwater zouden je al heel andere waarden geven. Bv. 1/3 regen en 2/3 leidingwater.
 
Moet ik eerst regenwater gaan opvangen, en met dat sahara zand er tussen / smog op het moment lijkt me dat niet zo'n fijn idee.
 
Regenwater zou ik sowieso altijd eerst even over kool filteren. Paar watten erbij voor stof enzo.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan