pseudomugil paksoi/luminatus zwemhoogte


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
hoi,
ik had de pseudomugil paskai als hoofdbewoner ingepland.
maar toen las ik ergens dat ze veel beneden in de bak aan het scharrelen zijn.
ik dacht echter dat ze gewoon rondzwommen in de middelste lagen. en toen ik filmpjes ging bekijken en foto's op het forum, viel me dat ook wel een beetje op.
is dit toeval of zijn ze echt de ganse dag bezig met op de bodem zoeken naar voedsel oid?
daar hebben we corydorassen voor dacht ik ;p.

kan iemand uit ervaring spreken over waar deze vissen zwemmen? ik hoor het graag!
 
is er niemand met ervaring met deze visjes?
 
Alleen met Pseudomugil gertrudae en die scharrelden bij mij door de hele bak. Onderzoekend, tussen de planten door, hun eigen jongen opetend ook helaas. :)
 
Alleen met Pseudomugil gertrudae en die scharrelden bij mij door de hele bak. Onderzoekend, tussen de planten door, hun eigen jongen opetend ook helaas. :)
oke, dankjewel.
verwacht dat de luminatus vergelijkbaar gedrag vertonen als de gertrudae
 
De Paskai (niet paksoi, dat is wat anders ;))) zwemmen hoofdzakelijk net boven de bodem en tussen de lage beplanting.
Niet zozeer omdat ze continu eten zoeken maar eerder omdat ze dat gewoon graag doen denk ik.
Bij mij zijn ze bijna constant in de onderste laag van de bak in de weer.
 
Laatst bewerkt:
De Paskai (niet paksoi, dat is wat anders ;))) zwemmen hoofdzakelijk net boven de bodem en tussen de lage beplanting.
Niet zozeer omdat ze continu eten zoeken maar eerder omdat ze dat gewoon graag doen denk ik.
Bij mij zijn ze bijna constant in de onderste laag van de bak in de weer.
ja, zag het al op je fotoalbum. kan het zijn dat ze misschien gewoon graag tussen de planten zitten?
die zitten bij jou namelijk veel lager...
 
alle pseudougil gaan in mijn beleving de hele bak door. als je voldoende beschutting hebt hoef je je volgens mij niet druk te maken dat de luminatus alleen onderin de bak zit.
 
alle pseudougil gaan in mijn beleving de hele bak door. als je voldoende beschutting hebt hoef je je volgens mij niet druk te maken dat de luminatus alleen onderin de bak zit.
oke, ik ga het zien!
 
ja, zag het al op je fotoalbum. kan het zijn dat ze misschien gewoon graag tussen de planten zitten?
die zitten bij jou namelijk veel lager...

Ze vinden planten (stengelplanten en lage planten) sowieso wel leuk maar dat is niet per se de reden voor hun gedrag volgens mij. Vrij veel stengelplanten intussen en toch blijft hun gedrag hetzelfde.

als je voldoende beschutting hebt hoef je je volgens mij niet druk te maken dat de luminatus alleen onderin de bak zit.

Zo klinkt het bijna alsof je denkt dat ze bij mij laag blijven omdat er geen beschutting is? :oo
;)

Bij mij kiezen ze bewust voor de bodem, hoegenaamd niet uit schrik of uit onrust.
Integendeel: wanneer ze scharrelen dan weet ik dat ze chill zijn...
Ondertussen staan er veel meer hoge planten in de bak en sowieso zijn er altijd een aantal duistere hoekjes geweest tussen en achter de stenen/planten.
En het oppervlak is voor de helft bedekt met drijfbamboe maar dan nog zie ik ze hoofdzakelijk in kleine groepjes de bodem inspecteren en 'vuile' dingen doen in lage bosjes. Een beetje rond de japonica's zoemen en de oto's stalken dat vinden ze blijkbaar ook vrij plezant..

Zelden of nooit vertonen ze dit gedrag in de wortels van de drijvers of hoger in de bak. De mannetjes komen nog het vaakst hoger tijdens het baltsen.
Slapen doen ze dan weer in groep, hangend net onder het (open) oppervlak, altijd op dezelfde plek...
 
Zo klinkt het bijna alsof je denkt dat ze bij mij laag blijven omdat er geen beschutting is? :oo
;)


Neuh zoals ik al zei ze gaan door de hele bak in mijn ervaring. waar maar iets te beleven/halen valt. Het zijn in mijn beleving geen pure vissen voor de onderlaag ( of welke andere laag dan ook) Maar als je ze een kale helverlichte bak geeft kun je van elke vis een bodembewoner maken.
 
Maar als je ze een kale helverlichte bak geeft kun je van elke vis een bodembewoner maken.

Je doet het nu opnieuw... :oo :unsure:
:DD

Mijn bak is niet kaal en/of helverlicht, voor de duidelijkheid...
Meer nog:
Meer dan 50% bedekt met drijvers. Intussen vrij veel stengelplanten maar dan nog: hier zie ik ze hoofdzakelijk beneden in de bak.
Nog meer nog: ;))
Bij de LFS zaten ze in een kale, vrij helverlichte bak en daar zwommen ze net onder het oppervlak... (van de stress denk ik)
Als ze schrikken gaan ze hier in groep aan het oppervlak zwemmen en wanneer ze weer gerust zijn vallen ze één voor één weer in diepte.

Dus wat ze nu net tot bodembewoner heeft gevormd weet ik niet maar 'kaal en helverlicht' is niet de trigger geweest om hen naar beneden te jagen in mijn geval.
 
het was theorisch, geen beoordeling van jouw bak of die van wie dan ook.
 
wat is eigenlijk wel een pure vis voor de middenlaag van die grote of kleiner?
 
Het esthetische idee van een school visjes die gegroepeerd baantjes trekt door het midden van de bak, Is een illusie vrees ik. Als vissen zich op hun gemak voelen verspreiden ze zich over de hele bak
 
Het esthetische idee van een school visjes die gegroepeerd baantjes trekt door het midden van de bak, Is een illusie vrees ik. Als vissen zich op hun gemak voelen verspreiden ze zich over de hele bak
ja, dat dacht ik ook.
maar ik kwam laatst congazalmen tegen in een prima bak, en die bleven keurig in het midden vandaar:DD
 
Ik heb de Pseudomugil luminatus nu in mijn Rio 125 en zie dat ze voornamelijk bovenin de bak zitten. Zelfs meer dan bv Trichopsis soortjes.
IMG_20200717_222050.jpg
IMG_20200717_222001.jpg
IMG_20200717_222050.jpg
IMG_20200717_222001.jpg
IMG_20200717_221949.jpg
IMG_20200717_221941.jpg
IMG_20200717_221922.jpg
IMG_20200717_222046.jpg
IMG_20200717_222105.jpg
IMG_20200717_222118.jpg
 
ik heb ze ondertussen ook, maar bij mij gaan ze echt de hele bak rond, er is wat meer open zwemruimte op de plek waar ze bij jou zwemmen, misschien dat ze met de kegelvlekbarbelen mee scholen op die plek?
ziet er mooi uit hoor!
 

Terug
Bovenaan