Ik heb al vrij lang een groepje van deze "luminatii"

zwemmen in mijn bak (LBH 100/50/35). (Bak staat in mijn handtekening)
Ze zijn eigenlijk de "hoofdbewoners" want verder enkel een klein groepje oto's en een handvol Japonica's in de bak.
Dus hoe ze het doen in gezelschap kan ik niet echt zeggen. Hier voelen ze zich de baas van de bak (en ze zijn dat ook).
Zijn altijd aan het scharrelen net boven de bodem en tussen de planten.
De mannetjes sparren en pronken dagelijks onderling: zeer mooi om zien!
Ze zetten dan alles open (vinnetjes, vinstralen, staart) en trillen hevig met hun zijvinnetjes zoals libellen terwijl ze rond elkaar draaien.
Zeer mooi diep oranje van kleur met een mooie blauwe streep op de rug.
De vrouwtjes zijn minder spectaculair qua kleur en vorm maar ook best mooi vind ik. Hun gedrag is ook zeer leuk, levendig (fervente scharrelaars die nu en dan in de bosjes duiken met een mannetje) en sociaal. Ze zwemmen vaak samen of in elkaars buurt.
Ik voer ze meermaals kleine porties gedurende de avond (vooral diepvries artemia (was aanvankelijk te groot voor hun bekjes maar ze zijn in mijn bak vrij groot uitgegroeid dus nu is dat geen probleem meer.
De LFS heeft al minstens 8 maanden een groepje in de bak en vergeleken met die visjes zijn de mijne echt huge geworden! Aangezien het visjes zijn die niet zo oud worden lijken de exemplaren in de LFS me niet ideaal gegroeid (noch gekleurd) te zijn op al die maanden.
Het lijken wel andere visjes...
Ik vermoed om verschillende redenen:
- teveel stress door medebewoners: ze hangen daar steevast tezamen bovenaan in de bak terwijl ik ze dat hier enkel tijdens de nacht zie doen. Ze blijven daar ook zeer schuchter en verlegen itt tot mijn visjes die soms vrij arrogant durven zijn.
- te kleine bak (Ook al zijn ze klein, hier gebruiken ze echt de ganse bak en zie je hoe snel ze zijn)
- te kale bak (!) (Ze houden echt van planten en hardscape, hoekjes en kantjes)
- foute en/of te weinig gevarieerde voeding: ze krijgen vooral artemia en cyclops terwijl de LFS enkel vlokken en korrels voert. Het diepvriesvoer geeft ze energie en meer kleur en intensere kleurdekking. En de vrij 'hevige' medebewoners in de LFS maken ze schuchter waardoor ze volgens mij zelfs te weinig eten te pakken krijgen (genoeg om te overleven maar niet voldoende om goed uit te groeien). Dat zie ik ook aangezien de kleinste exemplaren in zijn bak eerder lijken te vermageren/krimpen op termijn.
Vandaar is het volgens mij zeer belangrijk dat eventuele medebewoners zeer kritisch gekozen worden: het is imho echt bepalend voor hun gedrag en welbehagen. En heeft dus ook impact op hun "looks" (kleurdekking en ideale ontwikkeling/groei).
Ik ben sinds dag 1, en nog steeds, grote fan!
En, zoals je merkt, denk ik dat ze best tot hun recht komen zonder concurrentie/aanwezigheid van andere scholenvisjes (of grote, drukke vissen) in een ruime, goed beplante bak.
Een (grote) groep P. luminatus en verder wat cory's of een groepje oto's of japonica's vind ik ideaal!!
My two cents